Fles schreef:Pannenhuis?? Nooit van gehoord. Waar is dat op die lijn precies dan?
Bij de MIVB halte Pannenhuis tiens, daar is trouwens een verbinding mee, maar die is helaas dichtgemaakt. Ligt op het grondgebied van Laken, tussen Belgica en Koning Boudewijn als ik me niet vergis.
Ik word er een beetje tureluurs van daar in Brussel Er is toch ook gewoon een soort dagkaart voor het hele MIVB-net? Mag je daarmee eigenlijk ook in de treinen? Dan ga ik gelijk even binnen in Brussel-Congres kijken bijvoorbeeld... Een uitputtende netplattegrond heb ik gelukkig al wel
edit: Wauw, ik vond nog een spoorkaart uit 1933 in mijn verzameling, en op een detailkaartje van Brussel staatie inderdaad: Pannenhuis
Dat Groendreef is in 1954 opgeheven trouwens, volgens deze interessante site
Fles schreef:Ik word er een beetje tureluurs van daar in Brussel Er is toch ook gewoon een soort dagkaart voor het hele MIVB-net? Mag je daarmee eigenlijk ook in de treinen? Dan ga ik gelijk even binnen in Brussel-Congres kijken bijvoorbeeld... Een uitputtende netplattegrond heb ik gelukkig al wel
Ja hoor, het JUMP-ticket, het kost € 4,50 en het is te koop bij de MIVB- en NMBS-verkooppunten, en je kan ermee op iedere bus, tram, metro en trein binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Laat gerust iets weten, als ik kan wil ik wel een rondleidinkje geven.
En een zalig tijdsdocumentje heb je daar. De tijd dat Thurn en Taxis nog een belangrijk collistation was, Schaarbeek het tweedebelangrijkste goederenstation, dat er nog een autohandel in het voormalige station van Sint-Joost zat (is nu een jazzcafé geworden), dat Bockstael nog maar plannen waren...
Het zal t.z.t. in elk geval beginnen met Utrecht - Rotterdam - Brussel Zuid - Quévy (voor Cuesmes, gemist dus) - Brussel Congres, dus op z'n vroegst ergens in de middag. Ik ga proberen of het op 14 mei kan, maar hangt ook af van hoe mijn rug het houdt. Maar op zich best gezellig om de vervollediging van het Benelux-net te vieren met een mede-forumuser Ik vind het een goed idee
Fles schreef:
edit: Wauw, ik vond nog een spoorkaart uit 1933 in mijn verzameling, en op een detailkaartje van Brussel staatie inderdaad: Pannenhuis
Eigenaardig dat op dit plannetje het station "Kuregem" niet vermeld staat (tussen Brussel-West en Zuid, aan de rechteroever van het kanaal). De perrons zijn nog zichtbaar langs de lijn, het (mooie) stationnetje werd eind jaren 80 afgebroken.
LHOON schreef:
Eigenaardig dat op dit plannetje het station "Kuregem" niet vermeld staat (tussen Brussel-West en Zuid, aan de rechteroever van het kanaal). De perrons zijn nog zichtbaar langs de lijn, het (mooie) stationnetje werd eind jaren 80 afgebroken.
Ik heb precies hetzelfde kaartje in een spoorboekje van 1938 gevonden. Ook daar ontbreekt dus Kuregem/Cureghem, alhoewel er 's morgens en 's avonds toch wel enkele treinen stoppen.
(Dit type bediening heeft het trouwens tot 1984 uitgehouden. Toen waren er nog altijd enkele treinen die de stations op lijn 28 bedienden tijdens de ochtend- en de avondspits. In 1997 is ze dan opnieuw ingevoerd met het aangepaste IC-IR-plan van toen.)
Een mooie font collectie: van het traditionele breukschrift (Rheydt) - in 1941 verboden door de nazi's! - via het kapitaalschrift van de jaren 1960 (Dalheim), naar het verguisde Helveticaschrift (Rheinhausen) tot het nu gebruikelijke font (Meerbusch-Osterrath), met hiertussen nog enkele zeldzame niet-standaard voorbeelden (Breyell)!