Dat denk jij, de meerderheid wil net wel sneller gaan. Het meer betalen is niet eens een punt, als je op tijd reserveert betaal je immers niet meer. Het enige wat gebeurt is dat late beslissers bestraft worden en meer moeten neerleggen. En dat vind ik op zich niet oneerlijk.
[/quote]Om even naar het Belgische voorbeeld terug te gaan: je zal er veel minder spontane uitstapjes door krijgen, zoals een dagje winkelen of een dagje naar de kust. Het "succes" van een dergelijke formule kun je ook in Nederland zien: de Fyra-bezetting is gemiddeld 15%. De Fyra is veel sneller, maar ook veel duurder. Je kunt ca. 50% besparen door je op een trein vast te leggen, maar hoegenaamd stromen de reizigers niet toe.
[/quote]
Meer & meer moeten de mensen flexibeler gaan werken. Ikzelf heb zéér wisselvalige uren & met m'n engagementen in het verenigingsleven, merk ik toch op dat de mensen niet veel meer vooraf reserveren, maar erg laat gaan beslissen wat men gaat doen.
Ik weet meestal pas laat wanneer ik vrij krijg & ben dan een van de 'gelukkigen' die altijd net naast de gunstige tarieven grijp.
Sinds het wegvallen van de directe IC verbinding Oostende-Keulen, ben ik niet één keer meer in de Domstad geweest op daguitstap & zal ik me al eens tot Aachen beperken mits een overstap op 't boemeltje in Verviers
(Luik is echt niet gezellig & in Welkenraedt is niks te beleven).
Het traject Brugge-Keulen op de klassieke manier is van 3u. reistijd op meer dan 4u. gebracht
(ook met de IC A die nu via de HSL2 rijdt!)
Een ander alternatief is dat we al eens verleid worden om eens een dagje Maastricht te nemen.
(indien mogelijk, liefst op een vrije weekdag met de rechtstreekse Oostende-Brussel-Maastricht)
@ Shrek: In het VK zijn de meeste reizigers
(de kleine man) echt niet tevreden met de reserveringssytemen & de tarieven.
Feit is dat ik nu minder de trein neem op verre daguitstappen.