13en voor B-cargo

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: 13en voor B-cargo

Bericht door pietje »

giuseppe schreef:^^ Klopt. Maar omdat een aantal (omgebouwde) baanvakken ook geschikt zijn gemaakt voor 200 km/h zal daar naar 25kV gegaan moeten worden om die snelheid te kunnen benutten(aantal ampère loopt bij 1500V veel te hoog op,). Dit geldt onder andere op Amsterdam - Utrecht, Eindhoven - Boxtel en de te openen Hanzelijn. Hoe zit dat eigenlijk met een spoorlijn als 36N, zal daar ook onder 25kV 200km/h gereden gaan worden, of kan dat gewoon onder 3000V?
Bij 3000V is bij hetzelfde vermogen, de stroom maar de helft, en dat is blijkbaar nog net te doen, hoewel dat de bewuste vakken volgens de netverklaring veelal hogere limieten hebben.
Volgens de Netverklaring is de limiet op de meeste plaatsen op het Infrabel netwerk bij 3kV 1800Aof 2400A, wat een maximaal vermogen geeft van 5,4-7,2 MW.
lijnen 96N,36N en de spoorlijn vanaf Antw.Berchem, via de NZV tot de spanningssluis van HSL4 hebben een limiet van 4000A, wat een vermogen geeft van 12MW, ruim voldoende voor meer dan 1 thalys tegelijk, want die hebben een maximaal opgenomen vermogen van een kleine 4 MW per stel.
Ter vergelijking: de HSL's hebben een limiet van 1500A, wat bij 25kV 37,5 MW geeft, een groot verschil dus.

In FR zijn er trouwens plaatsen waar er onder 1500V tot 200 km/u gereden wordt, maar ik dacht dat het accelereren daar wel veel moeizamer verloopt dan onder 25kV
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 13en voor B-cargo

Bericht door Steven »

Op L36N zal dat normaal onder 3000V gebeuren anders is er ineens wel een probleem met de huidige hoeveel meerspanningsmateriaal. Deze lijn is ook in gebruik door breaks ms96 monospanning en de reeksen 21 en 27 om maar de meest voorkomende op te noemen en deze kunnen niet omschakelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 13en voor B-cargo

Bericht door Shrek »

Op L36N zitten ze wel tegen de limieten aan te duwen, maar het vernieuwde onderstation in Kortenberg is wel voorzien voor deze grote stromen.
Maar dat heeft de prijs van dit onderstation wel fiks de hoogte in geduwd, bij 25kV zou dat onderstation er veel simpeler uitgezien hebben :wink:
Reuel

Re: 13en voor B-cargo

Bericht door Reuel »

Maar al het materiaal ombouwen en geschikt maken voor 25Kv is nog kostelijker ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 13en voor B-cargo

Bericht door Steven »

Indien je L36N op 25 kV wil hebben is het dan zorg je er best voor dat alle treinen op beide spanningen kunnen rijden.
Plaats reactie