Toekomst van verkeer
Toekomst van verkeer
Ik was daarjuist eens aan het nadenken over de toekomst van het verkeer in het algemeen.
ik zie voor het wegverkeer eigenlijk de komende 20 jaar niet direct een grote snelheidsverhoging, want het verkeer is nu al zo onveilig tegen de huidige maximumsnelheden + vrachtvervoer op de weg gaat erger en erger worden, zodat op de autosnelwegen een gemiddelde snelheid van 110kph al een maximum zal zijn (als er veel vrachtverkeer op de weg is, kan je zoiezo al helemaal geen 120kph meer rijden.
Het spoorverkeer daarentegen zie ik de komende 20 jaar drastisch versnellen. Systematisch de meeste overwegen sluiten, de maximum snelheden op alle lijnen met 20% opdrijven, lijnen die nu 120 zijn zullen waarschijnlijk naar 160 gaan, hoofdlijnen zoals antwerpen - gent - brugge - oostende of antwerpen - brussel naar 200 enz.
Wat denken jullie dat er zoal gaat gebeuren op verkeersvlak, zijn er misschien toch nog drastische wijzigingen op het wegverkeer op til enz?
ik zie voor het wegverkeer eigenlijk de komende 20 jaar niet direct een grote snelheidsverhoging, want het verkeer is nu al zo onveilig tegen de huidige maximumsnelheden + vrachtvervoer op de weg gaat erger en erger worden, zodat op de autosnelwegen een gemiddelde snelheid van 110kph al een maximum zal zijn (als er veel vrachtverkeer op de weg is, kan je zoiezo al helemaal geen 120kph meer rijden.
Het spoorverkeer daarentegen zie ik de komende 20 jaar drastisch versnellen. Systematisch de meeste overwegen sluiten, de maximum snelheden op alle lijnen met 20% opdrijven, lijnen die nu 120 zijn zullen waarschijnlijk naar 160 gaan, hoofdlijnen zoals antwerpen - gent - brugge - oostende of antwerpen - brussel naar 200 enz.
Wat denken jullie dat er zoal gaat gebeuren op verkeersvlak, zijn er misschien toch nog drastische wijzigingen op het wegverkeer op til enz?
volgens mijn scenario gaan de olieprijzen blijven stijgen. daardoor zullen auto's en vrachtwagens langzaam aan duurder worden en zal er op termijn vooral minder verkeer zijn
de snelheid van het wegverkeer zal wel omhoog gaan maar ik denk dat we dan vooral zo zuinig mogelijk ipv zo snel mogelijk gaan rijden
spoorvervoer zal wel groeien al weet ik hoe sterk. Passagiersvervoer zeker niet veel meer (thuiswerken wordt zeker nog belangrijker), bij goederen hangt veel van de organisatie ervan af. over 1 ding twijfel ik niet: na HLD 77 zal er in belgië nooit nog een dieselreeks van meer dan 30 locs gebouwd worden 
de luchtvaartinstanties laten trouwens niet de eerste de beste rijkerd met een helicopter vliegen 



een heli kopen op zich is niet duur maar ermee rondvliegen is met geld smijtenSIMPY.be schreef:En echte rijken zich een heli gaan veroorloven.


-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
ja, ooit wordt Gent-Brugge ook 4-sporig.'t Seinerke schreef:Er heeft zelfs in de krant gestaan dat de goederentreinen er uiteindelijk 160 km/h (Steven schreef:brussel brugge is voorzien om ooit 200 te worden) zullen bollen! Ofwel een zetduiveltje in de krant, ofwel realiteit...?
Ze zitten nu ongeveer 100m ver, te rekenen vanaf de Ringvaart in Gent. Hoeveel jaar zal da nog duren?
Het verkeer naar een goede baan laten lijden moet op 2 manieren gebeuren:
De Weg:
De autotax moet eerlijker komen (lees: taks op uitstoot) en de autocontrole moet opgevoerd worden en strenger zodat onveilige of vervuilende wagens onmiddellijk uit het verkeer gehaald worden.
Vrachtwagens moeten sterk belast worden.
Het Openbaar vervoer:
Disciline in de stations is een must. De mensen moeten de stationseigendommen en de treinen respecteren of ze worden beboet (extra inkomsten). Er moeten meer trein verbindingen komen en het goederenvervoer per spoor moet net zoals de binnenvaart door de overheid gesteund worden.
De Weg:
De autotax moet eerlijker komen (lees: taks op uitstoot) en de autocontrole moet opgevoerd worden en strenger zodat onveilige of vervuilende wagens onmiddellijk uit het verkeer gehaald worden.
Vrachtwagens moeten sterk belast worden.
Het Openbaar vervoer:
Disciline in de stations is een must. De mensen moeten de stationseigendommen en de treinen respecteren of ze worden beboet (extra inkomsten). Er moeten meer trein verbindingen komen en het goederenvervoer per spoor moet net zoals de binnenvaart door de overheid gesteund worden.
Autotaks op kilometers (en uitstoot). Firmawagens fiscaal onaantrekkelijk maken. Diesel duurder (like it or not). Alle vrachtwagenexpediteurs lekker pissed off. Zodat meer op spoor en binnenvaart vervoerd wordt en minder op de weg.
Maar ja, dat durft de overheid niet. Maar zou wel enorm effectief zijn.
En ja, meer openbaar vervoer in alle domeinen.
Maar ja, dat durft de overheid niet. Maar zou wel enorm effectief zijn.
En ja, meer openbaar vervoer in alle domeinen.
Uhuh... en hoe gaan die goederen dan van het eindstation tot in de winkelrekken geraken?yannickvw schreef:Alle vrachtwagenexpediteurs lekker pissed off. Zodat meer op spoor en binnenvaart vervoerd wordt en minder op de weg.

Hoe je het ook draait of keert, vrachtwagen en spoorvervoer zijn complementair.