Reizigers kempen klagen steen en been over M5
-
- Contacteer:
Re: Rijzigers kempen klagen steen en been over M5
Ik heb dinsdag voor de eerste keer in zo een trein gezeten, en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het nieuwe interieur. vuilbakjes, betere zetels en meer ruimte. en ja qua rijcomfort zijn deze treinen ook goed.
het enige minpunt zijn misschien de onaangepaste ramen, maar ge kunt niet alles willen e^^
ik vind ze qua interieur geslaagder dan de m6:)
mvg
Domien
het enige minpunt zijn misschien de onaangepaste ramen, maar ge kunt niet alles willen e^^
ik vind ze qua interieur geslaagder dan de m6:)
mvg
Domien
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: Reizigers kempen klagen steen en been over M5
In 'Mondig Mobiel' (apr>jun 2010) staat 'ook hier geen airco vanwege het te kleine wagenbakprofiel'. Wat bedoelen ze daarmee?
thomaslj schreef:In 'Mondig Mobiel' (apr>jun 2010) staat 'ook hier geen airco vanwege het te kleine wagenbakprofiel'. Wat bedoelen ze daarmee?
Voor Airco heb je luchtkanalen nodig die de koele lucht over de lengte van het rijtuig verdelen.
Meestal een airco unit per kop, dan zijn de luchtkanalen slechts halve lengte en ook halve doorsnede.
(Probleem is dan wel de regeling bij een dubbeldekker, daar je boven en onder op dezelfde unit hangt, en onafhankelijk wil regelen)
Voor die kanalen heb je ruimte nodig bv. 20x30 cm groot of tweemaal 20x20 cm op elke verdieping en over de ganse lengte
Deze plaats is er blijkbaar niet in een M5.
Maak je de kanalen kleiner, dan gaan de kanalen fluiten en gieren en/of je krijgt er niet genoeg frisse lucht doorheen.
Als een rijtuig er origineel niet voor ontworpen is, is het meestal zeer moeilijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dank u voor uw antwoord. Samengevat: plaatsgebrek (?)
inderdaad plaatsgebrek voor alle onderdelen van de airco te steken.
m.a.w. foutieve beslissing van deze stellen te renoveren 

Niet echt, het was nog steeds beter te renoveren en ze te blijven gebruiken dan ze te laten in de staat waarin ze zich bevonden.
Lastige ramen, geen tafeltjes, geen rekken, geen kapstokjes voor een jas. Ze zijn er op vooruit gegaan tov van wat ze ooit waren.
Als jij ze liever had behouden in het originele versie mag je het ook zeggen he

Lastige ramen, geen tafeltjes, geen rekken, geen kapstokjes voor een jas. Ze zijn er op vooruit gegaan tov van wat ze ooit waren.
Als jij ze liever had behouden in het originele versie mag je het ook zeggen he

Neenee, gewoon naar de sloper met die afgeschreven rijtuigen. We zijn 2010, tijd voor iets hedendaags...Steven schreef:Als jij ze liever had behouden in het originele versie mag je het ook zeggen he
De spoorweg heeft er voor gekozen om een deel aan nieuw en een deel aan renovatie van materiaal uit te geven. Om alles nieuw te kopen is er gewoonweg geen geld, denk er aan dat de rekeningen nog steeds zwaar in het rood gaan, zelfs de huidige aankopen doen de rekeningen zwaar negatief gaan.
Als ik kon kiezen dan ging ik voor de M5.
Da's nog altijd beter dan die afschuwelijke dieselstellen waartoe ik veroordeeld ben
Da's nog altijd beter dan die afschuwelijke dieselstellen waartoe ik veroordeeld ben

De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
De MW41 afschuwelijke dieselstellen ?dekooiker schreef:Als ik kon kiezen dan ging ik voor de M5.
Die vallen best wel mee, en hebben airco.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Na amper 20 jaar? Dat is nog zeer jong voor een spoorrijtuig!q149 schreef: Neenee, gewoon naar de sloper met die afgeschreven rijtuigen. We zijn 2010, tijd voor iets hedendaags...
Mits een goede midlife refit zoals nu gebeurt kunnen die nog een hele tijd meedraaien. Zie ook de klassiekjes.
En hedendaags is daarom niet altijd beter, het oogt mooi en nieuw maar veelal niet voor lang!
Vind u ?q149 schreef:Neenee, gewoon naar de sloper met die afgeschreven rijtuigen. We zijn 2010, tijd voor iets hedendaags...Steven schreef:Als jij ze liever had behouden in het originele versie mag je het ook zeggen he
Bent u eigenlijk al ooit in de vernieuwde Rijtuigen, geen stellen ! geweest ?
Het is net een M6, ze zijn slechts een goede 20 jaar oud, en hebben een goed rijcomfort.
Ik vraag me af wat u dan eigenlijk nog meer wenst, het is en blijft openbaar vervoer hé.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
En het ontbreken van airco is toch niet echt een ramp.
Tijdens de zomer rijden er in totaal minder rijtuigen dan de rest van het jaar.
Men moet er dan voor zorgen dat in de zomerdienstregeling het maximaal aantal rijtuigen met airco zit, vooral op de lange en drukke verbindingen.
Zo gaat het meestal met treinstellen/rijtuigen: als ze nieuw zijn, worden ze zoveel mogelijk ingezet op de "premium" (IC-en IR-) lijnen.
Naarmate ze meer en meer "gedateerd" zijn, worden ze uiteindelijk gedegradeerd tot P- en L-treinen.
Dus de beslissing om ze op die manier te renoveren is de juiste geweest.
Tijdens de zomer rijden er in totaal minder rijtuigen dan de rest van het jaar.
Men moet er dan voor zorgen dat in de zomerdienstregeling het maximaal aantal rijtuigen met airco zit, vooral op de lange en drukke verbindingen.
Zo gaat het meestal met treinstellen/rijtuigen: als ze nieuw zijn, worden ze zoveel mogelijk ingezet op de "premium" (IC-en IR-) lijnen.
Naarmate ze meer en meer "gedateerd" zijn, worden ze uiteindelijk gedegradeerd tot P- en L-treinen.
Dus de beslissing om ze op die manier te renoveren is de juiste geweest.
Kheb hier precies nogal een discussie op gang gebracht
M5 zonder airco is misschien spijtig maar toen ik in de zomer van 2006 in Brussel werkte en daarvoor de CR (gerenoveerde & niet-gerenoveerde klassiekjes) nam ben ik er altijd geraakt (soms met vertraging) zonder airco & 4 jaar later heb ik er geen trauma aan overgehouden