Mensen zijn gisteren in de volle spits in de problemen geraakt door die bommelding.
De Walen beslisten dan vandaag maar om te gaan staken ? Het heeft niet lang geduurd, maar de gevolgen konden weer tellen :
BRUSSEL - Het personeel van de seinhuizen van stations in Charleroi en Nijvel heeft donderdag spontaan het werk neergelegd van 14 uur tot 15 uur. Daardoor viel het treinverkeer in het station Charleroi-Sud stil, zo heeft een woordvoerster van Infrabel, de beheerder van de spoorinfrastructuur, donderdag gemeld. Tijdens de avondspits worden er vertragingen verwacht.
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDERENDoor de blokkade in Charleroi-Sud werden de treinen uit Brussel tegengehouden in Sint-Genesius-Rode, terwijl de treinen uit Namen in Tamines (in de provincie Namen) moesten stoppen, aldus woordvoerster Caroline Powis. Er is geen treinverkeer mogelijk van en naar Charleroi.
‘Het is moeilijk om de impact in te schatten, maar er zijn vertragingen en treinen die afgeschaft zijn richting Antwerpen’, zei ze. Directieleden van Infrabel begaven zich naar Charleroi-Sud en Nijvel om met de werknemers over hun eisen te praten.
Infrabel is zijn aantal seinhuizen aan het afbouwen. Daardoor neemt de werkdruk toe. De werknemers die staken vragen een premie ter compensatie.
Het wordt een beetje een nationaal volksvermaak geloof ik he, dat staken. Hebben ze in België niet een reizigersvereniging die daar een ehmm mening over heeft? Of een consumentenbond-achtig iets? Kan me toch voorstellen dat het acceptatieniveau van dergelijke acties bij de gedupeerde reizigers inmiddels wel tot ver onder het vriespunt gedaald is.
Spijtig dat de post van vlad werd verwijderd; ja, hij was er over, en zijn stijl en woordgebruik deden eerder denken aan 'briestige aap' dan 'rationeel mens' maar het toont wel wat bij veel mensen de gevolgen zijn van weer maar eens een 'spontane' staking (wat eigenlijk gewoon 'gijzeling' zou moeten heten) en hoe steeds meer mensen de NMBS gaan bekijken. En je kan het ze moeilijk kwalijk nemen, de hoeveelste staking is dat nu al?
Het toont nog maar eens aan hoe diep de put is waarin de spoorwegen hier zitten: met een combinatie van een incompetent management, dito politiek en ongelooflijk stakingsgeile vakbonden mag het geen wonder zijn dat het tegenwoordig zo'n zootje is, en dat men bijna een half miljard verlies draait.
Ik begin meer en meer de mensen te geloven die vrezen voor een scenario Sabena binnen de 5 jaar. En net als daar zullen ook hier politiek, management en vakbonden mekaar met de vinger blijven wijzen, blind voor het feit dat ze allemaal samen hand in hand al een hele poos op die muur aan het af rennen zijn. Ik begin me stilaan af te vragen of privatisering misschien inderdaad niet moet worden overwogen...
Teach2 schreef:Spijtig dat de post van vlad werd verwijderd; ja, hij was er over, en zijn stijl en woordgebruik deden eerder denken aan 'briestige aap' dan 'rationeel mens' maar het toont wel wat bij veel mensen de gevolgen zijn van weer maar eens een 'spontane' staking (wat eigenlijk gewoon 'gijzeling' zou moeten heten) en hoe steeds meer mensen de NMBS gaan bekijken. En je kan het ze moeilijk kwalijk nemen, de hoeveelste staking is dat nu al?
Ook al is de inhoud van een post interessant, als het op die manier geformuleerd wordt kan hij niet op dit forum.
Ik begrijp ook zeer goed dat zo'n stakingen frustraties oproepen, maar op dit forum kan je die alleen op een respectvolle manier uiten
On topic: De vorige minister van overheidsbedrijven (Vanackere) had een deal met de vakbonden gesloten waarin men overeenkwam alleen nog aangekondigde stakingen te doen. Zijn ze dat gewoon vergeten of is deze staking veroordeeld door de top van de vakbond?
Noem mij eens één privé-bedrijf waar zelfs maar half zo veel gestaakt wordt als bij de spoorwegen. Eén. Niemand heeft trouwens beweerd dat er totaal niet meer gestaakt zou worden, maar er zit nog een gi-gan-tische gapende ruimte tussen 'nooit' en 'elke twee weken'...
Want bij privébedrijven is de werkdruk lager?
Wie heeft zoiets beweerd? Maar bij privé-bedrijven is het meestal zo dat men als er een probleem is eerst gaat praten, en staken slechts als een laatste oplossing wordt gezien. Bij de spoorwegen doet men het omgekeerde: eerst staken, dan praten. Zeker in de buurt rond Charleroi.
Noem mij eens één privé-bedrijf waar zelfs maar half zo veel gestaakt wordt als bij de spoorwegen. Eén. Niemand heeft trouwens beweerd dat er totaal niet meer gestaakt zou worden, maar er zit nog een gi-gan-tische gapende ruimte tussen 'nooit' en 'elke twee weken'...
Want bij privébedrijven is de werkdruk lager?
Wie heeft zoiets beweerd? Maar bij privé-bedrijven is het meestal zo dat men als er een probleem is eerst gaat praten, en staken slechts als een laatste oplossing wordt gezien. Bij de spoorwegen doet men het omgekeerde: eerst staken, dan praten. Zeker in de buurt rond Charleroi.
Een privé-bedrijf waar ongeveer even vaak gestaakt werd/wordt als bij de NMBS? Carrefour! Het is dan ook niet zo moeilijk om het uiteindelijke lot van Carrefour in België te voorspellen. Vergelijken met Delhaize, Makro, Colruyt, Aldi en andere Lidls is niet eens nodig.
overweg13 schreef:
Een privé-bedrijf waar ongeveer even vaak gestaakt werd/wordt als bij de NMBS? Carrefour! Het is dan ook niet zo moeilijk om het uiteindelijke lot van Carrefour in België te voorspellen. Vergelijken met Delhaize, Makro, Colruyt, Aldi en andere Lidls is niet eens nodig.
Ook Opel antwerpen stond bekend om zijn vele stakingen
overweg13 schreef:
Een privé-bedrijf waar ongeveer even vaak gestaakt werd/wordt als bij de NMBS? Carrefour! Het is dan ook niet zo moeilijk om het uiteindelijke lot van Carrefour in België te voorspellen. Vergelijken met Delhaize, Makro, Colruyt, Aldi en andere Lidls is niet eens nodig.
Oorzaak - gevolg ... Ze staken natuurlijk omdat er een drastische herstructurering komt, daarvoor werd er zelden of nooit gestaakt bij Carrefour. Of die acties iets oplossen, is natuurlijk een ander verhaal.
tja één prive bedrijf dat even groot is als de spoorweg is er in Belgie niet aanwezig op nationaal vlak (internationaal wel natuurlijk). Dus is vergelijken altijd wat lastig. Tegenwoordig moet je dus ook alles opdelen zoals het hoort.
Deze keer was het niet bij de operator NMBS maar bij INFRABEL. Wat gaan we doen als in de toekomst er enkel (effe een droomgedachte) prive operatoren zijn en infrabel blijft overheid. Stel dat er dan ook een gelijkaardige staking is zeg je dan ook de spoorwegen staken weer. Plaats het dus aub een beetje in het juiste perspectief.
Verder kan ik enkel aanvullen dat het spontane en lokale karakter van de staking (met al zijn nationale gevolgen) voor niemand leuk is. Zelfs personeel is daar slachtoffer van ter plaatse en die hebben er niet altijd persoonlijke zaken mee (zoals het rijdend personeel dat vast komt te zitten in een station ver van zijn/haar standplaats).
Feit is dat er iets zal moeten veranderen, wat de juiste oplossing is/zal worden is nog een groot vraagteken.
overweg13 schreef:
Een privé-bedrijf waar ongeveer even vaak gestaakt werd/wordt als bij de NMBS? Carrefour! Het is dan ook niet zo moeilijk om het uiteindelijke lot van Carrefour in België te voorspellen. Vergelijken met Delhaize, Makro, Colruyt, Aldi en andere Lidls is niet eens nodig.
Oorzaak - gevolg ... Ze staken natuurlijk omdat er een drastische herstructurering komt, daarvoor werd er zelden of nooit gestaakt bij Carrefour. Of die acties iets oplossen, is natuurlijk een ander verhaal.
Ho, ho, Carrefour heeft precies een reputatie van balorige vakbonden, en dat sinds de jaren 1990. Iemand uit de sector heeft me toen al voorspeld dat Carrefour uiteindelijk op de knieën zou gaan omdat de vakbonden er geen oren hadden naar redelijke voorstellen. Als je de geschiedenis van Carrefour van de voorbije 20 jaar bekijkt, moet je toch vaststellen dat het toch een zeer onrustig parcours heeft afgelegd i.v.m. de concurrentie.
Carrefour-personeel heeft door haar vakbonden de beste CAO's afgedwongen, en daar moeten ze nu de prijs voor betalen. Volkswagen/Audi in Anderlecht en Opel in Antwerpen hebben altijd al sociale moeilijkheden gekend, en dat vertaalt zich dan ook in talloze herstructureringen. Daarentegen hoor je weinig van Ford of Volvo, en daar is het schokkendste geweest dat de productie van de Transit werd vervangen door die van de S-Max en Galaxy.
Steven schreef:tja één prive bedrijf dat even groot is als de spoorweg is er in Belgie niet aanwezig op nationaal vlak (internationaal wel natuurlijk). Dus is vergelijken altijd wat lastig. Tegenwoordig moet je dus ook alles opdelen zoals het hoort.
Deze keer was het niet bij de operator NMBS maar bij INFRABEL. Wat gaan we doen als in de toekomst er enkel (effe een droomgedachte) prive operatoren zijn en infrabel blijft overheid. Stel dat er dan ook een gelijkaardige staking is zeg je dan ook de spoorwegen staken weer. Plaats het dus aub een beetje in het juiste perspectief.
Verder kan ik enkel aanvullen dat het spontane en lokale karakter van de staking (met al zijn nationale gevolgen) voor niemand leuk is. Zelfs personeel is daar slachtoffer van ter plaatse en die hebben er niet altijd persoonlijke zaken mee (zoals het rijdend personeel dat vast komt te zitten in een station ver van zijn/haar standplaats).
Feit is dat er iets zal moeten veranderen, wat de juiste oplossing is/zal worden is nog een groot vraagteken.
Nu ziet het rijdend personeel het ook eens van de andere kant, ze zullen vreemd opgekeken hebben dat Infrabel ook eens durft staken.
Beste jani dit bestond vroeger ook al, als jij denkt dat elke staking vanuit het rijdend personeel komt moet je u dringend beter laten informeren. Het feit is dat praktische elke staking aan het spoor een gevolg heeft bij de treinen ook al is het totaal geen rijdend personeel dat aan staken is. Meerdere grote stakingen worden gewoon veroorzaakt door het sluiten van de seinhuizen door de vakbonden ook al is er voldoende rijdend en ander personeel. Sluit een seinhuis zoals Brussel zuid en er zal niet veel trein meer rijden. Hoeveel stakers heb je hiervoor nodig? een man of 5 (VIJF) is voldoende. Nadien kan de vakbond dan stellen dat de staking succesvol was de manier waarop ze dit bekomen hebben bespreken ze nooit.