Toeristentreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
b-loc
Contacteer:

Re: Toeristentreinen

Bericht door b-loc »

De lijn aalst-burst wordt deze zomer afgeschaft dus daar zijn zeker MW41's op overschot daar
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Nu het toeristisch seizoen begonnen is, stel ik voor dat we dit topic gebruiken om de samenstellingen van de verschillende ICT-treinen (en verlengde IC-treinen) van/naar de kust in kaart te brengen. Kan altijd interessant zijn, zeker als er ongewone combinaties bijzitten. Vermeld gewoon het treinnummer, de rijdagen (N67 of R67) en de samenstelling. Mits wat medewerking vanuit alle hoeken van het land (en in het bijzonder van de West-Vlamingen), zal het lijstje snel volledig zijn :wink:

Groeten,

P.S. Hieronder nog een link naar de brochure van lijn 50a, waarin alle treinnummers terug te vinden zijn:
http://hari.b-holding.be/Hafas/folders/ ... A-050a.pdf
calabria

Bericht door calabria »

6716-R67 (Turnhout - Blankberge): M6 + 27 (duwde).

Ik gok dat dit gewoon de stam is die de drukke ochtendtrein en avondtrein Turnhout-Brussel doet tijdens de week.
Stef

Bericht door Stef »

Zoals jaarlijkse gewoonte rijdt er een stam met HLE 27 + M6 (wel 8 stuks dit jaar! 2 meer dan vorig jaar) van Antwerpen-Centraal naar Oostende en van Antwerpen-Centraal naar Gent-Sint-Pieters (IC G en IC P wisselen elkaar af). Tijdens het weekend rijdt die enkel de IC G (geen IC P in het weekend).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Molenbruch Y.

Het heeft even geduurd, maar het nieuws is doorgedrongen. Nu ook al op hbvl.be:

Wie vanuit Overpelt in de zomer de rechtstreekse trein naar Blankenberge wil nemen zal dat op feestdagen en in de weekends vanuit Neerpelt-station moeten doen. Tijdens de weekdagen stopt de vakantietrein wel in Overpelt, zo geeft de nieuwe dienstregeling van de NMBS aan. Stationschef Fons Mertens in Neerpelt weet ook niet waarom de regeling zo werd uitgewerkt. " Wij krijgen het zo gepresenteerd en zijn blij dat wij die trein hebben kunnen behouden. De vakantietrein naar Blankenberge is een van de meer rendabele treintrajecten", weet de stationschef. Eigenaardig genoeg stopt de trein dan weer wel in Overpelt op de terugweg.

Kan IR e 3206 niet over zijn volledige traject 3 minuten vervroegd worden t.o.v. de huidige regeling, zodat deze in Neerpelt al om 07u19 aankomt? Aangezien deze trein in Berchem nog geen aansluiting met de IC I uit Charleroi moet verzekeren (eerste rit is pas een uur later), zou dat geen aansluitingen doen vervallen, terwijl de ICT naar Blankenberge 3 minuten vroeger kan vertrekken en dus ook kan stoppen in Overpelt en Olen.

Intussen is de ICT-trein naar Blankenberge overigens al 2 van de 3 keer gedeeltelijk afgeschaft geweest. Gebrek aan dieselmaterieel omwille van de EXT's voor Graspop?

Groeten,
LML

Bericht door LML »

Molenbruch Y. schreef:Intussen is de ICT-trein naar Blankenberge overigens al 2 van de 3 keer gedeeltelijk afgeschaft geweest. Gebrek aan dieselmaterieel omwille van de EXT's voor Graspop?

Groeten,
Op de dag dat de graspoppers in Mol arriveerden en 3 dagen later toen het de grote uittocht was, reden op die 2 dagen de IR-treinen heel de dag door in hun maximale samenstelling (5 stellen). Dat kan de oorzaak zijn, ja,...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Molenbruch Y. schreef: Intussen is de ICT-trein naar Blankenberge overigens al 2 van de 3 keer gedeeltelijk afgeschaft geweest. Gebrek aan dieselmaterieel omwille van de EXT's voor Graspop?
klopt maandag was het ook zo het geval , er hangt niks uit dat de trein maar beperkt is tot lier , je moet het maar weten !! gelukkig zij de stationchef van Neerpelt het tegen mij , hij rade aan om de IR naar Antwerpen Berchem te nemen en daar over te stappen (7min) op de ICT naar blankenberge ipv de ICT Neerpelt-Lier te nemen
zo gedaan , dus dat ging goed ,
maar dan terug !
V18.10 blankenberge met IC naar Tongeren genomen tot Gent st pieters ( ging goed tot Brugge Daar 25 min stil gestaan owv treindeel uit Knokke defect )
A Gent st pieters 19.20 dus trein naar Antwerpen foetsie , Dus wachten met veel andere reizigers tot 19.47
V Gent 19.47 naar Antwerpen
A 20.40 Antwerpen berchem , wederom wachen tot 21.19 voor de trein naar neerpelt
v 20.26 Antw berchem met +7
A mol 22.10 er is niet ontkoppeld want op spoor 3 stond de trein naar Hasselt , er werd omgeroepen dat we moesten wachten op de trein uit Hasselt , die had +15 vertraging , trein uit hasselt komt binnen om 22.15 even daarna krijgt de trein naar Hasselt groen , sein heeft 10 opengestaan zonder vertrek ( blijkbaar was er geen bewijs dat de remproef gedaan was en een leerling bestuurder wou daarom niet vertrekken ) en de trein naar Neerpelt maar wachten
V mol 22.26 na het herroepen van het sein naar Hasselt mocht de trein naar Neerpelt vertrekken
A Neerpelt 22.41 (+15) (normale aankomst tijd met De ICT 21.11)(+ 90)

dus het reisje Blankenberge-Neerpelt 4h en 36 min
FireSea

Bericht door FireSea »

Ik zat begin deze avond even in de actuele vertrektijden te kijken en toen zag ik dat er ook een ICT-dienst was van Blankenberge naar Essen. Tussen Antwerpen en Essen stopte deze op de IR-stations. Ik zie dat deze treindienst hier verder nergens genoemd wordt (tenzij over het hoofd gezien), of was deze incidenteel?
Molenbruch Y.

Dag,

In het weekend is er inderdaad een ICT-trein tussen Essen en Blankenberge:
6707 Essen 09:44 - Blankenberge 12:01
6757 Blankenberge 18:04 - Essen 20:14

M6-stam die op weekdagen IC N doet? Is maar een gokje hoor...

Groeten,
Molenbruch Y.

Dag,

De samenstelling van ICT 6803/6853 (Hasselt - Oostende) is ook dit jaar weer om van te smullen: een HLE 21 sleept 8 I10-rijtuigen. De voorbije jaren hing er ook een DMS-pakwagen aan, maar gisteren was dat alleszins niet het geval.

Groeten,
treinbruno

Bericht door treinbruno »

In de Oostende-Hasselt hing gisteren wel een DMS, net achter de loc
Afbeelding
Molenbruch Y.

In de Oostende-Hasselt hing gisteren wel een DMS, net achter de loc
Vreemd. Ik heb de stam gisterenochtend rond 8u20 zien klaarstaan in Hasselt. Toen hing er geen pakwagen aan, of ik moet me wel heel erg miskeken hebben. Het kan natuurlijk dat men hem er in de loop van de dag (terug) heeft aangehangen. Vorig jaar hing hij trouwens aan het andere uiteinde, kant Oostende.

Groeten,
Bibke

Bericht door Bibke »

Misschien wordt die stam soms gedraaid.
Vorig jaar, de dag na de brand in Herentals, heb ik die toeristentrein van Hasselt naar Oostende en terug genomen en toen hing de DMS kant Hasselt.
Molenbruch Y.

Dag,

Omdat je me deed twijfelen, heb ik één van mijn eigen verslagen van vorig jaar er nog eens bijgehaald. En je hebt inderdaad gelijk: hij hing toen ook aan de kant Hasselt. Even verstrooid, sorry.

Groeten,
Treinenman

Bericht door Treinenman »

Vandaag is de toeristentrein Turnhout-Blankenberge (M6+HLE 27) deels afgeschaft, vanaf Mechelen. De reizigers voor Blankenberge moesten overstappen.
Er zou technische storing geweest zijn.
Gebeurt dit vaker en hoe komt dit?
De trein is altijd een beetje reizen.
Plaats reactie