Bron en meerDe Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen verbiedt sites om naar zijn internetpagina's te linken. Linken naar de startpagina mag alleen na toestemming. De omroep VRT hanteert een vergelijkbaar beleid.
NMBSDe NMBS heeft een aangetekende brief gestuurd naar de webmaster van een site die uitlegt hoe reizigers een schadevergoeding kunnen claimen als hun trein vertraging heeft gehad. De juridische afdeling van de spoorwegmaatschappij claimt dat de site niet mag linken naar een pagina op het domein nmbs.be, alleen naar de startpagina zelf. Verder staat in de brief dat de webmaster zich schuldig maakt aan 'namaak' en dat de rechten van de NMBS 'op flagrante wijze geschonden' zijn, waarbij wordt gerefereerd aan het auteurs-, merken- en databankrecht.
Het behoeft geen betoog dat dit niet op mijn goedkeuring kan rekenen. Wat denken die pennenlikkers wel? Hebben ze daar allemaal tijd voor? Wat dacht men van normaal treinen rijden? Dat is al moeilijk genoeg lijkt me. En misschien kan iemand ze ook duidelijk maken dat het op Internet gewoon niet zo werkt. Je kan een rivier ook wel verbieden om buiten zijn oevers te treden. Het zal niet veel helpen.
En trouwens, "namaak"? Laat me niet lachen zeg