Vanmorgen de auto geparkeerd in Dinant en mijn interrailreis begonnen met... een bus.
Meerbepaald bus 154a Dinant-Givet van 08.52 (prijs 4,20 EUR).
Aankomst aan het station van Givet om 09.27, ik heb een klein uurtje overstaptijd.
![Afbeelding](http://img97.imageshack.us/img97/7172/0005givetgaretn.jpg)
Even op wandel dus... Eerst door de avenue Lartigue (met veel leegstand, goedkoop huren en kopen moet hier mogelijk zijn).
Stuit op een affiche met raadgevingen aan de bevolking in geval van incident in de kerncentrale van Chooz.
![Afbeelding](http://img14.imageshack.us/img14/3790/0001givetchooztn.jpg)
Op Place Méhul zijn de stadsdiensten bezig met het voorbereiden van het "monument aux morts" voor de herdenkingsplechtigheden van later vandaag. 8 mei is "jour de la libération" in Frankrijk, geldt als feestdag. De eerste oud-strijders beginnen ook al op te dagen.
![Afbeelding](http://img163.imageshack.us/img163/7780/0003givetwoii.jpg)
Om 10.21 gaat de reis verder met de TER naar Charleville-Mezieres.
![Afbeelding](http://img571.imageshack.us/img571/1719/0007givetzuid.jpg)
Deze lijn door de Maasvallei is een premiere voor mij, ik installeer me dus aan het raam en geniet van het landschap.
Erg modern treinstel, Regio Champagne-Ardenne heeft duidelijk diep in de buidel getast voor de herwaardering van haar TER-diensten.
![Afbeelding](http://img294.imageshack.us/img294/5573/0009tergivetcharleville.jpg)
Stipte aankomst in Charleville-Mezieres.
![Afbeelding](http://img517.imageshack.us/img517/8544/0011charlevillemezieres.jpg)
Hier stap ik over op een overvolle TER naar Reims (vertrek 11.38). Ik kom er op een klapstoeltje terecht en geniet niet echt van de rit.
In Reims overstap op de (lange-afstands-)TER Reims-Dijon (vertrek 12.40).
![Afbeelding](http://img691.imageshack.us/img691/128/0013reimsterdijonenvoya.jpg)
Ik heb het geluk in een gedeklasseerde wagon terecht te kunnen, ik breng de 3,5 uur lange reis dus door in het zachte (maar niet erg propere) pluche van de Corail eerste klas zetels. De trein zit goed vol... behalve rondom mij... omdat de meeste mensen ondanks alle aanduidingen toch denken dat het eerste klas is en dan toch maar niet plaatsnemen.
Ook deze lijn is een premiere voor mij... maar de korte nachtrust heeft als gevolg dat ik een aantal stukken niet helemaal meekrijg. Waar ik niet naast kon kijken waren de vele felgeel bloeiende colza-velden overal langs de route. Daarnaast is me opgevallen dat Chaumont wordt binnengereden langs een erg hoog viaduct.
In Chalons-en-Champagne kan de aandachtige kijker nog zien hoe het hier vroeger heette.
![Afbeelding](http://img143.imageshack.us/img143/2227/0020chalonsenchampagne.jpg)
Onze "en voyage" locomotief vertelt met een affiche op zijn zijkant dat "cette locomotive respecte votre environnement"... maar spuwt ondanks alles toch wel erg zwarte rookwolken uit, misschien toch maar eens nakijken.
![Afbeelding](http://img689.imageshack.us/img689/8517/0014reimsterdijonenvoya.jpg)
Stipte aankomst in Dijon (alles loopt echt perfect vandaag...) en korte overstap op de TER richting Belfort (vertrek 16h15).
In het rijtuig waar ik (toevallig) plaatsneem zit een groepje "jongeren" die op beschamende wijze aantonen hoe weinig opvoeding hun generatie nog meekrijgt... Een vrij frequent fenomeen op Franse treinen.
![Afbeelding](http://img215.imageshack.us/img215/4481/0022terdijonbelforttn.jpg)
Ik stap af in Besancon om 17u20. Hier heb ik een uurtje overstaptijd... en vooral honger. Ik loop dus even met valies en al naar de benedenstad maar vind er alles potdicht ; enkel de plaatselijke kebab-verkoper heeft besloten open te zijn vandaag... Maar Kebab is niets voor mij. Hongerig vat ik de klim terug naar het station aan... en krijg er nog een stevige bui bovenop.
Ter gelegenheid van 8 mei neem ik ook hier een foto van het monument aux morts.
![Afbeelding](http://img41.imageshack.us/img41/820/0027besancontn.jpg)
Uiteindelijk stel ik vast dat er in het station zelf nog het meeste eetgelegenheid was...(Broodjes, panini,...)
![Afbeelding](http://img130.imageshack.us/img130/4964/0024besancon.jpg)
Veel dronken mensen in de "salle des pas perdus" van Besancon... Blijkbaar worden de "Libération"-herdenkingen in Frankrijk rijkelijk overgoten.
18h24, de reis gaat verder met de TER naar La Chaux des Fonds in Zwitserland. Erg mooi traject.
Het begint al in Besancon zelf, de lijn klimt omhoog rond de stad en dit geeft mooie uitzichtpunten.
Verderop komen we steeds hoger en in steeds ongerepter natuur, de lijn volgt het hoge gedeelte van de rivier Doubs.
Blijkbaar kwamen wij langs op het ogenblik dat de dieren gaan drinken uit de rivier want ik zag herten, een vos, reigers...
De machinist had de deur tussen zijn compartiment en het onze niet dicht gedaan waardoor ik (en de andere mensen in mijn compartiment) een beetje vooraanzicht op de lijn hadden. Plotseling staat een dame van een jaar of 20 recht, loopt de cabine binnen en vraagt vriendelijk of ze even mag meekijken hoe dat werkt, een trein besturen. Machinist aanvaardt.
Dit moet de eerste keer in mijn leven zijn dat ik iemand van het vrouwelijk geslacht interesse zie vertonen in een trein...
In het laatste Franse station Morteau stappen er - nu dat Zwitserland ook meedoet aan Schengen - geen douaniers meer op.
Wel nog sporen van hun aanwezigheid.
![Afbeelding](http://img138.imageshack.us/img138/9936/0029morteau.jpg)
Aankomst in (het weinig charmerende) La Chaux des Fonds om 20h17.
![Afbeelding](http://img42.imageshack.us/img42/2417/0035lachauxdefonds.jpg)
Hier eindigt de reis voor vandaag, ik neem mijn intrek in Hotel du Moulin (met gratis WiFi).
De lijn tussen Besancon en La Chaux des Fonds wordt bijgenaamd "ligne des horlogers". Tussen Le Locle en hier heb ik inderdaad het hoofdkantoor van Tissot en van Cartier gezien. Vooral dat van Cartier valt erg op, supersjiek glazen gebouw dat letterlijk naar geld ruikt.
![Afbeelding](http://img684.imageshack.us/img684/8038/0036lignedeshorlogers.jpg)
Groeten,
Bart W.