België = goede leerling in Europa

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jan_olieslagers

België = goede leerling in Europa

Bericht door jan_olieslagers »

Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
melle

Re: België = goede leerling in Europa

Bericht door melle »

België mag met trots melden dat zij op dit moment aan alle verplichtingen voldaan heeft om op een correcte en concrete wijze het zogenaamde “Eerste Spoorwegpakket” (Richtlijn 91/440/CE gewijzigd door Richtlijn 2001/14/CE) toe te passen. Dit pakket bevat voornamelijk de onafhankelijkheid van de infrastructuurbeheerder (INFRABEL), een niet-discriminatoire toegang tot het spoorwegnetwerk en de oprichting van een autonoom en onafhankelijk reguleringsorganisme.
Alsjeblief, nu moeten we nog "trots" zijn op een niet-discriminatoir fiasco? Dit is de regelrechte ondergang van de NMBS...
De gereguleerde openstelling van de spoormarkt creëert zonder twijfel een mogelijkheid om een nieuwe dynamiek voor het spoor op te wekken. Dit geldt niet enkel op nationaal vlak, maar ook voor het internationale luik rekening houdend met de kenmerkende rol van draaischijf die ons land vervult voor het reizigers- en goederenvervoer.
"Nieuwe dynamiek" in de portefeuille van de bevolking zeker..
Ik sprak laatst nog met een Engelsman. Hij verafschuwde het systeem. Tickets zijn niet meer te betalen, er zijn voortdurend "speciale korting acties", en peperdure abonnementen (voor zover ze er nog bestaan). Er is in Engeland toch wel een stijging aan reizigers, maar als je ziet vanwaar ze kwamen dan geloof ik niet dat dit het gevolg is van een liberalisering, maar van een mentaliteitswijziging bij de bevolking. En hun wegen geraken immers ook verzadigd!

Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat het nooit zover zal komen... (Hoewel ik het ten zeerste betwijfel aangezien bijna elke politicus hier in België Europese-g*tlikkers zijn.) Ik ben voor STABILITEIT EN SIMPLICITEIT (ook in de portefeuille!)
groentje

Bericht door groentje »

Het is echter nog maar de vraag of de tijd van British Rail echt zoveel beter was. De Britse politiek was (en in zekere mate nog steeds) echt niet geïnteresseerd in openbaar vervoer, en heeft het enorm laten slabakken. Natuurlijk is de privatisering en liberalisering van de spoorwegen geen wondermiddel, er kan heel wat misgaan (en er is ook heel wat misgegaan in het VK), maar het systeem waarbij gewone tickets en abonnementen quasi onbetaalbaar zijn, maar er tegelijkertijd massa's goedkope tarieven bestaan voor een beperkt segment, is niet voorbehouden aan een geprivatiseerde spoorweg. Net zoals een systeem dat op abonnementen steunt, evenmin met alle geweld een overheidsbedrijf zal zijn.
Kortom, je gaat nogal kort door de bocht om alle concurrentiebevorderende maatregelen op voorhand af te wijzen.
melle

Bericht door melle »

Denk jij nu werkelijk dat er bevolking staat te springen om meer te betalen?
De tarieven zijn nu (redelijk) betaalbaar (Ja, er zijn hier ook veel mensen in België die het moeilijk hebben) en de meeste mensen weten nu al niet welke vervoersbewijzen er allemaal zijn... Laat staan dat er 4 verschillende komen. Privatisering zorgt voor constante reclame-acties en kortingen zodat deze bedrijven kunnen wedijveren. En wat GB betreft, denk jij dat de Belgische staat nog geïnteresseerd zal zijn eens dit is afgehandeld? Ons systeem werkt nog altijd hoor, het mist misschien nog wat verfijning en optimalisatie.
En waarom zou de NMBS geen overheidsbedrijf kunnen blijven? Ik vind vrije markt en "kansen geven" aan andere bedrijven echt geen grondige redenen. Dit is een soort van Europese utopie om elk land hetzelfde op te leggen. Dit is echt niet iets dat voor alles opgaat. Het is niet omdat dit in Duitsland blijkt te werken dat dit bij ons ook zo zal zijn.
Kortom, je gaat nogal kort door de bocht om alle concurrentiebevorderende maatregelen op voorhand af te wijzen.
Ik denk dat de Belgische staat weer kort door de bocht gaat door al deze Europese regeltjes als zoete koek, en de "beste manier" aan te nemen.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Een goede leerling zorgt voor eenvoudige, duidelijke regels naar de gebruikers (treinreizigers, vervoerders) toe.
Intern mag het dan nog een reglementsoep zijn.
Bij NMBS is er teveel onzekerheid voor de reiziger: rijdt mijn eerste trein van de dag wel (defect, iemand niet tijdig op het werk, dagelijkse kost!) en dat is voor een exploitant ondenkbaar.
Kijk maar naar De Lijn: de bekwaamste en vriendelijkste mensen zijn bij de exploitanten te vinden, niet bij het overheidsbedrijf zelf.

Het vrijemarktprincipe heeft zijn uitwerking gemist.
Betalen we nu zoveel minder voor energie en telefonie?
Ik denk het niet!
Ook bij de spoorwegen moet de overheid regulerend blijven en de exploitanten eerlijke kansen geven.
De trein.
Alleen voor durvers.
melle

Bericht door melle »

Ik denk dat energie en telefonie nog wel een ander niveau is en niet te vergelijken valt met spoorwegen.
Dit is appels met peren vergelijken. Daarbij herinner ik je aan het voorval met de staat en GDF suez. Hierin kan je nog maar eens concluderen dat zij niet tot zoiets in staat zijn.
groentje

Bericht door groentje »

Ook bij een concessie kan je de prijzen beteugelen, en toch de kwaliteit gevoelig verhogen. Alles hangt af van hoe de concessie is geschreven. Daarmee ben ik dus, net zoals jotie hier, maar een koele minnaar van liberalisering. Ik ben niet zeker dat onze politici in staat zijn een goede concessie uit te schrijven.
Maar dat ons systeem nog altijd draait, dat begin ik me als maar meer af te vragen. Het is in elk geval niet mijn ervaring, en ik ben zwaar pro-OV. Op den duur zou ik wel voor liberalisering durven gaan, omdat we dat nog niet geprobeerd hebben. Want sorry, het kan inderdaad nog slechter, maar toch niet zoveel.
melle

Bericht door melle »

Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel. Maar ik denk dat als de staat betere afspraken maakt met de NMBS, dat er dan geen liberalisering nodig is om alles te verbeteren.
Maar welk bedrijf staat te springen om minder bedeelde lijnen te mogen uitbaten aan een beteugeld tarief? En dan nog iets, bepaalde lijnen zitten nu al gewoon propvol. Vertragingen en het gekende ongemak zal echt niet afnemen door een liberalisering hoor...
dentheo

Bericht door dentheo »

melle schreef:E
Maar welk bedrijf staat te springen om minder bedeelde lijnen te mogen uitbaten aan een beteugeld tarief?
Iedereen als je er genoeg geld naast legt....
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Bericht door melle »

Belastingsgeld?
dentheo

Bericht door dentheo »

melle schreef: Belastingsgeld?
Natuurlijk..uw belastinggeld.

Nu voor NMBS +- 3 miljard
DeLijn +- 1 Miljard.
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Bericht door melle »

Wat maakt het dan uit of het aan de NMBS wordt gegeven die ons goedkope abonnementen kan verschaffen, of aan op winst gerichte bedrijven, die uiteindelijk niets voor de klanten doen, en nog maar eens méér winst maken.. (Want zo gaat het in Engeland heb ik vernomen van een Engelse kennis. En ik denk dat Engeland een perfect voorbeeld is van hoe het er bij ons over 30 jaar zal utzien. In Engeland zijn er terug heel veel mensen om het terug te nationaliseren...)
dentheo

Bericht door dentheo »

Misschien kunnen die andere partijen met diezelfde drie miljard meer treinen laten rijden, of voor bv. twee miljard evenveel treinen laten rijden....
In beide gevallen winst, ofwel voor de belastingbetaler ofwel voor het openbaar vervoer.
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Bericht door melle »

Wat maakt het uit als je met 2 miljard toekomt in plaats van 3 miljard als deze bedrijven de tarieven de lucht in schieten...

De belastingbetaler blijft betalen hoor..
dentheo

Bericht door dentheo »

Als de tarieven de lucht in schieten hebben ze misschien wel niets nodig..
In UK "betalen" de concessies ipv te ontvangen van de overheid.
Dat kan dus ook.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie