NMBS knoeit met cijfers
NMBS knoeit met cijfers
NMBS knoeit met cijfers
28 mei 2010
Vervoermaatschappij NMBS heeft het afgelopen jaar geknoeid met haar boekhouding. De directie sluisde miljoenen door van de dienst reizigersvervoer naar de dienst goederenvervoer. Volgens het college van commissarissen, de revisoren van de NMBS, is die transfer in strijd met de wet. Dat blijkt uit documenten die De Morgen kon inzien.
De revisoren beschuldigen de directie van de NMBS ervan de cijfers van de goederenpoot en van het internationaal reizigersvervoer beter voor te stellen dan ze zijn.
Het slachtoffer van die operatie is het binnenlands reizigersvervoer. Zo kreeg NMBS Logistics 19 miljoen euro toegeschoven. Het internationaal reizigersvervoer kreeg een miljoen extra. Samen 20 miljoen euro, die ten koste gaan van het gesubsidieerde reizigersvervoer.
De NMBS organiseerde de transfer door de treinstellen van haar goederenafdeling te laten onderhouden op kosten van het reizigersvervoer. Dat is volgens de revisoren in strijd met de wet. Die verplicht de NMBS sinds de liberalisering van de markt voor goederenvervoer per trein om afzonderlijke rekeningen aan te houden voor haar verschillende diensten. Ze verbiedt ook expliciet de transfer van middelen van het reizigersvervoer naar andere diensten.
De NMBS legt de kritiek van de revisoren naast zich neer. 'Uiteindelijk hebben de revisoren onze rekeningen zonder voorbehoud goedgekeurd', luidt het. De maatschappij zegt wel dat het probleem volgend jaar opgelost zal zijn.
Bron: Het Nieuwsblad
28 mei 2010
Vervoermaatschappij NMBS heeft het afgelopen jaar geknoeid met haar boekhouding. De directie sluisde miljoenen door van de dienst reizigersvervoer naar de dienst goederenvervoer. Volgens het college van commissarissen, de revisoren van de NMBS, is die transfer in strijd met de wet. Dat blijkt uit documenten die De Morgen kon inzien.
De revisoren beschuldigen de directie van de NMBS ervan de cijfers van de goederenpoot en van het internationaal reizigersvervoer beter voor te stellen dan ze zijn.
Het slachtoffer van die operatie is het binnenlands reizigersvervoer. Zo kreeg NMBS Logistics 19 miljoen euro toegeschoven. Het internationaal reizigersvervoer kreeg een miljoen extra. Samen 20 miljoen euro, die ten koste gaan van het gesubsidieerde reizigersvervoer.
De NMBS organiseerde de transfer door de treinstellen van haar goederenafdeling te laten onderhouden op kosten van het reizigersvervoer. Dat is volgens de revisoren in strijd met de wet. Die verplicht de NMBS sinds de liberalisering van de markt voor goederenvervoer per trein om afzonderlijke rekeningen aan te houden voor haar verschillende diensten. Ze verbiedt ook expliciet de transfer van middelen van het reizigersvervoer naar andere diensten.
De NMBS legt de kritiek van de revisoren naast zich neer. 'Uiteindelijk hebben de revisoren onze rekeningen zonder voorbehoud goedgekeurd', luidt het. De maatschappij zegt wel dat het probleem volgend jaar opgelost zal zijn.
Bron: Het Nieuwsblad
Re: NMBS knoeit met cijfers
Alles wat Descheemaecker op tafel brengt wordt direct afgeketst. Digneffe zegt vandaag in De Morgen dat steeds meer mensen zeggen dat Descheemaecker best zou opstappen. Ik zou Descheemaecker geen slechte CEO noemen. Het is een liberaal en dat stoort mensen bij het spoor. Daar zien ze liever een socialistische gangster aan het roer staan. 'k vraag me af of die omhooggevallen dweiler van een Digneffe wel iets kent van financiën. Hopelijk wordt dat niet verkozen op 14 juni. Kennes, Ketir, Digneffe .. Man man man waar gaan wij toch naar toe?
Re: NMBS knoeit met cijfers
Hoe meer filialen, dochters, zusters er opgericht worden, hoe meer er zich mogelijkheden aandienen om intern financiële transferten te doen tussen de verschillende filialen, dochters en zusters. De ganse "winkel" wordt dus zeer ondoorzichtig... en het zijn telkens dezelfde CEO's en directeurs die in de raden van bestuur of directiecomités zitten. Wie vindt in deze situatie nog zijn weg ? Het rekenhof misschien.
Re: NMBS knoeit met cijfers
Net niet, als de filialen een aparte boekhouding hebben kan europa het net makkelijker controleren ! Het is doordat B-Cargo een aparte boekhouding heeft dat ze achter deze trucjes gekomen zijnRIDCO schreef:Hoe meer filialen, dochters, zusters er opgericht worden, hoe meer er zich mogelijkheden aandienen om intern financiële transferten te doen tussen de verschillende filialen, dochters en zusters. De ganse "winkel" wordt dus zeer ondoorzichtig... en het zijn telkens dezelfde CEO's en directeurs die in de raden van bestuur of directiecomités zitten. Wie vindt in deze situatie nog zijn weg ? Het rekenhof misschien.

Re: NMBS knoeit met cijfers
Och je, geschuif met potjes geld. Is er nou eigenlijk ECHT iets aan de hand?
Re: NMBS knoeit met cijfers
Over Digneffe zijn we het eens, over Descheemaecker echt niet. Die man heeft geen visie, geen leiderschap, is een bullebak, en of hij eigenlijk iets weet over spoorwegen, het zou me verbazen. Ik ben zijn kemels over de 'eerste locomotief met ETCS2' nog niet vergeten... Jannie Haeck is trouwens niet beter.Bimmer schreef:Alles wat Descheemaecker op tafel brengt wordt direct afgeketst. Digneffe zegt vandaag in De Morgen dat steeds meer mensen zeggen dat Descheemaecker best zou opstappen. Ik zou Descheemaecker geen slechte CEO noemen. Het is een liberaal en dat stoort mensen bij het spoor. Daar zien ze liever een socialistische gangster aan het roer staan. 'k vraag me af of die omhooggevallen dweiler van een Digneffe wel iets kent van financiën. Hopelijk wordt dat niet verkozen op 14 juni. Kennes, Ketir, Digneffe .. Man man man waar gaan wij toch naar toe?
Re: NMBS knoeit met cijfers
Ja toch wel, belastinggeld dat bedoeld is voor reizigerstreinen te laten rijden is cadeau gedaan aan een goederenvervoerder. Zoiets is niet alleen oneerlijke concurrentie maar ook gewoon verspilling van middelenFles schreef:Och je, geschuif met potjes geld. Is er nou eigenlijk ECHT iets aan de hand?

Re: NMBS knoeit met cijfers
Alleen is de Schee de enige van die club die ooit een bedrijf heeft geleid....... maar wel zonder de politieke betutteling.groentje schreef: Over Digneffe zijn we het eens, over Descheemaecker echt niet. Die man heeft geen visie, geen leiderschap, is een bullebak, en of hij eigenlijk iets weet over spoorwegen, het zou me verbazen. Ik ben zijn kemels over de 'eerste locomotief met ETCS2' nog niet vergeten... Jannie Haeck is trouwens niet beter.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS knoeit met cijfers
Is best mogelijk, maar op spoorwegvlak zie ik liever iemand die toch meer spoorwegkennis heeft. Ik heb altijd het gevoel dat hij te weinig voeling heeft met de werkvloer.dentheo schreef:Alleen is de Schee de enige van die club die ooit een bedrijf heeft geleid....... maar wel zonder de politieke betutteling.groentje schreef: Over Digneffe zijn we het eens, over Descheemaecker echt niet. Die man heeft geen visie, geen leiderschap, is een bullebak, en of hij eigenlijk iets weet over spoorwegen, het zou me verbazen. Ik ben zijn kemels over de 'eerste locomotief met ETCS2' nog niet vergeten... Jannie Haeck is trouwens niet beter.
Re: NMBS knoeit met cijfers
Descheemaecker is een bekwaam persoon punt uit. Het is precies zo dat vooruitgang bij de NMBS taboe is. Descheemaecker heeft trouwens altijd gezegd dat er niet aan de statuten wordt gekomen. Toch straf dat enkele vakbonden de werking van zo'n bedrijf volledig kunnen verwoesten. Paelinck, Vinck, Descheemaecker ze passen of pasten allemaal niet in het plaatje.
Re: NMBS knoeit met cijfers
Vakbonden en ambtenaren barsten niet van innovatie.....Bimmer schreef:Descheemaecker is een bekwaam persoon punt uit. Het is precies zo dat vooruitgang bij de NMBS taboe is..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS knoeit met cijfers
Het grote voordeel van externe mensen is wel dat ze niet blind zijn voor problemen die al lang bestaan. Iemand van binnenuit is sommige dingen die fout gaan zo gewoon dat hij ze niet meer zietSteven schreef: Is best mogelijk, maar op spoorwegvlak zie ik liever iemand die toch meer spoorwegkennis heeft. Ik heb altijd het gevoel dat hij te weinig voeling heeft met de werkvloer.

Re: NMBS knoeit met cijfers
Kijk, Vinck en Schouppe waren de enige waarbij ik ooit een visie heb waargenomen (ik loop nog niet zolang rond om Paelinck en voorgangers gekend te hebben), zelfs al was de visie van Schouppe absoluut niet de mijne. En Vinck was een buitenstaander. Je hoeft niet begonnen te zijn als spoorlegger om directeur te worden, als je maar ietwat voeling kweekt met de sector. En Descheemaecker deed het redelijk op B-Cargo, maar sinds hij de grote baas van de NMBS geworden is, botst het. Netzomin als een interne kracht alle wijsheid in pacht heeft, is een buitenstaander een panacee voor alle problemen.
Re: NMBS knoeit met cijfers
Het is niet omdat je als directeur van een afdeling ferm ok bent dat je het als grote baas ook zal redden. Kijk naar Leterme een brave mens maar ondanks zijn pogingen in een slecht team uitgekomen en verzopen ...
Ik kan enkel zeggen dat we nu de verkiezingen moeten afwachten om te weten welke impact deze zullen hebben op het spoors bestuur.
Ik kan enkel zeggen dat we nu de verkiezingen moeten afwachten om te weten welke impact deze zullen hebben op het spoors bestuur.
Re: NMBS knoeit met cijfers
Ik denk dat de directie van de NMBS zeer moeilijk kan groeien tot één team, al is het maar omdat er steeds politieke "waarnemers " tussen gesmokkeld worden.
Niemand die uit de privé komt dat kan "verdragen".
Lijkt op een voetbal ploeg waarvan bepaalde spelers een andere coach hebben en dan ook nog benoemd zijn voor het leven...
Niemand die uit de privé komt dat kan "verdragen".
Lijkt op een voetbal ploeg waarvan bepaalde spelers een andere coach hebben en dan ook nog benoemd zijn voor het leven...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide