computersystemen aan het spoor
-
computersystemen aan het spoor
Voor wat het waard is: de Artemis (A172) van de Nationale Dispatch oftewel Traffic Control draait op thin-client werkposten, daar zijn ook USB-poorten aan maar ze zijn ingesteld om geen storage-devices (USB-sticks, externe CDROM's...) te activeren. Elke week was er toch wel een melding in de logs dat iemand het toch geprobeerd had; al hadden we al duizend keer gezegd dat het toch niet werkte en niet kon werken en niet mocht werken. En daar loopt pertankt ook volk genoeg rond. Maar ik heb het zelf meegemaakt dat, zeker 's nachts, de werkdruk daar uitermate laag ligt en dat er op de PC's heel wat te zien is maar erg weinig spooractiviteit...! Ik kan me goed voorstellen dat het er op een seinhuis nog losser aan toe gaat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Re: Seks, alcohol en...
Aan gazettenpraat (of "toog-gelul" ?) geen gebrek in dit draadje.Jani schreef:die Artemis-brol werkt toch van geen kanten
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 13 mei 2010, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Toog-gelul, laat me niet lachen, ik denk dat 99% van de collega's akkoord gaat met de uitdrukking "Artemis-brol". Idem voor Artweb trouwens.jan_olieslagers schreef:Aan gazettenpraat (of "toog-gelul" ?) geen gebrek in dit draadje.Jani schreef:die Artemis-brol werkt toch van geen kanten
Wat vooral stoort, is de veelheid van verschillende systemen, in plaats van 1 geïntegreerd systeem. Dat de NMBS niet altijd voldoende zware servers inzet, is een ander pijnpunt.
De nieuwe Artweb (4.x) is amper een verbetering te noemen, trouwens. Vaak zelfs integendeel. A172 werkt traag, en blokkeert regelmatig (aanpassingen van dienstregelingen duren soms tientallen minuten), loopt regelmatig vast (er zijn periodes dat er minstens 1x per dag alles blauw uitslaat), veel knoppen zijn verschrikkelijk onhandig en worden daarom ook nooit gebruikt, etc.
Maar een deel heeft er ook mee te maken dat we nooit deftig met het pogramma hebben leren werken, dus alles op het systeem steken, wil ik ook niet doen.
De nieuwe Artweb (4.x) is amper een verbetering te noemen, trouwens. Vaak zelfs integendeel. A172 werkt traag, en blokkeert regelmatig (aanpassingen van dienstregelingen duren soms tientallen minuten), loopt regelmatig vast (er zijn periodes dat er minstens 1x per dag alles blauw uitslaat), veel knoppen zijn verschrikkelijk onhandig en worden daarom ook nooit gebruikt, etc.
Maar een deel heeft er ook mee te maken dat we nooit deftig met het pogramma hebben leren werken, dus alles op het systeem steken, wil ik ook niet doen.
Er zijn systemen, zoals bepaalde kritieke real-time systemen, die inderdaad beter in 1 systeem zouden geïntegreerd worden. Probleem is dat dit echter een beslissing is die op topniveau bij Infrabel moet genomen worden, en ik heb de indruk dat dit helemaal niet bij de prioriteiten behoord.groentje schreef:Wat vooral stoort, is de veelheid van verschillende systemen, in plaats van 1 geïntegreerd systeem. Dat de NMBS niet altijd voldoende zware servers inzet, is een ander pijnpunt.
Als alternatief, om de systemen toch enigzins korter bij elkaar te brengen, is men momenteel begonnen met het ontwikkelen en uittesten van een koppeling tussen de real-time A173-toepassing en EBP. Hierdoor zullen bijvoorbeeld o.a. spoorwijzigingen in A173 rechtstreeks naar EBP doorgestuurd worden.
Automatisering seinhuizen was Re: Seks, alcohol en...
Verdient nieuw draadje...
Wat is A173 ??
Wat is A173 ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Wellicht heb je gelijk, maar ik vrees een beetje dat de 'verbeteringen' die men wil invoeren, de boel nog complexer zullen maken, en het systeem nog vatbaarder voor fouten. En dan zijn we nog verder van huis.Myesxe schreef:Er zijn systemen, zoals bepaalde kritieke real-time systemen, die inderdaad beter in 1 systeem zouden geïntegreerd worden. Probleem is dat dit echter een beslissing is die op topniveau bij Infrabel moet genomen worden, en ik heb de indruk dat dit helemaal niet bij de prioriteiten behoord.groentje schreef:Wat vooral stoort, is de veelheid van verschillende systemen, in plaats van 1 geïntegreerd systeem. Dat de NMBS niet altijd voldoende zware servers inzet, is een ander pijnpunt.
Als alternatief, om de systemen toch enigzins korter bij elkaar te brengen, is men momenteel begonnen met het ontwikkelen en uittesten van een koppeling tussen de real-time A173-toepassing en EBP. Hierdoor zullen bijvoorbeeld o.a. spoorwijzigingen in A173 rechtstreeks naar EBP doorgestuurd worden.
Het is altijd hetzelfde, het systeem staat niet op punt, maar ze voegen wel allerhand opties toe.
Zolang ICTRA instaat voor de ontwikkeling is het beter dat er niets gebeurd. Die manne slagen erin om een goed idee perfect te verkl*ten.Er zijn systemen, zoals bepaalde kritieke real-time systemen, die inderdaad beter in 1 systeem zouden geïntegreerd worden. Probleem is dat dit echter een beslissing is die op topniveau bij Infrabel moet genomen worden, en ik heb de indruk dat dit helemaal niet bij de prioriteiten behoord.
Gelukkig hebben ze altijd geniale oplossingen zoals "zijn alle kabels aangesloten" of "start de computer eens opnieuw op".
Re: computersystemen aan het spoor
De discussie ivm computerproblemen bij NMBS; Infrabel enz gaat hier verder
De andere discussie gaat hier verder: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=7459
De andere discussie gaat hier verder: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=7459
Is er één overheid ter wereld die wél goed met ICT-projecten om kan gaan? Bij jullie is het InfraBel en hier is het de Belastingdienst.
De belastingsdienst is hier ook een soep, hoor. De belastingen in zijn geheel. Zodanig ingewikkeld dat je ofwel teveel betaald, ofwel ergens wel een regeltje bent vergeten, ofwel beide. Belastingteruggave gebeurt trouwens maar na ongeveer 2 jaar (het jaar dat de belastingen worden afgehouden van je loon, het jaar dat je je belastingaangifte doet, en de terugbetaling het jaar erop). In vergelijking daarmee werkt jullie belastingsdienst als een droom, of toch zeker de BTW-dienst.