zoals?? welke vragen??Bimmer schreef:Ga ik volledig mee akkoord. Bij de spoorwegen is het blijkbaar mogelijk om zonder diploma vereisten serieuze carrière te maken. Stel me daar vragen bij.LHOON schreef:Het probleem van de NMBS is niet enkel de overbezetting van het hogere kader (iets wat ook Sabena de das heeft omgedaan: er waren daar meer managers dan piloten), maar ook de enorme bedragen die worden uitgegeven aan "externe consultancy" die niet steeds een meerwaarde bezit tegenover eigen kennis die vanop het terrein is uitgebouwd.
Gooi eens alle hogere kaders die geen ingenieur zijn eruit en laat het bedrijf leiden door een beperkte ploeg bekwame mensen met echte spoorwegervaring in de plaats van "CEO's" die recht uit een politiek kabinet komen.
Privatisering is niet slecht op zich, maar de staat moet wel een stok achter de deur houden. Men kan het Britse voorbeeld nemen: de privatisering van de infrastructuur (Railtrack) was een ramp en is nu teruggeschroefd, en ook voor de uitbating komt de staat tussen: zo verloor de uitbater "National Express" de concessie op de oostelijke hoofdlijn (Londen-Edinburgh) en wordt deze nu in afwachting van een nieuwe concessie uitgebaat door "East Coast" dat eigendom is van de overheid.
Uitzonderingsstatuut NMBS
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
hij stelt zich de vraag hoe je zo hoog kan geraken zonder eerst een degelijk basisdiploma te hebben. In de meeste andere bedrijven is de weg naar de top totaal anders dan bij de spoorweg wil hij zeggen
.

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
mmja kan dat wel lezen hoor ! maar wat wil hij zeggen "ik stel mij daar vragen bij" wat is zijn ongerustheid..Steven schreef:hij stelt zich de vraag hoe je zo hoog kan geraken zonder eerst een degelijk basisdiploma te hebben. In de meeste andere bedrijven is de weg naar de top totaal anders dan bij de spoorweg wil hij zeggen.
en in welke "meeste" bedrijven is dit anders?
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
tja in geen enkele ander Belgisch bedrijf kan je door politiek zo snel binnengebracht worden he
. Of ga je bij Base (om nu een banaal voorbeeld te geven) op die manier ook CEO worden
.


-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Als ik het herlees zei hij "serieuze carrière maken zonder diploma"Steven schreef:tja in geen enkele ander Belgisch bedrijf kan je door politiek zo snel binnengebracht worden he. Of ga je bij Base (om nu een banaal voorbeeld te geven) op die manier ook CEO worden
.
wat is een diploma? wat dekt de titel "ingenieur" "bachelor" enz niks nougabollen!
Een middelgroot of groot bedrijf die zijn eigen respekteert heeft opstapmogelijkheden binnenshuis. Hun toekomst ligt voor een zeker deel in de handen van mensen die doorstromen van de werkvloer naar de top om juist die "ingenieurs " met hun voeten op de aarde te brengen. dus een juiste mix is enkel maar winst voor een gezond bedrijf.
Dat het iin de ene sector iets evidenter is dan de andere is zeker, alsook het aantal die nodig is.
Jammer genoeg dekt de titel ingenieur de lading niet meer als vroeger, dat zeggen toch de studies daaromtrent.
Iemand of iedereen met een serieuze huissponser kan tegenwoordig bachelor worden als je meerdere keren de proeven aflegt of kunt afleggen los van beursen. Dus het papiertje heeft voor de industrie weinig of geen waarde meer, en om zekerheid op een job te geven.
Wat is "het kader" , "het tussenkader" "het topkader"?? dat zijn allemaal uitvindsels van ?de media?? of om iets te zeggen?
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Beste,
Wat veel meer telt zijn de reële vaardigheden, de ervaring, de tijdens het beroepsleven opgedane kennis.
Groeten,
Gezien het relatieve gemak waarmee diploma's behaald kunnen worden (de moeilijkheidsgraad van de universiteit tegenover de universiteit van de jaren '60 is een pak verlaagd) zou ik het juist heel slecht beleid vinden om dit als onvoorwaardelijk criterium te beschouwen.Bimmer schreef:Ga ik volledig mee akkoord. Bij de spoorwegen is het blijkbaar mogelijk om zonder diploma vereisten serieuze carrière te maken. Stel me daar vragen bij.LHOON schreef:Het probleem van de NMBS is niet enkel de overbezetting van het hogere kader (iets wat ook Sabena de das heeft omgedaan: er waren daar meer managers dan piloten), maar ook de enorme bedragen die worden uitgegeven aan "externe consultancy" die niet steeds een meerwaarde bezit tegenover eigen kennis die vanop het terrein is uitgebouwd.
Gooi eens alle hogere kaders die geen ingenieur zijn eruit en laat het bedrijf leiden door een beperkte ploeg bekwame mensen met echte spoorwegervaring in de plaats van "CEO's" die recht uit een politiek kabinet komen.
Privatisering is niet slecht op zich, maar de staat moet wel een stok achter de deur houden. Men kan het Britse voorbeeld nemen: de privatisering van de infrastructuur (Railtrack) was een ramp en is nu teruggeschroefd, en ook voor de uitbating komt de staat tussen: zo verloor de uitbater "National Express" de concessie op de oostelijke hoofdlijn (Londen-Edinburgh) en wordt deze nu in afwachting van een nieuwe concessie uitgebaat door "East Coast" dat eigendom is van de overheid.
Wat veel meer telt zijn de reële vaardigheden, de ervaring, de tijdens het beroepsleven opgedane kennis.
Groeten,
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Ga ik zeker niet mee akkoord. Het behalen van een diploma is een grote waarde die de basis legt voor de verdere carrière en het kan bijdragen tot de vorming van het individu. Op een universiteit of hogeschool heb je misschien wel veel docenten die hun leerstof afratelen en that's it maar er zijn er genoeg die graag eens in discussie gaan met hun studenten. Het behalen van een hoger diploma is een meerwaarde punt uit. In de privé is de weg naar de top anders. Is het diploma daarbij belangrijk? Ja en nee andere competenties zijn ook belangrijk. Om bij de overheid en ik spreek niet alleen over de NMBS is competentie niet belangrijk wel je politieke en syndicale keuze telt mee. Ik denk dat er bij veel NMBS-personeel een grote frustratie is. Ik kan het weten ik spoor ook af en toe eens naar Brussel en er stapt genoeg personeel op in Gent-Sint-Pieters en wat ik soms uit de mond hoor van die mensen dat is eigenlijk te gek voor woorden en ik heb soms medelijden met die mensen.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Ik wil even iets ophelderen, je hebt twee soorten bedrijven in handen van de overheid.
1.een staatsbedrijf, deze kennen geen aandelen, zijn officieel geen bedrijf, staan niet geregistreerd in het handelsregister en is dus eigenlijk geen bedrijf.
Een staatsbedrijf ontstaat door de oprichting van een bijzonder lichaam(een soort rechtsvorm binnen de overheid), met
Disclamer: in nederland word een bijzonder lichaam een Zelfstandig bestuursorgaan(zbo genoemd)
als doel het uitvoeren van een (commerciële taak)(Een staatsbedrijf is slechts een voorbeeld van een bijzonder lichaam(Zelfstandig bestuursorgaan in nl), de Vlaamse overheid, ministeries, ambachtelijke werkgroepen, de sociale dienst en alle overige overheidsapparaaten zijn ook bijzondere lichamen/Zelfstandig bestuursorgaan).
2.Een private commerciële naamloze vennootschap waarvan de aandelen in handen zijn van de overheid.
Meestal ontstaat deze nv doordat een bijzonder lichaam word geprivatiseerd, hierbij word het bijzonder lichaam omgezet in een nv, privatisering betekend niet meteen dat aandelen worden verkocht aan commerciële partijen.
Een overheids nv is dus een commerciële private bedrijf, met aandelen, met een notering in het handelsregister en is dus een officieel bedrijf, en heeft dus dezelfde rechten en plichten als bijvoorbeeld bakker piet of de commerciële staalconcern in luik, enige verschil is dat de overheid een meerderheid(en meestal 100 procent) van de aandelen bezit.
De laatste jaren heeft europa geëist dat alle staatsbedrijven die commerciële activiteiten uitvoerde(zoals het vervoer van mensen) werden geprivatiseerd van bijzonder lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan naar een privaat bedrijf in de vorm van een nv of bvba.
Voor de ns was dit niet nodig, die waren al een nv.
Voor de nmbs was dat wel nodig en dat is in 1991 gebeurd, toen werd het bijzondere lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan geprivatiseerd naar een nv, en later in 2005 werd dit de nmbs groep.
Daarmee is de nmbs gewoon een commercieel bedrijf wat moet concurreren met andere(die zijn er niet door de monopolie die de staat heeft gegeven).
Daarnaast vind ik dat een vervoersbedrijf wat niet zijn eigen broek kan ophouden zwaar in de problemen zit, De nmbs moet de problemen oplossen ipv te zanniken over het afschaffen van deze wet of te zanniken om meer geld.
DE NMBS MOET FINANCIEEL ONAFHANKELIJK ZIJN, zoals de ns dat al jaren is, dat legt het probleem meteen bloot het zit gewoon structureel fout bij de nmbs en dat moet opgelost worden.
En ik vind dat we een bedrijf wat na al die jaren nog steeds niet onafhankelijk is, en afhankelijk van staatssteun, dat we die gewoon failliet moeten laten gaan.
Even een vergelijking bij de NS werken 25 duizend mensen bij de NMBS zijn dat er 40 duizend!!!!!.
1.Nederland is 41258 km groot, belgie is 30528km groter, Nederland is dus 1.2 keer groter.
2.Nederland heeft 25000 mensen bij het spoor, de belgen 40 duizend, de belgen hebben dus 1.6 keer zoveel personeel rondlopen.
3.België heeft 3518 km aan spoor, terwijl Nederland 2809 km heeft, dat is precies 1.2 keer meer voor de belgen.( deze vergelijking klopt niet, gezien al het spoor word meegerekend, en België kent veel lijnen met een zeer lage bediening, tegen Nederland die het drukste spoornet van Europa hebben)
De NMBS functioneert binnen België als de sociale dienst.
Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.
En dan mijn laatste punt: managers.
Zo hoorde ik laatste dat zowel de NMBS groep, de NMBS zelf een apart management hebben, maar dat er ook een management team bestaat voor de regio Vlaanderen en een eigen voor de regio Wallonië.
En dat daarnaast ook soms provincies en grote steden een eigen NMBS management hebben(why? om het spoorvervoer binnen de stad te regelen?
)
Naar mijn idee kan dit samengevoegd worden tot een management namelijk het management van de NMBS, het is niet nodig dat Vlaanderen, Wallonië, en elke provincie en dorp een eigen management heeft binnen de NMBS.
En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.
Er moeten dus twee dingen gebeuren, al die management teams weg, en al die mensen die zich lokaal bemoeien met het treinverkeer(en die denken iets te zeggen hebben) zoals bazen, opzichters, stationschefs ect ontslaan, ik snap best dat er op stations het nodige geregeld moet worden en dat het treinverkeer in goede banen geleid moet worden, maar daar zijn geen 10 managers voor nodig(een stationschef is in principe ook gewoon een manager).
Maximaal een manager per regio en het afschaffen van de stationschef gezien dat een nutteloos beroep is( in nl zouden we het een melkertbaan noemen).
Daarnaast het ontslaan van iedereen zonder diploma, of die een diploma hebben wat evenveel waard is als een velletje wc papier, en alleen nog mensen aannemen met fatsoenlijke papieren(mensen die echt naar school zijn geweest), dat zijn dus mensen die minimaal de havo af hebben(weet niet wat de havo in Vlaanderen is, heb in nl onderwijs gevolgd.)
Als we dit allemaal doorvoeren, dan kan de NMBS het makkelijk redden met 15 duizend werknemers i.p.v. 40 duizend en ik denk dat ze dan nog ruim in hun vel zitten, De NMBS heeft geen 40 duizend mensen in dienst omdat ze nodig zijn maar OMDAT HET KAN.
Binnen de nmbs zijn ze gewoon ordinear geld aan het opbranden, het moet per slot van rekening op 29 december op zijn , want op 1 januarie stort de regering weer miljarden.(stel dat het in december niet op is, dan kan de minister denken dat hij teveel geld heeft gegeven, en volgend jaar minder geven. en dat kan natuurlijk niet)
En ik snap het ook wel van het het is een moeilijk vraagstuk: Wat doe als het hele management team al een gouden kamer en kantoor heeft,privé butler, dure mercedes van de zaak, privé secretaresse en een dikke bonus, tja dan ga je zoeken naar manieren om de buitenwereld te laten zien dat je macht en geld heb door simpelweg een shit load/overload aan personeel aan te nemen, want tja het is niet het privé geld van het management en tja de belastingbetaler betaald toch wel, dus we kunnen miljarden over de balk smijten en tja per slot van rekening moet het geld op zijn in december.
als ze al die maatregelen zoals hier boven beschreven eens volhielden dan kunnen ze binnen 10 jaar net als de ns een mega dividend van 1 miljard uitkeren.
Ik heb in holland gestudeerd, En ik zal volgens jullie mening vast met me olifantenpoten door de kast met porseleinen servies heen zijn gerend( heb ik van die hollanders geleerd).daar moet je mij maar voor excuseren.
1.een staatsbedrijf, deze kennen geen aandelen, zijn officieel geen bedrijf, staan niet geregistreerd in het handelsregister en is dus eigenlijk geen bedrijf.
Een staatsbedrijf ontstaat door de oprichting van een bijzonder lichaam(een soort rechtsvorm binnen de overheid), met
Disclamer: in nederland word een bijzonder lichaam een Zelfstandig bestuursorgaan(zbo genoemd)
als doel het uitvoeren van een (commerciële taak)(Een staatsbedrijf is slechts een voorbeeld van een bijzonder lichaam(Zelfstandig bestuursorgaan in nl), de Vlaamse overheid, ministeries, ambachtelijke werkgroepen, de sociale dienst en alle overige overheidsapparaaten zijn ook bijzondere lichamen/Zelfstandig bestuursorgaan).
2.Een private commerciële naamloze vennootschap waarvan de aandelen in handen zijn van de overheid.
Meestal ontstaat deze nv doordat een bijzonder lichaam word geprivatiseerd, hierbij word het bijzonder lichaam omgezet in een nv, privatisering betekend niet meteen dat aandelen worden verkocht aan commerciële partijen.
Een overheids nv is dus een commerciële private bedrijf, met aandelen, met een notering in het handelsregister en is dus een officieel bedrijf, en heeft dus dezelfde rechten en plichten als bijvoorbeeld bakker piet of de commerciële staalconcern in luik, enige verschil is dat de overheid een meerderheid(en meestal 100 procent) van de aandelen bezit.
De laatste jaren heeft europa geëist dat alle staatsbedrijven die commerciële activiteiten uitvoerde(zoals het vervoer van mensen) werden geprivatiseerd van bijzonder lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan naar een privaat bedrijf in de vorm van een nv of bvba.
Voor de ns was dit niet nodig, die waren al een nv.
Voor de nmbs was dat wel nodig en dat is in 1991 gebeurd, toen werd het bijzondere lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan geprivatiseerd naar een nv, en later in 2005 werd dit de nmbs groep.
Daarmee is de nmbs gewoon een commercieel bedrijf wat moet concurreren met andere(die zijn er niet door de monopolie die de staat heeft gegeven).
Daarnaast vind ik dat een vervoersbedrijf wat niet zijn eigen broek kan ophouden zwaar in de problemen zit, De nmbs moet de problemen oplossen ipv te zanniken over het afschaffen van deze wet of te zanniken om meer geld.
DE NMBS MOET FINANCIEEL ONAFHANKELIJK ZIJN, zoals de ns dat al jaren is, dat legt het probleem meteen bloot het zit gewoon structureel fout bij de nmbs en dat moet opgelost worden.
En ik vind dat we een bedrijf wat na al die jaren nog steeds niet onafhankelijk is, en afhankelijk van staatssteun, dat we die gewoon failliet moeten laten gaan.
Even een vergelijking bij de NS werken 25 duizend mensen bij de NMBS zijn dat er 40 duizend!!!!!.
1.Nederland is 41258 km groot, belgie is 30528km groter, Nederland is dus 1.2 keer groter.
2.Nederland heeft 25000 mensen bij het spoor, de belgen 40 duizend, de belgen hebben dus 1.6 keer zoveel personeel rondlopen.
3.België heeft 3518 km aan spoor, terwijl Nederland 2809 km heeft, dat is precies 1.2 keer meer voor de belgen.( deze vergelijking klopt niet, gezien al het spoor word meegerekend, en België kent veel lijnen met een zeer lage bediening, tegen Nederland die het drukste spoornet van Europa hebben)
De NMBS functioneert binnen België als de sociale dienst.
Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.
En dan mijn laatste punt: managers.
Zo hoorde ik laatste dat zowel de NMBS groep, de NMBS zelf een apart management hebben, maar dat er ook een management team bestaat voor de regio Vlaanderen en een eigen voor de regio Wallonië.
En dat daarnaast ook soms provincies en grote steden een eigen NMBS management hebben(why? om het spoorvervoer binnen de stad te regelen?

Naar mijn idee kan dit samengevoegd worden tot een management namelijk het management van de NMBS, het is niet nodig dat Vlaanderen, Wallonië, en elke provincie en dorp een eigen management heeft binnen de NMBS.
En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.
Er moeten dus twee dingen gebeuren, al die management teams weg, en al die mensen die zich lokaal bemoeien met het treinverkeer(en die denken iets te zeggen hebben) zoals bazen, opzichters, stationschefs ect ontslaan, ik snap best dat er op stations het nodige geregeld moet worden en dat het treinverkeer in goede banen geleid moet worden, maar daar zijn geen 10 managers voor nodig(een stationschef is in principe ook gewoon een manager).
Maximaal een manager per regio en het afschaffen van de stationschef gezien dat een nutteloos beroep is( in nl zouden we het een melkertbaan noemen).
Daarnaast het ontslaan van iedereen zonder diploma, of die een diploma hebben wat evenveel waard is als een velletje wc papier, en alleen nog mensen aannemen met fatsoenlijke papieren(mensen die echt naar school zijn geweest), dat zijn dus mensen die minimaal de havo af hebben(weet niet wat de havo in Vlaanderen is, heb in nl onderwijs gevolgd.)
Als we dit allemaal doorvoeren, dan kan de NMBS het makkelijk redden met 15 duizend werknemers i.p.v. 40 duizend en ik denk dat ze dan nog ruim in hun vel zitten, De NMBS heeft geen 40 duizend mensen in dienst omdat ze nodig zijn maar OMDAT HET KAN.
Binnen de nmbs zijn ze gewoon ordinear geld aan het opbranden, het moet per slot van rekening op 29 december op zijn , want op 1 januarie stort de regering weer miljarden.(stel dat het in december niet op is, dan kan de minister denken dat hij teveel geld heeft gegeven, en volgend jaar minder geven. en dat kan natuurlijk niet)
En ik snap het ook wel van het het is een moeilijk vraagstuk: Wat doe als het hele management team al een gouden kamer en kantoor heeft,privé butler, dure mercedes van de zaak, privé secretaresse en een dikke bonus, tja dan ga je zoeken naar manieren om de buitenwereld te laten zien dat je macht en geld heb door simpelweg een shit load/overload aan personeel aan te nemen, want tja het is niet het privé geld van het management en tja de belastingbetaler betaald toch wel, dus we kunnen miljarden over de balk smijten en tja per slot van rekening moet het geld op zijn in december.
als ze al die maatregelen zoals hier boven beschreven eens volhielden dan kunnen ze binnen 10 jaar net als de ns een mega dividend van 1 miljard uitkeren.
Ik heb in holland gestudeerd, En ik zal volgens jullie mening vast met me olifantenpoten door de kast met porseleinen servies heen zijn gerend( heb ik van die hollanders geleerd).daar moet je mij maar voor excuseren.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Het is de overheid zelf (en dus deels ook de kiezer) die heeft beslist dat de nmbs voordeel en andere betaalbare tarieven (wat dat ook mogen zeggen kan je lang bespreken) moet hebben en hiervoor bijdraagt als aandeelhouder is de overheid dus baas en beslist ze dus hoe bepaalde zaken verlopen, kraam dus niet zomaar iets uit zonder te weten hoe het komt.thefreak schreef: En ik vind dat we een bedrijf wat na al die jaren nog steeds niet onafhankelijk is, en afhankelijk van staatssteun, dat we die gewoon failliet moeten laten gaan.
uw cijfer is al lang achterhaalt daar waar er een paar jaar terug nog ruim 41.000 mensen in dienst waren is dit heden gezakt tot 35.000 en dalende.thefreak schreef: Even een vergelijking bij de NS werken 25 duizend mensen bij de NMBS zijn dat er 40 duizend!!!!!.
1.Nederland is 41258 km groot, belgie is 30528km groter, Nederland is dus 1.2 keer groter.
2.Nederland heeft 25000 mensen bij het spoor, de belgen 40 duizend, de belgen hebben dus 1.6 keer zoveel personeel rondlopen.
3.België heeft 3518 km aan spoor, terwijl Nederland 2809 km heeft, dat is precies 1.2 keer meer voor de belgen.( deze vergelijking klopt niet, gezien al het spoor word meegerekend, en België kent veel lijnen met een zeer lage bediening, tegen Nederland die het drukste spoornet van Europa hebben)
Nederland is bijna 1,4 keer groter dan België
Jij komt de job van treinbestuurder wel heel lichtzinnig voorstellen ik raad u aan de job is een jaar te doen komen doen en we zullen dan als ernstige mensen verder spreken.thefreak schreef: Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.
Taalproblemen zijn er in die aard totaal niet als Vlaamse treinbestuurder kom ik trouwens meer in Wallonië dan in Vlaanderen. Je zal maar over L2 rijden alwaar je liefst 5 keer van taalgebied veranderd. Er is dus totaal geen verbod voor Vlaamse treinbestuurders om in Wallonië te rijden en vice versa. Er zullen altijd mensen zijn die de taal beter beheersen dan de andere.thefreak schreef: En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.
Trouwens ik vind dat je nogal hoog van de toren blaast ivm de taaltest, Nederlanders blinken doorgaans niet echt uit in het Frans ook al willen ze de indruk geven van wel. (Het land waar je een jus d'orange van appelen kan bestellen).
Walloniers bestaan trouwens niet dat zijn simpelweg Walen. Blijkbaar nog niet voldoende kennis opgedaan over België.
Een (onder)stationchef heeft meer functie dan jij denkt, het is naast een belangrijk aanspreekpunt voor de mensen (indien het een stationschef reizigers is) ook iemand die mee moet helpen instaan voor de verschillende soorten veiligheid in een station (vertrek van een trein, bepaalde rangeerbewegingen.thefreak schreef: Maximaal een manager per regio en het afschaffen van de stationschef gezien dat een nutteloos beroep is( in nl zouden we het een melkertbaan noemen).
Daarnaast het ontslaan van iedereen zonder diploma, of die een diploma hebben wat evenveel waard is als een velletje wc papier, en alleen nog mensen aannemen met fatsoenlijke papieren(mensen die echt naar school zijn geweest), dat zijn dus mensen die minimaal de havo af hebben(weet niet wat de havo in Vlaanderen is, heb in nl onderwijs gevolgd.)
Ik heb in holland gestudeerd, En ik zal volgens jullie mening vast met me olifantenpoten door de kast met porseleinen servies heen zijn gerend( heb ik van die hollanders geleerd).daar moet je mij maar voor excuseren.
Kortweg jij wil alle mensen van boven de 50 jaar buiten gooien omdat in hun tijd dat soort dingen gewoonweg niet bestond. Als je een beetje geschiedenis kent weet je dat de leerplicht in België nog niet zo heel lang op 18 jaar is. Vroeger was deze tot 14 jaar. Heel veel mensen hebben dus gewoon een diploma lager secundair onderwijs.
Je hebt niet als een olifant door de porseleinenwinkel gelopen je hebt er grotendeels naast gelopen. Je hebt vooral het warm water willen uitvinden maar bent met het wiel afgekomen.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Dat is dus niet zo, dat hoort niet bij een goed aandeelhouderschap, als aandeelhouder dien je afstand te bewaren, het management volledig te vertrouwen, en je niet te bemoeien kaartsoorten, kortingen en ander geneuzel.Steven schreef:Het is de overheid zelf (en dus deels ook de kiezer) die heeft beslist dat de nmbs voordeel en andere betaalbare tarieven (wat dat ook mogen zeggen kan je lang bespreken) moet hebben en hiervoor bijdraagt als aandeelhouder is de overheid dus baas en beslist ze dus hoe bepaalde zaken verlopen, kraam dus niet zomaar iets uit zonder te weten hoe het komt.thefreak schreef: En ik vind dat we een bedrijf wat na al die jaren nog steeds niet onafhankelijk is, en afhankelijk van staatssteun, dat we die gewoon failliet moeten laten gaan.
Daarnaast ben ik er van op de hoogte dat de nmbs idiote kortingen aanbied, lijkt me dus duidelijk dat nummer 1 prioriteit is omdat af te schaffen.
thefreak schreef: Even een vergelijking bij de NS werken 25 duizend mensen bij de NMBS zijn dat er 40 duizend!!!!!.
1.Nederland is 41258 km groot, belgie is 30528km groter, Nederland is dus 1.2 keer groter.
2.Nederland heeft 25000 mensen bij het spoor, de belgen 40 duizend, de belgen hebben dus 1.6 keer zoveel personeel rondlopen.
3.België heeft 3518 km aan spoor, terwijl Nederland 2809 km heeft, dat is precies 1.2 keer meer voor de belgen.( deze vergelijking klopt niet, gezien al het spoor word meegerekend, en België kent veel lijnen met een zeer lage bediening, tegen Nederland die het drukste spoornet van Europa hebben)
Twijfel jij aan de cijfers van het CBS? alle cijfers(met uitzondering van de werknemers cijfers) zijn beschikbaar gesteld via het CBS, en Nederland is dus 1.2 keer zo groot.Steven schreef: uw cijfer is al lang achterhaalt daar waar er een paar jaar terug nog ruim 41.000 mensen in dienst waren is dit heden gezakt tot 35.000 en dalende.
Nederland is bijna 1,4 keer groter dan België
van 40 naar 35 duizend, echt een verschil hoor






thefreak schreef: Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.
in België stelt de job geen reet voor, simpel weg omdat iedereen op de bok kan komen met of zonder diploma maakt allemaal niet uit.Steven schreef: Jij komt de job van treinbestuurder wel heel lichtzinnig voorstellen ik raad u aan de job is een jaar te doen komen doen en we zullen dan als ernstige mensen verder spreken.
thefreak schreef: En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.
Klopt een verbod is er niet, maar het is wel verboden om niet de taal te spreken die word gecommuniceerd in het gebied.Steven schreef: Taalproblemen zijn er in die aard totaal niet als Vlaamse treinbestuurder kom ik trouwens meer in Wallonië dan in Vlaanderen. Je zal maar over L2 rijden alwaar je liefst 5 keer van taalgebied veranderd. Er is dus totaal geen verbod voor Vlaamse treinbestuurders om in Wallonië te rijden en vice versa. Er zullen altijd mensen zijn die de taal beter beheersen dan de andere.
Zo rijden er nog genoeg( veel en veel te veel) walen rond die niet ingezet kunnen worden naar Vlaanderen puur om dat ze weigeren de Nederlandse taal te leren.
Ik voel me niet aangesproken, geboren en getogen belg die sinds een paar jaar in nl woont ivm werk, maar nog steeds de Belgische nationaliteit.(ben er niet trots op)Steven schreef:Trouwens ik vind dat je nogal hoog van de toren blaast ivm de taaltest, Nederlanders blinken doorgaans niet echt uit in het Frans ook al willen ze de indruk geven van wel. (Het land waar je een jus d'orange van appelen kan bestellen).
idd gelijk verder niet veel op te zeggen.Steven schreef: Walloniers bestaan trouwens niet dat zijn simpelweg Walen. Blijkbaar nog niet voldoende kennis opgedaan over België.
thefreak schreef: Maximaal een manager per regio en het afschaffen van de stationschef gezien dat een nutteloos beroep is( in nl zouden we het een melkertbaan noemen).
Daarnaast het ontslaan van iedereen zonder diploma, of die een diploma hebben wat evenveel waard is als een velletje wc papier, en alleen nog mensen aannemen met fatsoenlijke papieren(mensen die echt naar school zijn geweest), dat zijn dus mensen die minimaal de havo af hebben(weet niet wat de havo in Vlaanderen is, heb in nl onderwijs gevolgd.)
Ik heb in holland gestudeerd, En ik zal volgens jullie mening vast met me olifantenpoten door de kast met porseleinen servies heen zijn gerend( heb ik van die hollanders geleerd).daar moet je mij maar voor excuseren.
Hoe kan het dat wij dat soort mensen allemaal niet hebben in holland?Steven schreef: Een (onder)stationchef heeft meer functie dan jij denkt, het is naast een belangrijk aanspreekpunt voor de mensen (indien het een stationschef reizigers is) ook iemand die mee moet helpen instaan voor de verschillende soorten veiligheid in een station (vertrek van een trein, bepaalde rangeerbewegingen.
Ook daar was ik bekend mee, maar je probeert me duidelijk te maken dat?Steven schreef: Kortweg jij wil alle mensen van boven de 50 jaar buiten gooien omdat in hun tijd dat soort dingen gewoonweg niet bestond. Als je een beetje geschiedenis kent weet je dat de leerplicht in België nog niet zo heel lang op 18 jaar is. Vroeger was deze tot 14 jaar. Heel veel mensen hebben dus gewoon een diploma lager secundair onderwijs.
In nl kennen we het spreekwoord: je bent nooit te oud om te leren. en dat klopt, als ze hun job willen behouden kunnen ze terug naar school cq naar de avondschool.
Steven schreef: Je hebt niet als een olifant door de porseleinenwinkel gelopen je hebt er grotendeels naast gelopen. Je hebt vooral het warm water willen uitvinden maar bent met het wiel afgekomen.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Openbaar vervoer is er ook voor minderbedeelde mensen ik zeg niet dat de huidige voordeeltarieven de juiste zijn, het kan eenvoudiger maar ze moeten er wel zijn zodat iedereen de kans heeft openbaar vervoer te nemen, niet iedereen kan zich een auto kopen.thefreak schreef: Dat is dus niet zo, dat hoort niet bij een goed aandeelhouderschap, als aandeelhouder dien je afstand te bewaren, het management volledig te vertrouwen, en je niet te bemoeien kaartsoorten, kortingen en ander geneuzel.
Daarnaast ben ik er van op de hoogte dat de nmbs idiote kortingen aanbied, lijkt me dus duidelijk dat nummer 1 prioriteit is omdat af te schaffen.
ik nam gewoon een rekenmachine en kwam aan factor 1,4 ipv 1,2 daarvoor hoef ik geen verslagen te lezen van god weet welke organisatie, geloof jij echt altijd alles blindelings wat je leest?thefreak schreef: Twijfel jij aan de cijfers van het CBS? alle cijfers(met uitzondering van de werknemers cijfers) zijn beschikbaar gesteld via het CBS, en Nederland is dus 1.2 keer zo groot.
van 40 naar 35 duizend, echt een verschil hoor![]()
![]()
een lachertje zul je bedoelen.
![]()
![]()
![]()
in elk bedrijf waar er 6000 mensen verdwijnen ga jij spreken van een lachertje, dan zullen we als volgende jou nemen om af te danken. ( bij de nmbs gaat het voorlopig om natuurlijke afvloeiïngen)
Steven schreef: Jij komt de job van treinbestuurder wel heel lichtzinnig voorstellen ik raad u aan de job is een jaar te doen komen doen en we zullen dan als ernstige mensen verder spreken.
Om treinbestuurder te worden moet je een volwaardig diploma secundair onderwijs hebben of je kan het wel schudden, door de selectie ronden geraakt gemiddeld 11% van de mensen door, waag uw kans en dan lachen wij nadien eens met u. Vanaf de kantlijn wat lullen kan iedereen. Je kan dan misschien Belg zijn aan uw schrijven te zien ben je al volwaardig Nederlander.thefreak schreef: in België stelt de job geen reet voor, simpel weg omdat iedereen op de bok kan komen met of zonder diploma maakt allemaal niet uit.
Er zijn amper treinbestuurders die niet functioneel zijn om die reden. Het volstaat de veiligheidprocedures te kunnen uitvoeren in de andere taal van het land om te slagen. Trouwens hiervoor maakt men gebruik van het internationaal alfabet. Deze methode is trouwens ook van toepassing voor bestuurders uit het buitenland (NL, D, F en UK) die in België komen.thefreak schreef: Klopt een verbod is er niet, maar het is wel verboden om niet de taal te spreken die word gecommuniceerd in het gebied.
Zo rijden er nog genoeg( veel en veel te veel) walen rond die niet ingezet kunnen worden naar Vlaanderen puur om dat ze weigeren de Nederlandse taal te leren.
Trouwens niet alle treinbestuurders hebben nood aan deze functionele tweetaligheid omdat ze gewoonweg geen lijnen bedienen in het andere taalgebied. Gent Sint Pieters is zo een Vlaamse depot die voldoet door enkel Nederlands te spreken.
Hoe kan het dat wij dat soort mensen allemaal niet hebben in holland?Steven schreef: Een (onder)stationchef heeft meer functie dan jij denkt, het is naast een belangrijk aanspreekpunt voor de mensen (indien het een stationschef reizigers is) ook iemand die mee moet helpen instaan voor de verschillende soorten veiligheid in een station (vertrek van een trein, bepaalde rangeerbewegingen.
[/quote]
Ik denk dat je eens goed moet kijken in elk station heeft men wel een functie die gelijkaardige taken heeft maar daarom niet noodzakelijk dezelfde naam/functie gebruikt.
recentelijk (december vorig jaar) in een groot station in NL op zoek geweest naar personeel dat mij kon helpen in functie van een afgeschafte trein en kijk raar maar waar iemand gevonden die in de onderdoorgang beschikbaar was voor de reizigers.
we kunnen samenvatten dat je iets of wat weet van het spoor maar dat het duidelijk nog even zal duren voor jij klok en klepel bij elkaar zal krijgen.
Je beweert volwaardig Belg te zijn maar kent blijkbaar niets meer van het onderwijssysteem dat hier in gebruik is, wel raar als je het mij vraagt.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Sorry jongen maar de NMBS is geen van de 2. De NMBS (operator en holding) is een naamloze vennootschap van publiek recht, net zoals de post, met dus een publieke taak het uitvoeren van een openbare dienst zijnde het vervoer van passagiers per spoor.thefreak schreef:Ik wil even iets ophelderen, je hebt twee soorten bedrijven in handen van de overheid.
1.een staatsbedrijf, deze kennen geen aandelen, zijn officieel geen bedrijf, staan niet geregistreerd in het handelsregister en is dus eigenlijk geen bedrijf.
Een staatsbedrijf ontstaat door de oprichting van een bijzonder lichaam(een soort rechtsvorm binnen de overheid), met
Disclamer: in nederland word een bijzonder lichaam een Zelfstandig bestuursorgaan(zbo genoemd)
als doel het uitvoeren van een (commerciële taak)(Een staatsbedrijf is slechts een voorbeeld van een bijzonder lichaam(Zelfstandig bestuursorgaan in nl), de Vlaamse overheid, ministeries, ambachtelijke werkgroepen, de sociale dienst en alle overige overheidsapparaaten zijn ook bijzondere lichamen/Zelfstandig bestuursorgaan).
2.Een private commerciële naamloze vennootschap waarvan de aandelen in handen zijn van de overheid.
Meestal ontstaat deze nv doordat een bijzonder lichaam word geprivatiseerd, hierbij word het bijzonder lichaam omgezet in een nv, privatisering betekend niet meteen dat aandelen worden verkocht aan commerciële partijen.
Een overheids nv is dus een commerciële private bedrijf, met aandelen, met een notering in het handelsregister en is dus een officieel bedrijf, en heeft dus dezelfde rechten en plichten als bijvoorbeeld bakker piet of de commerciële staalconcern in luik, enige verschil is dat de overheid een meerderheid(en meestal 100 procent) van de aandelen bezit.
De laatste jaren heeft europa geëist dat alle staatsbedrijven die commerciële activiteiten uitvoerde(zoals het vervoer van mensen) werden geprivatiseerd van bijzonder lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan naar een privaat bedrijf in de vorm van een nv of bvba.
Voor de ns was dit niet nodig, die waren al een nv.
Voor de nmbs was dat wel nodig en dat is in 1991 gebeurd, toen werd het bijzondere lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan geprivatiseerd naar een nv, en later in 2005 werd dit de nmbs groep.
Daarmee is de nmbs gewoon een commercieel bedrijf wat moet concurreren met andere(die zijn er niet door de monopolie die de staat heeft gegeven).
Het feit dat de NS reeds een NV was heeft meer te maken met het feit dat deze nooit volledig genationaliseerd was. De NS heeft ook altijd een aparte boekhouding gehouden, daar waar dit bij de NMBS bepaalde periodes wel even anders was.
Die wet moet wel aangepast worden van Europa, niet van de NMBS.thefreak schreef:
Daarnaast vind ik dat een vervoersbedrijf wat niet zijn eigen broek kan ophouden zwaar in de problemen zit, De nmbs moet de problemen oplossen ipv te zanniken over het afschaffen van deze wet of te zanniken om meer geld.
Zoek mij eens een openbaarvervoersbewijs dat financieel onafhankelijk is (zelfbedruipend dus), ge gaat die moeilijk vinden. Mss ergens in dichtbevolkt gebied in Azië, maar dat zullen dan toch enkel de operatoren zijn, vanaf het moment dat het over infrastructuur gaat moet een of andere schatkist toch tussenkomen. Het is niet omdat de NS er in slaagt een klein deel van haar gigantische subsidie terug te storten dat deze daarom financieel onafhankelijk is.thefreak schreef:
DE NMBS MOET FINANCIEEL ONAFHANKELIJK ZIJN, zoals de ns dat al jaren is, dat legt het probleem meteen bloot het zit gewoon structureel fout bij de nmbs en dat moet opgelost worden.
En ik vind dat we een bedrijf wat na al die jaren nog steeds niet onafhankelijk is, en afhankelijk van staatssteun, dat we die gewoon failliet moeten laten gaan.
Nederland is 35% groter als België en ik hoop dat je de Noordzee niet hebt meegeteld.thefreak schreef:
Even een vergelijking bij de NS werken 25 duizend mensen bij de NMBS zijn dat er 40 duizend!!!!!.
1.Nederland is 41258 km groot, belgie is 30528km groter, Nederland is dus 1.2 keer groter.
Er zijn toch wel enkele kleine verschillen:thefreak schreef: 2.Nederland heeft 25000 mensen bij het spoor, de belgen 40 duizend, de belgen hebben dus 1.6 keer zoveel personeel rondlopen.
1. Prorail voert geen onderhoudswerken uit. Het zijn private spelers die hier voor instaan. Infrabel doet dit wel.
2. De NS heeft geen cargo-afdeling meer, de NMBS wel nog
3. Het onderhoud van de treinen is in NL ondergebracht in een aparte entiteit: Nedtrain.
4. …
Meer nog Nederland heeft het drukste spoorwegnet van de wereld, België het 2de en de drukste lijn, lijn 0.thefreak schreef: 3.België heeft 3518 km aan spoor, terwijl Nederland 2809 km heeft, dat is precies 1.2 keer meer voor de belgen.( deze vergelijking klopt niet, gezien al het spoor word meegerekend, en België kent veel lijnen met een zeer lage bediening, tegen Nederland die het drukste spoornet van Europa hebben)
Hier wordt de NMBS idd te vaak voorgebruikt: haar tarieven zijn duidelijk te laag, ga maar eens kijken in NL en Zwitserland.thefreak schreef:
De NMBS functioneert binnen België als de sociale dienst.
Je zou best wel mogen weten dat de TB’s van de NMBS helemaal geen uniform hebben. De NL-TB hadden dit, ik weet niet of dit nog altijd zo is.thefreak schreef: Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.
Dat laatste is toch fout…thefreak schreef: En dan mijn laatste punt: managers.
Zo hoorde ik laatste dat zowel de NMBS groep, de NMBS zelf een apart management hebben, maar dat er ook een management team bestaat voor de regio Vlaanderen en een eigen voor de regio Wallonië.
Dat laatste is toch eveneens fout…de NMBS is opgedeeld in districten, grofweg 2 provincies per district, en depots , waar het personeel aan haar werkdag begintthefreak schreef: En dat daarnaast ook soms provincies en grote steden een eigen NMBS management hebben(why? om het spoorvervoer binnen de stad te regelen?)
Das idd waar maar zie hierboventhefreak schreef: Naar mijn idee kan dit samengevoegd worden tot een management namelijk het management van de NMBS, het is niet nodig dat Vlaanderen, Wallonië, en elke provincie en dorp een eigen management heeft binnen de NMBS.
Het aantal Fransen dat in België treinen rijdt valt nog goed meethefreak schreef:
En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
LOL Ik weet niet wat het grappigst is, het idee of de Walloniers???thefreak schreef:
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.
jipee weg met de bazen en het allemaal vlotter gaan LOLthefreak schreef: Er moeten dus twee dingen gebeuren, al die management teams weg, en al die mensen die zich lokaal bemoeien met het treinverkeer(en die denken iets te zeggen hebben) zoals bazen, opzichters, stationschefs ect ontslaan, ik snap best dat er op stations het nodige geregeld moet worden en dat het treinverkeer in goede banen geleid moet worden, maar daar zijn geen 10 managers voor nodig(een stationschef is in principe ook gewoon een manager).
Mss ook het beroep van TB afschaffen?thefreak schreef: Maximaal een manager per regio en het afschaffen van de stationschef gezien dat een nutteloos beroep is( in nl zouden we het een melkertbaan noemen).
Het feit dat er massaal veel Nederlanders uit de grensstrek in België les komen volgen en jij in Nederland zegt wel genoeg zeker!thefreak schreef: Daarnaast het ontslaan van iedereen zonder diploma, of die een diploma hebben wat evenveel waard is als een velletje wc papier, en alleen nog mensen aannemen met fatsoenlijke papieren(mensen die echt naar school zijn geweest), dat zijn dus mensen die minimaal de havo af hebben(weet niet wat de havo in Vlaanderen is, heb in nl onderwijs gevolgd.)
Dat kan vandaag ook bij de NMBS: als de Belgische staat morgen €1.400.000.000 op de rekening van de NMBS stort krijgt ze op het einde van het jaar een dividend van €1.000.000.000 terug (vestzakbroekzak)thefreak schreef:
Als we dit allemaal doorvoeren, dan kan de NMBS het makkelijk redden met 15 duizend werknemers i.p.v. 40 duizend en ik denk dat ze dan nog ruim in hun vel zitten, De NMBS heeft geen 40 duizend mensen in dienst omdat ze nodig zijn maar OMDAT HET KAN.
Binnen de nmbs zijn ze gewoon ordinear geld aan het opbranden, het moet per slot van rekening op 29 december op zijn , want op 1 januarie stort de regering weer miljarden.(stel dat het in december niet op is, dan kan de minister denken dat hij teveel geld heeft gegeven, en volgend jaar minder geven. en dat kan natuurlijk niet)
En ik snap het ook wel van het het is een moeilijk vraagstuk: Wat doe als het hele management team al een gouden kamer en kantoor heeft,privé butler, dure mercedes van de zaak, privé secretaresse en een dikke bonus, tja dan ga je zoeken naar manieren om de buitenwereld te laten zien dat je macht en geld heb door simpelweg een shit load/overload aan personeel aan te nemen, want tja het is niet het privé geld van het management en tja de belastingbetaler betaald toch wel, dus we kunnen miljarden over de balk smijten en tja per slot van rekening moet het geld op zijn in december.
als ze al die maatregelen zoals hier boven beschreven eens volhielden dan kunnen ze binnen 10 jaar net als de ns een mega dividend van 1 miljard uitkeren.
Och, het was mij niet echt opgevallen…thefreak schreef: Ik heb in holland gestudeerd, En ik zal volgens jullie mening vast met me olifantenpoten door de kast met porseleinen servies heen zijn gerend( heb ik van die hollanders geleerd).daar moet je mij maar voor excuseren.
Niet aan de cijfers van het CBS, wel aan jouw rekencapaciteit. Neem een rekenmachne of ga slapen.thefreak schreef:Twijfel jij aan de cijfers van het CBS? alle cijfers(met uitzondering van de werknemers cijfers) zijn beschikbaar gesteld via het CBS, en Nederland is dus 1.2 keer zo groot.Steven schreef: uw cijfer is al lang achterhaalt daar waar er een paar jaar terug nog ruim 41.000 mensen in dienst waren is dit heden gezakt tot 35.000 en dalende.
Nederland is bijna 1,4 keer groter dan België
van 40 naar 35 duizend, echt een verschil hoor![]()
![]()
een lachertje zul je bedoelen.
![]()
![]()
![]()
Daarom duurt de opleiding in België langer als in het buitenland, moet de TB bij aanvang van zijn opleiding al mechanicien zijn; moet hij elk type loc van binnen en van buiten kennen voor hij er mee mag rijden, tuurlijk!thefreak schreef: Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.in België stelt de job geen reet voor, simpel weg omdat iedereen op de bok kan komen met of zonder diploma maakt allemaal niet uit.Steven schreef: Jij komt de job van treinbestuurder wel heel lichtzinnig voorstellen ik raad u aan de job is een jaar te doen komen doen en we zullen dan als ernstige mensen verder spreken.
ach meneer is een insider? straks ga je jezelf nog gaan geloven.thefreak schreef: En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.Klopt een verbod is er niet, maar het is wel verboden om niet de taal te spreken die word gecommuniceerd in het gebied.Steven schreef: Taalproblemen zijn er in die aard totaal niet als Vlaamse treinbestuurder kom ik trouwens meer in Wallonië dan in Vlaanderen. Je zal maar over L2 rijden alwaar je liefst 5 keer van taalgebied veranderd. Er is dus totaal geen verbod voor Vlaamse treinbestuurders om in Wallonië te rijden en vice versa. Er zullen altijd mensen zijn die de taal beter beheersen dan de andere.
Zo rijden er nog genoeg( veel en veel te veel) walen rond die niet ingezet kunnen worden naar Vlaanderen puur om dat ze weigeren de Nederlandse taal te leren.
Ik stel voor alle baanwerkers vanaf nu een diploma burgerlijk ingenieur voor ze in het ballast mogen wroetenthefreak schreef:Ook daar was ik bekend mee, maar je probeert me duidelijk te maken dat?Steven schreef: Kortweg jij wil alle mensen van boven de 50 jaar buiten gooien omdat in hun tijd dat soort dingen gewoonweg niet bestond. Als je een beetje geschiedenis kent weet je dat de leerplicht in België nog niet zo heel lang op 18 jaar is. Vroeger was deze tot 14 jaar. Heel veel mensen hebben dus gewoon een diploma lager secundair onderwijs.
In nl kennen we het spreekwoord: je bent nooit te oud om te leren. en dat klopt, als ze hun job willen behouden kunnen ze terug naar school cq naar de avondschool.
Met vriendelijk groeten
Rail s
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
nog een paar aanvullingen van mijn kant
Wij lachen meestal met treinbestuurders uit NL omdat hun technische kennis meestal niets voorstel tov die van Belgische treinbestuurders.
Een Belgische treinbestuurder is dus meer op zijn eigen kennis en ervaring aangewezen dan die uit Nederland waar ze nogal snel naar de telefoon grijpen en even Apeldoorn bellen (om het met een publicitaire slogan uit te leggen).
De tijd dat belgische treinbestuurders gedeeltelijk een uniform hadden is al geleden van het einde van het stoomtijdperk.
Anvulling op Rails zijn opmerking: De lijn 0 telt tot iets meer dan 1500 treinen per dag om dat de compenseren moet NL zijn heel net in de schaal leggen. (als we dan toch hetzelfde taalgebruik als thefreak mogen gebruiken).
Tja het is dankzij mensen als thefreak dat de werkloosheid in de wereld binnen de twee jaar volledig verdwenen zal zijn. Alsof de mensen intern nooit bijscholing krijgen. De spoorweg is een wereld die continue in evolutie is (zeker de laatste jaren) en die continue bijscholing vergt.
Wij lachen meestal met treinbestuurders uit NL omdat hun technische kennis meestal niets voorstel tov die van Belgische treinbestuurders.
Een Belgische treinbestuurder is dus meer op zijn eigen kennis en ervaring aangewezen dan die uit Nederland waar ze nogal snel naar de telefoon grijpen en even Apeldoorn bellen (om het met een publicitaire slogan uit te leggen).
De tijd dat belgische treinbestuurders gedeeltelijk een uniform hadden is al geleden van het einde van het stoomtijdperk.
Anvulling op Rails zijn opmerking: De lijn 0 telt tot iets meer dan 1500 treinen per dag om dat de compenseren moet NL zijn heel net in de schaal leggen. (als we dan toch hetzelfde taalgebruik als thefreak mogen gebruiken).
Tja het is dankzij mensen als thefreak dat de werkloosheid in de wereld binnen de twee jaar volledig verdwenen zal zijn. Alsof de mensen intern nooit bijscholing krijgen. De spoorweg is een wereld die continue in evolutie is (zeker de laatste jaren) en die continue bijscholing vergt.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Dan nodig ik je graag uit als er ooit nog eens aanwervingen zijn voor treinbestuurder, om je in te schrijven.pietje schreef: Eigenlijk dacht ik dat het doel van de NMBS "vervoeren" is, niet "aan een jobke helpen".
Of je dan nog dezelfde uitspraak gaat doen, dat ze je aan een jobke geholpen hebben, betwijfel ik ten zeerste.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
tja de kans dat je binnen geraakt als treinbestuurder is amper 11% dus daar zouden er nog is veel de deur tegen hun neus kunnen krijgen en lelijk verschieten.