En toch voelen reizigers zich veilig op stations in de praktijk. Het kan altijd beter maar sociale veiligheidsproblemen komen pas echt aan de orde rond de tijd dat de meeste mensen al op één oor liggen en de stations gesloten zijn. Het is een bewezen feit dat de meeste problemen met cameratoezicht voorkomen kunnen worden.SvMp schreef:Het sluiten van loketten is de grootste fout van NS geweest, en ook de NMBS heeft er m.i. al veel te veel gesloten. Het gaat niet alleen om de kaartverkoop maar ook om de voorzieningen zoals wachtruimtes en toiletten. Hergebruik van een stationsgebouw tbv. sociale controle en hergebruik van gebouwen volstaat niet. Wachtruimtes verdwijnen dan, en bovendien is de link met de treinreiziger geheel zoek. Een stationsgebouw moet wat mij betreft in eerste plaats voor de treinreiziger blijven.
Je kan daar lang en breed over praten maar het is een van de standpunten waar ik tijdens mijn SP-lidmaatschap altijd tegen ben geweest.De SP, de Nederlandse versie van de Belgische PvdA, heeft tijdens de grootschalige loketsluitingen in Nederland tussen 2002 en 2005, tienduizenden handtekeningen opgehaald. Zelfs politieke tegenstanders van de SP ondersteunden in de lokale politiek moties om loketten open te houden. Zonder succes, aangezien de minister weigerde in te grijpen. Zie ook http://www.sp.nl/nsloketten/
En voor al die argumenten zijn minstens even goede tegenargumenten en (al dan niet technische) oplossingen te verzinnen.Het Belgische comité van aanbeveling van de NMBS heeft uitstekende argumenten tegen loketsluitingen.
Veel stations in Belgisch Limburg, waar ik toch regelmatig kom zowel doordeweeks als in het weekend, zijn uitgestorven en dan is er toch een loket open. Ik snap dat dus echt niet.In België zijn er amper echt rustige stations waar de loketten nog open zijn. In 2005 is al een hele rits gesloten, waaronder het prachtige station Hove. Open houden + onderhoud van wachtruimte en toilet op een onbemand station gebeurt vrijwel nergens.
Luxemburg heeft het hoogste BNP per capita ter wereld (80.000 pp). Met andere woorden; Ze kunnen het betalen.Ik heb het alleen in Luxemburg op enkele echt onbemande stations aangetroffen, zoals Michelau en Goebelsmühle. Het is ook amper mogelijk in landen waar veel verloedering is, en dat geldt helaas ook voor België en Nederland.
Ze komen eraan!Dan weet je dingen over Nederland die ik nog niet weet. Waar zijn ze dan?
Nonsens. Op bijna alle plaatsen met meer dan 30K inwoners ken ik verwarmde wachtruimtes (Harderwijk, Heerenveen, e.a.)In Nederland zijn amper verwarmde wachtruimtes op "kleine" stations, en dat geldt zelfs voor plaatsen met meer dan 30.000 inwoners.
Kampioen verschralen? Alsin wat; Uitbreiden van de treindienst tot een werkbaar model voor niet alleen forenzen maar gewoon de hele bevolking? Een keer per twee uur een trein en 's avonds en in het weekend niet is hiet echt ondenkbaar. Het spijt me zeer maar ik heb liever dat er ieder half uur een trein rijdt en dat ik dan 10 minuten in de kou sta dan dat ik vrijdag mijn laatste trein mis en pas maandag weer verder kan reizen. Het comfortargument gaat ook niet meer op nu de N.S. praktisch alleen nog maar met splinternieuw materieel rijden.Nederland is kampioen verschralen, Duitsland volgt als goede tweede, en België moet daar geen voorbeeld aan nemen.