Dag,
In de aanloop naar mijn ferroviair hoogtepunt van deze zomer – meer daarover binnen anderhalve week – staat vandaag ons jaarlijks pretparkbezoek op het programma. We gaan voor een ontspannend dagje Bobbejaanland, in de hoop dat brandende zonnestralen noch dito seinhuizen de Kempen vandaag in hun greep zullen houden. Dat is eens iets anders, nietwaar?
De treinreis is alvast maar een eenvoudig opwarmertje:
2929 Bilzen 08:03 – Lier 09:13
3408 Lier 09:22 – Herentals 09:39
3217 Herentals 17:45 – Hasselt 18:48 (wordt 4417 vanaf Mol)
1516 Hasselt 18:54 – Bilzen 19:08
We maken gebruik van B-Dagtrip 181, die voor (sommige) jongeren trouwens fors goedkoper is in vergelijking met vorig jaar. Dat heeft alles te maken met de vereenvoudiging van het tariefsysteem, waarbij er één prijs is vastgesteld, ongeacht de afstand per trein. Wie net als ons meer dan 60 km moet sporen, betaalt daardoor ineens 2,70 euro minder. De all inclusive prijs (trein, bus en inkom) van 35 euro is zonder meer een koopje, als je weet dat alleen een toegangsticket aan de kassa al 31 euro kost.
Iets voor achten heerst er ’s zomers naar goede gewoonte een gezellige drukte in station Bilzen, met een bonte mengeling van piekfijn uitgedoste pendelaars en volledig geëquipeerde strandgangers. Hun treinen laten we aan ons voorbij gaan, waarna het rustig toeven is in IR c 2929 (Bilzen 08:03 – Lier 09:13). Dat blijft ook zo voorbij Hasselt, omdat onze AM B 372 versterking krijgt van maar liefst twee soortgenoten. De voorbije zomers was dat niet zo, met alle gevolgen van dien. Ter hoogte van Berlaar staat een sein dicht, waardoor we een minuutje te laat in Lier arriveren.
IC R 3408 (Lier 09:22 – Herentals 09:39) is zo’n typische terugrit van een spitstrein, hetgeen vaak resulteert in een veel te ruime samenstelling en een navenante vertraging. Zeker op deze verbinding is dat laatste een structureel probleem, dat Infrabel deskundig camoufleert door een overdreven uitgerokken rittijd op te leggen. Zo kunnen alleen al op het korte traject tot Herentals makkelijk vijf minuten ingelopen worden. Stiptheid staat mooi in de statistieken, maar de langeafstandsreiziger is daar natuurlijk weeral het slachtoffer van. Reken maar even na: volgens de voorziene dienstregeling bedraagt de gemiddelde snelheid op dit baanvak niet eens 70 km/u (rittijd 17 minuten), terwijl er in werkelijk een gemiddelde van 99 km/u (rittijd 12 minuten) kan gerealiseerd worden. Ook vandaag wordt dat geïllustreerd: we vertrekken vier minuten te laat in Lier, maar komen ruimschoots te vroeg aan in Herentals. Waar is de tijd dat een normale buffer 7 à 10 procent bedroeg? Op de foto zal ik achteraf pas merken dat er weer eens een rijtuig ontbreekt in de samenstelling: HLE 2703 duwt slechts 7 M6’en.
Bus 305 (Herentals Station 09:45 – Lichtaart Bobbejaanland 09:57) biedt een onmiddellijke aansluiting. De capaciteit van bus 110282, een Van Hool newA360, volstaat bijlange niet. Een aantal reizigers moet achterblijven; de volgende rit vertrekt gelukkig wel al binnen 12 minuten. Desondanks houden we het stipt.
We zijn duidelijk niet de enigen die vandaag naar Bobbejaanland afzakken. Aan alle attracties is het dan ook redelijk lang aanschuiven, maar dat moet je er natuurlijk voor over hebben. Dit is eigenlijk één van de eerste dagen waarop het weer enigszins draaglijk is: geen onweer of neerslag, maar vooral geen drukkende hitte. Wie het toch nog te warm heeft, kan altijd verkoeling vinden in een waterattractie. Idem voor wie gewoon toevallig op de verkeerde plek in het bootje zit, zo heb ik vandaag aan den lijve mogen ondervinden. Voor de rest: weinig nieuwigheden in het park, dat blijft teren op Bobbejaans onverwoestbare succesformule die de bezoekers ieder jaar weer weet te behagen. Ons ook trouwens, want we maken er een plezierige uitstap van.
Gewoonlijk trachten we de massale uittocht rond sluitingstijd net voor te blijven, dus staan we iets voor vijf al op de uitkijk voor bus 305 (Lichtaart Bobbejaanland 16:55 – Herentals Station 17:07). De bestuurder rijdt met zijn raampje geopend, maar dat volstaat niet om een dichte wolk sigarettendamp uit bus 110281 te verdrijven. Ik bespaar me de moeite om hem attent te maken op zijn voorbeeldfunctie. Gelukkig eindigt de rit drie minuten te vroeg.
In Herentals heb ik ruim de tijd om de nieuwe spoorindeling, onderwerp van de recentste klachtentsunami, te bekijken. Het probleem situeert zich vooral rond de bereikbaarheid van perron 5. Omdat de ondertunneling slechts tot spoor 3 gaat, lag er vroeger vlakbij de trappen een gelijkgrondse overgang naar spoor 5, die bewaakt werd door een bediende van Infrabel. Het spoor dat daarbij moest worden overgestoken, werd na de seinhuisbrand van vorig jaar tijdelijk niet meer gebruikt, zodat bewaking niet langer nodig was. Infrabel zag daarin een mogelijkheid tot besparen en de bediende in kwestie werd overgedragen aan de NMBS. In de herstelde dienstregeling is benutting van dat spoor echter wel weer noodzakelijk voor de kopmakende stoptrein van/naar Mol. Logischerwijs zou de overzetter dus zijn oude positie weer innemen, maar… hoewel hij nog steeds in Herentals rondloopt, mag hij die functie nu niet meer uitoefenen, omdat hij officieel voor de NMBS en niet voor Infrabel werkt. Gevolg: reizigers moeten eerst ongeveer 175 meter over perron 3 lopen – dit is de lengte die nodig is om twee motorwagens en seininrichting op spoor 3 te plaatsen – waarna ze halverwege het perron veilig het spoor kunnen oversteken om perron 5 te bereiken. Toppunt is nog dat er op die plek geen luidsprekers/dienstregelingborden hangen, zodat je voor actuele info weer helemaal terug moet.
Tijdens de zomer bestaat IR e 3217 (Herentals 17:45 – Hasselt 18:48) slechts uit vier motorwagens, vermoedelijk om dieselmaterieel vrij te maken voor de toeristentrein tussen Neerpelt en Blankenberge. Dat is een nogal nipte samenstelling, maar voorbij Geel kunnen we toch een plaatsje bemachtigen in AR 4174. De ontkoppeling in Mol verloopt zonder problemen, waarna de twee laatste (en aardig bezette) motorwagens doorrijden naar Hasselt. Zonder concrete aanleiding loopt de vertraging gestaag op tot precies zes minuten.
Problematisch is dat niet, want in principe wacht IC E 1516 (Hasselt 18:54 – Bilzen 19:08) op aansluiting. Vandaar dat er dan ook een overstap op hetzelfde perron voorzien is. De TBG is echter niet bij de pinken, want in een vlaag van (over)ijver heeft hij de vertrekprocedure al voltooid op het moment dat wij aankomen. Toch hebben we het geluk aan onze kant: het uitritsein staat toevallig op rood, zodat de onderstationschef nog snel kan ingrijpen door de AVG te annuleren. Dankzij deze terechte correctie kunnen we alsnog in alle veiligheid opstappen, al veroorzaakt dat wel een lichte vertraging, die HLE 2748 er voor Bilzen niet meer zal afrijden. En zo hebben we er vandaag weer heel wat spoorritjes opzitten, waarvan er ten minste vier gelukkig niet over kop zijn gegaan.
Groeten,
di 13.07.2010
-
-
Re: di 13.07.2010
Groeten,
Ik vind Herentals een van de triestigste stations van heel de Kempen..
Ik blijf het echt hatelijk vinden, die oversteek. Dit is gewoon om problemen vragen.
En de stationchef? Die stond erbij en keek ernaar...

Ik blijf het echt hatelijk vinden, die oversteek. Dit is gewoon om problemen vragen.
En de stationchef? Die stond erbij en keek ernaar...
Dit gebeurde enkel in de spits hoor. Ik heb vaak genoeg niemand aan die oversteek weten staan. De laatste weken dat deze er was misschien wel iets meer, maar daar stopt het dan ook.Omdat de ondertunneling slechts tot spoor 3 gaat, lag er vroeger vlakbij de trappen een gelijkgrondse overgang naar spoor 5, die bewaakt werd door een bediende van Infrabel.
Dat is nu wel toevallig, gisteren heb ik met een paar vrienden ook een uitstapje naar Bobbejaanland gemaakt!
De situatie in Herentals is inderdaad belabberd, dat kan ik alleen maar beamen. Gebrekkige aanduiding, weinig gele affiches (diegene die er hangen in een schuilhuisje en zijn van een A4 formaat en vallen hoegenaamd niet op), de bereikbaarheid van spoor 5,... Ronduit triestig. Gelukkig hadden wij ruim de tijd om daar op het gemak te geraken en een plaatsje te zoeken op de stoeltjes, om onze pijnlijke voeten te ontlasten. Hopelijk is dit allemaal maar tijdelijk.
Ik denk dat de beste oplossing is om de tunnel onder de sporen gewoon door te trekken naar spoor vijf. Dan heb je helemaal geen last van idiote regeltjes die de bediende verhinderen om zijn werk uit te voeren en is het ook veiliger voor de reizigers.
De situatie in Herentals is inderdaad belabberd, dat kan ik alleen maar beamen. Gebrekkige aanduiding, weinig gele affiches (diegene die er hangen in een schuilhuisje en zijn van een A4 formaat en vallen hoegenaamd niet op), de bereikbaarheid van spoor 5,... Ronduit triestig. Gelukkig hadden wij ruim de tijd om daar op het gemak te geraken en een plaatsje te zoeken op de stoeltjes, om onze pijnlijke voeten te ontlasten. Hopelijk is dit allemaal maar tijdelijk.
Ik denk dat de beste oplossing is om de tunnel onder de sporen gewoon door te trekken naar spoor vijf. Dan heb je helemaal geen last van idiote regeltjes die de bediende verhinderen om zijn werk uit te voeren en is het ook veiliger voor de reizigers.