GEN komt later klaar ;-)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door groentje »

Die hoofdingenieur is wel een pipo, zeg. Dat kan je heel anders zeggen. Zoals: met de extra sporen worden er tegelijkertijd werken uitgevoerd om de overlast te verminderen voor de omwonenden. Communicatie is alles, vandaag, en die kerel heeft er echt geen kaas van gegeten.
Dat er een paar huizen moeten sneuvelen is spijtig, natuurlijk, ik zou ook niet graag worden onteigend, maar als daar een correcte prijs voor wordt betaald (dus niet zoals in de Zuidwijk), komt het algemeen belang voor. En die extra sporen zijn gewoon noodzakelijk om meer mensen naar Brussel te kunnen vervoeren. Er passeert nu al om de 3 minuten een trein in de spits, terwijl er nu al gesmeekt wordt om extra treinen te kunnen inleggen, en dat zal er niet op verbeteren. Ik kan dus alleen maar hopen dat die man de marktprijs krijgt voor zijn eigendom, maar dat er zo snel mogelijk wordt voortgedaan.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Langs L50A zijn er ook nog enkele voetbalvelden waar ik nog niets heb zien veranderen (wel al hun reclamepanelen vernieuwd :)), dus ik heb een licht vermoeden dat die ook een probleem zijn.

Ondertussen zijn ze tussen Denderleeuw en Zottegem vlot bezig met vernieuwde perrons aan te leggen.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Al een voorbeeld van de uiteenzetting van Schouppe en weer loopt de boel vertraging op!!!!!!

donderdag 26 november 2009
GEN-werken Dilbeek liggen stil

Het GEN loopt vertraging op in Dilbeek.
Afbeelding © Beeld uit reportage tvbrusselDilbeek -

De werkzaamheden aan het tractiestation voor het Gewestelijk Expresnet in Dilbeek liggen opnieuw stil. De bouwvergunning voor het extra geluidsscherm is er nog niet.

In maart diende een buurtbewoner een klacht in wegens geluidsoverlast.

Infrabel vroeg daarop een aparte bouwvergunning aan voor een extra geluidsscherm en startte de werkzaamheden opnieuw. Maar dat mag niet, zolang de vergunning er niet is.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Weeral plezant... iemand die destijds (ik veronderstel bewust) is komen wonen aan een drukke spoorlijn en nu moord en brand roept... :roll:
Duikbril AM86

Een artikel uit De Morgen

Lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Ternat krijgt vier sporen
In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) wordt spoorlijn 50A tussen Brussel-Zuid en Ternat, de drukste spoorlijn van het land, uitgebreid naar vier sporen over een lengte van twintig kilometer. De werken duren tot juni 2015. Dat heeft infrastructuurbeheerder Infrabel vandaag gemeld.

Tuc Rail, een dochteronderneming van Infrabel, verdubbelt nu het aantal sporen op het viaduct Pede, een geklasseerde brug uit 1930, in Dilbeek. "Om de brug van 500 meter te verbreden, plaatsen we een stalen geprefabriceerde koker die zal rusten op verankerde consoles in de betonnen steunpilaren. We hebben geopteerd voor een slanke brug na advies van Monumenten en Landschappen en de Vlaamse bouwmeester. De werken aan het viaduct begonnen in 2008 en duren tot midden 2012", verduidelijkt Staf Lievens, directeur werven van Tuc Rail.

Door de GEN-werken moet ook het verkeer op een gedeelte van de Ninoofsesteenweg tot juni 2011 over drie rijstroken. In totaal zijn er op de lijn 50A al vier bouwwerven tussen Brussel-Zuid en Ternat. Er starten nog werven in Brussel-Zuid en Anderlecht. (belga/ka)
18/05/10 15u27
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... oren.dhtml
bobke

Bericht door bobke »

Vind dat eigenlijk belachelijk dat de drukste spoorlijn van het land, nu nog maar wordt verdubbeld. Dat had al tien jaar of nog eerder uitgevoerd moeten zijn.
Weet iemand waarom ze daar zolaat aan begonnen zijn?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Waarschijnlijk omdat er op dat stuk geen haltes zijn. En die lijn het verkeer precies nog goed kon slikken. Als men meer GEN-treinen wilt doen rijden en in Anderlecht al een halte wilt maken heb je best wel wat extra sporen. Ik zou ook nog wel graag een halte zien in Ternat (N285 - Assesteenweg) aan die buitenste sporen.
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Op Zondag 30 mei kan je de werf van het GEN bezoeken en dit ter gelegenheid van de Openwervendag.

Voor meer informatie:

http://www.openwervendag.be

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Hoezo L50A = drukste spoorlijn van het land? Ik dacht altijd dat het nergens drukker was dan in L0 = de noord-zuidverbinding ???
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Waarschijnlijk omdat er op dat stuk geen haltes zijn. En die lijn het verkeer precies nog goed kon slikken.
Beter is: Omdat er op dat stuk geen haltes zijn,kan die lijn het verkeer nog goed slikken. Omgekeerd is ook waar: als je allerlei soorten treinen (stop- en sneltreinen) door elkaar laat rijden, verminder je de capaciteit en de stiptheid van de lijn. Vandaar dat ik met een bang hart het GEN afwacht. Eigenlijk is dat niet eens nodig: een uurtje spitsverkeer volgen tussen Brussel-Zuid ene Halle volstaat soms al om een voorafspiegeling te krijgen van wat men ons klaarstoomt. En dat op alle drukke lijnen van en naar Brussel tegelijk.
En kom nu niet af met het argument van de capaciteitsuitbreiding, want tussen Halle en Brussel ligt alles er al.
Met vriendelijke groet

overweg13
Duikbril AM86

jan_olieslagers schreef:Hoezo L50A = drukste spoorlijn van het land? Ik dacht altijd dat het nergens drukker was dan in L0 = de noord-zuidverbinding ???
De lijn 50a is inderdaad de drukste lijn van het land tijdens de piekuren, in de N-Zverbinding zitten er om de x treinen een gat tussen op de lijn 50a is dat niet het geval.

Tijdens de ochtenspits rijdt er vanaf +/- 6u30 tot 8u30 om 3 minuten een trein tussen de vertakking Sint-Katharina-Lombeek en Brussel-Zuid.
Tijdens de avondspits vanaf Brussel-Zuid tot Lombeek tussen 15u50 en 18u om de 3 minuten.

Die lijn had al lang op 4 sporen moeten zijn.
Hoe dat komt omdat de NMBS in hun STAR 21 plan die 4 sporen niet voorzien hadden en er daar geen extra sporen nodig waren voor de TGV door te laten. De TGV is voor de overheid en de NMBS altijd belangrijker geweest dan het binnenland verkeer zeker in de jaren 80 en 90.
Dat was op bijvoorbeeld de lijn 36 en de lijn 96 wel het geval die werden op 4 sporen gebracht voor de TGV.
rail s

Bericht door rail s »

kheb eens een reiswegje ingegeven:
Uw aanvraag
Van Brussel-Noord Datum: Wo, 19/05/10 Tijd: 17:20 (Vertrek) (en dan vroeger/later tot ik alleen 17u-18u overhield)
Naar Brussel-Zuid
30 treinen als reisadvies
*2 (2richtingen) = 60 treinen/uur over lijn 0 tijdens de spits + thalyssen (niet opgenomen)(slechts 1 L-trein per uur door NZV???)
/6 sporen 10 treinen/ uur of elke 6 minuten

Dus lijn 50A kan drukker zijn als je het per spoor bekijkt maar ik zie er nog niet elke 60 seconden een trein passeren
Steven

Bericht door Steven »

ze bekijken het allicht op basis van twee sporen en niet op basis van zes sporen.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Ik vermoed dat lijn 0 FBMZ-FBN zelfs de drukst bereden spoorlijn van de hele wereld is. De zes sporen samengerekend natuurlijk. Misschien is er in Japan ergens een nog drukkere lijn, dat weet ik niet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Adler

Bericht door Adler »

Paul schreef:Ik vermoed dat lijn 0 FBMZ-FBN zelfs de drukst bereden spoorlijn van de hele wereld is. De zes sporen samengerekend natuurlijk. Misschien is er in Japan ergens een nog drukkere lijn, dat weet ik niet.
De Noord-Zuid verbinding heeft een maximum capaciteit van 96 treinen per uur.
Teruggerekend naar 2 sporen is dit 16 treinen per uur per richting.
Op de Stammstrecke van de S-Bahn in Munchen is de maximum capaciteit 30 treinen per uur per richting in de 2-sporige tunnel.
Dit is enkel mogelijk door een speciaal beveiligingssysteem CIR-ELKE (Computer Integrated Railroading – Erhöhung der Leistungsfähigkeit im Kernnetz der Eisenbahn) die een blokafstand van 50 m toelaat.
Plaats reactie