België = goede leerling in Europa
Re: België = goede leerling in Europa
De vraag die je u moet stellen is hoe je meer betaald. Iedere belg heeft zo al een deel treinticketten gekocht zonder ook maar 1 treinrit te doen, via zijn belastingen.
Je kan het aandeel van de staat gaan verlagen en het deel dat de reiziger rechtstreeks betaald gaan verhogen. Misschien dat de spoorwegen dan iets meer moeite doen om die klant tevreden te stellen? Het is maar een denkpiste die zowel opgaat voor overheids beheerde spoorwegen als prive spoorwegen (waar het dan om subsidie's gaat).
Je kan het aandeel van de staat gaan verlagen en het deel dat de reiziger rechtstreeks betaald gaan verhogen. Misschien dat de spoorwegen dan iets meer moeite doen om die klant tevreden te stellen? Het is maar een denkpiste die zowel opgaat voor overheids beheerde spoorwegen als prive spoorwegen (waar het dan om subsidie's gaat).
Re: België = goede leerling in Europa
Zeer gezonde gedachte, de gebruiker wordt dan iets belangrijker in het geheel....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: België = goede leerling in Europa
Inderdaad. Goedkope tarieven hebben maar een beperkte aantrekkingskracht, je krijgt er relatief weinig mensen mee uit de wagen, dat is ondertussen bewezen in Hasselt, waar de gratis bussen (nog goedkoper OV is gewoon onmogelijk) wel het aantal fietsers en voetgangers heeft doen afnemen, maar niet het aantal automobilisten. Goed openbaar vervoer, daarentegen, dat frequent, voldoende snel en vooral betrouwbaar je op je bestemming brengt, kan volgens mij heel wat meer reizigers lokken.
Maar dat heeft an sich niets met privé dan wel publiek te maken, wel met de politieke keuzes die men maakt bij het schrijven van het contract met de uitbater (of dat nu als concessie dan wel als beheerscontract is).
Maar dat heeft an sich niets met privé dan wel publiek te maken, wel met de politieke keuzes die men maakt bij het schrijven van het contract met de uitbater (of dat nu als concessie dan wel als beheerscontract is).
Re: België = goede leerling in Europa
Maar misschien zou het aantal auto's nog gestegen zijn zonder de gratis bussen.groentje schreef:Inderdaad. Goedkope tarieven hebben maar een beperkte aantrekkingskracht, je krijgt er relatief weinig mensen mee uit de wagen, dat is ondertussen bewezen in Hasselt, waar de gratis bussen (nog goedkoper OV is gewoon onmogelijk) wel het aantal fietsers en voetgangers heeft doen afnemen, maar niet het aantal automobilisten.
L'union fait la force.
Re: België = goede leerling in Europa
En misschien niet. We zullen het nooit met absolute zekerheid weten, natuurlijk, tenzij je elke autogebruiker persoonlijk zou gaan bevragen. Maar goed, als de bedoeling was het autoverkeer te doen dalen (wat denk ik toch deels de reden was), dan is dat niet gelukt. Het hoe en waarom weet ik ook niet, maar als je er niet in slaagt je doelstellingen te behalen ondanks de massa's geld die je erin pompt, moet je je toch afvragen of je centen goed besteed zijn. Ik ben geneigd om het gratis-verhaal grondig in vraag te stellen.
Re: België = goede leerling in Europa
Het gratis verhaal was er zogezegd om de lege bussen te vullen tussen de spits.
Men heeft het echter niet aangedurft (?) er uurbeperkingen op te zetten, waardoor de bussen in de spits voller geworden zijn.
Resultaat: nog minder impuls bij de automobilist om te gaan betalen om recht te mogen staan.
Daarom waarschijnlijk dat het geen effekt heeft gehad op het % mensen dat met OV gaat werken, want die moesten en moeten betalen ...
Men heeft het echter niet aangedurft (?) er uurbeperkingen op te zetten, waardoor de bussen in de spits voller geworden zijn.
Resultaat: nog minder impuls bij de automobilist om te gaan betalen om recht te mogen staan.
Daarom waarschijnlijk dat het geen effekt heeft gehad op het % mensen dat met OV gaat werken, want die moesten en moeten betalen ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: België = goede leerling in Europa
Ik denk dat een liberalisatie en het aanbesteden van lijnen wel degelijk voordelen kan bieden, omdat het de kosten kan verlagen terwijl de kwaliteit omhoog kan gaan. Kijk maar naar de resultaten in Nederland, waarbij Syntus, Arriva en Veolia een enorme reizigersgroei hebben weten te bereiken.
Het kost de belastingbetaler netto minder, wat voor hem voordeliger is. Het geld wat dan overblijft kan elders worden geïnvesteerd (wegennet) of zelfs worden terugbetaald (
). Het is eerlijker ten opzichte van de automobilist, hij betaalt niet voor wat hij niet gebruikt.
Wel moeten er een aantal voorwaarden gesteld worden om het OV voor iedereen toegankelijk te houden: hierbij valt te denken aan prijsplafonds, het verplicht accepteren en aanbieden van bepaalde producten (denk aan reductiekaarten) en het accepteren een geïntegreerd tariefsysteem zodat de reiziger niet 26 verschillende kaartjes hoeft te kopen. Het is natuurlijk aan de vervoerder zelf om meerdere formules aan te bieden, maar een bepaald minimum moet er zijn.
Een regio zou zelfs zo ver kunnen gaan als in Nederland: het OV gelijktijdig aanbesteden. Hierdoor wordt dan al het lokale busvervoer (stads + regiobussen) aanbesteed aan één partij, en gaat die partij bovendien ook nog eens de dienstverlening op het spoor exploiteren d.m.v. stoptreinen. Door alles bij één partij onder te brengen, is het mogelijk om een betere geïntegreerde dienstregeling te maken waardoor reizigers sneller op hun bestemming kunnen zijn. Je zou het zelfs in zoverre door kunnen trekken dat je zelfs voor bus + trein maar één kaartje/abonnement nodig hebt.
In Nederland heeft destijds Syntus dit 'visgraatmodel' als eerste succesvol geïmplementeerd, en vele andere concessies volgen dit model nu ook. Reizigers waarderen het ook zeer. Frequenties zijn hoger geworden dan toen NS er nog reed, en er zijn echt veel meer reizigers op afgekomen.
De rol van de NMBS zou op zo'n manier beperkt kunnen worden tot vervoerder voor de grotere afstanden, tenzij ze zelf meedoen aan concessies. Gevolgen voor de NMBS: de verlieslatende lijntjes zijn ze kwijt, hiervoor hoeven ze ook minder in materieel te investeren. De besparingen die de NMBS zo binnenhaalt kunnen weer nuttig worden gebruikt voor andere zaken.
Het kost de belastingbetaler netto minder, wat voor hem voordeliger is. Het geld wat dan overblijft kan elders worden geïnvesteerd (wegennet) of zelfs worden terugbetaald (

Wel moeten er een aantal voorwaarden gesteld worden om het OV voor iedereen toegankelijk te houden: hierbij valt te denken aan prijsplafonds, het verplicht accepteren en aanbieden van bepaalde producten (denk aan reductiekaarten) en het accepteren een geïntegreerd tariefsysteem zodat de reiziger niet 26 verschillende kaartjes hoeft te kopen. Het is natuurlijk aan de vervoerder zelf om meerdere formules aan te bieden, maar een bepaald minimum moet er zijn.
Een regio zou zelfs zo ver kunnen gaan als in Nederland: het OV gelijktijdig aanbesteden. Hierdoor wordt dan al het lokale busvervoer (stads + regiobussen) aanbesteed aan één partij, en gaat die partij bovendien ook nog eens de dienstverlening op het spoor exploiteren d.m.v. stoptreinen. Door alles bij één partij onder te brengen, is het mogelijk om een betere geïntegreerde dienstregeling te maken waardoor reizigers sneller op hun bestemming kunnen zijn. Je zou het zelfs in zoverre door kunnen trekken dat je zelfs voor bus + trein maar één kaartje/abonnement nodig hebt.
In Nederland heeft destijds Syntus dit 'visgraatmodel' als eerste succesvol geïmplementeerd, en vele andere concessies volgen dit model nu ook. Reizigers waarderen het ook zeer. Frequenties zijn hoger geworden dan toen NS er nog reed, en er zijn echt veel meer reizigers op afgekomen.
De rol van de NMBS zou op zo'n manier beperkt kunnen worden tot vervoerder voor de grotere afstanden, tenzij ze zelf meedoen aan concessies. Gevolgen voor de NMBS: de verlieslatende lijntjes zijn ze kwijt, hiervoor hoeven ze ook minder in materieel te investeren. De besparingen die de NMBS zo binnenhaalt kunnen weer nuttig worden gebruikt voor andere zaken.
Re: België = goede leerling in Europa
Dat visgraatmodel kan ook zonder dat het door 1 firma uitgevoerd word hoor, das gewoon een kwestie van overleg, zie naar Zwitserland waar ze eigenlijk starten met een basis IC net, daar volgen dan de IR treinen op, dan de lokale treinen en bussen en zo verder. Daar spreken we dan van tientallen bedrijven samen die een totaal Zwitsers netwerk uitbouwen.
Als er voldoende overleg is maakt het niet uit of je nu met 1 firma werkt of met meerdere laat staan of deze firma nu een privé of overheidsfirma is.
Als er voldoende overleg is maakt het niet uit of je nu met 1 firma werkt of met meerdere laat staan of deze firma nu een privé of overheidsfirma is.
Re: België = goede leerling in Europa
Toegegeven, het zal wel mijn dirigistische ik zijn, maar ik hou graag de regie in (semi-)overheidshanden. Het model met verpachte lijnen zoals bij De Lijn en de TEC bijvoorbeeld, met 1 overheid/overheidsbedrijf die de lijnvoering, de tarieven en de frequenties bepaald, en privébedrijven die (een deel van) de bussen rijden.
Er zijn nog andere modellen, zoals de Duitse verkeersverbanden, met een koepelorganisatie van de verschillende bevoegde overheden om te beslissen over tarieven en dienstregeling, en de bedrijven die dan onderling de koek verdelen. Dat is ook min of meer het Zwitserse model, met hun verdeelsleutel voor o.a. de Generalabonnementen, hun samenwerking rond dienstregelingen tussen de verschillende bedrijven en overheden...
Er zijn nog andere modellen, zoals de Duitse verkeersverbanden, met een koepelorganisatie van de verschillende bevoegde overheden om te beslissen over tarieven en dienstregeling, en de bedrijven die dan onderling de koek verdelen. Dat is ook min of meer het Zwitserse model, met hun verdeelsleutel voor o.a. de Generalabonnementen, hun samenwerking rond dienstregelingen tussen de verschillende bedrijven en overheden...
Re: België = goede leerling in Europa
Ik heb zo mijn bedenkingen.dentheo schreef:Misschien kunnen die andere partijen met diezelfde drie miljard meer treinen laten rijden, of voor bv. twee miljard evenveel treinen laten rijden....
In beide gevallen winst, ofwel voor de belastingbetaler ofwel voor het openbaar vervoer.
Kijk maar naar bij onze overburen:
vb: Lijn Maastricht - Heerlen (Kerkrade) door Veolia.
Goedkopere exploitatie idd:
- 2 sneltreinen & 2 stoptreinen per uur in beide richtingen.
- Enkel treinbestuurder, géén treinwachter
- Enkel ticketautomaten op de perrons
- géén stationsgebouwen om te onderhouden
(onthaalbediendes? onderhoudspersoneel?... = zoveel jobs & werkuren voor externen minder & meer mensen zonder werk > wie betaalt dan die werklozen?)
- de controle gebeurt door steekproeven & door mensen die voor meerdere Veolia lijnen verantwoordelijk zijn.
En de Ierse Staatspoorwegen (CIE) heeft dit systeem ook te pakken.
Enkele weken geleden nog gebruik gemaakt van de vorig jaar, eind juli hergeopende verbinding Midleton-Cork: Enkel tickets op het perron te verkrijgen. Géén levende ziel in 't station te zien. (veiligheidsgevoel tijdens de avondlijke uren...?) Géén kaartjesknippers te zien op deze 4 haltes tellende lijn...
Re: België = goede leerling in Europa
Voor de stationsgebouwen wordt net zo goed betaald. Per stop moet Veolia aan ProRail betalen en ProRail onderhoudt daarvan de stations. Voor niks gaat de zon op.celtjan schreef:Ik heb zo mijn bedenkingen.dentheo schreef:Misschien kunnen die andere partijen met diezelfde drie miljard meer treinen laten rijden, of voor bv. twee miljard evenveel treinen laten rijden....
In beide gevallen winst, ofwel voor de belastingbetaler ofwel voor het openbaar vervoer.
Kijk maar naar bij onze overburen:
vb: Lijn Maastricht - Heerlen (Kerkrade) door Veolia.
Goedkopere exploitatie idd:
- 2 sneltreinen & 2 stoptreinen per uur in beide richtingen.
- Enkel treinbestuurder, géén treinwachter
- Enkel ticketautomaten op de perrons
- géén stationsgebouwen om te onderhouden
Groetjes,
Rian