Zurenborg mort over logistiek centrum
15/06 De komst van een nieuw logistiek centrum van Infrabel botst op verzet in Zurenborg.
Infrabel, beheerder van de spoorweginfrastructuur, plant de bouw van een logistiek centrum aan de driehoek Transvaal-, Cuperus-, Grote Hond- en Stanleystraat. In het centrum zouden driehonderd mensen werken. Dat ziet de bewonersgroep vzw@transvaal niet zitten. De bewoners worden opgeroepen om bezwaar in te dienen tegen de bouwaanvraag.
“Zo’n centrum hoort niet thuis in een woonwijk”, zegt Sander Peters van de bewonersgroep. “Het personeel van het centrum kan slechts langs de tunnel aan de Guldenvliesstraat in- en uitrijden. Dit gaat voor extra verkeersoverlast zorgen. We verwachten al dat de verkeersdruk gaat toenemen met de ontwikkeling van het woongebied Militair Hospitaal en Nieuw Zurenborg. Dit centrum tast de leefbaarheid aan van onze woonwijk.”
Dit is de eerste keer dat ik iets hoor over zulk een logistiek centrum, wie vertelt mij meer over deze plannen? Ik weet dat het gebouw van het Ooststation een bureauruimte van Infrabel bevat, en dat aan de Draakstraat een wagen voor onderhoud aan bovenleidingen gestationeerd is, maar voor de rest, uitbreidingen?
Wie vertelt mij meer? Google levert niets zinnigs op.
Momenteel ligt naast het station van Antwerpen-Oost (eigenlijk de zone omsloten door stationsgebouw, perrons, woningen Tweelingenstraat en de Draakplaats) de dienst ES. Een loods met 2 sporen voor de ES-motorwagens, loods voor materiaal, zone voor haspels etc. maar deze ruimte is te klein. Er is ooit het plan geweest om hier grotere gebouwen neer te zetten maar da's uiteindelijk niet doorgegaan. Het is nu de bedoeling om in de spoordriehoek van de aansluiting van Antwerpen-Oost op de spooras Antwerpen-Berchem - Antwerpen Centraal (niet echt moeilijk om te vinden in Google denk ik) een nieuwe kantoorruimte voor deze dienst ES te plaatsen. Op de huidige locatie blijft een deel opslag bestaan. In die spoordriehoek stonden vroeger ook gebouwen (lang geleden zelfs een hele stoomlocdepot). Het probleem is vooral de te verwachten verkeersdrukte (personeel dat met de wagen komt en af/aanrijdende Infrabelcamionettes). Het wordt immers een uitvalsbasis (hoewel de verkeersdrukte aan de Draakplaats nu ook niet bepaald immens is met de huidige ES-dienst). De enige toegang tot deze driehoek ligt in de zuidelijke punt (op Google rijdt net een dubbeltractie over het tunneltje, dat start op het kruispunt van de Guldenvliesstraat en de Gen.v.Merlenstraat/Transvaalstraat).