HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen
HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen
De Peerdsbostunnel van de HST zal volledig worden bedekt met zonnepanelen.
Dit is een oppervlakte van 17 m breed en 3,3 km lang.
Dat komt neer op een oppervlakte van 10 voetbalvelden.
Het project wordt gefinancierd door Infrabel, de gemeenten Schoten en Brasschaat en 2 privepartners uit Waregem.
Dit is een oppervlakte van 17 m breed en 3,3 km lang.
Dat komt neer op een oppervlakte van 10 voetbalvelden.
Het project wordt gefinancierd door Infrabel, de gemeenten Schoten en Brasschaat en 2 privepartners uit Waregem.
Re: HST-tunnel wordt bedekt met langste strook zonnepanelen
amai, eindelijk eens een verstandige beslissing.
Wat voor tunnel is dat eigenlijk? ofja hoe komt het dat er daar een tunnel ligt?
Wat voor tunnel is dat eigenlijk? ofja hoe komt het dat er daar een tunnel ligt?
't gewoon een langgerekte betonnen bak met dak erop, gewoon bovengronds. Destijds bij de aanleg van L4 gebouwd om het Peerdsbos niet nog zwaarder met lawaai te belasten.bobke schreef:amai, eindelijk eens een verstandige beslissing.
Hier is de 'tunnel' goed te zien. De zichtbaarheid is optimaal wanneer je via 'Aerial' de functie 'Bird's Eye' aanzet.
Daar is lang niet iedereen het over eens. We hebben hier ooit al eens een topic over dergelijk plan gehad en daar kwament och een hoop nadelen naarbovenbobke schreef:Amai, eindelijk eens een verstandige beslissing.

Ik dacht dat er in dat topic vooral gezegd werd dat het geen nut heeft om er speciaal een constructie voor te bouwen, en dat zonnepanelen op het dak van de wagons eveneens weinig zin heeft.Shrek schreef:Daar is lang niet iedereen het over eens. We hebben hier ooit al eens een topic over dergelijk plan gehad en daar kwament och een hoop nadelen naarbovenbobke schreef:Amai, eindelijk eens een verstandige beslissing.
De betonnen bak op L4 is er al, en gaat zo nog een beetje geld opbrengen.
Om het Peerdsbos minder te belasten? Ik hoop dan dat er geen schaduw op die tunnel van de bomen valt. Want dan zal ik mijn mening moeten herzien en is het een domme investering.
Het Peersbos ligt grotendeels ten noorden van de L4 en de E19, geen schaduw dus, of toch te verwaarlozen.bobke schreef:Om het Peerdsbos minder te belasten? Ik hoop dan dat er geen schaduw op die tunnel van de bomen valt. Want dan zal ik mijn mening moeten herzien en is het een domme investering.
Oei, als de Thalyssen maar geen storingen krijgen van die zonnepanelen 
Ze zijn al zo gevoelig

Ze zijn al zo gevoelig
Ze zullen wel doen alsof de geproduceerde stroom naar de HSL gaat, maar in realiteit komt er geen elektrische verbinding tussen de tweeJani schreef:Oei, als de Thalyssen maar geen storingen krijgen van die zonnepanelen
Ze zijn al zo gevoelig

Mag dat zomaar inzake brandgevaar in tunnels?
In tunnels? Zonnepanelen komen op de tunnel veronderstel ik:p er is toch geen enkel contact met in de tunnel? De kabels kan met gewoon op de tunnel leggen, denk ik? En dan aan het uiteinde verbinden met...Jeroen schreef:Mag dat zomaar inzake brandgevaar in tunnels?
-
Euh... ten Noorden? Ik dacht dat L4 en E19 grosso modo van Noord naar Zuid lopen? Hoe kan de tunnel dan aan de noordkant liggen?banaan schreef:Het Peersbos ligt grotendeels ten noorden van de L4 en de E19, geen schaduw dus, of toch te verwaarlozen.bobke schreef:Om het Peerdsbos minder te belasten? Ik hoop dan dat er geen schaduw op die tunnel van de bomen valt. Want dan zal ik mijn mening moeten herzien en is het een domme investering.
Op bepaalde uren van de dag moet er wel degelijk schaduw vallen op (een gedeelte van) die tunnel en dus ook op de panelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Beide hebben niet echt een N/Z patroon eerder van NO naar ZW even google maps gebruiken of een wegenkaart vastnemen helpt
.

Een mooi Initiatief. Wordt zo'n lelijk betonnen tunnel toch nog nuttig.
Neem aan dat de stroom die ze ermee op gaan wekken, dan ook voor die gemeenten bestemd is? Of zullen ze ook een gedeelte gebruiken om de trein op te laten rijden. Ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel rendement die zonnepanelen opleveren.
Hoe leg je zoiets eigenlijk aan, het moet toch ergens op het net aangesloten worden, denk ik.
Jammer dat zoiets voor particulieren nauwelijks weggelegd is (te duur).
Groeten,
Marianne
Neem aan dat de stroom die ze ermee op gaan wekken, dan ook voor die gemeenten bestemd is? Of zullen ze ook een gedeelte gebruiken om de trein op te laten rijden. Ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel rendement die zonnepanelen opleveren.
Hoe leg je zoiets eigenlijk aan, het moet toch ergens op het net aangesloten worden, denk ik.
Jammer dat zoiets voor particulieren nauwelijks weggelegd is (te duur).
Groeten,
Marianne