
45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
mmm in de meeste gevallen spreken we bij ons niet van chips, ze zitten er gewoonweg niet in die kunnen dus al niet sneuvelen
.

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Er is in belgië inderdaad een probleem met het onderhoud van de treinen, daar kan je niet omheen kijkenwooter schreef:Mijn commentaar slaat niet enkel op het aantal reserve-TB's, maar ook op het feit dat treinen daar gewoon minder in panne vallen. Dat ligt niet aan een andere soort metaal of chips uit een duurdere fabriek...

Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Vandaag had de treinbestuurder van de P-trein 8901 Kortrijk - Schaarbeek een speciale vakantiedienstregeling uitgewerkt voor Liedekerke.
De man reed met een groot enthousiasme Liedekerke gewoon door.
Wat verder buiten het perron is hij dan gestopt en toen we Denderleeuw binnen reden klonk er "dames en heren we zijn helaas niet in Liedekerke gestopt.
De reizigers met bestemming Liedekerke moeten op het spoor 1 te Denderleeuw de CR-trein naar Eigenbrakel nemen om naar Liedekerke te gaan. Gelieve ons hiervoor ter veronschuldigen"
Vorig jaar in april werd de dienstregeling van de P-trein 8902 Schaarbeek -Oudenaarde aangepast en kreeg de 8902 een bijkomende stop in Liedekerke. De eerste dag van de aangepaste dienstregeling is er toen ook een treinbestuurder vergeten te stoppen in Liedekerke.
Nog al een geluk dat Schouppe niet op die trein aanwezig was, anders was dat ambras ze!
Hopelijk krijgt de treinbestuurder geen sanctie daarvoor, iedereen kan zich toch eens vergissen of mag dat niet bij de NMBS?
De man reed met een groot enthousiasme Liedekerke gewoon door.

Wat verder buiten het perron is hij dan gestopt en toen we Denderleeuw binnen reden klonk er "dames en heren we zijn helaas niet in Liedekerke gestopt.
De reizigers met bestemming Liedekerke moeten op het spoor 1 te Denderleeuw de CR-trein naar Eigenbrakel nemen om naar Liedekerke te gaan. Gelieve ons hiervoor ter veronschuldigen"
Vorig jaar in april werd de dienstregeling van de P-trein 8902 Schaarbeek -Oudenaarde aangepast en kreeg de 8902 een bijkomende stop in Liedekerke. De eerste dag van de aangepaste dienstregeling is er toen ook een treinbestuurder vergeten te stoppen in Liedekerke.
Nog al een geluk dat Schouppe niet op die trein aanwezig was, anders was dat ambras ze!

Hopelijk krijgt de treinbestuurder geen sanctie daarvoor, iedereen kan zich toch eens vergissen of mag dat niet bij de NMBS?
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
als een bestuurder een perron voorbij is en daar zijn slachtoffers bij betrokken (reigers die niet kunnen in of uitstappen) dan is er zeker een gevolg voor de TB. Het betreft een premie-inhouding van ongeveer 18 euro (dat bedrag is gekoppeld aan de index).
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Dat mag niet, tenzij ge ne hoge piet zijt.Duikbril AM86 schreef:iedereen kan zich toch eens vergissen of mag dat niet bij de NMBS?
Die krijgen dan in het 'ergste' geval een ontslagpremie waar u en ik tesamen een paar jaar voor mogen zwoegen.
De gewone werkmens wordt bedacht met een geldboete die ingehouden wordt op de premie.
Hoeveel u dat kost hangt van de feiten af.
Let wel: als iemand bij RDV/ROR... beslist om een trein af te schaffen (mogelijk honderden reizigers in de miserie) volgt er géén boete.
Stuurt het seinhuis een trein 3 minuten te laat buiten door niet tijdig openzetten van het sein, dan hebben ze het zitten...
Natuurlijk kan men er niet aan doen dat er geen stellen beschikbaar zijn maar u begrijpt het verschil in effect voor de reiziger.
De boetes zijn geen monsterbedragen en gelukkig maar.
Waar het bedoeld zou moeten zijn om mensen alert te houden durft het wel eens naar demotivatie omslaan.
Tenslotte is het (bij mijn weten) enkel de NMBS-groep die zulk systeem toepast en geen enkel ander bedrijf.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Het lievelingswoordje bij RDV is "afgeschaft" (allé ja, "supprimé"). Ze zijn daar toch onaantastbaar.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Ik ken buiten de NMBS geen ander bedrijf dat nog "boetes" oplegt aan zijn personeel.....en dan nog slechts aan een deel van het personeel .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Ze kunnen dat ook enkel maar doen omdat we premies krijgen, dat noemt dus afhouding van de premie aangezien ze aan het loon zelf niet mogen raken natuurlijk.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Is eigenlijk vergelijkbaar met een "productiepremie" in een privé bedrijf.
Komt bij het loon bij als bepaalde doelen gerealiseerd zijn, en wordt niet uitbetaald in het andere geval.
Volgens mij is dat een logisch systeem, misschien zijn er andere manieren die ook werken, maar dit vind ik zeker niet slecht, althans het princiepe toch.
De praktische uitwerking ken ik geen details van, dus kan ik er mij niet over uitspreken.
Komt bij het loon bij als bepaalde doelen gerealiseerd zijn, en wordt niet uitbetaald in het andere geval.
Volgens mij is dat een logisch systeem, misschien zijn er andere manieren die ook werken, maar dit vind ik zeker niet slecht, althans het princiepe toch.
De praktische uitwerking ken ik geen details van, dus kan ik er mij niet over uitspreken.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
wij hebben verschillende premies
* productiviteitspremies = in functie van het werkelijk aantal uren dat je werkte in de maand (uitbetaald de maand na uitvoering)
* premie voor zaterdag, zondag en nachturen = premies in functie van uren gewerkt tijdens de bewuste periodes. (uitbetaald twee maand na uitvoering)
* premies voor opleiding van leerling = vast bedrag per dag dat je een leerling treinbestuurder praktische opleiding geeft (kans tot rijden en andere praktische zaken om treinbestuurder te worden)
* tweetaligheidspremie (vast bedrag per maand), voor treinbestuurders die slagen in de proef en actief zijn in het landsdeel met een andere taal dan de moedertaal (Brussel telt hiervoor niet mee wegens tweetalig gebied)
Dit zijn zowat de belangrijkste premies die we hebben er bestaan er nog andere maar die worden maar uitzonderlijk gebruikt.
Zoals de toelage wegens werken onder slechte weersomstandigheden (vriesdienst doen afgelopen winter bijvoorbeeld, je loopt dan heel de nacht rond tussen de treinen om ze na te zien en ze in dienst te houden)
Eindejaarspremie (uitbetaald in twee delen november = vast gedeelte en feb = variabel gedeelte op basis van aantal werkuren jaar voordien)
Dit als aanvulling op het basisloon en dit alles samen zorgt er dus voor dat het bepalen van ons loon niet zo eenvoudig is. Dit zorgt er dus ook voor dat het antwoord op de vraag "hoeveel krijgt een treinbestuurder nu" wat lastig ligt.
* productiviteitspremies = in functie van het werkelijk aantal uren dat je werkte in de maand (uitbetaald de maand na uitvoering)
* premie voor zaterdag, zondag en nachturen = premies in functie van uren gewerkt tijdens de bewuste periodes. (uitbetaald twee maand na uitvoering)
* premies voor opleiding van leerling = vast bedrag per dag dat je een leerling treinbestuurder praktische opleiding geeft (kans tot rijden en andere praktische zaken om treinbestuurder te worden)
* tweetaligheidspremie (vast bedrag per maand), voor treinbestuurders die slagen in de proef en actief zijn in het landsdeel met een andere taal dan de moedertaal (Brussel telt hiervoor niet mee wegens tweetalig gebied)
Dit zijn zowat de belangrijkste premies die we hebben er bestaan er nog andere maar die worden maar uitzonderlijk gebruikt.
Zoals de toelage wegens werken onder slechte weersomstandigheden (vriesdienst doen afgelopen winter bijvoorbeeld, je loopt dan heel de nacht rond tussen de treinen om ze na te zien en ze in dienst te houden)
Eindejaarspremie (uitbetaald in twee delen november = vast gedeelte en feb = variabel gedeelte op basis van aantal werkuren jaar voordien)
Dit als aanvulling op het basisloon en dit alles samen zorgt er dus voor dat het bepalen van ons loon niet zo eenvoudig is. Dit zorgt er dus ook voor dat het antwoord op de vraag "hoeveel krijgt een treinbestuurder nu" wat lastig ligt.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Hoe moet ik me dat voorstellen? Als je 1 keer in de maand de taalgrenzen oversteekt naar Wallonië of Vlaanderen (geen premie voor de Duitstalige dienst naar Eupen?) krijg je die premie? Of is het afhankelijk van de locatie van uw depot en krijgen mensen die in Brussel Zuid zitten nooit een premie?Steven schreef: * tweetaligheidspremie (vast bedrag per maand), voor treinbestuurders die slagen in de proef en actief zijn in het landsdeel met een andere taal dan de moedertaal (Brussel telt hiervoor niet mee wegens tweetalig gebied)
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Hangt af van de diensten die je moet doen. Elke depot heeft X aantal vaste diensten. Als de diensten die jij moet doen de taalgrens over gaan heb je recht op die premie na de taalproef.
Brussel heeft dan nog een speciaal regeling. Als twee enige depots (Schaarbeek en Brussel zuid) gelegen in het Brusselse gewest zijn beide tweetalig. Je kan daar dus zowel als Vlaming of Waal te werk gesteld worden (in andere depots gaat dit nooit). In Brussel hebben wij dus zowel diensten naar het noorden (Antwerpen, Hasselt, Gent, Oostende, Knokke, ...) als het zuidelijke (Arlon, Dinant, Eupen, Charleroi, ...) landsdeel en dus hebben wij die premie. Je kan echter een andere taalpremie krijgen. Deze is van het Brusselse gewest (telt voor alle bedrijven met vestiging in het Brusselse) en kan je krijgen op basis van een test bij Selor. Deze premie is hoger als deze van de nmbs (cumul van beide kan en mag niet).
Het komt er dus op neer waar je naar toe gaat met uw diensten en of het dan nodig is (tijdens uw werkuren) om u in de andere landstaal te moeten uitdrukken. Je zal maar in Namur aankomen met een technisch probleem en u niet kunnen uitdrukken tegen de depanneerder (onze toering wegenhulp). Of een onderchef komt een mededeling doen betreft een extra stilstand en komt daaromtrent documenten overhandigen of je ontvangt een alarm en verstaat niet wat ze zeggen ....
dit alles valt dus onder 1 noemer en dat is communicatie.
Brussel heeft dan nog een speciaal regeling. Als twee enige depots (Schaarbeek en Brussel zuid) gelegen in het Brusselse gewest zijn beide tweetalig. Je kan daar dus zowel als Vlaming of Waal te werk gesteld worden (in andere depots gaat dit nooit). In Brussel hebben wij dus zowel diensten naar het noorden (Antwerpen, Hasselt, Gent, Oostende, Knokke, ...) als het zuidelijke (Arlon, Dinant, Eupen, Charleroi, ...) landsdeel en dus hebben wij die premie. Je kan echter een andere taalpremie krijgen. Deze is van het Brusselse gewest (telt voor alle bedrijven met vestiging in het Brusselse) en kan je krijgen op basis van een test bij Selor. Deze premie is hoger als deze van de nmbs (cumul van beide kan en mag niet).
Het komt er dus op neer waar je naar toe gaat met uw diensten en of het dan nodig is (tijdens uw werkuren) om u in de andere landstaal te moeten uitdrukken. Je zal maar in Namur aankomen met een technisch probleem en u niet kunnen uitdrukken tegen de depanneerder (onze toering wegenhulp). Of een onderchef komt een mededeling doen betreft een extra stilstand en komt daaromtrent documenten overhandigen of je ontvangt een alarm en verstaat niet wat ze zeggen ....
dit alles valt dus onder 1 noemer en dat is communicatie.