In elke deftige lok zit een rheostatische rem, in de 18 bevind die zich in een speciaal opgestelde weerstanden-koeltoren.HLE 2302 schreef:De remblokken verslijten te rap, dit is niet erg omdat 18 bijna volledig dynamisch remt ... maar ik had ook gehoort dat er problemen waren met de recuperatie rem, dat deze niet werkt onder 3Kv en anders alleen werkt als ze daadwerkelijk stroom kan recupereren, dus alleen als er een trein in de buurt aan het optrekken is.
Er zou ook geen Rheostaat in de 18 zitten omdat ze dat in Brussel vergeten waren.
In hoeverre het waar is weet ik niet, het is van horen waaien, maar ik geloof wel dat het redelijk correct is.
Greetz 2302
Het probleem met de remblokken is inderdaad correct, deze zijn bij de 18 uit een zachter materiaal gemaakt zodat de wielbanden minder sleetgevoelig zijn. Het was ook de bedoeling van Siemens dat men zoveel mogelijk rheostatisch (en recuperatie onder 25kV) ging remmen zodanig dat men de blokken niet hoefde te gebruiken. Echter eist de NMBS dat deze blokken in het -voor haar- gebruikelijk materiaal zullen gemaakt worden. Hiervoor dient een deel van de reminstallatie herontworpen te worden en dat was het opzet van de proeven van gisteren. (en verantwoordelijk voor een groot deel de vertraging van een half jaar).