Tweetaligheid bij de MIVB
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Bij de NMBS hebben ze veel premies blijkbaar, ik werk ook in Brussel maar bij ons krijg je geen 2taligheidpremie.
Bij de MIVB hebben ze volgens mijn geen 2taligheidspremie, de kennis van het Nederlands bij sommige bus of trambestuurders van de MIVB is
werkelijk huilen met de pet op.
Bij de MIVB hebben ze volgens mijn geen 2taligheidspremie, de kennis van het Nederlands bij sommige bus of trambestuurders van de MIVB is
werkelijk huilen met de pet op.
Tweetaligheid bij de MIVB
die tweetaligheid die van het brusselse gewest komt krijg je niet zomaar, je moet zelf de aanvraagformulieren zoeken, uzelf inschrijven voor het examen, kortweg doe alles zelf en zorg dat je er door bent. Als je er dan door geraakt moet je zelf met het bekomen attest ook nog is de premie aanvragen. Veel geloop voor uw centen, je moet er dus iets voor over hebben. Er is ook weinig reclame rond, bij ons doen ze enkel de moeite de examendate van selor uit te hangen dat is alles.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Bij de MIVB hebben ze wel tweetaligheidspremies, bij mijn weten (heb ooit nog bij de MIVB gesolliciteerd), maar er wordt te weinig geëist dat iemand tweetalig is vooraleer bij de MIVB te beginnen.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
de vraag is hoe goed de opvolging is, enkel een eenmalige test is niet voldoende, ook geregeld opleiding geven indien nodig of toch toezicht houden op de meertaligheid.groentje schreef:Bij de MIVB hebben ze wel tweetaligheidspremies, bij mijn weten (heb ooit nog bij de MIVB gesolliciteerd), maar er wordt te weinig geëist dat iemand tweetalig is vooraleer bij de MIVB te beginnen.
effe trachten terug naar het topic onderwerp te gaan want dat gaat eigenlijk over afgeschafte treinen.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Tweetaligheidspremies bij de MIVB? Nooit van gehoord, en ik weet waarover ik spreek.groentje schreef:Bij de MIVB hebben ze wel tweetaligheidspremies, bij mijn weten (heb ooit nog bij de MIVB gesolliciteerd), maar er wordt te weinig geëist dat iemand tweetalig is vooraleer bij de MIVB te beginnen.

Aangezien de MIVB wettelijk een volledig tweetalige maatschappij is, moeten de meeste medewerkers in theorie ook tweetalig zijn. Een taalpremie heb je meestal in omgevingen waar het kennen van extra talen niet verplicht is, maar wel handig kan zijn in bepaalde situaties. Bij de MIVB geldt wel dat je geen vaste benoeming kan krijgen als je niet slaagt voor het taalexamen (georganiseerd door Selor, vrij streng), en ook promotie maken is in principe niet mogelijk als je niet geslaagd bent...
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Ik kan maar een ding zeggen van de MIVB en dat is dat het voor een vervoersmaatschappij in de hoofdstad
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
éen privébedrijf dat het even slecht doet is Olivier Dachkin daar is de helf van de website in het Frans, Aolst in de plaats van Aalst als je
één van hun salons opzoekt enzo van die zaken.
Ga je er langs dan krijg je 9 op de 10 iemand die de helft alles in het Frans probeert uit te leggen...
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
éen privébedrijf dat het even slecht doet is Olivier Dachkin daar is de helf van de website in het Frans, Aolst in de plaats van Aalst als je
één van hun salons opzoekt enzo van die zaken.
Ga je er langs dan krijg je 9 op de 10 iemand die de helft alles in het Frans probeert uit te leggen...
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
95% is zwaar overdreven, maar het is geen groot geheim dat het bijna onmogelijk is om tegenwoordig nog (capabele!) bestuurders te vinden die een degelijk woordje Nederlands spreken. Je zou voor de grap eens een dag moeten meedraaien bij de aanwervingsdienst, die zich regelmatig genoodzaakt ziet om zelfs al vrij ver buiten Brussel te gaan rekruteren bij gebrek aan (geschikte) kandidaten in de eigen achtertuin...Duikbril AM86 schreef:Ik kan maar een ding zeggen van de MIVB en dat is dat het voor een vervoersmaatschappij in de hoofdstad
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
Bij preventieagenten (stewards) is het probleem vergelijkbaar (vaak jonge werklozen met een tijdelijk contract als eerste werkervaring), maar bij de meeste andere soorten personeel is het probleem veel minder groot. Bij het administratieve personeel schat ik zelfs dat zo'n 30 à 40% Nederlandstalig is. Ik kan diensten genoeg opnoemen die zelfs bijna uitsluitend door Nederlandstaligen bevolkt worden.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Mijn ervaringen leren mij ook dat vooral de chauffeurs niet tweetalig zijn. Bij de klantendiensten is het meestal in orde. Hoewel ik het een keer meegemaakt heb dat een bediende in een BOOTIK geen Nederlands kon. Die zou die functie niet gekregen mogen hebben.MIVB-reiziger schreef:95% is zwaar overdreven, maar het is geen groot geheim dat het bijna onmogelijk is om tegenwoordig nog (capabele!) bestuurders te vinden die een degelijk woordje Nederlands spreken. Je zou voor de grap eens een dag moeten meedraaien bij de aanwervingsdienst, die zich regelmatig genoodzaakt ziet om zelfs al vrij ver buiten Brussel te gaan rekruteren bij gebrek aan (geschikte) kandidaten in de eigen achtertuin...Duikbril AM86 schreef:Ik kan maar een ding zeggen van de MIVB en dat is dat het voor een vervoersmaatschappij in de hoofdstad
werkelijk zeer tiestig is gesteld met de kennis van het Nederlands bij 95% van hun tram- of buschauffeus.
Klantvriendelijkheid is iets anders naar mijn mening, merendeel van hun personeel kent nauwelijks een woord Nederlands.
Bij preventieagenten (stewards) is het probleem vergelijkbaar (vaak jonge werklozen met een tijdelijk contract als eerste werkervaring), maar bij de meeste andere soorten personeel is het probleem veel minder groot. Bij het administratieve personeel schat ik zelfs dat zo'n 30 à 40% Nederlandstalig is. Ik kan diensten genoeg opnoemen die zelfs bijna uitsluitend door Nederlandstaligen bevolkt worden.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Het probleem is, dat er dan niemand had gezeten. Want de vijver van goede tweetaligen is niet onuitputbaar, en wel veelgevraagd. Ook bij de Nederlandstaligen is de kennis van het Frans vaak maar belabberd, hoor. Ik woon nu 3 jaar in Brussel, mijn Frans is heel wat verbeterd. En nu pas besef ik echt hoe slecht ik nog Frans spreek...
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Hm, jij hebt het waarschijnlijk over Vlamingen die in Brussel zijn komen wonen.
Ik ben Nederlandstalig Brusselaar (ik ben hier dus geboren) en spreek vlot Frans (dat moet ook in een gebied waar je een minderheid bent). Net zoals de meesten met wie ik op de lagere school gezeten heb (in het middelbaar zaten er veel meer Vlamingen uit de rand in mijn klas (Tervuren/Overijse/Sterrebeek) bij wie je merkte dat ze geen goede basis hadden).
Ik ben Nederlandstalig Brusselaar (ik ben hier dus geboren) en spreek vlot Frans (dat moet ook in een gebied waar je een minderheid bent). Net zoals de meesten met wie ik op de lagere school gezeten heb (in het middelbaar zaten er veel meer Vlamingen uit de rand in mijn klas (Tervuren/Overijse/Sterrebeek) bij wie je merkte dat ze geen goede basis hadden).
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Ik heb het inderdaad over de import-Vlamingen en de pendelaars. Maar die autochtone Nederlandstalige Brusselaars zijn ook niet echt talrijk, en spijtig genoeg neemt hun aantal nog af.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
Gelieve nu bij het onderwerp blijven a.u.b. !!
Als men verder wil gaan met de tweetaligheid van het openbaar vervoer in Brussel, open dan een aparte topic daarvoor.
Als men verder wil gaan met de tweetaligheid van het openbaar vervoer in Brussel, open dan een aparte topic daarvoor.
Re: 45 procent afgeschafte treinen was schuld van NMBS
En dat kan hier nuapestaart schreef:Gelieve nu bij het onderwerp blijven a.u.b. !!
Als men verder wil gaan met de tweetaligheid van het openbaar vervoer in Brussel, open dan een aparte topic daarvoor.
