Uitzonderingsstatuut NMBS
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Je zegt het zelf, met de komst van het internet en de toegenomen mobiliteit heeft men minder nood aan veel plaatselijke loketten. Het is soms spijtig, maar de tijden veranderen. We bedienen ook steeds minder wissels met de hand.
En kruideniers zijn er nog altijd, hoor, al heten ze tegenwoordig vaak Proxy Delhaize, Carrefour Express e.d. De buurtwinkel is nog lang niet dood.
Dat ze in de grote kaders 'kuisen' is geen slecht idee, maar het moet deel uitmaken van een plan om rendabel en goed te worden. En dan zal je ook moeten denken wat je met de loketten wil gaan doen... Want nogmaals, het gaat niet op om enerzijds alle kosten te willen snijden, terwijl je elders het geld door ramen en deuren blijft gooien.
Het is echter wel zonde om die oude stationsgebouwen, vaak mooie constructies, te laten vervallen, en dus kan je het beter verhuren. Een restaurant, een café, een bloemenwinkel met postpunt, ik zeg maar iets. En dan behoud je ook die sociale controle die je -terecht- belangrijk acht.
En kruideniers zijn er nog altijd, hoor, al heten ze tegenwoordig vaak Proxy Delhaize, Carrefour Express e.d. De buurtwinkel is nog lang niet dood.
Dat ze in de grote kaders 'kuisen' is geen slecht idee, maar het moet deel uitmaken van een plan om rendabel en goed te worden. En dan zal je ook moeten denken wat je met de loketten wil gaan doen... Want nogmaals, het gaat niet op om enerzijds alle kosten te willen snijden, terwijl je elders het geld door ramen en deuren blijft gooien.
Het is echter wel zonde om die oude stationsgebouwen, vaak mooie constructies, te laten vervallen, en dus kan je het beter verhuren. Een restaurant, een café, een bloemenwinkel met postpunt, ik zeg maar iets. En dan behoud je ook die sociale controle die je -terecht- belangrijk acht.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
ik denk dat je dat een beetje verkeert in schat.Hogersluys schreef: Men komt hier telksens weer met de drogreden 'liever een trein om het half uur dan bemande stations' aanzetten. Ten eerste staan die twee absoluut niet in verhouding met elkaar: zelfs als je alle loketten sluit zal je nog niet genoegd geld hebben om overal een halfuurdienst te regelen.
Neem nu een lijn als Gent - Brugge. Daar zijn 8 stations. Als je in al die stations die loketten 8 uur per dag open wil houden heb je 64 manuur nodig. Op die lijn rijd de stopttrein op dit moment elk uur, en daar zijn twee treinen voor nodig, met elke twee personeelsleden. Laat je die bijv. 16 uur per dag rijden dan heb je hier net nog eens 64 manuur nodig. De loketten slorpen in dit scenario dus precies evenveel mankracht op als de treinen. En we laten ze in dit verhaal maar 8 uur per dag open zijn. Als je de stations net zo lang bemand wil hebben als dat er treinen rijden dan heb je in dit geval twee keer zoveel stationspersoneel als treinpersoneel...
Het gaat natuurlijk niet om een enkel loket. En ik denk dat je je toch schromelijk misrekend.Extra treinen laten rijden is gewoon véél duurder dan een loket openhouden.
De NMBS beschikt niet over een ezeltje dat geld schijt. En snoeien in de hogere kaders lost dat echt niet op.Ten tweede zie ik niet in waarom beiden niet naast elkaar kunnen bestaan? Liefst van al heb ik natuurlijk een bemand station (niet elk station, enkel deze die nu alreeds bemand zijn) mét hoge treinfrequentie. Als ze wat snoeien in de hogere kaders is dit best betaalbaar.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Ik denk dat de treinen juist het belangrijkste zijn. Hiervoor komen mensen naar het station. Het station zelf interesseert mij (en de andere reizigers) niet zoveel. Per slot van rekening breng je het meeste tijd in de trein door, en niet op het station. Ikzelf ben zelden meer dan een paar minuten op het station. En een onbemand station is nog steeds een station.Hogersluys schreef:Een station is nog altijd de plaats waar mensen opstappen en wachten. Daar mag best in geïnvesteerd worden. Beweren dat stations niet meer van deze tijd zijn is een wel erg vreemd argument. Zonder stations zijn er geen treinen.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Het sluiten van een loket is meer dan alleen het sluiten van een verkooppunt, de NMBS kan haar loketpersoneel ook een stuk administratieve taken geven buiten de drukke momenten.
Dat de NMBS geen toekomst meer ziet in die loketten in de kleine stations is meer dan duidelijk er worden ook geen kleine stations meer gerenoveerd men laat alles vervallen en verloederen.
Het laatste klein station dat een nieuwbouw kreeg was Galmaarden in het jaar 2000.
Vraag mij soms af of er daar nen NMBS V.I.P. zou wonen?
Bestaan der anno 2010 zelf nog kleine station met een vroege en een late dienst voor het loket?
Alleen als je er een seinhuis is zou je dat nog kunnen aantreffen.
Terwijl worden er in de grote stations soms met het geld gesmeten, of dat de dienstverlening en het station aantrekkelijker maakt is nog zeer de vraag.
In Wallonie zijn er zelfs stations met ongeveer 170 reizigers die nog een bemand loket hebben.
In Vlaanderen is dat al lang verleden tijd...
Snoeien in kader zou alvast heel wat geld vrijmaken voor andere broodnodige investeringen.
Dat de NMBS geen toekomst meer ziet in die loketten in de kleine stations is meer dan duidelijk er worden ook geen kleine stations meer gerenoveerd men laat alles vervallen en verloederen.
Het laatste klein station dat een nieuwbouw kreeg was Galmaarden in het jaar 2000.
Vraag mij soms af of er daar nen NMBS V.I.P. zou wonen?
Bestaan der anno 2010 zelf nog kleine station met een vroege en een late dienst voor het loket?
Alleen als je er een seinhuis is zou je dat nog kunnen aantreffen.
Terwijl worden er in de grote stations soms met het geld gesmeten, of dat de dienstverlening en het station aantrekkelijker maakt is nog zeer de vraag.
In Wallonie zijn er zelfs stations met ongeveer 170 reizigers die nog een bemand loket hebben.
In Vlaanderen is dat al lang verleden tijd...
Snoeien in kader zou alvast heel wat geld vrijmaken voor andere broodnodige investeringen.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Duikbril AM86 schreef:
In Wallonie zijn er zelfs stations met ongeveer 170 reizigers die nog een bemand loket hebben.
Ooit heeft men bij ons Kapellenbos gesloten omdat het geen 200 reizigers per dag had...188 geloof ik...
maar ja, de NMBS (belgie) en objectieve getallen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Ook in Wallonië zijn hopen stations en zelfs stopplaatsen geschrapt, hoor. Zeker, de NMBS zit zwaar onder de sloef bij de politici, zowel in Noord als in Zuid, en hier en daar geeft dat een vreemde eend in de bijt, die toch nog open is, met loket, maar toch is er in de loop der jaren een slachting geweest in de Waalse spoorlijnen die zijn weerga in Vlaanderen niet heeft. Sommige van die lijnen en stations waren en zijn natuurlijk overbodig, want geen mijnen of andere zware industrie meer, maar dat geldt zeker niet voor alle lijnen die de hakbijl niet hebben overleefd. Net zoals in Vlaanderen, natuurlijk.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Dat moet dan wel weer mogen he...Duikbril AM86 schreef:Het sluiten van een loket is meer dan alleen het sluiten van een verkooppunt, de NMBS kan haar loketpersoneel ook een stuk administratieve taken geven buiten de drukke momenten.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Dat ezeltje is er inderdaad niet maar je vergeet de structuur van de nmbs een beetje die er voor zorgt dat je meer hogere dan lagere kaders hebtK V B schreef:De NMBS beschikt niet over een ezeltje dat geld schijt. En snoeien in de hogere kaders lost dat echt niet op.

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Dat klopt, maar hier wordt er veelvuldig beweerd dat loketten een kerntaak van de NMBS is, wat zeker niet het geval is.Steven schreef:Dat ezeltje is er inderdaad niet maar je vergeet de structuur van de nmbs een beetje die er voor zorgt dat je meer hogere dan lagere kaders hebtK V B schreef:De NMBS beschikt niet over een ezeltje dat geld schijt. En snoeien in de hogere kaders lost dat echt niet op.. Als het ware bijna een omgekeerde pyramide.
Om het "beestje" een pak efficiënter te maken zijn er dus een hoop ingrepen mogelijk/wenselijk:
*lichtere structuur, minder bureau- en staf-functies. (= het aandeel van het rijdend personeel op het totaal moet hoger liggen dan nu)
*men moet in de kleinere stations af van het ouderwetse "loket" gedacht en nadenken over alternatieven, eventueel door een externe partij (iets gelijkaardigs aan een Postpunt of zo)
*Eindelijk werk maken van een goed werkend netwerk van biljettenautomaten.
*betere bediening van sommige lijnen, waardoor er meer klanten komen.
*de goederenpoot moet echt werken als een commercieel bedrijf, met tarieven die aangepast zijn aan de kosten, waardoor de onderneming rendabel wordt. Beste daarvoor is een volledige afsplitsing van B-Cargo (of hoe heten ze vandaag weer)
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling terug in iedere halte een bemand loket te openen. Ik zou alleen graag zien dat in de stations waar momenteel nog een loket is, dit behouden blijft. Tussen Brugge en Gent zijn slechts 3 bemande stations (Landegem, Aalter en Beernem) waarvan Landegem en Beernem bovendien nog slechts een halve dag open zijn (1 shift dus). Zoveel zal de sluiting van die loketten niet opbrengen. Niet genoeg om dan ook maar 1 trein extra te laten rijden. Loketbedienden zijn overigens goedkoper dan machinisten of conducteurs hoor.K V B schreef: Neem nu een lijn als Gent - Brugge. Daar zijn 8 stations. Als je in al die stations die loketten 8 uur per dag open wil houden heb je 64 manuur nodig. Op die lijn rijd de stopttrein op dit moment elk uur, en daar zijn twee treinen voor nodig, met elke twee personeelsleden. Laat je die bijv. 16 uur per dag rijden dan heb je hier net nog eens 64 manuur nodig. De loketten slorpen in dit scenario dus precies evenveel mankracht op als de treinen. En we laten ze in dit verhaal maar 8 uur per dag open zijn. Als je de stations net zo lang bemand wil hebben als dat er treinen rijden dan heb je in dit geval twee keer zoveel stationspersoneel als treinpersoneel...
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Een loket dat maar een halve dag open is, is per verkocht kaartje net nog veel duurder. Een halve dag kaartjes verkopen brengt waarschijnlijk minder op dan het onderhoud van de lokketenzaal gemiddeld kost per jaar (verwarming, schilderen, reparaties,...).Hogersluys schreef: Het is natuurlijk niet mijn bedoeling terug in iedere halte een bemand loket te openen. Ik zou alleen graag zien dat in de stations waar momenteel nog een loket is, dit behouden blijft. Tussen Brugge en Gent zijn slechts 3 bemande stations (Landegem, Aalter en Beernem) waarvan Landegem en Beernem bovendien nog slechts een halve dag open zijn (1 shift dus). Zoveel zal de sluiting van die loketten niet opbrengen. Niet genoeg om dan ook maar 1 trein extra te laten rijden. Loketbedienden zijn overigens goedkoper dan machinisten of conducteurs hoor.
Als je zo'n gebouw verhuurt krijg je trouwens een hele dag huur, geen halve.
Een loketbediende is misschien een klein beetje goedkoper, maar veel zal het niet zijn. Beiden zijn gewoon erg duur en moeten dus optimaal gebruikt worden

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
En ook loketbedienden hebben een hele batterij aan computers nodig, of die zoveel goedkoper zijn dan een automaat...
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Loketten zijn vriendelijk richting de klant, maar de klanten kunnen steeds meer dingen zelf doen en hebben lokettisten steeds minder nodig. Een loket op de grotere stations (zeg, Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, dat soort steden) is wel handig - zeker bij internationale reizen - maar voor de normale kaartverkoopdingen kun je netzogoed bij een automaat terecht. Ik begrijp prima waarom NS jaren geleden een lokettoeslag van € 0,50 heeft ingevoerd.
Een station hoeft niet verschraald te worden tot slechts ijzeren bankjes en vertrekborden, er mogen best wel wat faciliteiten zijn, dat nodigt tenslotte uit om er langere tijd te verblijven. Een station als Antwerpen-Centraal kan een ware goudmijn zijn - zie maar wat NS voor elkaar krijgt via NS Poort en Servex.
Op de kleinere stations waar NS de loketten heeft gesloten, maar waar nog wel een Kiosk of Wizzl aanwezig is, verzorgen zij ook de kaartverkoop - net zoals hier eerder al werd voorgesteld. Op zo'n manier heb je minder kosten terwijl je toch nog dienstverlening overhoudt.
De allerkleinste stations - de stopplaatsen - voorzie je, net zoals alle andere stations van goedwerkende kaartautomaten die zowel Belgische als buitenlandse bankpassen accepteren. Het liefst zo weinig mogelijk contact geld, dit is alleen maar onhandig en onveilig.
Dit mag dan hard klinken, het is wel een goede manier om meer efficiëntie te verkrijgen. Daarnaast snij je enorm in de kosten terwijl de dienstverlening echt niet achteruit gaat.
Een station hoeft niet verschraald te worden tot slechts ijzeren bankjes en vertrekborden, er mogen best wel wat faciliteiten zijn, dat nodigt tenslotte uit om er langere tijd te verblijven. Een station als Antwerpen-Centraal kan een ware goudmijn zijn - zie maar wat NS voor elkaar krijgt via NS Poort en Servex.
Op de kleinere stations waar NS de loketten heeft gesloten, maar waar nog wel een Kiosk of Wizzl aanwezig is, verzorgen zij ook de kaartverkoop - net zoals hier eerder al werd voorgesteld. Op zo'n manier heb je minder kosten terwijl je toch nog dienstverlening overhoudt.
De allerkleinste stations - de stopplaatsen - voorzie je, net zoals alle andere stations van goedwerkende kaartautomaten die zowel Belgische als buitenlandse bankpassen accepteren. Het liefst zo weinig mogelijk contact geld, dit is alleen maar onhandig en onveilig.
Dit mag dan hard klinken, het is wel een goede manier om meer efficiëntie te verkrijgen. Daarnaast snij je enorm in de kosten terwijl de dienstverlening echt niet achteruit gaat.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
@AlexNL: Op grote stations zullen altijd faciliteiten blijven. Ongeacht het beleid. Alleen al omdat er veel commerciële kansen liggen.
De discussie gaat natuurlijk om de kleintjes. Stations die in Nederland "klein" worden genoemd en een kiosk hebben zijn niet klein. Het zijn stations in plaatsen met wel 30.000 - 50.000 inwoners, in België hebben dergelijke plaatsen uitgebreide faciliteiten.
Juist op de allerkleinsten is een bemand en geopend stationsgebouw belangrijker. En dan bedoel ik niet met tandartspraktijk of sociale werkplaats, maar als stations met reizigersfuncties. Het lijkt aannemelijk dat loketten open houden niet rationeel is. Maar daarbij wordt de volgende denkfout veel gemaakt: namelijk dat loketten er alleen zijn voor kaartverkoop. Ze zorgen er ook voor dat het gebouw toegankelijk is, een stuk onthaal. Een gebouw wat wel open is (wachtruimte + toiletten) maar geen bemanning heeft (loket) zal verloederen door vandalisme, hangjongeren en zwervers. Uiteindelijk gaat de deur op slot. Een loket sluiten is m.i. geen optie. Wel kun je kijken naar een bredere invulling voor de kleine stations. Zoals een soort kiosk-formule, gerund door kleine ondernemers (franchisers). Er horen ook loket- en reizigersdiensten bij, en beheer van wachtruimtes en toiletten. Afhankelijk van de omzet wordt huur betaald, die kan zelfs kan dalen tot 0 euro. Dit wordt gefinancierd met winstgevende kiosken die ook in dezelfde vorm op de grote stations komen. Het gaat echter om een manier om kleine stations kostendekkend open te houden, niet om een Nederlandse situatie te creëren met 20 formules die allemaal onder hetzelfde bedrijf vallen. Ook over dit soort zaken is echter nooit serieus nagedacht.
De discussie gaat natuurlijk om de kleintjes. Stations die in Nederland "klein" worden genoemd en een kiosk hebben zijn niet klein. Het zijn stations in plaatsen met wel 30.000 - 50.000 inwoners, in België hebben dergelijke plaatsen uitgebreide faciliteiten.
Juist op de allerkleinsten is een bemand en geopend stationsgebouw belangrijker. En dan bedoel ik niet met tandartspraktijk of sociale werkplaats, maar als stations met reizigersfuncties. Het lijkt aannemelijk dat loketten open houden niet rationeel is. Maar daarbij wordt de volgende denkfout veel gemaakt: namelijk dat loketten er alleen zijn voor kaartverkoop. Ze zorgen er ook voor dat het gebouw toegankelijk is, een stuk onthaal. Een gebouw wat wel open is (wachtruimte + toiletten) maar geen bemanning heeft (loket) zal verloederen door vandalisme, hangjongeren en zwervers. Uiteindelijk gaat de deur op slot. Een loket sluiten is m.i. geen optie. Wel kun je kijken naar een bredere invulling voor de kleine stations. Zoals een soort kiosk-formule, gerund door kleine ondernemers (franchisers). Er horen ook loket- en reizigersdiensten bij, en beheer van wachtruimtes en toiletten. Afhankelijk van de omzet wordt huur betaald, die kan zelfs kan dalen tot 0 euro. Dit wordt gefinancierd met winstgevende kiosken die ook in dezelfde vorm op de grote stations komen. Het gaat echter om een manier om kleine stations kostendekkend open te houden, niet om een Nederlandse situatie te creëren met 20 formules die allemaal onder hetzelfde bedrijf vallen. Ook over dit soort zaken is echter nooit serieus nagedacht.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Ik wil wel een stapje verder. Wat mij betreft worden zowel in Nederland als België alle loketsluitingen van de afgelopen 10 jaar ongedaan gemaakt. De allerkleinste stations zijn in de jaren '90 en daarvoor allang gesloten.Hogersluys schreef:Het is natuurlijk niet mijn bedoeling terug in iedere halte een bemand loket te openen. Ik zou alleen graag zien dat in de stations waar momenteel nog een loket is, dit behouden blijft. Tussen Brugge en Gent zijn slechts 3 bemande stations (Landegem, Aalter en Beernem) waarvan Landegem en Beernem bovendien nog slechts een halve dag open zijn (1 shift dus). Zoveel zal de sluiting van die loketten niet opbrengen. Niet genoeg om dan ook maar 1 trein extra te laten rijden. Loketbedienden zijn overigens goedkoper dan machinisten of conducteurs hoor.K V B schreef: Neem nu een lijn als Gent - Brugge. Daar zijn 8 stations. Als je in al die stations die loketten 8 uur per dag open wil houden heb je 64 manuur nodig. Op die lijn rijd de stopttrein op dit moment elk uur, en daar zijn twee treinen voor nodig, met elke twee personeelsleden. Laat je die bijv. 16 uur per dag rijden dan heb je hier net nog eens 64 manuur nodig. De loketten slorpen in dit scenario dus precies evenveel mankracht op als de treinen. En we laten ze in dit verhaal maar 8 uur per dag open zijn. Als je de stations net zo lang bemand wil hebben als dat er treinen rijden dan heb je in dit geval twee keer zoveel stationspersoneel als treinpersoneel...