400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Steven »

het feit is dat een transbordement (overzetten in volle baan van reizigers van trein a naar trein b) niet eenvoudig is. Hangt af of de volgende trein voldoende capaciteit heeft zoniet ben je eigenlijk met de kraan open een het dweilen.

Het overzetten van die reizigers neemt ook al een zekere tijd in beslag. Ik heb het al twee keer meegemaakt op L162 en dat neemt minstens een half uur in beslag om zo een kleine 200 mensen over te zetten. Dit gebeurd door 1 deur van trein A recht over 1 deur van trein B te zetten. De TBG van trein a heeft normaal dan al zijn passagiers trachten te verzamelen in het gedeelte waar de overdracht zal gebeuren.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:het feit is dat een transbordement (overzetten in volle baan van reizigers van trein a naar trein b) niet eenvoudig is. Hangt af of de volgende trein voldoende capaciteit heeft zoniet ben je eigenlijk met de kraan open een het dweilen.

Het overzetten van die reizigers neemt ook al een zekere tijd in beslag. Ik heb het al twee keer meegemaakt op L162 en dat neemt minstens een half uur in beslag om zo een kleine 200 mensen over te zetten. Dit gebeurd door 1 deur van trein A recht over 1 deur van trein B te zetten. De TBG van trein a heeft normaal dan al zijn passagiers trachten te verzamelen in het gedeelte waar de overdracht zal gebeuren.
Gebeurt het dan niet uitzonderlijk dat er op treinen zoals de ICa waar dikwijls heel veel volk opzit, een paar duren worden overgezet van trein A->B ?

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Steven »

Neen je kan maar 1 deur echt degelijk over elkaar zetten en alles ook nog onder controle houden. Je moet er namelijk op kunnen toezien dat niemand iets breekt of wat dan ook. Je hebt niet op elke trein tien man personeel zitten om hierbij te helpen. Denk er aan dat er mensen zijn die schrik hebben om te vallen bij zo een overstap, de opening tussen de twee treinen is voldoende diep.

Meestal moet je het doen met een vijftal mensen, zijnde twee TB's, twee TBG's en een onderchef die meegegaan is met trein B om het geheel te begeleiden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Neen je kan maar 1 deur echt degelijk over elkaar zetten en alles ook nog onder controle houden. Je moet er namelijk op kunnen toezien dat niemand iets breekt of wat dan ook. Je hebt niet op elke trein tien man personeel zitten om hierbij te helpen. Denk er aan dat er mensen zijn die schrik hebben om te vallen bij zo een overstap, de opening tussen de twee treinen is voldoende diep.

Meestal moet je het doen met een vijftal mensen, zijnde twee TB's, twee TBG's en een onderchef die meegegaan is met trein B om het geheel te begeleiden.
Ik heb het eens meegemaakt met een defecte Knokke-Blankenberge. Toen kwamen er 2 mw41 uit Gent om de reizigers te evacueren. Daardoor moest de hele procedure twee maal uitgevoerd worden, wat het tijdverlies nog wat groter maakte, omdat eerst de eerste mw, daarna de tweede "gevuld" moest worden. Maar al bij al was het een goede oplossing, ook al omdat de problemen ontstaan waren aan de bovenleiding en er dus mogelijk alleen maar mw 41 gebruikt konden worden. Misschien geen slecht idee: de mw 41 vervangen door echt treinmaterieel, en de mw 41 zelf gebruiken als evacuatiematerieel.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Neen je kan maar 1 deur echt degelijk over elkaar zetten en alles ook nog onder controle houden. Je moet er namelijk op kunnen toezien dat niemand iets breekt of wat dan ook. Je hebt niet op elke trein tien man personeel zitten om hierbij te helpen. Denk er aan dat er mensen zijn die schrik hebben om te vallen bij zo een overstap, de opening tussen de twee treinen is voldoende diep.

Meestal moet je het doen met een vijftal mensen, zijnde twee TB's, twee TBG's en een onderchef die meegegaan is met trein B om het geheel te begeleiden.
Dan moet dat inderdaad enorm lang duren ... 12 volle rijtuigen evacueren door een deur, véél plezier. :mrgreen:

Als je weet dat als de ICa vol zit en hij binnenkomt in oostende, het tot 5 minuten duurt vooraleer al het volk van de trein is, en dat 24 deuren, dan moet dat als je pech hebt echt enorm lang duren bij evacuatie.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door bobke »

Vandaag in het Laatste Nieuws een grote blunder gezien. Er stond een foto van een MS96 met een tekstje erin van: een trein van dit type had panne in hoegaarden of zoiets. Er is volgens mij toch een groot verschil tussen MS96 en I11 ze :D treinstel<=>rijtuigen+loc; nochtans in de tekst stond er "de locumotief puntje puntje...", zie jij een locomotief bij een MS96? haha

echte sukkels die journalisten

grtn
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Steven »

In het Nieuwsblad sprak men van 15 rijtuigen ook daar dus een blunder daar waar de max op 12 ligt.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door groentje »

Een trein wordt pas in nood verklaard als de bestuurder dat doet. TC kan wel aandringen dat het onmiddellijk gebeurt (er kan bijvoorbeeld onmiddellijk geëvacueerd worden met een losse loc die achter de trein aanrijdt), maar het gebeurt regelmatig dat TC de bestuurder lange tijd niet te pakken krijgt (immers, ook de GSM-R valt uit, en niet alle bestuurders loggen zich in met hun GSM-nr, of komt het bericht door). In principe hebben we dan helemaal geen zekerheid dat de trein effectief stilstaat, en of alle beveiligingen zijn getroffen. Natuurlijk worden de dieseltjes (met TBL2) in Leuven onmiddellijk stand-by gevraagd, zodat ze kunnen vertrekken zodra de procedure in nood heeft plaatsgevonden. Daarna vertrekken ze (aan 100 km/h, hun maximumsnelheid), koppelen ze, remproeven ze, en slepen ze de trein af, meestal naar Leuven, want zo gaat meestal het minste tijd verloren.
Desalniettemin kan er toch nog wel wat tijd verloren gaan, misschien moeten de dieseltjes nog opgestart worden (wat wel wat tijd kost), of is aan een kant de koppeling bevroren, waardoor eerst moet gedriehoekt worden (ook al voorgehad), of was de bestuurder even naar het toilet, of een klein rangerinkje aan het doen, waardoor hij ook niet direct op zijn machien zit. Of misschien gaat daarna het koppelen niet geweldig, of is er iets mis met de remleiding...
Tenzij de bestuurder dus vrij zeker is dat hij het euvel snel hersteld zal krijgen, is het dus raadzaam om zo snel mogelijk in nood te verklaren. Niets verhindert immers de bestuurder om nadien nog te blijven verder proberen, in dat geval wordt alles gewoon terug afgeblazen.
Darko

Re: 400 reizigers 2 uur vast in snikhete trein

Bericht door Darko »

Gistrn nacht... Voorlaatste trein oostende - luik-g - Welkenraedt. Ook onze geliefde I11 en 13 hier (De voorlaatste en laatste treinen van die nacht rijden over L36 tussen leuven en luik ipv over de HSL.. In Leuven werkt alles nog naar behoren.. in tienen gaat welgeteld 1! deur open.. Die wat de TBG zelf opendeed.. bon ik dus alvast op de Assistance knop Alvorens er maar enig vertrek is ingezet (ik kon het vertreksein zien dus daarom dat ik het wist..) De TBG deed niet eens de moeite om te wachten met vertrek en zet na een klein half minuutje dan toch maar het vertrek in verwonderd dat niemand uitstapt.. ondertussen samen met paar ander gestranden naar de achterkant aan het gaan omdat ik wist als ik in Leuven opstapte dat de tbg zich achteraan de trein bevond. De TBG eindelijk gevonden.. Bleek die geen woord nederlands te verstaan of te spreken en wou hij ons 1st niet geloven en noemde ons zonodig even leugenaars... hij draaide echter snel bij en wist dan niet eens wat de procedures waren? Op mijn vraag heeft hij dan toch maar de TB opgebelt en die heeft dispatching en Station landen kunnen verwittigen waar ze ons dan opwachten.. en daar ging alles weer gewoon open...

Uiteindelijk hadden wij dan net de laatste trein in de andere richting gemist en hebben maar een taximaatschappij opgevordert om ons terug naar Tienen te voeren. op kosten van de NMBS uiteraard..
Plaats reactie