Als ik even een domme vraag mag stellen: welk investeringsplan?ronny schreef: Komt in principe in het investeringsplan,
Turnhout wil ondergronds station (!)
Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)
Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)
Een beetje een late reactie, maar bij deze:groentje schreef:en waarom geen Turnhout Noord?) zou inderdaad een goed idee zijn om het centrum te ontlasten.
Turnhout Noord heeft erg beperkt potentieel. Als je de lijn zou doortrekken naar Nederland, vergroot je het potentieel wel, maar daarvoor zitten dorpen als Ravels, landbouw- en natuurgebieden, een groot deel ook maatschappelijk waardevol. Het woonuitbreidingsgebied in het noorden van Turnhout (waar het stukje ring ontbreekt), lijkt me meer gebaat met goede verbindingen naar het stadscentrum wanneer er daar gebouwd wordt (en naar Turnhout Zuid, als het er ooit komt).
Laatst gewijzigd door kika op 30 jun 2010, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Het is mogelijk in principe. Het Bels lijntje is er nog steeds als fietspad dus als bedding zal dit niet zoveel onteigeningen mogen opleveren.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Maar wel een heel dure investering. De grond is misschien wel eigendom van infrabel, maar de bedding moet helemaal opnieuw aangelegd worden, de brug over het kanaal moet dan ook vervangen worden en van stationsinfrastructuur schiet er ook niets meer over. Het is dus eigelijk gewoon een hele nieuwe lijn, in een gebied waar bijna niemand woont. Onverantwoord veel geld dusmelle schreef:Het is mogelijk in principe. Het Bels lijntje is er nog steeds als fietspad dus als bedding zal dit niet zoveel onteigeningen mogen opleveren.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Of je maakt zo een snelle verbinding, die je naderhand weer goed kunt gebruiken om andere streken beter met elkaar te verbinden. Een reis Antwerpen - Turnhout - Tilburg - Den Bosch zou bijvoorbeeld een stuk korter, en dus sneller, zijn. Daardoor wordt het weer interessanter voor mensen om te pendelen tussen die twee steden (woon/werkverkeer bijvoorbeeld) waardoor de economie in een andere plaats weer een opleving krijgt.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Als ze al geen trein kunnen laten rijden over een spoor dat er al wel ligt (naar breda enzo) dan is dit al helemaal moeilijk denk ikAlexNL schreef:Of je maakt zo een snelle verbinding, die je naderhand weer goed kunt gebruiken om andere streken beter met elkaar te verbinden. Een reis Antwerpen - Turnhout - Tilburg - Den Bosch zou bijvoorbeeld een stuk korter, en dus sneller, zijn. Daardoor wordt het weer interessanter voor mensen om te pendelen tussen die twee steden (woon/werkverkeer bijvoorbeeld) waardoor de economie in een andere plaats weer een opleving krijgt.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Op het grootste deel is er slechts een fietspad gelegd over de oude spoorbedding, maar in het centrum van Baarle zie ik de spoorlijn nog niet terug aangelegd worden, daar is oa. een woonwijk gebouwd vlak langs de vroegere spoorweg, dus daar zal men een serieuze omweg moeten maken
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Tsja, welke incompetente mensen beslist hebben om die spoorlijn op te breken...
Alles moest voortaan maar via Antwerpen... ja dat is wel een weg om voor het grootste deel van Nederland.
Anders moet men morgen ook maar de lijn Kortrijk-Rijsel opbreken en moet voortaan iedereen maar via de HSL naar Rijsel.
Alles moest voortaan maar via Antwerpen... ja dat is wel een weg om voor het grootste deel van Nederland.
Anders moet men morgen ook maar de lijn Kortrijk-Rijsel opbreken en moet voortaan iedereen maar via de HSL naar Rijsel.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Ach op het gewestplan staat het nog steeds ingetekend als spoorlijn
Als ze in België of tegenwoordig Vlaanderen nou een keer planologie zouden toepassen, liefst met voorbedachte rade....

Als ze in België of tegenwoordig Vlaanderen nou een keer planologie zouden toepassen, liefst met voorbedachte rade....
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Ik zie de NS ook niet echt springen om die lijn te heropenen na al die moeizame gespreken over de HSL.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Om een OV uit te breiden zal je wat moeten over hebben. En meer valt daar niet over te zeggen.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Zolang de Nederlanders ons (België) blijven kloten (oa. op vlak van Scheldeverdieping en IJzenen Rijn), moeten we ons hier geen illusies van maken.
Net-over-de-grens-shoppen, wat de Belgen massaal doen, doen we toch met de auto. Vlotte treinverbinding of niet.
Net-over-de-grens-shoppen, wat de Belgen massaal doen, doen we toch met de auto. Vlotte treinverbinding of niet.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Dan laten we Veolia toch over die lijn rijden? Het infrastructuurverhaal is niet meer van de NS tegenwoordig.Kristofke schreef:Ik zie de NS ook niet echt springen om die lijn te heropenen na al die moeizame gespreken over de HSL.
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
gezien de HSL Antwerpen - Breda/Rotterdam wordt een heropening van Turnhout - Tilburg eerder van regionale betekenis. In de Nederlandse situatie is het dan de rol van de regionale overheden om het initiatief te nemen. In dit geval de provincie Noord-Brabant. Wat NS voor mening heeft, dat doet niet echt ter zake. Onder bepaalde voorwaarden is er wel financiële ondersteuning van de rijksoverheid mogelijk, zowel voor infrastructuur als voor exploitatie. De provincie zal dan zelf uiteraard wel bekijken of heropening de moeite loont, bv. met een maatschappelijke kostenbatenanalyse, reizigerspotentieelonderzoek e.d.AlexNL schreef:Dan laten we Veolia toch over die lijn rijden? Het infrastructuurverhaal is niet meer van de NS tegenwoordig.Kristofke schreef:Ik zie de NS ook niet echt springen om die lijn te heropenen na al die moeizame gespreken over de HSL.
Groetjes,
Rian
Re: Turnhout wil ondergronds station (!)
Turnhout - Tilburg komt echt niet terug, in Turnhout gaat men a) een weg langs de opstelsporen aanleggen de "Noordboulevard" en b) een fietsersbrug bouwen op de lokatie van de oude spoorbrug.