De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wooter

De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door wooter »

Hupsakee. Stok in hoenderhok.

De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel.

Ik zit dagelijks in allerhande systemen die gebouwd zijn om calamiteiten op te vangen, zodat de dienstverlening kan blijven doorgaan ook al ligt de databank en de helft van de servers plat. Backup systemen, noodprocedures, failover-systemen, restore-scenario's... Alles om het ding maar in de lucht te houden.

En bijgevolg probeer ik de trein te vermijden.

Qua techniek ben ik een treinliefhebber. Modeltreintjes, de ritjes naar de zee in de toenmalige eerste M5's, de Breaks met maar twee stellen waarbij je moest overstappen als je in het verkeerde rijtuig zat en de trein gesplitst werd. De luxe in de 96 stellen, de oude klassiekjes in de bordeaux kleuren, ...

Maar qua vervoer waar je op moet rekenen is alleszins de dienstverlening van de NMBS een pest. Eén akkefietje op een belangrijke plaats rondom de as Brussel (en van en naar elke provinciehoofdstad) heeft zo een verstrekkende gevolgen op de rest van het net dat reizigers niet meer kunnen rekenen op een trein die hen brengt naar de plaats van bestemming binnen het originele tijdsbestek.

Een zelfmoord of ander persoonsongeval en je trein is minimum 3 uren geblokkeerd, met vertragingen vanaf een half uur voor de daarop volgende treinen. Bovenleidingen die knappen, spontane stakingen en sociale acties die schering en inslag zijn hebben er deze week al voor gezorgd dat het de gewoonte wordt voor pendelaars om makkelijk 2 uur later thuis te zijn dan wat het spoorboekje zegt.

En bijgevolg, als je dan toch op een locatie moet geraken binnen een bepaalde tijd, moet je toegeven dat de trein die garantie niet meer kan geven. De files op de wegen zijn vrij constant, net zoals het parkeeraanbod in de steden. Een ongeval op je route hoeft geen probleem te zijn, want je kan het hele wegennet gebruiken om om te rijden en het ongeval te vermijden. Een panne van een medeweggebruiker betekent niet dat jouw auto ook in panne valt, en als je wagen dan eens in panne valt, staat met een goede verzekering binnen het half uur een vervangwagen voor je klaar.

Bottom line is dat de NMBS van geluk mag spreken dat er zoveel mensen zijn die elke dag een gehaaste spurt inzetten om hun trein te halen, om vervolgens in dubio te zitten over het aankomstuur, en daar weer spurtjes te trekken naar hun aansluiting. En daarenboven niet gestresseerd worden!

Als ik voor mezelf als reiziger spreek, vind ik dat allereerst alle vermijdbare incidenten best vermeden worden, en men eens moet evalueren of elke trein echt doorheen de Noord-Zuid-as moet passeren in Brussel. Een incident in Halle moet niet betekenen dat alle treinen in Brussel-Noord de mist in lopen. De flexibiliteit van de auto zal men nooit kunnen benaderen, maar een vliegreis is verdorie betrouwbaarder dan een treinreis!
Presario

Re: Te trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door Presario »

Van waar komt dit artikel?
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Het lijkt me geen artikel, maar eerder een persoonlijke mening ;)

Mja, deels heb je gelijk, maar daarom is het geen slecht vervoersmiddel. Het jammere aan de trein is dat het slechts moeilijk problemen kan ontwijken, maar dat is dan weer eigen aan het systeem. De betrouwbaarheid van ongeveer alles aan het spoor zou naar omhoog moeten gaan, maar dat is niet snel-snel gedaan natuurlijk.

Greetings,
Glodenox
pietje

Bericht door pietje »

Presario schreef:Van waar komt dit artikel?
Misschien persoonlijke ervaring?
Steven

Bericht door Steven »

Ik heb ook eerder de indruk dat het iets persoonlijk is, ik zie geen andere bronvermelding of verwijzing naar wat dan ook. Persoonlijke ervaringen met de trein als reizigers zijn voor mij minder slecht dan wat wooter voorschrijft. Als pendelaar kan dit anders zijn aangezien je steeds dezelfde verbinding gaat nemen die misschien deel uit maakt van een verbinding met achillespees. Gevolg is dat steeds dezelfde mensen met steeds dezelfde soort vertraging te kampen hebben en bijgevolg ook hun beeld aan die gevolgen gaan aanpassen.

Iemand die dagelijks aan het pendelen is tussen Athus en Arlon zal allicht een ander spoorbeeld hebben dan iemand die hetzelfde doet tussen Vilvoorde en Brussel.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:Ik heb ook eerder de indruk dat het iets persoonlijk is, ik zie geen andere bronvermelding of verwijzing naar wat dan ook. Persoonlijke ervaringen met de trein als reizigers zijn voor mij minder slecht dan wat wooter voorschrijft. Als pendelaar kan dit anders zijn aangezien je steeds dezelfde verbinding gaat nemen die misschien deel uit maakt van een verbinding met achillespees. Gevolg is dat steeds dezelfde mensen met steeds dezelfde soort vertraging te kampen hebben en bijgevolg ook hun beeld aan die gevolgen gaan aanpassen.

Iemand die dagelijks aan het pendelen is tussen Athus en Arlon zal allicht een ander spoorbeeld hebben dan iemand die hetzelfde doet tussen Vilvoorde en Brussel.
Gedeeltelijk akkoord, als je gisteren gezien hebt dat een onaangekondigde lokale staking weer zulke verstrekkende gevolgen heeft, dan kan je toch moeilijk stellen dat de dienstregeling betrouwbaar is. Maar op "rustige" lijnen zijn er idd minder problemen dan op "drukke" lijnen, wat ergens logisch is.
Feit is ook dat de hele dienstregeling is opgebouwd om vooral alle pendelaars van en naar Brussel te brengen. Hierdoor zit het grootste gedeelte van de klanten in de problemen als er in Brussel ook maar iets misloopt, en door een hele resem redenen loopt het daar ook regelmatig mis.
Als de NMBS-groep nu eens zou zorgen dat de redenen die ze zelf veroorzaken weggenomen worden dan zal het met de externe redenen wel meevallen.
Redenen die ze zelf moeten oplossen zijn oa: de stakingen, defecten, de verzadiging van de NZV, bedrijfszekerheid van sommige apparatuur/onderdelen,...
Als ze dan nog eens zorgen dat er bij echte onvoorziene calamiteiten een backup plan is, dan komt het helemaal goed.

Maar soms denk ik dat de prioriteit elders ligt...
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Ik heb ook eerder de indruk dat het iets persoonlijk is, ik zie geen andere bronvermelding of verwijzing naar wat dan ook. Persoonlijke ervaringen met de trein als reizigers zijn voor mij minder slecht dan wat wooter voorschrijft.
Een van de problemen met "persoonlijke ervaringen" is dat veel inderdaad van de persoon zelf afhangt. De "mentale omgevingskaart" van een OV reiziger is anders dan die van een automobilist, en daarom dat een automobilist die eens een keer het OV gebruikt vaak een slechte ervaring opdoet. Maar het omgekeerde ken ik ook. Ik als fervent OV gebruiker kom altijd in de problemen als ik hetzelfde eens met de auto doe.
Het heeft er alles mee te maken dat "mentale omgevingskaart" van een OV gebruiker heel anders is als die van een automobilist. Als je ergens naar toe wil, dan kies je een bestemming op basis van hoe nabij die subjectief lijkt te zijn. Ik woon in Bern, en voor mij zijn Basel, Zürich en Lausanne alle drie ongeveer even ver weg (1 uur met de trein, 2 treinen per uur...). Maar voor een automobilist niet. Ik moest eens een keer voor mijn werk midden in de nacht in Zürich zijn (ik ben systeembeheerder) en huurde hiervoor een auto. Dat werd een regelrechte ramp. Ik had oorspronkelijk 1h30 minuten gepland, deed er uiteindelijk 2 uur over, en dat midden in de nacht...

Het punt us dat voor automobilisten andere bestemmingen subjectief nabij zijn dan voor een OV gebruiker. Een automobilist gaat naar een supermarkt met een grote parking aan de rand van de stad, en OV gebruiker gaat naar het stadcentrum. Als dan een autogebruiker eens het OV gebruikt dan kiest hij zijn bestemmingen nog steeds op basis van zijn oude mentale kaart, en kiest dus niet noodzakelijk voor een bestemming waar je makkelijk met het OV heen kan.

Daarom mag men de psychologie niet verwaarlozen in het OV. Het is belangrijk dat OV overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is. Er is nood aan duidelijk, goed leesbare netkaarten en regelmatige, frequente dienstregelingen zonder uitzonderingen. Successvol OV zorgt er voor dat je je mentale kaart makkelijk aan het OV net op kan hangen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik pendel ook meerdere dagen per week met de trein, dit naar unief in Brussel, en als het voor de les is kan ik het mij meestal permitteren van een "gewone" trein te nemen die juist in het schema past (genoeg tijd voor metro en aan te komen op locatie). Als ik examens heb moet ik echter zien dat ik er een uur op voorhand ben. Dit is een marge dat ik zelf aanneem omdat ik weet dat als er iets misloopt dat ik nog een uur (wat eigenlijk al niet veel is) extra heb voor een andere trein of reisweg. Zelfs voor dat uur betekent dat wel al dat ik redelijk vroeg op voorhand moet vertrekken. Als er ernstige zaken zijn gebeurd kan ik begrijpen dat het niet evident is om dit snel op te lossen, maar vaak het het wel over vertragingen of afschaffingen waar je vaak geen touw kan aan vastknopen of waarvan je weet dat de oorzaak reeds lang bekend is maar er niet echt iets tegen wordt gedaan. De NZV-bottleneck is zo 1 voorbeeld (hoeveel decennia weet men al dat dit voor problemen zorgt of zal zorgen?) Voor alles is er waarschijnlijk wel een uitleg maar dat is niet iets waar de reiziger zit op te wachten. Als treinliefhebber heb je dan wel wat meer begrip voor sommige zaken, maar uiteindelijk kan je ook niet anders dan je beklag hebben als je weet en ziet dat het niet betert.

In de weekends moet ik vaak over en weer tussen twee steden uit de buurt (25 km afstand van elkaar) en doe dit uiteraard ook met de trein of bus (ben student, heb geen inkomen en ook geen eigen wagen). Dit heeft mij goed bevallen in het begin, maar uiteindelijk is het lastig van zo jarenlang rekening te houden met de wel heel beperkte dienstregeling op zaterdag en zondag op bepaalde plaatsen, dit terwijl dat uw bezigheden ook wel veranderen (de laatste 2 jaar verschuiving van ontspanning naar studiewerk). Het leven van velen zit nu eenmaal niet zo in elkaar dat je nu eventjes 30 min niets kan zitten doen, en als je dan toch aan een taak begint moet je vaak spurten om dan alsnog die volgende trein te halen. Ik heb het toch al een aantal keer verafschuwd op zondag dat ik aan het wachten ben op een trein voor een aansluiting te hebben wat verderop, om dan te merken dat die trein vertraging heeft en je de aansluiting ook kwijt bent. Ook met die sneeuwval in december was het toch wel erg overdreven... modern materieel dat het liet afweten terwijl de klassiekjes bleven bollen. Wel zeer plezant als je ergens moet geraken en je staat onder druk door de examenperiode.

Nu heb ik vandaag weer gelezen dat men (ACOD) wilt staken in Oost-Vlaanderen volgende week dinsdag. Het is nog niet zeker, en of er een goede reden is laat ik in het midden, maar men mag beseffen dat dit op een zeer slecht moment komt voor de studenten. 31 mei of 1 juni is het begin van de examens op veel plaatsen. Ik moet geen tekeningetje maken over de gevolgen voor veel studenten. En niet iedereen heeft een kot waar hij/zij van zondag reeds ter plekke kan zijn. Elke zo een farçe is een deuk in de groep hun imago (de groep omdat de gewone man niet weet of wilt verstaan wat de splitsing inhoudt). Ook voor een treinenthousiast wordt het op den duur enerverend en is het plezier eraf, toch als je de hele week uw werk hebt en wat flexibel wilt zijn.

Ik ben echt heel benieuwd wat men er de komende 10 jaar gaat van maken (vooral infra en uitbating). Men heeft het OV echt wel nodig, en binnen paar decennia zeker tenzij we de autosnelwegen gaan willen gebruiken als wandelpaden. Ik voorspel wel al dat ik binnen een jaar of twee zelf een wagen zal gekocht hebben.
Presario

Bericht door Presario »

Mijn excuses, was wat misleid door zijn openingszin.
wooter

Bericht door wooter »

Het is een persoonlijke mening.

Ik wil graag geloven dat het maar toevalligheden zijn, maar ook die éne keer dat ik de Thalys nam, kreeg ik een vertraging van 1u20 te verwerken. Toen riep ik dat we beter het goedkopere vliegtuig hadden genomen, maar we weten hoe dat nu kan omslaan door een vulkaan :). Bij de terugreis verliep alles goed met de Thalys, maar ontbrak er een hele trein in de M6-combinatie die ons naar thuis bracht. De eerste keer dat ik de trein wou nemen om vanuit Zaventem te vertrekken, werden de treinen 's ochtens afgeschaft - snel maar in een auto gesprongen - en bij terugkomst weer een trein gemist omdat de originele verbinding erin slaagde tussen Zaventem en Leuven 10 minuten vertraging op te lopen.

In theorie heb ik een ideale treinverbinding die sneller is dan de motorfiets. In de praktijk ben ik met mijn motorfiets altijd sneller, en ben ik met de wagen vaak even snel als de trein voor zover ik 's morgens niet midden in de spits ga rijden. En vergeet ook het element niet dat de auto of motorfiets niet zonder jou op een vast uur vertrekt. Rennen of onverantwoorde inhaalmanoevers om toch maar op tijd aan het station te zijn, en doorheen de parking scheuren omdat alle plaatsen volzet zijn horen er ook niet meer bij. En bij de terugrit heb ik ooit op een week 5 keer de aansluiting gemist, en dan genoeg het station van Hasselt van binnen gezien.

Wat mij vooral opvalt is het apathische van vele medereizigers, die de situatie al lijken geaccepteerd te hebben, terwijl dergelijke zorgen ik me niet kan herinneren toen ik elke dag de wagen nam.

Mijn vrouw heeft enige tijd een combinatie van trein en bus gebruikt om van ons thuis naar school en terug te reizen. Voor een schooldag van 2 uren was ze soms 4 uren onderweg, terwijl de E313 van bij ons thuis quasi recht naar haar school loopt en ze nu met de wagen er een half uurtje over doet.

Maar goed, trop is te veel soms, en het ontgaat me helemaal hoe het kan dat 100% van mijn privé-trips en 80% van mijn pendeltrips per trein de mist in gaan.

Ja, dan mis ik wel de tijd van de bordeaux Breaks tijdens Trein-Tram-Busdag...
Steve

Bericht door Steve »

Relativeren, relativeren... één klein akkefietje op de Ring volstaat ook om alles in een dubbele zeemansknoop te leggen, bovenop de gebruikelijke miserie tijdens de spits. Maar daar hoor je amper iemand over, op een traject per auto is het doodnormaal dat er een grote variatie zit in de rittijd. Misschien moeten we ook maar de dienstregelingen afschaffen van onze treinen?
Fles

Bericht door Fles »

Glodenox schreef:Het lijkt me geen artikel, maar eerder een persoonlijke mening ;)
Nou mij niet, ik ga wel met presario mee. Het is een copy-paste verhaal vol onderbuikgevoelens en allang bekende open deuren, er staat werkelijk niets nieuws in.

Moet je er serieus op ingaan? En dan? "De auto is ook geen betrouwbaar vervoermiddel" kan je net zo goed een verhaaltje rondomheen spinnen. Beetje loos topic dit eigenlijk.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

MIVB-reiziger schreef:Misschien moeten we ook maar de dienstregelingen afschaffen van onze treinen?
Bij een kwartier/10-minuten dienst zou ik daar niets op tegen hebben (zo heb ik bijvoorbeeld nooit gekeken naar de uren van de trams in Antwerpen toen ik daar naar school ging), maar zo een dienst lijkt me jammer genoeg niet haalbaar op het merendeel van ons drukbezet net...
Fles schreef:Beetje loos topic dit eigenlijk.
Mja, daar kan ik je niet volledig ongelijk in geven... Hier gaat niets nieuws uit komen, maar dan nog kan het geen kwaad om hierover te spreken.

Greetings,
Glodenox
Fles

Bericht door Fles »

Glodenox schreef:
MIVB-reiziger schreef:Misschien moeten we ook maar de dienstregelingen afschaffen van onze treinen?
Bij een kwartier/10-minuten dienst zou ik daar niets op tegen hebben
Hier wordt in Nederland serieus mee geëxperimenteerd. Vorig jaar hebben er in augustus op proef 6 IC's en 6 stoptreinen per uur gereden op het traject Utrecht - Eindhoven in het kader van een proef "Spoorboekloos reizen" :idea:
q149

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door q149 »

De frustaties die door de topicstarter worden aangehaald zijn zeer herkenbaar voor elke treinpendelaar. En inderdaad, het autoverkeer is in het zelfde bedje ziek, met dit verschil: met de auto weet je wel wanneer je vertrekt maar net zoals de trein niet wanneer je aankomt. Een belangrijke vuistregel is wel dat als je ergens echt moét zijn, ga dan niet met de trein of vertrek minstens een dag op voorhand.

In beide gevallen - auto en trein - is er op papier wel iets aan te doen, maar in de praktijk blijkt het onmogelijk. Neem als voorbeeld maar de NZV of de Lange Wapper. En dan lees je vandaag in de krant dat men het zelfs niet eens kan worden over een nieuwe kleur van auto nummerplaten wegens te politiek en te communautair getint. Dan weet je het wel natuurlijk. Er is een gebrek aan goede wil en visie op lange termijn. Sommige politieke stromingen beuken al jaren tegen het autoverkeer in, zonder een ernstig alternatief te geven. Mede daardoor heeft de NMBS zich de afgelopen jaren moeten vergaloperen aan meer reizigers, meer treinen, meer verbindingen enzovoort. Maar wie dagelijks op het spoor zit, kan alleen maar vaststellen dat men hier niet klaar voor is. Vandaag niet, volgend jaar niet en waarschijnlijk over tien jaar ook niet.

Hoewel ik van kleins af treinliefhebber ben, durf ik wel te stellen dat de auto tegenover de trein een onmiskenbaar voordeel heeft: modulariteit. Met de trein is het samen uit, samen thuis want het kan nu eenmaal niet anders. Met de auto heb je meestal een noodoplossing bij problemen onderweg, tenzij je midden op de autostrade vastzit.
Plaats reactie