Dit weekend (1 & 2 mei 2010) vindt te Maldegem het jaarlijkse stoomfestival plaats. Gisteren 29 april 2010 werd één van de stoomlocomotieven overgebracht van Stockem (Luxemburg) naar Schaarbeek (Brussel). Deze oude stomer: “Energie 504” werd getrokken door een museumloc, de imposante 5404. Tijdens deze overbrengingsrit mocht de snelheid maximaal 40 km/u bedragen. Deze overbrengingsrit kreeg de naam “Luxembourg Flandres Express” mee. Verder waren een rijtuig met enkele waterbakken, een personenrijtuig van de CFL en een kolenwagon mee op sleep.
De eerste stop die ik maakte was te Rhisnes. Rhisnes ligt langs spoorlijn 161, die Brussel met Luxemburg verbindt. Er staat nog steeds een bouwvallig stationnetje, maar dit doet geen dienst meer. De rit verliep strak volgens schema, in Rhisnes zou de stomer een 20-tal minuutjes op een zijspoor worden gezet om water bij te tanken. Dit gebeurde door de plaatselijke brandweer. De stomer zou maar liefst 12000 liter water bijtanken en dit in de tender en in de front van de stomer! Ik had het geluk om even een kijkje te mogen nemen binnenin de stomer. Tijdens de tussenspot werd er ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de assen grondig te smeren. Deze mannen bedienen deze indrukwekkende locomotief met zéér veel liefde en passie, dat is zeker!
Het tweede fotopunt was te Saint-Denis-Bovesse, een 5-tal kilometer verderop. Mooi op tijd vertrokken te Rhisnes en met een prachtig fluitsignaal kwam de volledige sleep door te Bovesse.
De volgende tussenstop zou plaatsvinden in het station van Gembloux, waar ik later de trein zou nemen richting Ottignies en daaruit naar Groenendaal. Helaas was ik net iets te laat om deze mooi op foto te zetten in het station. Bij het wachten op de trein richting Ottignies werd er omgeroepen dat er tussen Namen en Ciney een spoorwegberm had vuurgevat. Naderhand bleek dat de stomer aan de basis lag van dit voorval! Het overige spoorverkeer liet door dit incident aardig in de war.
Eenmaal eindelijk aangekomen te Ottignies bleek dat de stomer hier een uurtje halt zou houden, in plaats van wat normaal voorzien zou zijn te Groenendaal.
De laatste stop was gepland in het station van Groenendaal, waar ik de laatste keer deze sleep op foto zou zetten. Net uitgestapt uit de trein en daar kwamen de imposante treinen aan!
De stomer hield diezelfde avond halt te Schaarbeek, een dag later zou hij normaal gezien op eigen kracht moeten rijden tot Eeklo.
Foto 1 Aankomst te Rhisnes
Foto 2 De brandwaar arriveert met water voor de stomer. De stomer zal 12000 liter water tanken. De reden om te tanken in Rhisnes is omdat het hier volledig gratis is. In Vlaanderen moet er echter betaald worden voor het water!
Foto 3 Station Rhisnes
Foto 4 Doorkomst 5404 en stomer te Rhisnes
Foto 5 De stomer werd getrokken maar werd toch gestookt. Dit omdat hij anders niet warm te krijgen is voor ritten te maken op het stoomfestival
Foto 6 Enkele waterbakken als reserve
Foto 7 Personenrijtuig CFL
Foto 8 Kolenrijtuig
Foto 9 tem 13 Sfeerfoto’s
Foto 14 De stomer was alvast goed warm gestookt!
Foto 15 Tankbeurt te Rhisnes - tender
Foto 16 De stomer kreeg de naam “Energie 507” mee. Deze stomer dateert van het jaar 1946
Foto 17 Gegevens stoomloc
Foto 18 Nu weten we waarom er helaas geen stomers meer rijden!
Foto 19 tem 27 Stuurpost “Energie 507”
Foto 28-29 Stuurpost“Energie 507”
Foto 30 Water tanken te Rhisnes – tender
Foto 31 Draaistel stomer
Foto 32 Rijtuig met enkele reserves
Foto 33 Energie 507
Foto 34 Draaistel stomer
Foto 35 Stomer – diesel gekoppeld
Foto 36 5404
Foto 37 - 38 Tankbeurt 2 – front
Foto 39 Deze overbrengingsrit kreeg de naam “Luxembourg Flandres Express” mee
Foto 40 Smeren van de drijfstangen
Foto 41 Overzichtfoto
Foto 42 Serieuze rookontwikkeling!
Foto 43 - 45 Tweede fotopunt: Saint-Denis-Bovesse
Foto 46 - 49 Doorkomst te Gembloux, jammer genoeg net te laat…
Foto 50 Station Ottignies
Foto 51 Station Ottignies
Foto 52 Met de trein richting het laatste fotopunt: Groenendaal
Foto 53 Station Groenendaal


















































