TBL1+ bakens
TBL1+ bakens
Hoe zien die eruit ?
Gele kastjes naast het spoor ?
Rechthoekige plaatjes op de dwarsligger met "traanplaatprofiel" ?
Gele kastjes naast het spoor ?
Rechthoekige plaatjes op de dwarsligger met "traanplaatprofiel" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TBL1+ bakens
TBL1+ bakens zijn dus gewone eurobakens.
Geplaats in het spoor in groepkes van twee
ze hebben een rechthoekige vorm meestal in het wit (sommige zijn zilverkleurig)
Hier heb je dus een voorbeeld waar ze door siemens in het geel zijn gezet. De kleur maakt dus weinig uit maar hier bij ons zijn het dezelfde deksels van siemens in het wit.
Geplaats in het spoor in groepkes van twee
ze hebben een rechthoekige vorm meestal in het wit (sommige zijn zilverkleurig)

Re: TBL1+ bakens
Deze dingen blijven dus bruikbaar voor ETCS later ?
Liggen die altijd per twee en waarom zo kort VOOR de seinen ?
Of geven alleen info over het sein dat 1,5km verder staat , voor een noodremming liggen die toch merkelijk te kort bij het sein.
Liggen die altijd per twee en waarom zo kort VOOR de seinen ?
Of geven alleen info over het sein dat 1,5km verder staat , voor een noodremming liggen die toch merkelijk te kort bij het sein.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TBL1+ bakens
ze liggen ter hoogte van de seinen per twee steeds en ze liggen ook op een 300m van het sein (ook per twee).
Ze liggen per twee om de rijrichting van de trein te kunnen bepalen die er over gaat.
Deze bakens zijn dus perfecte ETCS bakens en blijven dus gewoon liggen bij invoering ETCS. TBL1+ gebruikt maar een deel van de signalen die men ontvangt uit deze bakens. TBL1+ had evengoed ETCS light of zo kunnen noemen (het kind moet een naam hebben he).
Ze liggen per twee om de rijrichting van de trein te kunnen bepalen die er over gaat.
Deze bakens zijn dus perfecte ETCS bakens en blijven dus gewoon liggen bij invoering ETCS. TBL1+ gebruikt maar een deel van de signalen die men ontvangt uit deze bakens. TBL1+ had evengoed ETCS light of zo kunnen noemen (het kind moet een naam hebben he).
Re: TBL1+ bakens
Er ligt een groep van 2 bakens bij het sein zelf en hebben volgende functie:
- Memor (doet hetzelfde als de krokodil: + impuls bij beperkend seinbeeld, - impuls bij groen)
- Noodrem activeren als het sein in gesloten stand voorbij gereden wordt (doet hetzelfde als de oude TBL)
-snelheidscontrole (max 40) activeren als sein open staat met ROOD-WIT (doet hetzelfde als de oude TBL: kleine of grote beweging activeren)
De seinen die gevaarlijke punten afdekken (wissels van een vertakking, ...), krijgen 250 à 300m VOOR het sein ook nog een groep van 2 bakens die hetvolgende controleren:
-controle van de snelheid (max 40) als het sein ROOD staat of als het sein open staat met ROOD-WIT
Als het sein dus ROOD of ROOD-WIT staat en je rijd ter hoogte van deze bakens sneller dan 40km/h, zullen deze bakens een noodremming activeren
Bij aankondigingsborden van verminderde snelheden kunnen ze ook nog een groep van 2 bakens leggen die dan de waakzaamheid van de bestuurder controleren (zelfde functie als een krokodil bij een aankondigingsbord)
- Memor (doet hetzelfde als de krokodil: + impuls bij beperkend seinbeeld, - impuls bij groen)
- Noodrem activeren als het sein in gesloten stand voorbij gereden wordt (doet hetzelfde als de oude TBL)
-snelheidscontrole (max 40) activeren als sein open staat met ROOD-WIT (doet hetzelfde als de oude TBL: kleine of grote beweging activeren)
De seinen die gevaarlijke punten afdekken (wissels van een vertakking, ...), krijgen 250 à 300m VOOR het sein ook nog een groep van 2 bakens die hetvolgende controleren:
-controle van de snelheid (max 40) als het sein ROOD staat of als het sein open staat met ROOD-WIT
Als het sein dus ROOD of ROOD-WIT staat en je rijd ter hoogte van deze bakens sneller dan 40km/h, zullen deze bakens een noodremming activeren
Bij aankondigingsborden van verminderde snelheden kunnen ze ook nog een groep van 2 bakens leggen die dan de waakzaamheid van de bestuurder controleren (zelfde functie als een krokodil bij een aankondigingsbord)
Re: TBL1+ bakens
De tussenafstand van het "paar" dient om de 40kmh te meten waarschijnlijk ? Tijdmeting.
In Essen station (SP1 richting Antw, waar nu het perron verbouwd wordt) ligt er een paar op vijf meter voor het uitrijsein ???
Of meet men daar de afstand naar het gevaarpunt en dat is het wissel een eind verderop....
In Essen station (SP1 richting Antw, waar nu het perron verbouwd wordt) ligt er een paar op vijf meter voor het uitrijsein ???
Of meet men daar de afstand naar het gevaarpunt en dat is het wissel een eind verderop....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TBL1+ bakens
er zijn wat uitzonderingen die niet geldig zijn voort ETCS (maar dus nog moeten aangepast worden.
Om bepaalde technische redenen (meestal iets met spoorstroomkringen) liggen sommige van die bakens iets voor het sein ipv aan het sein zelf. Normaal (eens in dienst) moet dit aangevuld worden met een bordje BA (rond bord zoals de nummering van de overwegen met de letters BA op).
Dan weet de bestuurder dat hij best voor dat bord stopt ipv het sein zelf (meestal betreft het hier idd de letterlijke 5m voor het sein). Dit om te voorkomen dat de TBL1+ installatie onnodig zou tussenkomen.
Bij een locomotief maakt het weinig uit aangezien de antenne zich in het midden zal bevinden (tov de lengte) maar bij motorstellen zal de antenne meer vooraan hangen (1 per stuurpost) waardoor het gevaar ontstaat dat deze de signalen gaat ontvangen als de tb te kort bij het sein zou stoppen.
Om bepaalde technische redenen (meestal iets met spoorstroomkringen) liggen sommige van die bakens iets voor het sein ipv aan het sein zelf. Normaal (eens in dienst) moet dit aangevuld worden met een bordje BA (rond bord zoals de nummering van de overwegen met de letters BA op).
Dan weet de bestuurder dat hij best voor dat bord stopt ipv het sein zelf (meestal betreft het hier idd de letterlijke 5m voor het sein). Dit om te voorkomen dat de TBL1+ installatie onnodig zou tussenkomen.
Bij een locomotief maakt het weinig uit aangezien de antenne zich in het midden zal bevinden (tov de lengte) maar bij motorstellen zal de antenne meer vooraan hangen (1 per stuurpost) waardoor het gevaar ontstaat dat deze de signalen gaat ontvangen als de tb te kort bij het sein zou stoppen.
Re: TBL1+ bakens
en dan rij je 160 km/uur, je krijgt 2 geel stop aan perron
je vertrekt terug rijdt 160 km/uur en dan komt die eerste baken op 200 meter voor het gesloten sein je krijgt een noodremming omdat je sneller rijdt dan 40 km/uur en je staat juist voor het sein stil
je vertrekt terug rijdt 160 km/uur en dan komt die eerste baken op 200 meter voor het gesloten sein je krijgt een noodremming omdat je sneller rijdt dan 40 km/uur en je staat juist voor het sein stil

Re: TBL1+ bakens
Een grote fout in uw voorbeeld. Een halte doen en terug 160 halen voor het volgende sein is niet mogelijk à rato van +- 1500m tussen twee seinen.
Re: TBL1+ bakens
Er zijn inderdaad nog enkele gaten in het systeem, maar de kans op gevaarlijke situaties wordt wel veel kleiner dan met het huidige systeem.fitnessboy schreef:en dan rij je 160 km/uur, je krijgt 2 geel stop aan perron
je vertrekt terug rijdt 160 km/uur en dan komt die eerste baken op 200 meter voor het gesloten sein je krijgt een noodremming omdat je sneller rijdt dan 40 km/uur en je staat juist voor het sein stil

Re: TBL1+ bakens
wie geraakt er nog aan uit aan ale systemen
eerst tbl dan tbl1 en 2, dan tbl 1+ nog en etcs
Nu gaan ze alles nog gaan combineren ook op een lijn
met wat zijn we bezig?
eerst tbl dan tbl1 en 2, dan tbl 1+ nog en etcs
Nu gaan ze alles nog gaan combineren ook op een lijn
met wat zijn we bezig?
Re: TBL1+ bakens
Het belangrijkste lijkt me dat de veiligheid verbeterd wordt, en niet of jij er al dan niet aan uitraakt. Avec tout le respect, uiteraard...treintjes84 schreef:wie geraakt er nog aan uit aan ale systemen
eerst tbl dan tbl1 en 2, dan tbl 1+ nog en etcs
Nu gaan ze alles nog gaan combineren ook op een lijn
met wat zijn we bezig?
Re: TBL1+ bakens
Eerst paar systemen combineren , dan alle treinen aanpassen en dan alles opruimen op de baan behalve tbl1+ en etcs...treintjes84 schreef:wie geraakt er nog aan uit aan ale systemen
eerst tbl dan tbl1 en 2, dan tbl 1+ nog en etcs
Nu gaan ze alles nog gaan combineren ook op een lijn
met wat zijn we bezig?
Later misschien ooit alles ETCS..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TBL1+ bakens
Voor alle duidelijkheid: tbl = tbl1 = een systeem dat nooit op grote schaal gebruikt is, dat kom je dus nergens op een lijn tegen.treintjes84 schreef:wie geraakt er nog aan uit aan ale systemen
eerst tbl dan tbl1 en 2, dan tbl 1+ nog en etcs
Nu gaan ze alles nog gaan combineren ook op een lijn
met wat zijn we bezig?
tbl2, tbl1+ en etcs gebruiken dezelfde bakens. Die systemen kunnen dus niet op dezelfde lijn liggen. Dus er wordt van die systemen helemaal niets gecombineerd

