TBL1+ bakens

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Steven »

Even schrek zijn uitleg aanpassen ;-)
TBL1 ligt er nog her en der maar is stilaan aan het verdwijnen, op de moment dat ze TBL1+ leggen verdwijnen de TBL1 bakens.
TBL1 en TBL2 hebben bijna dezelfde bakens (ze verschillen enkel een beetje in lengte, die van TBL2 zijn iets langer). De TBL1+ en ETCS gebruiken de eurobakens. Naast de eurobakens zal je eventueel nog een krokodil zien liggen die voor de memor in gebruik is.
TBL = TBL1

hoe zien de TBL1 en TBL2 bakens er dan uit? Afbeelding Het verschil tussen deze bakens van TBL2 en TBL1 is dat deze laatste dus wat korter zijn, iets meer naar de vierkante vorm toe.

Om een aanvullend voorbeeld te geven ivm TBL2 Afbeelding Hier zie je hoe de bestuurder bij het binnenrijden van leuven via een wissel van 90 km/u zal binnenkomen. Het knipperen van het cijfer slaagt op een extra beperking zijnde het uitritsein van L2 staat 2 gele en het volgende is rood. Gelijk de trein het gesloten sein zal naderen zal de knipperende 90 vervangen worden door 0.
De dedectie van dat gesloten sein gebeurd op het moment het op een afstand van 7 km (thalys 10 km) of minder van de trein is. De balk links geeft aan hoever de zone van 90 nog verwijderd is.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ bakens

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: tbl2, tbl1+ en etcs gebruiken dezelfde bakens. Die systemen kunnen dus niet op dezelfde lijn liggen.
Hoe zie je die omschakeling dan gebeuren tussen tbl1+ en etcs, in één big bang ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Hoe zie je die omschakeling dan gebeuren tussen tbl1+ en etcs, in één big bang ???
Infrabel is van plan dat lijn per lijn te doen, eens de installatie van tbl1+ afgerond is.
Op de eerste lijnen zullen er dan natuurlijk treinen met enkel memor moeten rijden omdat ze nog geen etcs hebben, maar dat is niet echt een probleem aangezien tbl1+ niet verplicht is.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ bakens

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Hoe zie je die omschakeling dan gebeuren tussen tbl1+ en etcs, in één big bang ???
Infrabel is van plan dat lijn per lijn te doen, eens de installatie van tbl1+ afgerond is.
Op de eerste lijnen zullen er dan natuurlijk treinen met enkel memor moeten rijden omdat ze nog geen etcs hebben, maar dat is niet echt een probleem aangezien tbl1+ niet verplicht is.
Denk je dat er treinen gaan overgaan van Memor naar ETCS zonder de omweg via TBL1+ ??
Ik dacht dat we nu "eerst" alles op TBL1+ gingen brengen, en een beetje rap.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Denk je dat er treinen gaan overgaan van Memor naar ETCS zonder de omweg via TBL1+ ??
Ik dacht dat we nu "eerst" alles op TBL1+ gingen brengen, en een beetje rap.
De treinen (alleen van de nmbs trouwens) krijgen inderdaad allemaal tbl1+. Maar eens een lijn omgeschakeld wordt van tbl1+ naar etcs, zoals voor de athus-meuse tegen 2015 voorzien is, werkt die tbl1+ niet meer. Op die plaats rijden de treinen, tot ze zelf etcs hebben, dan weer eventjes gewoon op memor :wink:
fitnessboy

Re: TBL1+ bakens

Bericht door fitnessboy »

dentheo schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Hoe zie je die omschakeling dan gebeuren tussen tbl1+ en etcs, in één big bang ???
Infrabel is van plan dat lijn per lijn te doen, eens de installatie van tbl1+ afgerond is.
Op de eerste lijnen zullen er dan natuurlijk treinen met enkel memor moeten rijden omdat ze nog geen etcs hebben, maar dat is niet echt een probleem aangezien tbl1+ niet verplicht is.
Denk je dat er treinen gaan overgaan van Memor naar ETCS zonder de omweg via TBL1+ ??
Ik dacht dat we nu "eerst" alles op TBL1+ gingen brengen, en een beetje rap.


traxx heeft en krijgt geen tbl+ maar heeft reeds etcs onder zich
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ bakens

Bericht door dentheo »

fitnessboy schreef:
traxx heeft en krijgt geen tbl+ maar heeft reeds etcs onder zich

Blijft dus nog jaren memor rijden ....bij gebrek aan ETCS of bestaat er al een STM van TBL1+info naar ETCS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Steven »

Eigenlijk heeft infrabel al grotendeels etcs geïnstalleerd hoor. zoals ik al zei is TBL1+ maar een light versie, ze werken dus maar maar met een deel van de info die ze gebruiken voor ETCS level1, dus op gebied van werken voor infrabel is er bij de omschakeling niet zoveel werk, op de krachtvoertuigen daarentegen weer wel. ETCS zal dus normaal vanzelf werken van moment infrabel ook het etcs commando actief maakt in die bakens. Kortweg voor infrabel is de aanpassing tussen TBL1+ en ETCS veel kleiner dan voor de nmbs die er voor moet zorgen dat de nodige displays aan boord voorzien zijn. Voordeel is dat de treinen die TBL1+ gekregen hebben al geen andere antennes meer moeten krijgen voor etcs
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ bakens

Bericht door dentheo »

Komt TBL1+ al binnen op de ETCS display (van de loks die het hebben) of toch nog apart kastje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TBL1+ bakens

Bericht door K V B »

Steven schreef:Eigenlijk heeft infrabel al grotendeels etcs geïnstalleerd hoor. zoals ik al zei is TBL1+ maar een light versie, ze werken dus maar maar met een deel van de info die ze gebruiken voor ETCS level1, dus op gebied van werken voor infrabel is er bij de omschakeling niet zoveel werk, op de krachtvoertuigen daarentegen weer wel. ETCS zal dus normaal vanzelf werken van moment infrabel ook het etcs commando actief maakt in die bakens. Kortweg voor infrabel is de aanpassing tussen TBL1+ en ETCS veel kleiner dan voor de nmbs die er voor moet zorgen dat de nodige displays aan boord voorzien zijn. Voordeel is dat de treinen die TBL1+ gekregen hebben al geen andere antennes meer moeten krijgen voor etcs
Als men die bakens dan omprogrammeert naar ETCS bakens, werken die dan nog voor materieel dat enkel TBL1+ heeft?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Steven »

Normaal wel, het is een feit zoals ik al eerder vermelde dat TBL1+ maar een deel van het ETCS signaal gebruikt en de rest gewoon links laat liggen. Infrabel hoeft dus op deze moment nog geen volwaardig ETCS signaal door de sturen naar zijn bakens. Maar zover ik de lijst al gezien had geven die bakens nu al meer dan 10 verschillende soorten signalen met info.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TBL1+ bakens

Bericht door dentheo »

Een baken geeft op level 1 meer info omdat er niets draadloos op de lok komt , denk ik ?

Maar voor TBL1+, zou Infrabel die bakens ineens voeden met alle info voor ETCS level 1 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Steven »

Het zou kunnen ook al is het niet noodzakelijk. Ik weet welke info die bakens kunnen geven, heb die lijst ooit is gezien bij een vorming maar kan hier niet met zekerheid zeggen of infrabel die signalen al effectief allemaal doorstuurt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ bakens

Bericht door Steven »

Het feit is dat er zelfs bij die eurobakens verschillen zitten. Ze hebben daarom ook niet allemaal dezelfde functie.
Je hebt om te starten al lead in en lead out bakens die aan boord van de trein de activering (desactivering) veroorzaken van de boord installatie. Vooral die eerst is van belang op dit moment want di geeft de impuls die er voor zorgt dat bij de volgende bakens de TBL1+ effectief ook zijn werk zal doen. Voor de bestuurder is er visueel geen verschil tussen de memor en de TBL1+ werking voor de gele lamp. Het is enkel bij een stopopdracht dat er extra lampen gaan branden.
Zoals bij het naderen van een gesloten sein liggen er op 250 a 300m ook bakens die de 40km/u controleren en tevens zorgen voor de onsteking van het gele lampje V<40. Als de bestuurder dan voorbij een groen sein zal rijden zal het blauwe lapje V gaan branden en kan hij weer sneller dan 40 km/u rijden.
Plaats reactie