Fles' jaarlijkse weekendje nachttreinen

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Fles

Fles' jaarlijkse weekendje nachttreinen

Bericht door Fles »

Vrijdagavond vertrok ik met deze trein richting Praha (op tijd afdrukken is voor mietjes hmm :P ) :
Afbeelding Later op de avond stond de trein mooi in Wuppertal Hbf in de bocht
Afbeelding Gisterochtend kwam ik geheel planmatig rond half tien aan in Praha Hlavni Nadrazi, alwaar enkele lokale boemeltjes op het programma stonden. Allereerst maakte ik een rit naar Dobris in deze RegioNova, een vierassig tweebaks hypermodern dieseltreinstel.
Afbeelding De rit naar Dobris duurt ongeveer 1 uur en 40 minuten voor 55 km, en de staat van het spoor is tamelijk klote. Er liggen vrij korte spoorstaven zodat je elke 15 meter of zo KENG KENG met de assen er overheen gaat. Aangekomen in Dobris heb ik even wat rondgekeken en een setje ansichtkaarten van treinen gekocht, dat verkochten ze daar, en je moet je Kronen toch ergens laten nietwaar? Iets na half één nam ik de trein uit Dobris terug naar Praha, dat was een setje spartaanse BZMOTjes, getrokken door een dieselloc serie 714. Hier staat de trein klaar voor vertrek in Dobris.
Afbeelding Na terugkomst in Praha ben ik met de CityElefant naar Benesov u Prahy gereden. Moderne en redelijk comfortabele driebaks elektrische dubbeldekkers. Hier staat de CityElefant in Benesov u Prahy in het zonnetje te wachten om terug naar Praha te rijden.
Afbeelding Nog meer plaatjes uit Benesov u Prahy: Een BZMOTje in de zon.
Afbeelding Een aantal treinstellen serie 451 staan te wachten op een nieuwe klus
Afbeelding Een fraai beschilderde loc van de serie 363 aan kop van een InterCity naar Tabor
Afbeelding Terug in Praha Hlavni Nadrazi hebben we deze loc van de serie 150 voor een EuroCity naar Warszawa
Afbeelding En een aftandse elektrische rangeerloc serie 111 die met twee rijtuigen aan het slepen is
Afbeelding Tot slot nog deze loc van de serie 350 die mijn EuroNight 456 tot aan de grens getrokken heeft.
Afbeelding Vanochtend om half twaalf was ik weer thuis na in Venlo (omleiding omdat we niet over Arnhem konden) nog even 40 minuten vertraging opgelopen te hebben omdat er geen loc beschikbaar was...

Oogst totaal: 2.601 km, 68 nieuwe bordjes, namelijk deze :)
Afbeelding Enjoy :)
rvdborgt

Re: Fles' jaarlijkse weekendje nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Fles schreef:Gisterochtend kwam ik geheel planmatig rond half tien aan in Praha Hlavni Nadrazi, alwaar enkele lokale boemeltjes op het programma stonden. Allereerst maakte ik een rit naar Dobris in deze RegioNova, een vierassig tweebaks hypermodern dieseltreinstel.
Een Regionova, dat zijn twee gerenoveerde 810's "brooddozen" aan elkaar.

Groetjes,
Rian
Terminus

Bericht door Terminus »

Mooie foto's!

Twee vraagjes die in me opkomen:
- Hoe zit het met het comfortniveau in de Tsjechische treinen? (ziet er heel wisselvallig uit)
- Hoe duur is het 'treinen' in Tsjechië eigenlijk?
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Bij de langeafstandstreinen (EC,IC,EN,...) en de supercity pendolino is het comfort redelijk hoog, deze treinen hebben ook airco en een bar.
Bij de interregiotreinen (R) is het comfort matig
Bij de stoptreinen heb je meestal maar een laag comfort (bzmotjes bv) maar er rijden soms wel al nieuwe treinen

De nachttreinen hebben soms zeer moderne comfortline rijtuigen, met soms zelfs een douche op de kamer (bijna identiek aan een CNL slaapwagen), maar er rijden ook nog slaaprijtuigen uit de oostbloktijden.

De treinen zijn zeer goedkoop, bij de SC pendolino heb je wel een toeslag van ongeveer 6-7€
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Terminus schreef:Mooie foto's!

Twee vraagjes die in me opkomen:
- Hoe zit het met het comfortniveau in de Tsjechische treinen? (ziet er heel wisselvallig uit)
- Hoe duur is het 'treinen' in Tsjechië eigenlijk?
De BZmotjes zijn Spartaans met grote S, voor de rest valt het wel mee. Die CityElefant bijvoorbeeld doet zeker niet onder voor een gemoderniseerde M5. Ook die RegioNova's zijn best goed te doen. Het ritje wat ik naar Benesov gemaakt heb was langs een grote noord-zuid corridor waar ook veel IC en internationaal verkeer rijdt, dat was goed te doen qua spoor. Maar het ritje naar Dobris was eigenlijk gewoon rechtstreeks de jungle in. Daar was het spoor heel erg slecht.

Hoe duur? Retourtje Dobris was 136 Kcs, zeg maar € 6,80. Vol tarief, voor 55 km enkele reis. Niet eens echt heel goedkoop dus.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ahh erg tof hoor! :D
Plaats reactie