Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.
Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.
Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.
SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.
BRON
De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.
Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.
Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.
SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.
BRON




Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
De SNCF zal dus nieuwe hogesnelheidstreinen moeten aanschaffen. Benieuwd welke het zullen worden.
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Hoe kom je erbij dat ze nieuwe stellen moeten aanschaffen? 

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Als er plots heel wat meer spoor ligt, moet men toch meer treinstellen hebben om dezelfde frequentie te behouden?
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Da's ter vervanging van de oude spoorlijn, maar er zal daar dan wel meer gereden worden, dus waarschijnlijk komt er wat TGV duplex dasy naar daar

-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
In theorie heeft men minder stellen nodig. Door de tijdwinst kan men immers met één stel meer ritten uitvoeren. Maar het aantal reizigers zal wel flink stijgen (daar doet men het toch voor?). Dus dat wordt toch nieuwe stellen aanschaffen, los van het feit dat men voor de andere hogesnelheidsverbindingen ook extra stellen nodig heeft en tegen die tijd de vervanging van de oudste stellen vermoedelijk wel op gang zal zijn gekomen.bobke schreef:Als er plots heel wat meer spoor ligt, moet men toch meer treinstellen hebben om dezelfde frequentie te behouden?
Wim
Laatst gewijzigd door wimpiespoor op 31 mar 2010, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Wie zegt dat de SNCF het gaat of moet doen!bobke schreef:De SNCF zal dus nieuwe hogesnelheidstreinen moeten aanschaffen. Benieuwd welke het zullen worden.
De concessie of uitbating is in handen van VINCI.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
Wim
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
daar hebt u gelijk in, maar het kan gelijk wie zijn die gat uitbaten met het oog op de toekomstige verbinding Parijs => Madrid en Lissabon.Dus de SNCF is geen exclusiviteit op het moment dat het zal uitgebaat worden!wimpiespoor schreef:In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 mar 2010, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Heb even tijd genomen om alle berichtgeving te checken in vergelijk met dit persartikel.Stef schreef:Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.
Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.
Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.
SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.
BRON
En terug staan er behoorlijk wat blundertjes in.
Zoals :
Het contract is nog niet getekend. De raad van bestuur van RFF heeft enkel RFF toestemming gegven om verder te onderhandelen met VINCI. En indien alle OK iis zal het kontrakt getekend worden in de herfst van 2010.
Money: De Franse staat en de 5 regios waarop de lijn gaat gebouwd worden betalen max 50% van de 7.2M € de rest is voor rekening van Vinci. Na 50 jaar wordt de concessie gratis overgedragen naar RFF.Dus in 2060. Dus in feite gaat het hem om 44 jaar pure uitbating;
In geval de onderhandelingen afspringen mogen ze met de andere kandidaten terug contacteren en tot een vergelijk komen
De toltarieven en de rijpaden worden bepaald (zijn in feite al gekend)door RFF.
En het zijn geen 60.000 jobs maar het equivalent van 60.000 jobs over 6 jaar. De 200 mensen die er al werken maken daar al deel van uit.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Heb even tijd genomen om alle berichtgeving te checken in vergelijk met dit persartikel.Stef schreef:Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.
Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.
Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.
SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.
BRON
En terug staan er behoorlijk wat blundertjes in.
Zoals :
Het contract is nog niet getekend. De raad van bestuur van RFF heeft enkel RFF toestemming gegven om verder te onderhandelen met VINCI. En indien alle OK iis zal het kontrakt getekend worden in de herfst van 2010.
Money: De Franse staat en de 5 regios waarop de lijn gaat gebouwd worden betalen max 50% van de 7.2M € de rest is voor rekening van Vinci. Na 50 jaar wordt de concessie gratis overgedragen naar RFF.Dus in 2060. Dus in feite gaat het hem om 44 jaar pure uitbating;
De toltarieven en de rijpaden worden bepaald door RFF.
En het zijn geen 60.000 jobs maar het equivalent van 60.000 jobs over 6 jaar. De 200 mensen die er al werken maken daar al deel van uit.
Vinci gaat bouwen en AXA en caisse de dépots gaan er geld insteken als investering
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
De exclusiviteit heeft de SNCF nu al niet meer. Wie het wil kan al of het RFF net rijden, mist aan de technische voorwaarden voldaan wordt. Wat hier gebeurt is gewoon dat een deel van de infrastructuur niet meer door RFF, maar door een ander bedrijf uitgebaat wordt. Dit bestaat al voor de lijn Perpignan - Figueres overigens (al rijden daar nog geen treinen).nighttrain schreef:daar hebt u gelijk in, maar het kan gelijk wie zijn die gat uitbaten met het oog op de toekomstige verbinding Parijs => Madrid en Lissabon.Dus de SNCF is geen exclusiviteit op het moment dat het zal uitgebaat worden!wimpiespoor schreef:In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux
Wat ik bedoelde , gaat over de operatoren voor het binnelandse reizigersverkeer. Dus bv. Paris-Tours-Bordeaux.K V B schreef:De exclusiviteit heeft de SNCF nu al niet meer. Wie het wil kan al of het RFF net rijden, mist aan de technische voorwaarden voldaan wordt. Wat hier gebeurt is gewoon dat een deel van de infrastructuur niet meer door RFF, maar door een ander bedrijf uitgebaat wordt. Dit bestaat al voor de lijn Perpignan - Figueres overigens (al rijden daar nog geen treinen).nighttrain schreef:daar hebt u gelijk in, maar het kan gelijk wie zijn die gat uitbaten met het oog op de toekomstige verbinding Parijs => Madrid en Lissabon.Dus de SNCF is geen exclusiviteit op het moment dat het zal uitgebaat worden!wimpiespoor schreef:In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
Dat uitbaten is ook relatief,gezien RFF al de rijpaden heeft bepaald en de bijhorende prijzen. Het enige waar VINCI zeker van is zijn de daaruit vloeiende inkomsten.Daar tegen moeten zij het onderhoud verzekeren.
Terwijl vandaag RFF zegt tegen de SNCF wat,waar en hoe iets moet onderhouden worden op een bepaalde lijn