Hoewel dit een Belgisch forum is, toch dit vraagje op het forum. Jullie zitten tenslotte dichter bij Frankrijk dan deze Hollander. Wellicht dat jullie kennis van de franse taal ook iets beter is.
Een pdf van het Gallische spoorboek zul je tevergeefs zoeken.
Je kunt wel naar http://www.ter-sncf.com/ gaan en daar per regio lijnfolders downloaden.
Niet dat dat handig is of snel gaat, maar ja, c'est la SNCF...
FLV-FGSP schreef:Een pdf van het Gallische spoorboek zul je tevergeefs zoeken.
Je kunt wel naar http://www.ter-sncf.com/ gaan en daar per regio lijnfolders downloaden.
Niet dat dat handig is of snel gaat, maar ja, c'est la SNCF...
Dit is inderdaad een nuttige link. Dank je wel.
Ik zie nu overigens ook dat de term "uurdienst" nog niet tot Frankrijk is door gedrongen.
Die is suboptimaal, netjes uitgedrukt. Naar het schijnt is de SNCF nu bezig om Hafas in te voeren, want ze vinden het inmiddels toch wel te beschamend dat de DB-planner ook voor Franse reizen veel betere adviezen geeft.
Probeer daar echter niet een reis te plannen met meer dan een of twee overstappen. Volgens deze site kan je tussen bepaalde paren SNCF stations niet eens een trein nemen...
vismj schreef:
Ik zie nu overigens ook dat de term "uurdienst" nog niet tot Frankrijk is door gedrongen.
Dat is Frankrijk. Regelmaat is uit den boze. Er zijn zelfs lijnen waar op geen twee dagen in een jaar dezelfde dienstregeling geld.
Maar daar schijnt verandering in te komen. Onder druk van RFF zou er toch een gecadenseerde dienstregeling ingevoerd gaan worden. Voor infrastructuurplanners is een regelmatige dienstregeling namelijk reuze handig. De NMBS zou een stuk ook efficienter kunnen werken indien men alle P treinen opdoekte.
Zo langzaam aan gaat regio per regio toch stilletjes aan een regelmatige dienstregeling invoeren. Tussen Strasbourg en Basel is dat dus bijvoorbeeld al jaren het geval. Maar het gaat nog jááren duren voordat we écht kunnen spreken over een normale dienstregeling in Frankrijk.
K V B schreef: Onder druk van RFF zou er toch een gecadenseerde dienstregeling ingevoerd gaan worden. Voor infrastructuurplanners is een regelmatige dienstregeling namelijk reuze handig. De NMBS zou een stuk ook efficienter kunnen werken indien men alle P treinen opdoekte.
Hier op de L60 is dat al grotendeels het geval doordat de nieuwe CR treinen veel P treinen van vroeger vervangen hebben. Enkele treinen in de spits (het zijn er niet veel meer) rijden nog onder de P vlag de rest zijn allemaal CR of IC.
sncf-sncb schreef:Zo langzaam aan gaat regio per regio toch stilletjes aan een regelmatige dienstregeling invoeren. Tussen Strasbourg en Basel is dat dus bijvoorbeeld al jaren het geval. Maar het gaat nog jááren duren voordat we écht kunnen spreken over een normale dienstregeling in Frankrijk.
Tussen Basel en Straatsburg is er inderdaad min of meer een uurdienst, maar toch wel weer met veel uitzonderingen en onregelmatigheden.
alleen basel-strasbourg, nancy-metz-(luxembourg), lille-vallenciennes, lille-arras, parijs en de cote d'azur hebben een echt frequente dienstregeling, de rest is maar uit de bingotrommel ofzo