66 dubbeltractie
66 dubbeltractie
Volgens Wallorail door Captrain.... nu herinner ik mij ooit een discussie dat zoiets verboden was in Belgie, dubbeltractie 66 ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 66 dubbeltractie
best foto erbij nemen
.
je ziet het dat het mag he of hij reed mee als sleep. Foto is gemaakt in Montzen volgens hun.





Re: 66 dubbeltractie
zo een foto zegt niets, die tweede loc kan op sleep staan, je ziet niet of die effectief in dienst is.
Re: 66 dubbeltractie
Klopt, maar de man van Wallorail zegt het zo uitdrukkelijk ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 66 dubbeltractie
Dan is de trekkracht even hoog, en dat zou de reden geweest zijn voor de uitsluiting.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 66 dubbeltractie
Voor zover ik weet is dat nog altijd niet toegelaten. Wij doen het alleszinds niet dus bij Captrain zal het dan ook wel niet mogen...
Loc zal dus gewoon mee geweest zijn op sleep. Het kan wel zijn dat de tweede loc aan het draaien was zonder dat die mee tractie leverde. Vandaar misschien het vermoeden van de fotograaf dat het treinschakeling was
Loc zal dus gewoon mee geweest zijn op sleep. Het kan wel zijn dat de tweede loc aan het draaien was zonder dat die mee tractie leverde. Vandaar misschien het vermoeden van de fotograaf dat het treinschakeling was

Re: 66 dubbeltractie
Het was eerst de bedoeling om de trein op te drukken (dus lok voor en achter), maar dat ging uiteindelijk niet door. Het zou dus wel kunnen dat de tweede lok ook tractie gaf.Tim schreef:Voor zover ik weet is dat nog altijd niet toegelaten. Wij doen het alleszinds niet dus bij Captrain zal het dan ook wel niet mogen...
Loc zal dus gewoon mee geweest zijn op sleep. Het kan wel zijn dat de tweede loc aan het draaien was zonder dat die mee tractie leverde. Vandaar misschien het vermoeden van de fotograaf dat het treinschakeling was

De bewuste trein zou overigens vandaag verder moeten rijden naar Gent.
Re: 66 dubbeltractie
Ja, maar dat steil stukje ligt in Duitsland, daar mag het misschien wel , ligt misschien ook beter spoor.
En DB rijdt zelf ook met moderne zesassige loks in dubbeltractie voor ertstreinen.
En DB rijdt zelf ook met moderne zesassige loks in dubbeltractie voor ertstreinen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 66 dubbeltractie
De vraag is eerder of de aanzetkracht van die twee loks samen wel te verdragen is door den "trekhaak "
Re: 66 dubbeltractie
allicht, maar bij de laatste discussie werd er toch gezegd dat het verbod er was omdat er in Belgie een railkop afgereden was...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 66 dubbeltractie
Natuurlijk weet ik niet of ook dit antwoord ludiek is bedoeldals bij het item "remafstanden"Steven schreef:De vraag is eerder of de aanzetkracht van die twee loks samen wel te verdragen is door den "trekhaak "
In elk geval begrijp ik het terug niet wat "den trekhaak" hiermee te maken heeft met dubbele traktie.
Uw trekkracht word bepaald door oa de adhesie factor , het aantal aangdedreven assen, trekkracht en last van de trein.
Dus de trekhaak zal eerder " last " hebben van het gewicht v/d trein
en anders is het treug een geval van stuurmanskunst om een trein van2000T in beweging te brengen zonder schokken en slippen.
want ook met 1 loc DE 66 kan je als een zotteke 350Kn zetten op de haak bij goede adhesie, en je zal ook 2 treinen hebben.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 66 dubbeltractie
ziehier enkele waarden om over het geheel na te denken betreffende de fameuze "trekhaak"
de waarde die aangenomen wordt voor bv kromming(vervorming) van de haak is 500Kn
het breken van de haak is 1000 KN of 850KN aan de schroefkoppelin zelf.
dus besluit het is de versnelling, de helling ,de adhesie en de last die alles gaat bepalen en niet de trekkracht op de assen.
de waarde die aangenomen wordt voor bv kromming(vervorming) van de haak is 500Kn
het breken van de haak is 1000 KN of 850KN aan de schroefkoppelin zelf.
dus besluit het is de versnelling, de helling ,de adhesie en de last die alles gaat bepalen en niet de trekkracht op de assen.
Re: 66 dubbeltractie
Ik wil niet moeilijk doen maar op de trekhaak komt de trekkracht.....
Is de trekkracht van de lok groter dan de tegentrekkracht van de trein, dan versneld hij vooruit, is de tegentrekkracht (weerstand van de trein) groter dan de trekkracht van de lok dan vertraagd de trein.....
De trekkracht van de lok is afhankelijk van de eigenschappen van de lok.
De tegentrekkracht van de trein van de eigenschappen van de trein, tonnage, de helling van de baan , tegenwind etc.?
Trekkracht 66 +- 300KN, 2x 66 +-600KN tov haak 850 KN.
in oude eenheden +-30Ton, 60Ton en 85Ton....
2x66ers kunnen een iets of wat "kaduke" koppeling uit elkaar trekken.
Is de trekkracht van de lok groter dan de tegentrekkracht van de trein, dan versneld hij vooruit, is de tegentrekkracht (weerstand van de trein) groter dan de trekkracht van de lok dan vertraagd de trein.....
De trekkracht van de lok is afhankelijk van de eigenschappen van de lok.
De tegentrekkracht van de trein van de eigenschappen van de trein, tonnage, de helling van de baan , tegenwind etc.?
Trekkracht 66 +- 300KN, 2x 66 +-600KN tov haak 850 KN.
in oude eenheden +-30Ton, 60Ton en 85Ton....
2x66ers kunnen een iets of wat "kaduke" koppeling uit elkaar trekken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 66 dubbeltractie
Theo , ik ga ook niet moeilijk doen , maar wanneer kan die theoretische 850Kn bereikt worden , als ze al kunnen bereikt worden?dentheo schreef:Ik wil niet moeilijk doen maar op de trekhaak komt de trekkracht.....
Is de trekkracht van de lok groter dan de tegentrekkracht van de trein, dan versneld hij vooruit, is de tegentrekkracht (weerstand van de trein) groter dan de trekkracht van de lok dan vertraagd de trein.....
De trekkracht van de lok is afhankelijk van de eigenschappen van de lok.
De tegentrekkracht van de trein van de eigenschappen van de trein, tonnage, de helling van de baan , tegenwind etc.?
Trekkracht 66 +- 300KN, 2x 66 +-600KN tov haak 850 KN.
in oude eenheden +-30Ton, 60Ton en 85Ton....
2x66ers kunnen een iets of wat "kaduke" koppeling uit elkaar trekken.
formule aanzetkrecht toegelaten door adhesie= adhesiefactor *aantal aangedreven assen* gewicht van de trein= een uitkomst in N.
En er vanuit gaande dat de versnelling konstant gebeurt aan een opgespannen haak. Bij een slap hangende koppeling kan ik ook met een goede adhesie de koppeling breken, met een T22 aan een trein van 1100T...