Lijn 29 Herentals-Aarschot en Herentals-Grobbendonk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dekooiker

Lijn 29 Herentals-Aarschot en Herentals-Grobbendonk

Bericht door dekooiker »

Hallo,

Gisteren reed ik per fiets van Oosterwijk naar Morkhoven-Station langs de militaire lijn naar Kamp C en een kort stukje van lijn 29.
Ik kan me nog voor de geest halen dat het vak Morkhoven-Teunesberg de N152 tussen Olen en Herselt mijn bus op de lijn 304 Turnhout-Leuven sterk deed vertragen.
De lijn was eind '90 tussen Kamp C en Teunesberg al door de natuur ingenomen.
De laatste trein was hier jaren geleden al voorbijgereden...

Tussen Morkhoven en Kamp C is het minder lang geleden maar toch is er reeds een fietspad gelegd.
Ik keur niet elk fietspad op een voormalige spoorbedding goed maar dit is een aanwinst voor iedereen.
Wat verder ligt dan de voormalige bedding van de lijn naar Aarschot.
Tussen de aftakking en Morkhoven ligt zowaar nog wat spoor.
Hier en daar zijn nog relikwiën te vinden van het spoorse gebeuren: seinborden en een overwegwachtershuisje.

Tussen de E313 en Y Wolfstee ligt de lijn er nog in zijn geheel.
Er is zelfs nog een klein stukje in gebruik voor de treinen die lijn 207 bedienen.
Ik hoop dat men de lijn Herentals-Aarschot terug aanlegt en gebruikt.
Al was het voor een spitsdienst tussen Turnhout en Aarschot, er is sinds de afschaffing van de reizigersdienst heel wat reizigerspotentieel bijgekomen.
Kan iemand mij vertellen wanneer de bediening van het kamp aan de Teunesberg werd stopgezet en wanneer die van kamp C?

Een lijn die bijna niemand zal kennen is de lijn Herentals-Grobbendonk.
Deze lijn werd uitsluitend voor militair vervoer gebruikt.
Een deel van de lijn ligt dan ook binnen de omheining van de Britse Basis van Grobbendonk.
Tussen Herentals Station en Olympiadelaan buigt de lijn af richting westen en vervoegt wat verder de straat met de naam Lenteheide die wat verder overgaat in Troon.
Zo'n 15 jaar geleden reed ik langs de basis en de sporen waren toen nog goed zichtbaar.
Op dit moment is er niet veel meer van te merken.
Een halve kilometer vanuit Herentals is er een merkwaardig beschermd gebouw dat me aan de bouwstijl van de Staatsspoorwegen deed denken.

Deze lijn kent ook een aftakking nabij Herentals.
Deze loopt naar een militaire basis en er lijkt mij een draaischijf te zijn; vanop de openbare weg maak ik dat ervan.
Ook over deze lijntjes heb ik graag meer gegevens.
Vraag is wie die kan geven aangezien deze lijnen in 1982 niet meer gebruikt werden.
De trein.
Alleen voor durvers.
melle

Re: Lijn 29 Herentals-Aarschot en Herentals-Grobbendonk

Bericht door melle »

Neen, een draaischijf is er bij mijn weten nooit geweest. Er is wel een rond vorm te zien, daar heb je gelijk in.

Je kan de sporen nog zien op een groot stuk van deze lijn, alleen is er heel veel begroeing.

Welke lijntjes bedoel je eigenlijk?
Er vertrokken vanaf het station van Herentals wel 2 sporen. 1 Naar Grobbendonk en 1 naar een fabriekje, zo'n 400 meter van het station.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

We hebben het over dezelfde lijnen.
Ik dacht dat wat u als fabriek omschrijft ook een militair bouwwerk was.
Kan mis zijn natuurlijk.
Over lijn 29 vond ik een SSP terug dat nergens melding maakt van het feit dat de lijn nog maar voor 500 meter in dienst is.
De trein.
Alleen voor durvers.
melle

Bericht door melle »

Volgens mij hoort dat stukje om te rangeren gewoon bij lijn 20(7?)
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Dat zou een mens denken.
In de netverklaring, voor iedereeen met internetverbinding toegankelijk, staat dit nog steeds als 29 te boek en ook op de lijn zelf is staat het kenbord van lijn 29.
Men raadplege deel 2.E.2.
Nog steeds voor 500 meter in dienst...het sein dat er staat kan trouwens niet opengezet worden, dat dient met een S422 voorbijgereden te worden.
Lijn 207 begint pas na de aftakking Wolfstee.
Eigenlijk best jammer dat lijn 29 naar Aarschot niet meer voor reizigers in dienst is!
De trein.
Alleen voor durvers.
melle

Bericht door melle »

Men is er van overtuigd dat een verbinding via lier beter is. Natuurlijk is dit goed voor reizigers van Antwerpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat vooral in de spits deze lijn best wel eens commercieel zou kunnen zijn (Voor zover dat gaat bij de NMBS :) )
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Het maken van winst hoeft niet zozeer te spelen, wél het aantal mensen op de trein.
En dat zou best hoog kunnen wezen.
Nadeel is, dat àls NMBS dat zou willen rijden, er nog kilometers spoor gelegd moet worden en laat dat nu de taak van Infrabel zijn.
Komt er wellicht nooit voor wij sterven :wink:

Moest die lijn ooit weer geheel in dienst genomen worden dan zouden volgende haltes, afgaande op de bebouwing van heden, kansmaken:
Noorderwijk (vroeger Gravenhage)
Morkhoven (in mindere mate)
Hulshout
Westmeerbeek
Ramsel

Best uit te baten met lichte, snelle treinstellen zoals in het buitenland reeds jaren gangbaar is.
Eventueel een traject Brussel-Leuven-Aarschot-Herentals-Turnhout uitwerken voor zover haalbaar.
Ideëen genoeg, geld te weinig :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Enkele jaren geleden werd de heropening van het baanvak Aarschot-Herentals eens aangekaart in een kranteninterview met een hoge pief van de NMBS. (ben vergeten wie).
Die antwoordde dat aangezien de bebouwing tegenwoordig tot tegen de oude bedding komt, dit sociaal gezien niet haalbaar zou zijn. (protest van omwonenden)
Ik denk dat er van het effectief heraanleggen van opgebroken lijnen in België niet veel in huis zal komen.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Protest komt er hoe dan ook.
Zaak is dat tot een minimum te beperken door het aanwenden van stillere spoorvoertuigen.
Dingen die NMBS niet wil, dus komt het er ook nooit.
Het argument van bebouwing is overigens zeer relatief daar er maar weinig bewoonbare plaatsen werkelijk tot tegen het vrijeruimteprofiel gebouwd werden.
Ter vergelijking: ik heb veel meer last van de oude betonbaan voor ons huis die telkenmale autoverkeer en vrachtwagens moet verdragen (ten gevolge een eigenlijk onbegrijpelijke bewegwijzering; met minder bochtenwerk en langs hoofdbanen komen ze er zeker sneller!) dan dat er een spoorlijn elk uur voor de deur een trein laat passeren.
De trein.
Alleen voor durvers.
melle

Bericht door melle »

Het grootste deel van deze lijn is tussen wat velden. Enkel in de dorpen loopt deze er recht door. Wat mij betreft is dit een kans om de Kempen beter te verbinden met Brussel. Zo kan bijvoorbeeld ook L25/27 er baat bij hebben door de IC treinen Turnhout Brussel om te leiden via dit spoor, en de treinen die nog steeds via lijn 13 gaan te beperken tot P-treinen.

Natuurlijk kost alles geld tegenwoordig. Maar ik vind wel dat als ze geld hebben om van die prestigieuze stations te bouwen zoals in Luik, Leuven, (Gent, Mechelen) en Antwerpen dat men ook mag investeren in "nieuwe" lijnen.

Misschien zou de ritduur wel ongeveer hetzelfde kunnen zijn. van Brussel tot Aarschot is het gemiddeld 50 minuten. Het stuk Aarschot lijn 29 duurt gemiddeld 23 minuten tegen een gemiddelde snelheid van 90 km/uur (Als je 120 km per uur instelt als de algemene snelheid op de lijn)
dan kom je op 1 uur en 13 minuten. Voor mensen richting Leuven en Aarschot is dit vanuit de Kempen zeker een tijdswinst!
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Natuurlijk zou het een goede zaak zijn dat de L29 tussen Herentals en Aarschot heropend zou worden, dit is echt één van de missing links in ons spoornet.
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom ze in de tijd die lijn hebben gesloten, als verbinding richting Brussel zou dat een hele verbetering zijn voor Herentals/Turnhout/Mol enz.

Maar als ik de "vooruitgang" van de laatste jaren zie, maak ik mij geen illusies. L20? nog steeds noppes, L52 Puurs-Dendermonde? De infrastructuur ligt er, er is vraag van de omwonenden om terug treinen te laten rijden maar de NMBS houdt zich Oostindisch doof... Zelfs de verlenging van Neerpelt naar Hamont (L19) blijft maar aanslepen alhoewel dit kan met een minimum aan investeringen.
Dit zijn een paar voorbeelden die ik direct kan aanbrengen, waarschijnlijk zullen er elders in het land nog wel zo'n voorbeelden te rapen zijn.

Ik blijf het zeggen: momenteel spoorlijnen heropenen: vergeet het.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 05 jul 2010, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Haal gerust die 'momenteel' uit uw laatste zin.
De trein.
Alleen voor durvers.
pietje

Bericht door pietje »

dekooiker schreef:Haal gerust die 'momenteel' uit uw laatste zin.
Zover zou ik niet gaan, het is niet omdat er nu geen "momentum" voor is, dat dat niet kan komen.
Kan jij nu al zeggen dat die dorpen tegen die tijd om allerhade redenen geen vragende partij kunnen worden?

Stel: de olie is op => verplaatsen wordt veel duurder => de meeste mensen worden afhankelijk van OV => de elektrische trein wordt binnengehaald als redding van het dorp. :)

Het kan ook zijn dat er over 50 jaar geen enkele trein meer rijdt, behalve hier en daar een museumlijntje. :(

Kom dus bij mij niet af met "nooit" want dat komt bij mij even geloofwaardig over als de gemiddelde politicus :lol:
LHOON

Bericht door LHOON »

Nog een voorbeeld van infrastructuur die ligt te verkommeren: de verbindingsboog Boom-Willebroek, geëlektrificeerd en al, er wordt veel gesproken over een mogelijke verbinding Antwerpen-Boom-Willebroek-(Mechelen), maar geen initiatieven vanwege nmbs...

Om terug te keren tot lijn 29: onlangs in die streek gaan wandelen, lijn is mooi fietspad geworden; nabij Noorderwijk is er echter nog een (afgesloten) terrein waarbinnen een volledige spoorbundel bewaard is gebleven!

Een reaffectatie van deze lijn zou evenwel een aanzienlijk potentieel bieden, met bijvoorbeeld een L-dienst Turnhout-Herentals-Aarschot-Leuven, en in de piek een P-verbinding naar Brussel via de Leuvenboog.
Plaats reactie