Een trekproef om materialen te vergelijken gebeurt altijd geleidelijk, dus alles opspannen en dan rustig trekken.
Anders kun je resultaten niet vergelijken...want je krijgt dan pulspieken die niet te "meten" zijn .
Beoordelen of een koppelhaak aan de europese norm van 850KN (85T) voldoet zal rustig gebeuren.
Rij je met drie 66ers en allemaal in tractie, dan mag een europese norm-koppeling breken zonder dat er rukken geweest zijn.
Dus trein op de rem, koppeling spannen, dan doortrekken...koppeling over.
Of rij met die trein naar een mooie helling..op een gegeven moment is bv. de helft van de wagens op de helling...bang.
Zou dan ook de haak achter de derde lok moeten zijn.
In een golvend terrein wordt het natuurlijk nog knapper, dan rijden enkele wagen naar beneden, andere naar boven...
Wat die amerikanen doen met treinen van enkele kilometer dat is ook niet simpel.
Die rijden soms met de rem lichtjes op, om de koppelingen strak te houden....
En hun koppelingen zijn veel sterker dan de onze...
66 dubbeltractie
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 66 dubbeltractie
een open vraagje:dentheo schreef:Een trekproef om materialen te vergelijken gebeurt altijd geleidelijk, dus alles opspannen en dan rustig trekken.
Anders kun je resultaten niet vergelijken...want je krijgt dan pulspieken die niet te "meten" zijn .
Beoordelen of een koppelhaak aan de europese norm van 850KN (85T) voldoet zal rustig gebeuren.
Rij je met drie 66ers en allemaal in tractie, dan mag een europese norm-koppeling breken zonder dat er rukken geweest zijn.
Dus trein op de rem, koppeling spannen, dan doortrekken...koppeling over.
Of rij met die trein naar een mooie helling..op een gegeven moment is bv. de helft van de wagens op de helling...bang.
Zou dan ook de haak achter de derde lok moeten zijn.
In een golvend terrein wordt het natuurlijk nog knapper, dan rijden enkele wagen naar beneden, andere naar boven...
Wat die amerikanen doen met treinen van enkele kilometer dat is ook niet simpel.
Die rijden soms met de rem lichtjes op, om de koppelingen strak te houden....
En hun koppelingen zijn veel sterker dan de onze...
als 2 DE66 een wagon van 50T op gang trekken met een koppeling("trekhaak) aangespannen met het juiste koppel, gaat deze breken?
Idem met 5 wagons van 50T ?
en met 40 wagons van 50T?
Als ze zouden breken met 40 wagons , dan is het niet de "trekkracht " aan de haak die in vraag moet gesteld worden!
Re: 66 dubbeltractie
nighttrain schreef: een open vraagje:
als 2 DE66 een wagon van 50T op gang trekken met een koppeling("trekhaak) aangespannen met het juiste koppel, gaat deze breken?
Idem met 5 wagons van 50T ?
en met 40 wagons van 50T?
Als ze zouden breken met 40 wagons , dan is het niet de "trekkracht " aan de haak die in vraag moet gesteld worden!
2x66 trekt +- 60T d.i. horizontaal. Het gewicht van de wagens is zwaartekracht is vertikaal.
2x66 kan daarom via een katrolletje één wagen van 50T aan een kabel recht omhoog ophijsen uit bv. een ravijn, geen twee want dat is 100T.
2x66 trekt 60 T horizontaal, gewicht van de trein is van geen belang, zelfs met een trein van 10.000 ton trekt hij 60T.
Zelfs dan mag die europese koppeling (85T) nomaal niet kapot, alleen, wel even rustig starten.
Niet eerst stukje achteruit en dan vollen bak....


De weerstand van de trein valt uiteen in veel componenten maar het resultaat is ton achteruit tegen ton vooruit op één koppeling
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 66 dubbeltractie
Is de dubbeltractie van een 66 niet gewoon verboden door het grote aantal aangedreven assen?
Wissels hebben het zoizo al moeilijk met 3-assers, ik kan mij inbeelden dat twee trekkende 3-assers een nog veel hogere belasting geven op bepaalde delen van het spoor;
Wissels hebben het zoizo al moeilijk met 3-assers, ik kan mij inbeelden dat twee trekkende 3-assers een nog veel hogere belasting geven op bepaalde delen van het spoor;
Re: 66 dubbeltractie
Neen, die reden vaak per 2. Misschien proberen ze het langzamerhand in te voeren...dentheo schreef:Was dat verbod er ook voor NMBS zes-assers ?
Re: 66 dubbeltractie
Ik dacht ooit eens gelezen op een ander forum dat er eens een ongeluk is geweest met 2 66 in DT of TS
Bij het vertrekken is 1 van de spoorstaven losgekomen met slechte gevolgen en daarom mogen ze niet meet in DT of TS rijden.
Kan iemand dat verhaal bevestigen?
Bij het vertrekken is 1 van de spoorstaven losgekomen met slechte gevolgen en daarom mogen ze niet meet in DT of TS rijden.
Kan iemand dat verhaal bevestigen?
Re: 66 dubbeltractie
Klopt, heb ik ook "gehoord"
.... spoorbaan in slechte toestand , verantwoordelijkheid Infrabel, wordt afgewimpeld op lok, van privé maatschappij ...toeval ?
zouden ze dat ook gedaan hebben als het twee NMBS zesassers diesels waren geweest ?
Staat er ergens iets in de netverklaring over maximale trekkracht van lokomotieven ???
.... spoorbaan in slechte toestand , verantwoordelijkheid Infrabel, wordt afgewimpeld op lok, van privé maatschappij ...toeval ?
zouden ze dat ook gedaan hebben als het twee NMBS zesassers diesels waren geweest ?
Staat er ergens iets in de netverklaring over maximale trekkracht van lokomotieven ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide