De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel

Bericht door K V B »

Kristofke schreef: Van mij mag die dan ook zonder problemen vijf of zeven minuten vroeger vertrekken in Antwerpen-Centraal, en die 7 minuten verspreiden over het traject.
Op Antwerpen - Brussel rijden de treinen al een stuk trager dan in de jaren 80. Moet het nog trager?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

het gaat hier om de eerste stoptrein, dus die zal vroeger even traag gereden hebben neem ik aan
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:Ik vraag me af wat de airco ineens er bij komt doen, die gaan de stiptheid niet verhogen hoor. Elk land heeft wel oude en nieuwe treinen rondrijden, het aantal treinen die een klimaatsuitrustig hebben neemt altijd maar toe.
Ik reageerde er vooral op omdat ik de indruk had dat er een te simplistische analyse en conclusie was gemaakt door wooter. Maar misschien was ik niet voldoende duidelijk daarin.
Steven schreef: Stiptheid kan altijd beter dat spreekt niemand tegen, maar zoals jij de auto zit op te hemelen zou je haast zweren dat auto = god.
Bij elke verplaatsing moet je gewoon voor uzelf de analyse kunnen en durven maken. Ik maak vrij veel gebruik van het openbaar vervoer, het is niet altijd perfect maar ik geniet wel van het feit dat ik me niet zelf moet bezig houden met de concentratie op de weg.
Ik veronderstel dat die jij op wooter slaat, want ik ben het daar wel mee eens. Vandaag waren mijn aansluitingen perfect, het enige wat niet meewerkte waren de kaartautomaten en stempelmachines. Alleen de Lorelei-express had een 7-tal minuten vertraging (perron bezet +5, daarna baanvak bezet door een cargo +2), al bij al erg netjes. 7 minuten speling op 70 kilometer reizen vind ik best betrouwbaar.
wooter

Bericht door wooter »

kika schreef:7 minuten speling op 70 kilometer reizen vind ik best betrouwbaar.
7 minuten speling met de wagen naar Brussel is weinig. 7 minuten speling met de wagen of bus in een landelijke omgeving is al wat onbetrouwbaar. Maar 7 minuten op de trein vind ik al erg onbetrouwbaar voor die afstand.
Steven

Bericht door Steven »

Daaraan merk je wooter dat ieder zijn eigen interpretatie heeft van dat soort zaken. Wat jij onbetrouwbaar noemt vinden andere mensen dan weer wel kunnen. Allicht een tol van deze maatschappij waarin alles steeds supersnel en ultrastipt moet gebeuren. Welkom in de moderne wereld.
wooter

Bericht door wooter »

Het probleem is dat als mijn treintje 7 minuten later het station binnenrijdt, ik mijn verbinding kwijt ben en 40 minuten mag wachten op de volgende trein. Dat is dus dan 47 minuten vertraging.
Steven

Bericht door Steven »

Is een leuk voorbeeld van vertraging maar geef is weer over welke regio je juist spreekt, want zeggen mijn trein is vrij vaag, over welke lijn spreek jij eigenlijk? Zeggen dat je van X tot Y gaat rijden is leuk maar zeggen waar X en Y voor staan maakt het duidelijker. Ik kan enkel vaststellen dat je over zeker twee treinen per uur beschikt in uw overstappunt. Dat valt al bij al nog mee, er zijn mensen die het slechter treffen (1 tot 2 u wachten) waarmee ik niet wil rechtvaardigen dat uw vertraging ok is.
Ik stel enkel vast dat je hier een compleet negatief beeld bezorgt aan het concept trein. Als iedereen zoals u spreekt dan zal er morgen gaan trein meer nodig zijn, zullen we allemaal samen wat gaan brommen met onze auto. Aan ons Belgische manier van uitvoeren moeten we iets doen. Maar dat is niet enkel met de spoorweg zo. De spoorweg springt er een beetje uit omdat het een publieke en vooral vrij visuele dienst is. Een trein zie je rijden of niet rijden. Andere openbare diensten, zoals het gerecht of nog vele andere zaken waar het ook scheef loopt merken we minder op omdat de gemiddelde inwoner er minder rechtstreeks bij betrokken is, bij openbaar vervoer raak je sneller een grotere groep.
Je kan gewoon uw probleem doortrekken naar de rest van dit land waar je kan samenvatten dat er een zeker wanbeheer is. De spoorwegen zijn daar gewoon ook maar een product van. Aan u en mij en al de rest die hier meer dan 18 jaar is om aanstaande zondag er iets mee te doen.
dcr

Bericht door dcr »

http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=u ... inary=true

Deze link toont hoe de visie van de NS is op hoogfrequent Spoor.
wooter

Bericht door wooter »

Steven schreef:Is een leuk voorbeeld van vertraging maar geef is weer over welke regio je juist spreekt, want zeggen mijn trein is vrij vaag, over welke lijn spreek jij eigenlijk?
Ik weet niet of dat relevant is. Ik kom uit het oosten, maar mijn collega's uit het westen en noorden zitten even goed met vertragingen. Ook die uit het zuiden.
Steven schreef:Ik kan enkel vaststellen dat je over zeker twee treinen per uur beschikt in uw overstappunt. Dat valt al bij al nog mee, er zijn mensen die het slechter treffen (1 tot 2 u wachten)
Inderdaad. Ik heb nog nooit de pech gehad om meer dan een uur vertraging te hebben, maar dat is meer omdat ik op de meeste van de dramadagen net niet de trein nam.
Steven schreef:Ik stel enkel vast dat je hier een compleet negatief beeld bezorgt aan het concept trein.
En ik meen dat de NMBS zelf voor dit beeld zorgt. Ik verzin die vertragingen en afgeschafte treinen niet, noch veroorzaak ik ze.
Steven schreef:Als iedereen zoals u spreekt dan zal er morgen gaan trein meer nodig zijn, zullen we allemaal samen wat gaan brommen met onze auto.
... En aangezien we dan maar spreken over amper 18 percent van alle pendelaars, zou de impact nog wel eens kunnen meevallen, te vergelijken met een drukke filedag...
Steven schreef:Aan u en mij en al de rest die hier meer dan 18 jaar is om aanstaande zondag er iets mee te doen.
Het fenomeen doodzwijgen en doen alsof het allemaal wel meevalt is niet de manier om hier iets aan te doen...

Ik wil gráág dat men dingen aanpast, dat men goede ideeën gaat pikken uit het buitenland, dat men alternatieven bedenkt zodat het netwerk niet globaal aangetast wordt door één calamiteit. Maar ook weer naar Belgisch model lijken er niet veel partijen zich bewust van de problemen en de mogelijke oplossingen...
Steven

Bericht door Steven »

Als je bepaalde feiten wil aanklagen moet je wel iets meer info geven, hoe wil jij een probleem aangepakt zien als je niet zegt waar het probleem plaats vind. Bel jij naar de brandweer enkel met de info het brand ergens?

Alleen de schuld op de nmbs steken is wat kort door de bocht, vertraging ontstaat om verschillende redenen
technische storing aan materieel (dat is idd nmbs)
storing aan een sein of overweg (infrabel)
zelfmoorden en andere ongevallen (derden)
passagiers die laattijdig de trap komen opgelopen en waar men toch op wacht (de reizigers zelf dus) om maar een voorbeeld te geven. Groepen die het vertikken om twee deuren ipv 1 deur te gebruiken van een zelfde rijtuig. (en het is nu weer die typische periode van het jaar dat veel scholen de trein nemen).

moesten wij doodzwijgen beste wooter dan had je een andere topic gehad, enkel jouw eerste bericht en niets anders :-)
Wij stellen enkel vast dat jij de auto als de volwaardige winnaar behandeld en de trein als de totale verliezer terwijl ze beide pro's en contra's hebben, maar daarop reageer jij blijkbaar niet graag omdat je dan moet toegeven dat een auto ook in de file kan staan, ook parkeerproblemen geeft, je u ook aan bepaalde regels moet houden en vele andere zaken die niet altijd even leuk zijn. De trein is verre van perfect (niemand die beweerde van wel) er is wel degelijk werk aan de stiptheid van de treinen in ons landje. Maar dat neemt niet weg dat het voor vele mensen wel een oplossing is. De perfectie bestaat dan ook niet he.
Wat ik verder wilde duidelijk maken is dat de chaos van ons landje ook als gevolg heeft dat je een spoorweg krijgt waar die zelfde politieke chaos zijn stempel op zet, de gevolgen zijn er dus deels naar.
Afgelopen drie jaar heeft onze politiek meer achtergang geboekt dan vooruitgang. Aangezien diezelfde politiek baas is over onze spoorweg ga ik daar niet verder op in, wat ik wel weet is dat wij zelf als kiezer kunnen bepalen wie de politiekers zijn om ons te vertegenwoordigen en die er dus ook iets aan kunnen doen, vandaar mijn uitspraak om er nu zondag voor te kiezen. Jammer genoeg is er geen enkele partij die een degelijke en duidelijke agenda heeft ivm openbaar vervoer (trein, tram, bus metro) heeft.
groentje

Bericht door groentje »

@wooter: Ik vermoed dat je graag zijn anonimiteit bewaard. Geen probleem, man, tenzij je zou opstappen in een stationnetje als pakweg Florée, Sy of Landskouter, zal niemand weten wie van de reizigers van dat station hier zijn gal komt spuwen, en dan nog. Wees gerust, niemand is geïnteresseerd in jouw privégegevens. En desnoods kan je nog altijd de treinseries geven die bij jou passeren, daarmee kunnen we jouw probleem al heel wat beter reconstrueren.

EDIT: nogal cruciale letter toegevoegd.
Laatst gewijzigd door groentje op 09 jun 2010, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Ik denk dat 'onze' wooter uit Limburg komt, en niet zo ver van Hasselt woont...

Waarom ik dat denk ga ik hier niet aan jullie neus hangen, als wooter dat wilt weten moet hij mij maar een PB zenden.
Tenderoni

Bericht door Tenderoni »

Ik zou niet zeggen dat de trein geen betrouwbaar vervoermiddel is. Er rijden gewoon veel te veel treinen in België. Op bepaalde plaatsen zitten bepaalde lijnen gewoon vol en op andere plaatsen dan weer niet. Bijvoorbeeld in Limburg is openbaar vervoer een ramp zowel trein en busverbindingen zijn daar rotslecht. De auto is en blijft nog altijd het beste vervoermiddel voor mensen die redelijk afgelegen wonen. Ik woon in een grote stad en ik heb niet te klagen over het aanbod van het openbaar vervoer. Uitstekende trein, tram en bus dienstregeling.
Steven

Bericht door Steven »

Dat lijkt me logisch, het is altijd zo geweest dat de meer afgelegen gebieden minder bedeeld zijn.
KB

Bericht door KB »

Tenderoni schreef:Er rijden gewoon veel te veel treinen in België.
Bijvoorbeeld in Limburg is openbaar vervoer een ramp zowel trein en busverbindingen zijn daar rotslecht.
Te veel treinen in België? Dat denk ik niet, behalve misschien in de Brusselse noord-zuidverbinding. Voor het overige zou de frequentie op de meeste lijnen verhoogd mogen worden.
Dat het Limburgse OV niet bepaald optimaal is, daar heb je wel gelijk in, zeker wat het treinverkeer betreft.
L'union fait la force.
Plaats reactie