Zoals je misschien al gemerkt heb, ga ik rustig het rijtje af (lijn 12, 13, 15, 16, 21) en vandaag, 18 mei 2010, komt lijn 25 aan de beurt. Het is niet bepaald de beste lijn wat fotopunten betreft, maar er is er een dat nog erg meevalt. Bovendien is het bijzonder gemakkelijk te bereiken, want het ligt vlak bij het station van Sint-Katelijne-Waver. Daar ligt richting Duffel namelijk nog een strook groen, waar je volstrekt veilig en legaal foto's van voorbijflitsende treinen kunt nemen. Enig nadeel is dat lijn 27 daar parallel loopt met lijn 25, en dat vermenigvuldigt natuurlijk het aantal palen en draden.
Sommige treinen rijden dan ook over lijn 27. Wie goederentreinen op een degelijke manier wil fotograferen, kan trouwens maar beter een andere plek uitkiezen, want voor treinen op lijn 27 staan er echt wel wat te veel palen in het gezichtsveld. Je zult trouwens merken dat dit me er toch niet van weerhouden heeft, om af en toe ook een trein op lijn 27 te fotograferen. Je bent gewaarschuwd: de treinen zijn soms interessanter, de foto zelden echt goed.
Wie zich afvraagt wat er met lijn 24 gebeurt? Die staat voor later op het programma.
Voor wie het interesseert: ik ging er als volgt naartoe.
Halle - Brussel-Zuid 3911 12:09 12:19 +4 (691)
Brussel-Zuid - Sint-Katelijne-Waver 2812 12:23 13:06 +5 (949)
Sint-Katelijne-Waver - Mechelen 2837 16:54 17:03 stipt (936)
Mechelen - Brussel-Noord 4538 17:08 17:23 +7 (2726 - 61066)
Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +4 (816)
Heen- noch terugreis verloopt zoals voorzien.
IR 3911 wordt gereden met een klassiek stel (691), terwijl je een vierledig stel zou verwachten. Volgens een loslippige NMBS'er heeft dit te maken met de installatie van TBL1+. Eerste klasse zit daardoor voor ¾ vol; in een vierledig stel zou je de indruk hebben dat je alleen zit.
Bedoeling is om de IC tot Mechelen te nemen, en daar over te stappen op de 2812, maar de IC staat met een kwartier vertraging aangekondigd, en ook IR 2812 lijkt niet echt gehaast om te vertrekken. Dat is ook de reden waarom ik hem nog kan halen. Uiteindelijk vertrekt hij met +7; in Sint-Katelijne-Waver blijven er daar nog 5 van over.
Ook bij de terugrit loopt het enigszins fout: mijn 2837 mag dan wel op tijd zijn, in Mechelen wordt de IC alweer met vertraging aangekondigd: +9. In Brussel-Noord komen we aan met 7 minuten vertraging, genoeg om de geplande P-trein naar Geraardsbergen te mogen vergeten. Het wordt dan maar de IR naar Binche; het is voor deze trein bijna regel dat er minstens evenveel tweedeklasreizigers in eerste zitten dan eersteklasreizigers. De 2 vierledige stellen bieden dan ook steevast een capaciteit op het randje af.
En dan de foto's:
1. 2150 = IR3333 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid





6. 305 = IC3434 Turnhout - Brussel-Zuid




























