Onbevoegde geeft vertreksein
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Spijtige zaak dat de media nu al begint uit te leggen hoe je een trein moet laten vertrekken met een wasknijper!
Men zou beter eens aan de mogelijke gevolgen/ ongevallen die hieruit kunnen voorkomen denken!
Men zou beter eens aan de mogelijke gevolgen/ ongevallen die hieruit kunnen voorkomen denken!
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Hallo,
Er zijn nochtans zeer goede oplossingen die helemaal niet duur hoeven te zijn. Kijk maar eens naar een ibutton van Maxim semiconductor. Een roestvrij stalen doosje van 1cm doorsnede en een paar mm dik. Niet na te maken en uniek door het 64 bit serienummer. Kostprijs, max 1 euro het stuk.
Werken noodzakelijk aan de ontvanger : zeer beperkt en goedkoop op voorwaarde dat je alle sleutels op voorhand codeert (inclusief enkele honderden reserve sleutels)
Bij verlies maak je hem onbruikbaar en registreer je een nieuwe sleutel.
RFID is nog niet veilig genoeg
Daar hebben ze toch voldoende elektrotechnische ingenieurs voor, niet ?
Slapen die kerels dan de hele dag ?
Er zijn nochtans zeer goede oplossingen die helemaal niet duur hoeven te zijn. Kijk maar eens naar een ibutton van Maxim semiconductor. Een roestvrij stalen doosje van 1cm doorsnede en een paar mm dik. Niet na te maken en uniek door het 64 bit serienummer. Kostprijs, max 1 euro het stuk.
Werken noodzakelijk aan de ontvanger : zeer beperkt en goedkoop op voorwaarde dat je alle sleutels op voorhand codeert (inclusief enkele honderden reserve sleutels)
Bij verlies maak je hem onbruikbaar en registreer je een nieuwe sleutel.
RFID is nog niet veilig genoeg
Daar hebben ze toch voldoende elektrotechnische ingenieurs voor, niet ?
Slapen die kerels dan de hele dag ?
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
alle bakjes gaan vervangen ? dat gaat jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren duren ... en voor elk bakje een aparte sleutel ?Pendelaar schreef:Hallo,
Er zijn nochtans zeer goede oplossingen die helemaal niet duur hoeven te zijn. Kijk maar eens naar een ibutton van Maxim semiconductor. Een roestvrij stalen doosje van 1cm doorsnede en een paar mm dik. Niet na te maken en uniek door het 64 bit serienummer. Kostprijs, max 1 euro het stuk.
Werken noodzakelijk aan de ontvanger : zeer beperkt en goedkoop op voorwaarde dat je alle sleutels op voorhand codeert (inclusief enkele honderden reserve sleutels)
Bij verlies maak je hem onbruikbaar en registreer je een nieuwe sleutel.
RFID is nog niet veilig genoeg
Daar hebben ze toch voldoende elektrotechnische ingenieurs voor, niet ?
Slapen die kerels dan de hele dag ?
nee dat is onmogelijk


greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Pendelaar, uw idee is technisch zeker uitvoerbaar en zou inderdaad niet al te duur zijn. Een dergelijke identificatie zou bovendien nog wel voor meer toepassingen kunnen dienen. Maar ge onderschat de zware en dus trage besluitvorming bij NMBS: over iedere beslissing moeten zeer vele partijen hun zegen geven, en als er dan uiteindelijk iets mag aangekocht worden dan is zelfs de aankoopprocedure erg lastig, met openbare aanbestedingen zelfs op Europees niveau vanaf een zeker bedrag.
De 50-55 EBP's gingen aanvankelijk elks gekoppeld worden met een fault-tolerant server voor Artemis - maar de laatste EBP's zijn bij mijn weten nog altijd niet opgeleverd, die Sun fault-tolerants daarentegen zijn al verschillende jaren niet meer leverbaar... typisch NMBS-verhaal.
De 50-55 EBP's gingen aanvankelijk elks gekoppeld worden met een fault-tolerant server voor Artemis - maar de laatste EBP's zijn bij mijn weten nog altijd niet opgeleverd, die Sun fault-tolerants daarentegen zijn al verschillende jaren niet meer leverbaar... typisch NMBS-verhaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Dit hier dus?Pendelaar schreef: Er zijn nochtans zeer goede oplossingen die helemaal niet duur hoeven te zijn. Kijk maar eens naar een ibutton van Maxim semiconductor. Een roestvrij stalen doosje van 1cm doorsnede en een paar mm dik. Niet na te maken en uniek door het 64 bit serienummer. Kostprijs, max 1 euro het stuk.
Werken noodzakelijk aan de ontvanger : zeer beperkt en goedkoop op voorwaarde dat je alle sleutels op voorhand codeert (inclusief enkele honderden reserve sleutels)
Bij verlies maak je hem onbruikbaar en registreer je een nieuwe sleutel.
RFID is nog niet veilig genoeg
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
veel goedkoper is nog steeds om de AVG op zich af te schaffen en de procedure te herzien, gebruik makende van de resterende infra die er wel al is, zeker wat betreft motorstellen.
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Hallo,
Daarnet gaf een TBG in Lokeren het slechte voorbeeld door zelf de AVG te bedienen met een gewone sleutel.
Toch iets wat je niet doet vind ik...
Groeten,
Joris De Mol
Daarnet gaf een TBG in Lokeren het slechte voorbeeld door zelf de AVG te bedienen met een gewone sleutel.
Toch iets wat je niet doet vind ik...
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
doen de duitsers met de ICE ook vaak, want die hebben geen AVG sleutels, maar soms doen ze het ook met hun bordjesJoris schreef:Hallo,
Daarnet gaf een TBG in Lokeren het slechte voorbeeld door zelf de AVG te bedienen met een gewone sleutel.
Toch iets wat je niet doet vind ik...
Groeten,
Joris De Mol
ik zag gisteren in Zwitserland ook een soort AVG, de conducteur ging met zijn sleutel iets draaien in een bakje op het perron (Sion)

Re: Onbevoegde geeft vertreksein
In Zwitserland zijn de kastjes waaruit ze het vertrek geven oranje en voorzien van een deksel. Binnenin bevinden zich meerder knoppen. Het signaal bestaat uit een witte en groen lamp diagonaal opgesteld in in vierkant.
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Bron 'De Standaard Online'
Sms-procedure moet treinen veiliger laten vertrekken
BRUSSEL - Nadat een onbekende vorig jaar een trein liet vertrekken met een valse sleutel, test de NMBS een vertrekprocedure via sms.
Als alles volgens plan verloopt, vertrekt een trein binnenkort pas nadat de treinbegeleider een sms'je heeft gestuurd naar de bestuurder van zijn trein. Spoorwegmaatschappij NMBS onderzoekt op dit ogenblik welk systeem de huidige vertrekprocedure op de snelste en veiligste manier kan vervangen.
Tot nog toe geven treinbegeleiders in grote stations het sein om te vertrekken met een doodgewone vierkantsleutel. Als de treinbegeleider die in een bakje steekt en omdraait, gaat op het perron ter hoogte van de stuurpost een lamp branden. Zeven seconden later, wanneer de treinbegeleider weer is ingestapt en de laatste deur heeft gesloten, mag de bestuurder vertrekken.
Maar dat systeem is onveilig, zo bleek vorig jaar in juni. Toen vertrok in Brussel een trein met open deuren nadat een onbekende met een valse sleutel het sein tot vertrekken had gegeven. Later dat jaar gebeurde hetzelfde nog twee keer. De sleutel om het sein te geven, is te koop in zowat elke doe-het-zelfzaak. Enkele treinbegeleiders en vakbondsafgevaardigden klaagden dat veiligheidslek aan.
De NMBS begon daarom een onderzoek om een nieuwe vertrekprocedure te ontwikkelen. Er worden vier procedures getest. Grootste kanshebber is een 'omslachtige' vertrekprocedure via sms, waarbij ook het seinhuis betrokken wordt.
Als het tijd is om te vertrekken, moet de treinbegeleider een sms'je sturen naar de verantwoordelijke in het seinhuis. Die zet het licht op groen en sms't terug dat alles in orde is, waarna de treinbegeleider een vertrek-sms'je stuurt naar de treinbestuurder. Dat gebeurt, voor alle duidelijkheid, niet met een gewone gsm maar met een speciaal daarvoor ontwikkeld apparaatje. Op die manier zou misbruik door passagiers onmogelijk worden.
Bij de NMBS kunnen ze alleen bevestigen dat er momenteel één vertrekprocedure wordt getest. 'Maar dat is nog niet de definitieve oplossing', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. 'We hebben verschillende criteria opgesteld en onderzoeken die nu stuk voor stuk. We moeten bekijken of het technisch haalbaar is en of er een impact is op de stiptheid van de treinen. Het is nog niet mogelijk om er een timing op te plakken, omdat het onderzoek goed moet worden uitgevoerd.'
Sms-procedure moet treinen veiliger laten vertrekken
BRUSSEL - Nadat een onbekende vorig jaar een trein liet vertrekken met een valse sleutel, test de NMBS een vertrekprocedure via sms.
Als alles volgens plan verloopt, vertrekt een trein binnenkort pas nadat de treinbegeleider een sms'je heeft gestuurd naar de bestuurder van zijn trein. Spoorwegmaatschappij NMBS onderzoekt op dit ogenblik welk systeem de huidige vertrekprocedure op de snelste en veiligste manier kan vervangen.
Tot nog toe geven treinbegeleiders in grote stations het sein om te vertrekken met een doodgewone vierkantsleutel. Als de treinbegeleider die in een bakje steekt en omdraait, gaat op het perron ter hoogte van de stuurpost een lamp branden. Zeven seconden later, wanneer de treinbegeleider weer is ingestapt en de laatste deur heeft gesloten, mag de bestuurder vertrekken.
Maar dat systeem is onveilig, zo bleek vorig jaar in juni. Toen vertrok in Brussel een trein met open deuren nadat een onbekende met een valse sleutel het sein tot vertrekken had gegeven. Later dat jaar gebeurde hetzelfde nog twee keer. De sleutel om het sein te geven, is te koop in zowat elke doe-het-zelfzaak. Enkele treinbegeleiders en vakbondsafgevaardigden klaagden dat veiligheidslek aan.
De NMBS begon daarom een onderzoek om een nieuwe vertrekprocedure te ontwikkelen. Er worden vier procedures getest. Grootste kanshebber is een 'omslachtige' vertrekprocedure via sms, waarbij ook het seinhuis betrokken wordt.
Als het tijd is om te vertrekken, moet de treinbegeleider een sms'je sturen naar de verantwoordelijke in het seinhuis. Die zet het licht op groen en sms't terug dat alles in orde is, waarna de treinbegeleider een vertrek-sms'je stuurt naar de treinbestuurder. Dat gebeurt, voor alle duidelijkheid, niet met een gewone gsm maar met een speciaal daarvoor ontwikkeld apparaatje. Op die manier zou misbruik door passagiers onmogelijk worden.
Bij de NMBS kunnen ze alleen bevestigen dat er momenteel één vertrekprocedure wordt getest. 'Maar dat is nog niet de definitieve oplossing', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. 'We hebben verschillende criteria opgesteld en onderzoeken die nu stuk voor stuk. We moeten bekijken of het technisch haalbaar is en of er een impact is op de stiptheid van de treinen. Het is nog niet mogelijk om er een timing op te plakken, omdat het onderzoek goed moet worden uitgevoerd.'
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Zucht. Leren ze het nooit daar aan de NMBS top?Cipallieter schreef: De NMBS begon daarom een onderzoek om een nieuwe vertrekprocedure te ontwikkelen. Er worden vier procedures getest. Grootste kanshebber is een 'omslachtige' vertrekprocedure via sms, waarbij ook het seinhuis betrokken wordt.
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Inderdaad. Maar die heb je wel enkel aan grote stations. Aan kleinere onderwegstation, waar enkel stoptreinen rijden hoeft er niks speciaal gedaan te worden. Kan ook niet anders want stoptreinen hebben alhier geen conducteur. De machinist vertrekt gewoon als a) alle deuren gesloten zijn en b) het sein open staat en c) zijn vertrektijd gekomen is.Steven schreef:In Zwitserland zijn de kastjes waaruit ze het vertrek geven oranje en voorzien van een deksel. Binnenin bevinden zich meerder knoppen. Het signaal bestaat uit een witte en groen lamp diagonaal opgesteld in in vierkant.
In grotere stations geeft de conducteur inderdaad een signaal dat zijn trein klaar is, en stapt dan in. De trein vertrekt pas als alle deuren dicht zijn.
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
[/quote]
Zucht. Leren ze het nooit daar aan de NMBS top?[/quote]
Hoe groter hun loon, hoe dommer hun beslissingen in Brussel.
Zucht. Leren ze het nooit daar aan de NMBS top?[/quote]
Hoe groter hun loon, hoe dommer hun beslissingen in Brussel.
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Bij de vertrekprocedure zijn er inderdaad ooit slachtoffers gevallen, maar volgens mij NOOIT met het sleuteltjesdraaien.
Waarom kijk men niet naar de "gevaarlijkste" aspecten van de procedure ?
Wil men indruk maken met High-Tech ?
Waarom kijk men niet naar de "gevaarlijkste" aspecten van de procedure ?
Wil men indruk maken met High-Tech ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Onbevoegde geeft vertreksein
Sms lijkt mij toch niet echt betrouwbaar. Bv het gebeurd bij mij vaak, dat ik een sms toch een stuk later krijg van die persoon die het verstuurde. Als dat bij een trein zou voorvallen, kan het gebeuren bv dat trein vijf min langer in station staat, wat kan leiden tot extra vertragingen ....