Treinramp trekt stiptheid verder omlaag
De treinramp in Buizingen en stakingen in het buitenland zorgden het eerste kwartaal voor historisch slechte stiptheidscijfers op het Belgische spoornet. Dat meldt infrastructuurbeheerder Infrabel.
(tijd) - De eerste drie maanden van dit jaar kwam slechts 85,6 procent van de treinen op tijd aan of met een vertraging van maximum zes minuten. Het eerste kwartaal van 2009 was dat nog 89,3 procent. Dat staat in de laatste statistieken van Infrabel die zopas werden bekendgemaakt. Als rekening gehouden wordt met externe factoren, bedraagt de stiptheid 89,6 procent, ook dat is merkelijk slechter dan de 93,1 procent van een jaar geleden.
Uiteraard had het treinongeval in Buizingen een zware impact op die cijfers. Dat blijkt al uit het aantal afgeschafte treinen dat verdubbelde tot 8.182. De belangrijkste oorzaken voor de vertragingen waren volgens Infrabel averij aan het rollend materieel van de NMBS (29,7%), storingen van de seininrichting van Infrabel (12,1%)- allebei factoren die vooral voortvloeiden uit de treinramp - en incidenten op buitenlandse netten (15,6%), waaronder stakingen in Frankrijk en technische problemen met Eurostar.
Vooral de spits had last van de problemen. Tijdens de avondpiek zakte de stiptheid van 85,1 naar 79,7 procent. In de ochtendspits arriveerde 81,7procent van de treinen op tijd tegenover 85,5 procent begin 2009.
BRON
Stiptheid verder omlaag in 2010
Re: Stiptheid verder omlaag in 2010
Als reizigers in groep tot een gelijkaardige constatatie komen, zijn het leugenaars. Nu horen we de communicatiedienst(en) van de NMBS-groep niet... de amateurs 
mvg,
JJN

mvg,
JJN
Re: Stiptheid verder omlaag in 2010
Even mijn eigen cijfers erbij halen.
Trein: P7305 Aarschot - Brussel Zuid
Periode: 12/01/2010 - 31/03/2010
Aantal ritten: 56 waarvan 1 afgeschaft
Vertraging bij aankomst minder dan 5 min: 25 (45%)
Vertraging bij aankomst tussen 5 en 10 min: 21 (38%)
Vertraging bij aankomst meer dan 10 min: 9 (16%)
Voor het huidige kwartaal ziet het ernaar uit dat die trend zich verderzet.
"Bestemming beter" is nog veraf.
Dat officiële cijfer van 85% is natuurlijk een gemiddelde.
Er moeten dus een heleboel treinen heel erg stip rijden om al die vertragingen van "mijn" trein te compenseren.
Trein: P7305 Aarschot - Brussel Zuid
Periode: 12/01/2010 - 31/03/2010
Aantal ritten: 56 waarvan 1 afgeschaft
Vertraging bij aankomst minder dan 5 min: 25 (45%)
Vertraging bij aankomst tussen 5 en 10 min: 21 (38%)
Vertraging bij aankomst meer dan 10 min: 9 (16%)
Voor het huidige kwartaal ziet het ernaar uit dat die trend zich verderzet.
"Bestemming beter" is nog veraf.
Dat officiële cijfer van 85% is natuurlijk een gemiddelde.
Er moeten dus een heleboel treinen heel erg stip rijden om al die vertragingen van "mijn" trein te compenseren.
Re: Stiptheid verder omlaag in 2010
het is natuurlijk in de spits (dus wanneer jij rijdt) dat de meeste vertragingen voorkomen, vandaar dat jouw cijfers verschillen van de officiële 

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010
Die cijfers worden van heel de dag genomen, als men enkel de de spits cijfers zou noteren zou dat zo goed als zelfmoord zijn.
Re: Stiptheid verder omlaag in 2010
Shrek schreef:het is natuurlijk in de spits (dus wanneer jij rijdt) dat de meeste vertragingen voorkomen, vandaar dat jouw cijfers verschillen van de officiële
Zelfs deze cijfers zijn nog een pak positiever dan wat ik dagdagelijks meemaak (nog geen 50 % "op tijd").Stef schreef:In de ochtendspits arriveerde 81,7procent van de treinen op tijd tegenover 85,5 procent begin 2009.
Re: Stiptheid verder omlaag in 2010
Zeker: over mijn traject Waregem - Brussel-zuid tijdens de spits haal ik sinds 14 december nog niet eens de helft volgens NMBS normen.melle schreef:Die cijfers worden van heel de dag genomen, als men enkel de de spits cijfers zou noteren zou dat zo goed als zelfmoord zijn.
Ik neem wel de fel geplaagde Landen - De Panne/Kortrijk (zie ander topic). Deze heeft geen invloed gehad van de treinramp.
's ochtends: 47% op tijd, 3% afgeschaft, gemiddeld 7 minuten vertraging
's avonds: 21% op tijd, 9% afgeschaft, gemiddeld 14 minuten vertraging
Concreet betekend dit dat ik 43% van mijn ritten 's avonds een compensatie (>15 min) zou kunnen aanvragen.
Zijn er geen officiële stiptheidcijfers per trein of traject bekend?