Lijn 50A Brussel-Zuid - Denderleeuw: vibraties op de Breaks

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
IR3607

Lijn 50A Brussel-Zuid - Denderleeuw: vibraties op de Breaks

Bericht door IR3607 »

Hallo,

Weet iemand waarom de Breaks zo gevoelig zijn voor vibraties op lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw in de richting van Gent? Het schudden van de trein maakt de rit vaak heel oncomfortabel.

Alle andere treinen die ik op deze lijn neem blijken hier niet aan onderhevig te zijn (AM96, M4, M6, I11 en zelfs de klassiekjes toen deze een tweetal jaar geleden tijdelijk de IR verbinding Brussel luchthaven - Gent overnamen van de Breaks).

De vibraties stoppen telkens ter hoogte van Denderleeuw waar de splitsing is met lijn 50 naar Gent, en elke Break is hieraan onderhevig.

Dank bij voorbaat!
Dietrich

Re: Lijn 50A Brussel-Zuid - Denderleeuw: vibraties op de Breaks

Bericht door Dietrich »

Geen idee maar ik heb dit wel het meest (of enkel?) ervaren in de tussenrijtuigen en dit voor al zeker 2 jaar.
IR3607

Bericht door IR3607 »

Klopt, ik zit steeds in de tussenrijtuigen (comfortabeler omwille van de zetels en ook stiller dan onder de aandrijving waar je die luide compressor hebt), geen idee dus of de ganse trein hier last van heeft...
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

IR3607 schreef:Klopt, ik zit steeds in de tussenrijtuigen (comfortabeler omwille van de zetels en ook stiller dan onder de aandrijving waar je die luide compressor hebt), geen idee dus of de ganse trein hier last van heeft...
Ik zit altijd in de BX (kant sp 1 / motorengedeelte) en daar valt het best mee, heb er nog nooit echt op gelet dus echt erg moet het niet zijn in het rijtuig waar ik altijd zit.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

IR3607 schreef:Klopt, ik zit steeds in de tussenrijtuigen (comfortabeler omwille van de zetels en ook stiller dan onder de aandrijving waar je die luide compressor hebt), geen idee dus of de ganse trein hier last van heeft...
De aandrijving (motoren) zitten onder het Bx rijtuig. De compressor zit onder het ABx rijtuig
Boxerke

Bericht door Boxerke »

Ik kan dit ook wel bevestigen, het is inderdaad zeer oncomfortabel.
IR3607

Bericht door IR3607 »

Steven schreef:
De aandrijving (motoren) zitten onder het Bx rijtuig. De compressor zit onder het ABx rijtuig
Sorry maar ik ben een leek wat die afkortingen betreft, ben gewoon een dagelijkse pendelaar die zich is beginnen interesseren in de treinen waarmee hij dagelijks rijdt :oops: Op basis van het geluid zou ik zeggen dat de aandrijving onder het eerste en derde deel van het eerste rijtuig zit, terwijl die compressor onder het middelste compartiment van het eerste deel zit...
Steven

Bericht door Steven »

Die geluiden hebben u bij u pietje genomen om het zo te zeggen.
ABx rijtuig => A eerste klasse, B tweede klasse en x stuurpost
B rijtuig => tweede klasse
Bx => tweede klasse en x is weer de stuurpost natuurlijk.

We zijn hier om van elkaar te leren, op deze manier ben jij ook weer wat wijzer geworden en dat doen we hier allemaal wel eens, moet je u niet voor schamen.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Die geluiden hebben u bij u pietje genomen om het zo te zeggen.
ABx rijtuig => A eerste klasse, B tweede klasse en x stuurpost
B rijtuig => tweede klasse
Bx => tweede klasse en x is weer de stuurpost natuurlijk.

We zijn hier om van elkaar te leren, op deze manier ben jij ook weer wat wijzer geworden en dat doen we hier allemaal wel eens, moet je u niet voor schamen.
een heel kleine aanvulling hierop;

D => Pakwagen.
Steven

Bericht door Steven »

correctie en aanvulling op mijn eigen tekst.
ABx moet dus eigenlijk ABDx zijn.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

er zijn zo wel meer rariteiten van oncomfortabele stukken spoor

zo hebben de sprinters veel last van horizontaal schudden tussen Vilvoorde en Eppegem

zo hevig soms dat ik er schrik van heb
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Kristofke schreef:er zijn zo wel meer rariteiten van oncomfortabele stukken spoor

zo hebben de sprinters veel last van horizontaal schudden tussen Vilvoorde en Eppegem

zo hevig soms dat ik er schrik van heb
Bij sprinters is dat gewoon een algemeen probleem vanaf dat ze over de 100 km/h rijden, zeker op sommige lijnen met minder stabiele ondergrond, sommige stukken op L54 bv. en dit komt gewoon omdat ze te licht zijn.
IR3607

Bericht door IR3607 »

Bedankt voor alle uitleg, nu is het mij duidelijk ;-)

Van die compressor was ik niet zeker of hij nu onder het ABx rijtuig zat of het Bx rijtuig... vroeger zat ik veel in het ABx gedeelte of Bx gedeelte van de Break omdat je je daar met wat geluk nog als derde persoon op die bank kon proppen, maar sinds een half jaar zijn het 's ochtends (als er eens een dag geen problemen zijn met koppelingen etc. ;)) 2x 5 M6 rijtuigen en 2 HLE 27s. 's avonds is er plaats genoeg in het B-gedeelte van de Break, ofwel is het een AM96 (afhankelijk van mijn vertrekuur).
dentheo

Bericht door dentheo »

Bij de klassiekjes zat volgens mij de compressor nooit onder de A....grootste geluidsbron stop je niet onder eerste klasse !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Bij de klassiekjes zit die compressor wel degelijk in het midden onder het rijtuig met eerste klasse.

twee varianten
Met 1 motor die zowel de compressor als de alternator aandrijft
Met twee motoren, eentje voor de compressor en eentje voor de alternator.

Maar in alle gevallen (van de klassiekjes) onder de eerste klasse ongeveer terug te vinden.

onder het B rijtuig zit de aanzetinrichting (JH of thyristoren) aangezien de hoogspanningskast ook aan die kant zit met de rest van de sturingsrelais.
Plaats reactie