Donderdag 20 mei heb ik het tramnet van Gent bezocht, ik was nog maar één keer in Gent geweest, en toen heb ik geen enkele tram of bus langs binnen gezien...
De trolleybus ken ik alleen maar van het internet en documentatie, want ik heb er nooit één in het echt gezien, spijtig genoeg...
Ik heb momenteel een verlengd weekend van donderdag 20/05 tot en met maandag de 24ste, ondanks de aankomende examens mag ik mij toch wel een vrij dagje gunnen, denk ik dan...
... en ik koos Gent als bestemming voor mijn daguitstap.
Mijn reis ving zoals gewoonlijk aan met tram 8 Silsburg-Bolivarplaats. Mijn PCC-tram kwam netjes om 09:12 aan mijn halte, en ik had 3 minuten over in Antwerpen-berchem om mijn trein te halen.
Trein 1831 Antwerpen-Berchem 09:26 - Gent-Sint-Pieters 10:13 +6' mat. AM96 n° 564
Railtime en de schermen geven/gaven geen vertraging aan, maar ik denk dat de trein toch een minuut of 2 te laat vertrokken is.
Bij Lokeren staat er echter '+5' genoteerd, terwijl er geen noemenswaardige obstructies waren tussen Berchem en Lokeren. We moesten echter enkele minuten wachten bij de inrit van FGSP, waardoor Railtime bij FGSP een vertraging van 6 minuten noteert bij aankomst, en een vertraging van 14' bij vertrek...
In de trein was het behoorlijk druk, de meeste zitplaatsen in 2de klasse waren bezet, en (zoals gewoonlijk) zat er in 1e klasse geen kat.
De 1831 was kennelijk een 'tienertrein', want er zat een vrij groot aantal jeugdige passagiers in mijn compartiment. Ik heb me echter verplaatst van het ene naar het andere uiteinde van het compartiment omdat enkele jongedames achter mij wel héél luidruchtig kwebbelden. Dat was niet uit te houden.
In Gent aangekomen, nam ik (omdat ik 'm toevallig zag aankomen) tram 21, verzorgd door een gemoderniseerde PCC-wagen, richting Melle Leeuw. Aan die terminus nam ik PCC 6221 in omgekeerde richting, en stapte ik af aan Stelplaats Gentbrugge, waar ik -van op afstand- een blik op de stelplaats kon werpen. Daar zag ik dat PCC 6246 helemaal ontmanteld wordt, waarschijnlijk voor de sloper?

Ik denk dat ik er ongeveer 10 minuten heb doorgebracht. Maar zo waren ter hoogte van de voorlaatste halte werken aan het uitvoeren, al weet ik niet waarvoor. De tram in tegenrichting bleef daar zeker 5 minuten staan.



Ik nam de voorste wagen, Hermelijn 6336 tot aan het Sint-Pietersstation, om daar dan in de Panos een broodje te gaan eten. Het was er zeer rustig (inmiddels 13:00).
Aan het station nam ik dan tram 21/22 (weet niet meer welke) naar Zwijnaardebrug, om dan meteen (na het fotograferen) terug te keren naar FGSP, met PCC 6223.


Ondertussen was het bijna 15:30, en ik probeer altijd de trein rond 16:00 naar huis te nemen, zowel in Brussel als in Gent, om de avondspits voor te zijn én om op tijd thuis te zijn voor het avondmaal. Om me naar het Sint-Pietersstation te begeven nam ik aan Langesteenstraat (Gravensteen) tram 4 richting Sint-Pietersstation, om de volledige route te doen.
Ik kwam aan FGSP aan om 16:00 (geloof ik), maar ik hoefde me niet te haasten, want volgens Railtime had mijn trein (736) 9 minuten vertraging opgelopen.
Uiteindelijk werd het 16:05 +7' in FGSP. Aan het perron stonden er ook een bende (geen ander woord voor) middelbare scholieren die kennelijk op schooluitstap waren geweest, maar kennelijk was er (eufemistisch) één en ander fout gelopen, want er was nogal wat rumoer rond ene jongedame (politiek correct blijven), die blijkbaar enkele zaken had uitgespookt die enigzins tegen de regels waren... Gelukkig gingen ze niet mee op mijn trein.
De bezetting was goed, maar niet erg druk. Ik reed in AM96 n° 464. De treinchef riep om dat er 'oponthoud van het personeel' was geweest bij het vertrek uit Moeskroen (toiletbezoek?).
Aankomst in Antwerpen-Berchem om 16:50 +6'.
Vervolgens kwam aan het perron van 'mijn' tram 8 een gekoppeld stel van lijn 24 aangereden... Want er was een aanrijding gebeurd aan Nationale Bank en de 24'ers werden afgeleid via de route van lijn 8. Ik was thuis om 17:16, stappen inbegrepen.
En nu even een opiniestuk:
Gent heeft in mijn ogen een erg mooi tramnet met veel potentieel. Ik twijfel er niet aan dat in de spits de trams bomvol zitten, ik heb ook op enkele 'goed gevulde' PCC-trams gezeten, maar ik denk dat er nog veel ruimte is voor uitbreidingen van reizigers.
Gent heeft te weinig P+R-ruimte, de bestaande parking onder het viaduct van Gentbrugge, waar tramlijn 22 langsheen rijdt, moet een stuk worden doorgetrokken, tot de terminus DC Gentbrugge. Kost geen geld, maar het genereert wel een massa extra parkeerplaatsen en ook reizigers...
Lijn 1 is bijzonder in Vlaanderen, met het hoge percentage 100% vrije beddingen tussen Rabot en Evergem met soms volwaardige overwegen (!), maar ik denk dat de snelheid hoger kan. Er moeten zeker geen haltes sneuvelen, maar de trams moeten sneller rijden, zolang het maar verwoord blijft, natuurlijk...
Ik zou ook willen voorstellen (ik zeg niet dat het een goed idee is) om tram 22 tot vlak voor het UZ te verlengen, en (zoals gepland) enkel de 21 te laten doorrijden naar Zwijnaarde-Dorp.
En er moet véél P+R ruimte komen. 1000 nieuwe parkeerplaatsen langs de tramlijnen zou een minimum moeten zijn. Daarnaast moeten er aan de rand van de stad er aantrekkelijke overstapmogelijkheden komen tussen streekbus en stadstram.
De gemoderniseerde PCC's kunnen er nog heel wat jaren tegen, maar de knop om de deur van binnenuit te openen is echt wel knullig geplaatst. Het 'grijs bakje' hangt 1. te hoog en 2. je ziet het (bijna) niet wanneer je klaarstaat om uit te stappen aan de halte. Ik zou gewoon de "lampjesknop" langs de buitenkant kopiëren aan de binnenkant, zoals bij de Hermelijn, en de grijze bakjes met pneumatische knoppen verwijderen. Daarnaast beginnen de deuren veel te snel het sluitingssignaal te geven. En door de dikwijls slechte doorstroming (slechts 2 deuren aan weerszijden), kan het uitstappen soms vrij veel tijd in beslag nemen.
Zo, hartelijk dank om dit lange verslag te lezen, ik hoop dat u genoten hebt!
En ik mag dan wel een (chauvinistische) Antwerpenaar zijn, GENT IS TOF !