Vanaf Maastricht (NL) België in reizen, wat is handig?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
SvMp

Vanaf Maastricht (NL) België in reizen, wat is handig?

Bericht door SvMp »

Als ik in België ga treinen+fietsen, fiets ik de grens over en pak ik in België de trein. Vanaf Maastricht is dat niet zo handig want het duurt al lang om in Maastricht te komen en Visé haal je niet in een half uurtje. Ik wil dus met de trein.

Ik vermijd de trein meestal omdat het erg dure kilometers zijn. Ik heb zowel een Nederlands als een Belgische dagkaart fiets, maar die zijn officiëel niet geldig op grenstrajecten. Een internationale fietskaart is net zo duur, maar die is gebonden aan één traject.

Uit ervaring is echter gebleken dat vanaf Luik naar Maastricht prima gaat. Een biljet kost maar enkele Euro's extra als je naar Maastricht wilt ipv. Visé. De Belgische conducteur heeft altijd genoegen genomen met de twee nationale fietskaartjes in die trein.

Maar nu wil ik dit de andere kant uit doen.
Een andere situatie, want ik heb dan nog geen Belgische fietskaart en geen kaartje Maastricht - Visé. Wel heb ik een railpass en een keycard, die ik vanaf Visé kan gebruiken.

In de NS automaat kan ik een internationaal fietskaartje kopen, maar dan zit je weer aan een traject vast terwijl ik in België flexibel wil zijn. Bovendien is een internationale fietskaart enkele reis. In de NS automaat kun je een kaartje Maastricht - Luik kopen, maar die is in verhouding erg duur. Bovendien kan het traject Visé - Luik ook deel uitmaken van mijn reis op de Railpass (ik ben van plan rechtstreeks te reizen naar Marche-les-dames), dus dat geld kan bespaard worden. Wat kan ik het beste doen? Accepteert de Belgische treinbegeleider dat je bij hem of haar het Belgische fietskaartje koopt + een biljet Maastricht - Visé, ondanks dat de NS kaartautomaat ook geldige plaatsbewijzen biedt (tegen een woekerprijs)?

Wellicht kan ik mij gewoon eerlijk melden, wordt er een toeslag in rekening gebracht omdat op station Maastricht wel kaartjes te krijgen zijn, maar zelfs met toeslag is het goedkoper dan in Nederland kaartjes kopen.
Steven

Re: Vanaf Maastricht (NL) België in reizen, wat is handig?

Bericht door Steven »

Zover ik weet kan de treinbegeleider geen fietskaartjes verkopen, al kan ik hierin verkeerd zijn. De fietskaartjes in Belgie bestaan in twee formaten. Per rit/traject of per datum (dagticket).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Zover ik weet kan de treinbegeleider geen fietskaartjes verkopen, al kan ik hierin verkeerd zijn. De fietskaartjes in Belgie bestaan in twee formaten. Per rit/traject of per datum (dagticket).
Treinbegeleiders kunnen al meer dan 10 jaar fietskaartjes verkopen. Voor Maastricht kan het ook, zie:
http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 251cf&ta=s
Dagkaart kost dus 8 euro. Rail Pass is geldig vanaf Visé, een ticket Maastricht - Visé kost niet al te veel (is binnenlands tarief).

Groetjes,
Rian
FireSea

Bericht door FireSea »

Heel vreemd: Als ik ergens begin augustus een reis plan van Maastricht naar Liège-Guillemins, word ik na 9:00 uur eerst naar Heerlen gestuurd, dan naar Aachen Hbf en vandaar naar Liège-Guillemins! Plan ik naar Visé of Bressoux, dan moet ik vervolgens in Liège-Guillemins de trein naar één van die stations pakken. Kijk ik vervolgens naar de voetnoten van de betreffende trein (op het traject Maastricht - Luik) dan lees ik het volgende:
Verkeersdagen
Rijdt Ma - Vr, niet 21. Jul, 26. Jul t/m 20. Aug 2010, 1., 11. Nov (Maastricht --> Vise)
Rijdt Ma - Vr, niet 21. Jul, 1., 11. Nov (Vise --> Liège-Guillemins)
Rijdt 23. Aug t/m 10. Dec 2010 Ma - Vr; niet 1., 11. Nov (Liège-Guillemins --> Bruxelles Midi/Brussel Zuid)
Oftewel: van 26 juli t/m 20 augustus wordt er alleen Visé - Liège-Guillemins v.v. gereden? Waarom is dit? Zijn er zeer langdurige werkzaamheden op het grenstraject ofzo? En waarom rijdt de trein van 7 en 8 uur 's ochtends dit traject wel? En de stoptrein 's avonds en in het weekend ook?

Ik heb gelezen over de bezuinigingen van NMBS om in de zomermaanden maar 2 treinen per richting van de Maastricht - Brussel verbinding het volledige traject te laten rijden. Maar de andere treinen zouden dan wel Maastricht - Luik rijden. Maar nu blijkt dat volgens de planners enkel Visé - Luik te zijn??! Weet iemand hoe dit zit? Het is tenslotte een heel belangrijke verbinding...
Steven

Bericht door Steven »

Vanaf nu tot 20 augustus is er enkel de trein tussen Maastricht en luik tijdens de daluren (dus geen doorgaande trein naar Brussel)
Maar je kan dus gewoon elk uur de trein nemen in Maastricht naar Brussel, kijk na op www.nmbs.be
Voor uw route zou het dus niets mogen uitmaken.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

^^Maar je bent dus wel een halfuur langer onderweg. Was het trouwens niet handiger geweest om de stoptrein dan een halfuur te verschuiven, of wil de NMBS dat je een halfuur kan genieten van het Calatrava kunstwerk. :wink:
Steven

Bericht door Steven »

de dienstregeling tussen maastricht blijft gelijk, dat is ook het meest logische aangezien dat dit voor de reiziger hetzelfde blijft in de dienstrooster. Het materiaal kan dan ook samen met het personeel maximaal ingezet worden. (in maastricht een keertijd van 20 min en in luik is deze dan gekoppeld aan de stoptreinrelatie naar Waremme waar ze dan ze dan ook een keertijd hebben die niet te groot is).
FireSea

Bericht door FireSea »

Maar is hier dan weer een fout in de planner? Want de voetnoot die ik in de quote zette, komt wel weer overeen met wat de planner weergeeft: Alleen Visé - Liège-Guillemins v.v.
Ook de planner van NMBS Internationaal stuurt mij via Heerlen en Aachen.
Steven

Bericht door Steven »

Ik gaf gewoon in de binnenlandse planner Maastricht Luik in.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Maar is hier dan weer een fout in de planner? Want de voetnoot die ik in de quote zette, komt wel weer overeen met wat de planner weergeeft: Alleen Visé - Liège-Guillemins v.v.
Ook de planner van NMBS Internationaal stuurt mij via Heerlen en Aachen.
Ja, da lijkt me een fout in de planner; foute datalevering door de NMBS.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie