Trein Italie heen&terug
Trein Italie heen&terug
Hallo,
Ik zou graag met de trein naar Italie (Rome of Napoli) reizen in juli.
Dit is blijkbaar geen evidente zaak, tickets online kopen of zelfs maar een prijs krijgen gaat niet op de NMBSsite.
Ik heb verstaan dat ik zal moeten vertrekken in Brussel en minstens 1keer zal moeten overstappen, zijnde in Parijs.
Hebben jullie tips om dit traject te doen? Eurostar/Thalis etc zijn precies net mogelijk voor Italie...
Of waar kan ik hier het kostenplaatje van krijgen?
Alvast bedankt!
Thomas
Ik zou graag met de trein naar Italie (Rome of Napoli) reizen in juli.
Dit is blijkbaar geen evidente zaak, tickets online kopen of zelfs maar een prijs krijgen gaat niet op de NMBSsite.
Ik heb verstaan dat ik zal moeten vertrekken in Brussel en minstens 1keer zal moeten overstappen, zijnde in Parijs.
Hebben jullie tips om dit traject te doen? Eurostar/Thalis etc zijn precies net mogelijk voor Italie...
Alvast bedankt!
Thomas
Re: Trein Italie heen&terug
1 mogelijk die ik snel gevonden heb is de volgende
brussel Zuid (of noord) => frankfurt main ICE
frankfurt Main => Munchen HbF ICE
Munchen HbF => Roma termini Nachttrein
Duurtijd = 20u40
2de mogelijkheid die ik gevonden heb
Brussel zuid => Paris Nord Thalys
Paris Bercy => Roma Termini Nachttrein (uw verplaatsing tussen de twee station in Parijs is per Metro of RER)
Duurtijd = 18u
dit zijn de twee vlotste, je hebt er via Frankrijk die nog iets korter in reistijd zijn maar extra overstappen vragen en zelden binnen hetzelfde station. Dus volgt er steeds een bepaalde wandeling. In Duitsland zijn de overstappen wel altijd binnen hetzelfde station.
brussel Zuid (of noord) => frankfurt main ICE
frankfurt Main => Munchen HbF ICE
Munchen HbF => Roma termini Nachttrein
Duurtijd = 20u40
2de mogelijkheid die ik gevonden heb
Brussel zuid => Paris Nord Thalys
Paris Bercy => Roma Termini Nachttrein (uw verplaatsing tussen de twee station in Parijs is per Metro of RER)
Duurtijd = 18u
dit zijn de twee vlotste, je hebt er via Frankrijk die nog iets korter in reistijd zijn maar extra overstappen vragen en zelden binnen hetzelfde station. Dus volgt er steeds een bepaalde wandeling. In Duitsland zijn de overstappen wel altijd binnen hetzelfde station.
18u? amai das lang, nochtans Italië is nu toch zover niet. Dan zou ik toch het vliegtuig nemen.
Het gaat over een 1500 km dan valt 18 u nog mee aangezien je uw overstappen er ook moet bijtellen. De tijd dat je overstapvrij van Brussel naar Milaan of Rome kon rijden is ook al weer een tijdje geleden hoor.
Raadpleeg de DB-planner eens (bahn.hafas.de) en zoek op hoe je het liefst zou reizen. Ga daar dan mee naar het loket. Of vraag het dan eerst hier wat voor kosten er ongeveer mee gemoeid zijn. Over het algemeen geldt: Hoe vroeger je boekt, hoe meer korting er mogelijk is. Verder kan het zo zijn dat via DB boeken goedkoper is (mocht de reis door Duitsland gaan), omdat de NMBS niet alle kortingsmogelijkheden van DB kan boeken.Thomas_VL schreef:Ik zou graag met de trein naar Italie (Rome of Napoli) reizen in juli.
Groetjes,
Rian
Eigenlijk zou dat wel aantrekkelijk zeggen zo rechtstreekse treinen zonder overstappen naar bv millaan of... Bv zo twee of drie treinen per dag. Hoe komt het dat men daarmee gestopt is?Steven schreef:Het gaat over een 1500 km dan valt 18 u nog mee aangezien je uw overstappen er ook moet bijtellen. De tijd dat je overstapvrij van Brussel naar Milaan of Rome kon rijden is ook al weer een tijdje geleden hoor.
Vraag dat is aan de Italianen!! Voor de nmbs is de Vauban (die oorspronkelijk naar Milaan reed) de laatste trein geweest die ze hadden met een eindpunt in Italië. Vermoedelijk zit ook hier de kost van de rijpaden en de (tegen)(mede)werking van de Italiaanse spoorwegen er voor veel tussen. Als je weet dat het Zwitsers - Italiaans concept Cisalpino ook gedaan is en de Zwitsers nu alles in eigen beheer doen weet je voldoende.
Niet zozeer aan de Italianen, eerder aan Trenitalia.
(Of moet ik zeggen Trenitaglia
)
EC's uit Duitsland naar Italië worden nu door privaat maatschappij gereden. Zelfs EETC gaat met locs van een privaatmaatschappij rijden door Italië deze zomer!

EC's uit Duitsland naar Italië worden nu door privaat maatschappij gereden. Zelfs EETC gaat met locs van een privaatmaatschappij rijden door Italië deze zomer!
De NMBS zelf gaat hier ook niet vrijuit hoor. Internationaal niet-HST vervoer wordt bij de NMBS al een hele poos stiefmoederlijk behandelt. Zie maar naar de klassieke treinen Belgie - Zwitserland of het geheel verdwijnen van de nachttreinen.Steven schreef:Vraag dat is aan de Italianen!! Voor de nmbs is de Vauban (die oorspronkelijk naar Milaan reed) de laatste trein geweest die ze hadden met een eindpunt in Italië. Vermoedelijk zit ook hier de kost van de rijpaden en de (tegen)(mede)werking van de Italiaanse spoorwegen er voor veel tussen. Als je weet dat het Zwitsers - Italiaans concept Cisalpino ook gedaan is en de Zwitsers nu alles in eigen beheer doen weet je voldoende.
Hmm, gezien vele overstappen in buitenlandse stations me weinig aanspreken lijkt het traject via Parijs me het beste.
Dus gewoon met de info van dat traject en uren naar het gewone loket stappen en prijs vragen?
Toch stom dat dit niet online kan..
Zal dan maar binnenkort eens voor gaan horen;)
Edit:
Toch zonde dat er GEEN ENKELE trein naar Rome rijdt.
Zoek maar eens een alternatief voor het vliegtuig..
Dus gewoon met de info van dat traject en uren naar het gewone loket stappen en prijs vragen?
Edit:
Ik heb tot nu toe al mijn SNCF-biljetten online besteld hoor, dat zou dus moeten lukkenThomas_VL schreef:Hmm, gezien vele overstappen in buitenlandse stations me weinig aanspreken lijkt het traject via Parijs me het beste.
Edit:

Ergens is het wel logisch dat er geen rechtstreekse treinen Brussel-Rome zijn. Het verschil in reisduur tussen trein en vliegtuig is op zo'n afstand al heel groot, bijna niemand zou dan kiezen voor zo'n trein. Dan promoten de spoorwegmaatschappijen liever hun verbindingen tot 500km, daar kunnen ze wel volk uit het vliegtuig halen

-
De nachttreinen München HBF-Roma Termini en München HBF-Venezia Santa Lucia verdwijnen ook bijna zeker in december...
Alleen Wien Süd-Roma Termini en Wien Süd-Venezia Santa Lucia blijven dan nog over, en die hebben waarschijnlijk ook niet meer lang te leven.
De Allegro dagtrein tussen Venezia en Wien is nu ook al afgeschaft, waardoor er geen enkele dagtrein meer is tussen Venezia en Oostenrijk, de OEBB is zelfs met bussen gaan rijden omdat de Italianen tegenwerken (ICbus).
Er is ook nog maar 1 TGV naar Italië via de Frejustunnel momentee, vroeger waren dat er 3
de EN venezia (Venezia->Beograd/Budapest keleti/Moskva kievsk/Kiev/Bucuresti Nord) zou normaal ook al moeten verdwenen zijn 2 jaar geleden,maar die rijdt nog altijd, dus misschien is er nog een beetje hoop...
Trenitalia is allesinds al hun geld in de AV en de hogesnelheidslijnen aan het steken, en de rest is allemaal aan het verloederen...
Alleen Wien Süd-Roma Termini en Wien Süd-Venezia Santa Lucia blijven dan nog over, en die hebben waarschijnlijk ook niet meer lang te leven.
De Allegro dagtrein tussen Venezia en Wien is nu ook al afgeschaft, waardoor er geen enkele dagtrein meer is tussen Venezia en Oostenrijk, de OEBB is zelfs met bussen gaan rijden omdat de Italianen tegenwerken (ICbus).
Er is ook nog maar 1 TGV naar Italië via de Frejustunnel momentee, vroeger waren dat er 3
de EN venezia (Venezia->Beograd/Budapest keleti/Moskva kievsk/Kiev/Bucuresti Nord) zou normaal ook al moeten verdwenen zijn 2 jaar geleden,maar die rijdt nog altijd, dus misschien is er nog een beetje hoop...
Trenitalia is allesinds al hun geld in de AV en de hogesnelheidslijnen aan het steken, en de rest is allemaal aan het verloederen...

Trenitalia is hard bezig van Italië een eiland te maken.treinbruno schreef: Trenitalia is allesinds al hun geld in de AV en de hogesnelheidslijnen aan het steken, en de rest is allemaal aan het verloederen...
ÖBB en DB rijden nu de ECs tussen München en Italië voor eigen rekening. Trenitalia doet alsof die treinen niet bestaan, en verkoopt er zelfs geen kaartjes voor...
amai, dat is wel dwaas van Trenitalia. Ze zouden juist het treinvervoer moeten promoten om met de trein internationaal te reizen. Weet iemand waarom men bij Trenialia dit beleid voert?
Jobprotection ( zoals NMBS) het doet...ik denk niet dat het verschil groot is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide