Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Ik kan u wat volgen dentheo er is 1 grote MAAR, ik en jij en al de rest hier ook wat hebben aan dit alles niets te zeggen. Het hangt dus allemaal af van die grote bazen en daar zullen wij niet snel vat op krijgen. Als iets goed is mag men het zeggen maar als iets fout is ook. Dat laatste is natuurlijk altijd lastiger om slikken.
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Ik maak mij ook wel zorgen over een mogelijk verminderd treinaanbod, zeker als niet-autobezitter.
Anderzijds, als er kan bespaard worden door onderbezette treinen te schrappen, dan is dat maar zo. Liever een afgeslankte spoorwegmaatschappij, dan helemaal geen.
Anderzijds, als er kan bespaard worden door onderbezette treinen te schrappen, dan is dat maar zo. Liever een afgeslankte spoorwegmaatschappij, dan helemaal geen.
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Klopt, maar de NMBS begeleider, controleur van de poetsfirma moet zijn werk doen en de boodschap naar boven doorspelen...Steven schreef:Ik kan u wat volgen dentheo er is 1 grote MAAR, ik en jij en al de rest hier ook wat hebben aan dit alles niets te zeggen. Het hangt dus allemaal af van die grote bazen en daar zullen wij niet snel vat op krijgen. Als iets goed is mag men het zeggen maar als iets fout is ook. Dat laatste is natuurlijk altijd lastiger om slikken.
Wie moet bv. schoonmaakfirma beoordelen ??? Onderstationchef...materielverantwoordelijke ..treinbegeleider ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Normaal is er een controlerend persoon in de vorming aanwezig die op geregeld momenten door de treinen loopt. Zo heb ik ook al geregeld een controlerende bediende gezien op de CR treintjes rond Brussel om te zien of de B-clean ploegen hun werk goed doen.
De enige vraag die je u dan nog kan stellen is in hoever de controleren persoon streng is of niet.
De enige vraag die je u dan nog kan stellen is in hoever de controleren persoon streng is of niet.
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Het grootste probleem dat ik mij herinner van zulke oefeningen is dat de "ploegen" van de firma's verschillend zijn. Dit terwijl de aanbesteding op firma-niveau beoordeeld wordt voor een volgende aanbestding.
Maar ik weet wel dat als de beoordelaars samenspannen er snel actie zal komen van de firma naar de "rotte" ploegen..
Maar ik weet wel dat als de beoordelaars samenspannen er snel actie zal komen van de firma naar de "rotte" ploegen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Ik heb de indruk dat de kuisploegen te Antwerpen Schijnpoort wel goed werk leveren, ik zie die daar toch dikwijls goed bezig op de treinen.
Voldoende water, alles afkuisen (ramen, banken, tafels enz). Er wordt ook effectief gecontroleerd of er goed gekuist is. (ik heb er toch al enige keren een controlebediende zien rondlopen)
Mss is het in FOVR een andere firma?
Voldoende water, alles afkuisen (ramen, banken, tafels enz). Er wordt ook effectief gecontroleerd of er goed gekuist is. (ik heb er toch al enige keren een controlebediende zien rondlopen)
Mss is het in FOVR een andere firma?
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Maar het element van crisis en grote besparingen doet soms wel eens ogen openen. Bij de VRT, dat toch ook een staatsbedrijf is, hebben ze al een grote kuis gehouden bij de directie. Dit alleen maar omdat er van de Vlaamse regering fors bespaard moest worden. Als het daar kan moet het bij de nmbs toch ook lukkenSteven schreef:Ik kan u wat volgen dentheo er is 1 grote MAAR, ik en jij en al de rest hier ook wat hebben aan dit alles niets te zeggen. Het hangt dus allemaal af van die grote bazen en daar zullen wij niet snel vat op krijgen. Als iets goed is mag men het zeggen maar als iets fout is ook. Dat laatste is natuurlijk altijd lastiger om slikken.

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Maar weet jij ook nog hoe het de VRT verging de eerste jaren van de concurrentie met VTM: op een bepaald moment MOEST daar wel iets gebeuren of de politiek had die hele winkel daar dichtgedaan. De kiezers snapten niet waarom ze indertijd 8000 frank kijk-en luistergeld moesten betalen voor een omroep waar men "populair" en "kijkcijfers" vieze woorden vond.Shrek schreef: Maar het element van crisis en grote besparingen doet soms wel eens ogen openen. Bij de VRT, dat toch ook een staatsbedrijf is, hebben ze al een grote kuis gehouden bij de directie. Dit alleen maar omdat er van de Vlaamse regering fors bespaard moest worden. Als het daar kan moet het bij de nmbs toch ook lukken
Na de grote kuis bij de VRT in de jaren 90 is er een ware heropstanding gebeurd en heeft men een duidelijke plaats verworven in het medialandschap, maar de vakbonden hebben er intussen ook een meer "normale" plaats gekregen en wanneer er slecht gefunctioneerd wordt kan er opgetreden worden, de tijd van de "postjes" op de bureaus waarvan niemand echt de bestaansreden wist, is daar dus wel voorbij.
Of men het nu wil of niet: de NMBS zal vroeg of laat moeten moeten kiezen tussen het scenario Belgacom,VRT,... of het scenario SABENA, en als de de directie en de vakbonden dat niet inzien, dan weten de mensen straks wie er voor gezorgd heeft dat ze dan met zijn allen op straat staan.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
^^Voor die neoliberale zaken bestaan andere topics. Gelieve dit niet iedere keer op te brengen. We kennen de clichés, dank u.
Dat is iets dat niet in het lijstje thuishoort vind ik. Ten eerste is een mooi station is aangenamer voor de reiziger, dat is een onderdeel van de service. Ten tweede zijn stationsgebouwen geen bevoegdheid van de NMBS. Dus zelfs als je alle stations door containers vervangt zal de NMBS niet meer treinen kunnen laten rijden omdat het simpelweg 2 verschillende entiteiten en dus budgetten zijn.HLD5531 schreef: Waarom met geld smijten voor stations zoals Leuven en Liège-Guillemins.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 14 mei 2010, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs. Een firma waarvan men weet dat ze slecht werk leveren maar toch goedkoopst is kan men niet weigeren.dentheo schreef: Klopt, en daarom moet je die mensen bij een volgende aanbesteding "minder" kansen geven.
Dan hou je na enkele heraanbestedingen de beste over... zo werkt dat.
Daarom ook nooit alles aan slechts één firma geven.
Geef de goeien door uw aankoop-systeem de kans om te groeien .
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Vaak genoeg gebeurd dat wel, en terecht. In je aanbesteding stel je bepaalde eisen en als in de offerte wel een aanlokkelijke prijs staat maar ze zelf geen idee hebben hoe x, y of z te realiseren dan neem je gewoon niet de goedkoopste. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat er in een aanbesteding dingen worden opgenomen die niet strict noodzakelijk zijn maar wel op het lijf geschreven van 1 bepaalde leverancier.Hogersluys schreef: Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs. Een firma waarvan men weet dat ze slecht werk leveren maar toch goedkoopst is kan men niet weigeren.
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Alleen als de de aanbestedende partij alleen op prijs wil selecteren. Je kunt echter ook andere zaken laten meetellen. En dat gebeurt ook.Hogersluys schreef:Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs.
Groetjes,
Rian
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Het is de goedkoopste van degenen die de service correct leveren die wint, niet de goedkoopste die slecht werktHogersluys schreef:Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs. Een firma waarvan men weet dat ze slecht werk leveren maar toch goedkoopst is kan men niet weigeren.

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Zeer groot probleem voor openbare aanbestedingen door officiele diensten....kika schreef: Vaak genoeg gebeurd dat wel, en terecht. In je aanbesteding stel je bepaalde eisen en als in de offerte wel een aanlokkelijke prijs staat maar ze zelf geen idee hebben hoe x, y of z te realiseren dan neem je gewoon niet de goedkoopste.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Men kan bijvoorbeeld met een puntensysteem werken. De aanbieding met de meeste punten wint. Dan geef je punten voor de prijs, het ontwerp enz.rvdborgt schreef:Alleen als de de aanbestedende partij alleen op prijs wil selecteren. Je kunt echter ook andere zaken laten meetellen. En dat gebeurt ook.Hogersluys schreef:Dat werkt zo niet. Er is maar één principe bij aanbestedeningen en dat is de prijs.