De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Gerard schreef:De spoorwegmaatschappijen verliezen tegenwoordig steeds meer hun eigen identiteit..
Dat klopt, maar heel veel van de stakeholders vragen hier ook om.
Zowel de klanten, reizigersorganisaties, personeel als de politiek zien veel liever nieuwe treinstellen dan de oudere.
Kijk maar naar het gigantische succes van de M6 bij het publiek. Hetzelfde geldt voor de renovatie van oude stelletjes: bijna iedereen vindt ze een hele verbetering.
De nmbs kan niet anders doen dan de stakeholders volgen. Het enige wat liefhebbers van authentiek materiaal kunnen doen is zich inzetten bij museumverenigingen :wink:
AM'er

Bericht door AM'er »

Je kan de evolutie van het treinmaterieel misschien vergelijken met de evolutie van onze Belgische wegen.

De oude betonwegen (jaren 40-50-60) blijven ondanks het drukke verkeer hun degelijkheid behouden, maar zijn niet zo comfortabel.
De asfaltwegen daarentegen zijn comfortabel maar gaan om de haverklap kapot.

Misschien een rare vergelijking, maar soit.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Gerard schreef:
COCOKEN007 schreef: Lang leve van alles dat van ACEC kwam en Brugeois Nivelles dat was kwaliteit, maar al deze Franse en Duitse brol die Europa overheersen is geldklopperij en dat is zo .
Volledig mee eens,
Hopelijk worden nog zoveel mogelijk klassiekjes enige tijd ingezet.
De spoorwegmaatschappijen verliezen tegenwoordig steeds meer hun eigen identiteit..
Dat ACEC en BN indertijd zoveel beter waren zou ik niet durven zeggen. Persoonlijk denk ik dat, zoals reeds eerder gezegd in het topic van de 18, de kwaliteit van zowat alle producten achteruit is gegaan gedurende de laatste 30 jaar. Men moet trouwens Europese aanbestedingen doen dus het is logisch dat het nu niet meer altijd Alstom of Bombardier kan zijn. Dus als dat is wat men bedoelt met "identiteit"... Oud materieel verdwijnt nu eenmaal. Het nieuwere materieel is in veel subjectieve opzichten nu wel niet echt een opvolger. Zoals in reisgevoel, comfort in 1ste klas, enz.
HijDieHetWeet

Bericht door HijDieHetWeet »

Schrap 249 maar.
melle

Bericht door melle »

Wat is er met de 249?
Alatus_leo

Bericht door Alatus_leo »

Dietrich schreef:Het nieuwere materieel is in veel subjectieve opzichten nu wel niet echt een opvolger. Zoals in reisgevoel, comfort in 1ste klas, enz.
De NMBS-trein wordt ook meer een pendeldienst, een vervoermiddel voor dagtrips, en minder een middel voor lange reizen. Tenminste, dat denk ik toch, en daarom is het ook logisch dat eerste klasse ook minder luxueus (decadent) wordt. Het prijsverschil is nu ook weer zo groot niet.
Dietrich schreef: Persoonlijk denk ik dat, zoals reeds eerder gezegd in het topic van de 18, de kwaliteit van zowat alle producten achteruit is gegaan gedurende de laatste 30 jaar.
Ik denk eigenlijk eerder dat het verschil tenminste gedeeltelijk is dat er nu veel meer snufjes en hi-tech systemen zijn die kapot kunnen gaan, zoals bv. airco, de koppeling tussen analoog en digitaal materieel, etc.
LHOON

Bericht door LHOON »

Vandaag nog de 153 genomen, zelfs op een IC dienst Brussel-Mechelen! :-)
LHOON

Bericht door LHOON »

De klassiekjes kruipen waar ze niet kunnen gaan...

De IC2019 van Brussel naar Antwerpen (FBMZ1955) werd vandaag verzekerd door de 183+246 !

Een koppel klassiekjes op één van de meest prestigieuze verbindingen van het land... men kon zich even terug in de jaren 70 wanen!
AM'er

Bericht door AM'er »

Inderdaad, de klassiekjes zijn tot op heden nog onmisbaar.
Prachtig om soms 4 rode klassiekjes samen te zien rijden (tijdens spitsuren).
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Is er eigenlijk een grens aan de leeftijd die een trein kan halen? Gaan de carrosserie en de motoren uiteindelijk niet stuk?

Van mij mogen de 62-ers gerust nog een hele tijd blijven rijden. Toegegeven, ze schokken wel nogal eens tijdens het optrekken, maar ik vind ze zeer gezellig, de compartimenten zijn lekker klein. Hedendaags materieel, zoals de I11 en de MS96, bestaat vaak grotendeels of geheel uit ongezellig grote ruimtes. Klassiekjes worden tegenwoordig meestal ook niet meer voor lange IC-verbindingen ingezet, dus echt lang zullen de meeste reizigers daar niet op zitten. Ik ben niet tegen iedere vorm van modernisering, maar heb wel graag dat er wat van het oude behouden blijft.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Is er eigenlijk een grens aan de leeftijd die een trein kan halen? Gaan de carrosserie en de motoren uiteindelijk niet stuk?
Mits goed onderhoud kan alles blijven rijden, kijk maar naar de stoomlocomotieven en de bijhorende oude rijtuigen.
Om de zoveel jaar moet je je trein wel grondig reviseren en waar belangrijke delen vervangen, maar een techniek die vroeger werkte zal over 100 nog altijd werken :wink:
Maar natuurlijk gebeurt het niet zo vaak dat een trein zo lang rijvaardig wordt gehouden, vanuit commercieel oogpunt zijn oude treinen immers absoluut niet interessant :roll:
AM'er

Bericht door AM'er »

Ik denk ook wel dat ze treinen tot de eeuwigheid kunnen laten rijden mits een geregelde revisie.
Tot begin 2007 werden er nog oude klassiekjes (bv 158-210) gereviseerd (nieuwe verflaag,...).
Die moeten er wel nog een tijdje tegen kunnen.

Andere klassiekjes (bv. 204-249) hebben al langere tijd geen revisie meer gekregen (2001).
Hoe langer de revisiedatum voorbij, hoe meer kans om nog oude tafeltjes, metalen bordjes met aanduiding "niet rokers" aan te treffen in het interieur.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Elektromotoren kunnen ze herwikkelen indien nodig. De details ken ik totaal niet, maar er zijn hier wel mensen die studeren of gestudeerd hebben in die richting.

Het schokken is ook eigen aan de Jeumont-Heidmann tractie-electronica en dus hebben deze stellen dat gedaan van in het begin.
LHOON

Bericht door LHOON »

Gisteren verwend geweest op het vlak van klassiekjes: eerst de 206 FBSG-FBN, en vervolgens nog eentje op de IC FBN-FM !

Wat de elektromotoren betreft, deze gaan zeer lang mee, vereisen enkel onderhoud aan de borstels, en (op lange termijn) aan de lagers. Herwikkelen is in principe enkel nodig na een incident.
Het is niet de zozeer elektrische aandrijving, maar de toestand van de rijtuigkast die de levensduur van het voertuig bepaalt.

Het "schokken" (ik zou eerder spreken van discrete acceleratie) wordt veroorzaakt door het achtereenvolgens kortsluiten van de aanloopweerstanden. Indien men aan de kop van het rijtuig zit (nabij de schakelkast), kan men de schakelaars goed horen, vooral bij het terugschakelen.
Deze techniek is gebruikt voor de klassiekjes tot en met 664; daarna is overgegaan op de elektronische sturing met Thyristoren, die een continue acceleratie mogelijk maakt.
AM'er

Bericht door AM'er »

Zonder het nummer te weten, kan je al horen met welk type stel je te doen hebt.
Alle nummers boven 664 (of 665) trekken zachter op met een typisch zoemgeluid.

De oudere types trekken onregelmatiger op en dit geeft de typische schok.
Tussen 2 treingedeeltes zijn deze best waar te nemen.

De metalen kast van de klassiekjes is in de meeste gevallen nog in goede staat.
Sommige klassiekjes, zoals bv. 235, 249, 238, 268,215 zullen toch binnenkort en nieuwe verflaag nodig hebben.
Er verschijnen roestplekken die, als ze niet worden behandeld, langzamerhand zullen doorroesten.
Plaats reactie