GEN-treinstellen
Re: GEN-treinstellen
Ik vind (persoonlijk) dat er helemaal geen monotoon tijdperk komt. Misschien wel van materieel, maar iedere spoorwegmaatschappij heeft z'n eigen tinten/kleurtjes. En daarbij... men kan beter materieel inzetten dat van de 1ste keer degelijk werkt, dan telkens weer met nieuwe modellen, types, software e.d. op de markt te komen, met alle gevolgen vandien. Zie de verhalen over E-loc 13 en MW41...
Met de Desiro ML hebben ze een goeie keuze gemaakt. Dit materieel bolt al en heeft z'n degelijkheid bewezen...
Met de Desiro ML hebben ze een goeie keuze gemaakt. Dit materieel bolt al en heeft z'n degelijkheid bewezen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Ik zeg niet dat ze niet goed zijn, daarvoor ben ik er niet genoeg van op de hoogte en daar gaat het mij niet om. Ik heb het enkel over hoe ze er uit zien.
@bobke ;
Naar mijn mening ; Een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken. Nu is het precies een gebruiks voorwerp waar mensen even veel aandacht aan geven als aan de gemiddelde wasmachine of frigo. Niemand kijkt er naar op. Gewoon opstappen, zo vlug mogelijk ter plaatse en hup voor de rest niet naar omkijken...
@bobke ;
Naar mijn mening ; Een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken. Nu is het precies een gebruiks voorwerp waar mensen even veel aandacht aan geven als aan de gemiddelde wasmachine of frigo. Niemand kijkt er naar op. Gewoon opstappen, zo vlug mogelijk ter plaatse en hup voor de rest niet naar omkijken...
Dat laatste is denk ik wel eigen aan de hedendaagse maatschappij... mensen zien veel meer zaken als een gebruiksvoorwerp plus zijn veel gejaagder, en de echte treinreizigers (niet de pendelaars) zijn ook veel dun bezaaider dan vroeger.
Ik denk dat met dit laatste inderdaad alles gezegd is. Daarin zijn we volgens mij compleet verkeerd bezig.
Maar soit, wie ben ik...?
Voor de liefhebbers van de GEN-stellen, wss liefst terug On-topic dan maar .
Maar soit, wie ben ik...?
Voor de liefhebbers van de GEN-stellen, wss liefst terug On-topic dan maar .

Mensen snel en efficient ter plaatse brengen is natuurlijk de kerntaak van de spoorwegen. Spoorwegliefhebbers bezighouden is een neven effect, maar niet de bestaansreden van de NMBS.Rétro schreef: Naar mijn mening ; Een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken. Nu is het precies een gebruiks voorwerp waar mensen even veel aandacht aan geven als aan de gemiddelde wasmachine of frigo. Niemand kijkt er naar op. Gewoon opstappen, zo vlug mogelijk ter plaatse en hup voor de rest niet naar omkijken...
Maar wat bedoel je met "een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken"?. Bedoel je met "vroeger" de 19de eeuw?
De verscheidenheid aan materieel is eigenlijk op dit moment niet minder dan pakweg drie decennia geleden. En ik denk ook niet dat de treinen tegenwoordig een mindere indruk maken.
De "look" van een trein bepalen is niet eenvoudig. Je hebt de technische eisen en je hebt de kleuren en de vorm op zich. Over dat eerste valt niet veel te zeggen dan dat er een bepaalde norm is vastgelegd.
Over welke kleuren, model van zetels, en vele andere details die de "look" van die trein bepalen valt te discusieren tot in het oneindige omdat het dan over "smaak" gaat. Mensen verschillen enorm. Er zullen heel veel mensen zijn die de oude treinen juist lelijk en nietszeggend vinden en die vinden nieuwe trein juist knap. Andere mensen Zoals Retro vinden dan weer dat de oude treinen meer uitstraling hadden. Wat de Desiro betreft kan ik enkel zeggen dat ze er voor mij best mogen zijn. Ik druk me hier niet uit over de NMBS versie maar over de Desiro in het algemeen. In de ene kleurenstelling zien ze er al beter uit als de andere natuurlijk. Maar dat is zoals de mensen zelf, persoon X staat ook beter met die ene jas dan persoon Y he

Over welke kleuren, model van zetels, en vele andere details die de "look" van die trein bepalen valt te discusieren tot in het oneindige omdat het dan over "smaak" gaat. Mensen verschillen enorm. Er zullen heel veel mensen zijn die de oude treinen juist lelijk en nietszeggend vinden en die vinden nieuwe trein juist knap. Andere mensen Zoals Retro vinden dan weer dat de oude treinen meer uitstraling hadden. Wat de Desiro betreft kan ik enkel zeggen dat ze er voor mij best mogen zijn. Ik druk me hier niet uit over de NMBS versie maar over de Desiro in het algemeen. In de ene kleurenstelling zien ze er al beter uit als de andere natuurlijk. Maar dat is zoals de mensen zelf, persoon X staat ook beter met die ene jas dan persoon Y he

-
Vroeger was het devies van de NMBS 'de trein, dat is altijd een beetje reizen'. Dat was ook zo; een trein gaf altijd een bepaalde charme. De laatste 20 jaar lijkt het hyperefficiëntiespook op te duiken waardoor op elke vorm luxe bespaart wordt (behalve op de pree van de bestuurders natuurlijk). Eigenlijk kan je stellen dat de trein er meer en meer als een tram begint uit te zien: onbemande stations zien er tegenwoordig uit als tramhaltes en het verschil tussen een tramstel en een treinstel wordt ook alsmaar kleiner. Sommigen zullen dit waarschijnlijk toejuichen onder het mom "modernisering". De treinliefhebber (dit is dacht ik een forum voor "treinenthousiasten") zal hier logischerwijs minder wild van zijn en dit terecht als verschraling aanvoelen.K V B schreef: Maar wat bedoel je met "een trein zag er vroeger uit als iets waar mensen naar op keken"?. Bedoel je met "vroeger" de 19de eeuw?
De verscheidenheid aan materieel is eigenlijk op dit moment niet minder dan pakweg drie decennia geleden. En ik denk ook niet dat de treinen tegenwoordig een mindere indruk maken.
Het hangt ervan af. Voor stoptreinen vind ik dit inderdaad niet noodzakelijk een achteruitgang (op voorwaarde dat er wel andere zaken verbeteren), er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).
- Dieselfreak
Ik vind vooral dat er wat verscheidenheid moet zijn tussen het materieel, en dus bijvoorbeeld niet alles in het wit, zoals de tendens die nu er nu is. En veel geld steken in een modernisatie waarbij alleen maar het interieur wordt gewijzigd vind ik pure geldverspilling.Steven schreef:Over welke kleuren, model van zetels, en vele andere details die de "look" van die trein bepalen valt te discusieren tot in het oneindige omdat het dan over "smaak" gaat. Mensen verschillen enorm. Er zullen heel veel mensen zijn die de oude treinen juist lelijk en nietszeggend vinden en die vinden nieuwe trein juist knap. Andere mensen Zoals Retro vinden dan weer dat de oude treinen meer uitstraling hadden. Wat de Desiro betreft kan ik enkel zeggen dat ze er voor mij best mogen zijn. Ik druk me hier niet uit over de NMBS versie maar over de Desiro in het algemeen. In de ene kleurenstelling zien ze er al beter uit als de andere natuurlijk. Maar dat is zoals de mensen zelf, persoon X staat ook beter met die ene jas dan persoon Y he![]()
![]()
Ja, dat vind ik ook. Met name in eerste klasse dan.groentje schreef:er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
wat noem je verscheidenheid in materiaal. Elke firma heeft zowat vaste kleurenstellingen hoor, kijk is in de landen rondom ons heen. Wij hebben hier echter maar een korte periode gehad dat de variatie op zijn grootst was en dan zijn volgens mij de jaren 90.
We hebben heel lang in het groen gereden waarna men nadien is overgeschakeld op de rode kleur, die is er echter nooit volledig doorgeraakt. In de jaren 90 zelf heeft men beslist de huidige kleurenstelling in te voeren en nu nog zijn er types die in het rood rijden (klassiekjes deels, sprinters en 4-ledige stellen). Daarbovenop zijn er van de nieuwe kleurenstelling een paar varianten (met zwarte band rond het raam, grijs rond het raam of geen banden rond de ramen). Je vergeet dat nog de versie van de CityRail bij de klassieke stellen.
Ik zou zeggen vraag aan de buitenlanders of er hier nog voldoende afwisseling is en de meeste zullen ja zeggen.
Het is door vaste kleuren voor iets te gebruiken dat een firma herkenbaarheid krijgt. Is haast zoals een logo dat ook herkenbaarheid voorbrengt.
We hebben heel lang in het groen gereden waarna men nadien is overgeschakeld op de rode kleur, die is er echter nooit volledig doorgeraakt. In de jaren 90 zelf heeft men beslist de huidige kleurenstelling in te voeren en nu nog zijn er types die in het rood rijden (klassiekjes deels, sprinters en 4-ledige stellen). Daarbovenop zijn er van de nieuwe kleurenstelling een paar varianten (met zwarte band rond het raam, grijs rond het raam of geen banden rond de ramen). Je vergeet dat nog de versie van de CityRail bij de klassieke stellen.
Ik zou zeggen vraag aan de buitenlanders of er hier nog voldoende afwisseling is en de meeste zullen ja zeggen.
Het is door vaste kleuren voor iets te gebruiken dat een firma herkenbaarheid krijgt. Is haast zoals een logo dat ook herkenbaarheid voorbrengt.
De NMBS rijd niet enkel voor een bepaalde soort spoorwegliefhebbers. De meerderheid van de reizigers vraagt niet om "charme". Die vraagt om zo snel en zo betrouwbaar mogelijk op zijn of haar bestemming te komen.Hogersluys schreef: Vroeger was het devies van de NMBS 'de trein, dat is altijd een beetje reizen'. Dat was ook zo; een trein gaf altijd een bepaalde charme. De laatste 20 jaar lijkt het hyperefficiëntiespook op te duiken waardoor op elke vorm luxe bespaart wordt (behalve op de pree van de bestuurders natuurlijk). Eigenlijk kan je stellen dat de trein er meer en meer als een tram begint uit te zien: onbemande stations zien er tegenwoordig uit als tramhaltes en het verschil tussen een tramstel en een treinstel wordt ook alsmaar kleiner. Sommigen zullen dit waarschijnlijk toejuichen onder het mom "modernisering".
Dat de NMBS "op elke vorm van luxe" bespaart spreken de feiten tegen. De treinen die nu rondrijden zijn veel komfortabeler dan waar we het vroeger mee moesten stellen. Al heeft de NMBS nog een weg af te leggen. Niemand in Europa biedt bijvoorbeeld not 2+3 bestoeling aan in intercitytreinen... Ik kan mij nog herinneren als de eerste nieuwe Beneluxstellen begonnen te rijden. Het verschil tussen wat voor de NS standaard is, en wat men toen in België had was toch wel frappant.
Ik ben treinliefhebber. Ik ben ook treingebruiker. Ik ben ook een belastingbetaler. Ik vindt het goed dast spoorwegen moderniseren, dat men probeert efficiënter te zijn. Ik hou van moderne treinen.De treinliefhebber (dit is dacht ik een forum voor "treinenthousiasten") zal hier logischerwijs minder wild van zijn en dit terecht als verschraling aanvoelen.
De SBB heeft een heel specifiek idee van wat een "IC" is, en houdt onder andere in dat een IC een restauratiewagen is. Dergelijk modern commercieel productgeorienteerd denken is echter volgens sommigen hier uit den boze...groentje schreef:Het hangt ervan af. Voor stoptreinen vind ik dit inderdaad niet noodzakelijk een achteruitgang (op voorwaarde dat er wel andere zaken verbeteren), er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).

(Dat een IC een restauratiewagen moet hebben is ook de reden dat de Vauban tegenwoordig tot IR gedegradeert is in Zwitserland)
Overigens is in Zwitserland de eenheidsworst ook in opmars. In het IC/IR verkeer gaan de nieuwe Bombardier dubbeldekkers de komende decennia alles overnemen. Regionaalverkeer wordt meer en meer door Flirts gedaan. Voor de liefhebbers zijn er echter nog altijd bedrijfjes als de SZU...
K V B schreef:De SBB heeft een heel specifiek idee van wat een "IC" is, en houdt onder andere in dat een IC een restauratiewagen is. Dergelijk modern commercieel productgeorienteerd denken is echter volgens sommigen hier uit den boze...groentje schreef:Het hangt ervan af. Voor stoptreinen vind ik dit inderdaad niet noodzakelijk een achteruitgang (op voorwaarde dat er wel andere zaken verbeteren), er moeten echter ook lange-afstandstreinen blijven, waar wél meer mogelijk moet zijn dan wat nu bestaat (als ik even mag dromen: minibar of bar/resto, wifi, meer verscheidenheid in zetelplaatsing... Ja, ik kijk nogal graag naar de Zwitserse IC-rijtuigen).![]()
(Dat een IC een restauratiewagen moet hebben is ook de reden dat de Vauban tegenwoordig tot IR gedegradeert is in Zwitserland)
Overigens is in Zwitserland de eenheidsworst ook in opmars. In het IC/IR verkeer gaan de nieuwe Bombardier dubbeldekkers de komende decennia alles overnemen. Regionaalverkeer wordt meer en meer door Flirts gedaan. Voor de liefhebbers zijn er echter nog altijd bedrijfjes als de SZU...
Waarom altijd die vergelijking met Zwitserland? Zwitserland is een compleet ander land, bij ons is er veel meer verstedelijkt gebied. Belgie telt 341,1 inw/vierkante kilometer. Zwitserland 184,2/km2. Nog een voorbeeld: Chur en Bern liggen kilometers uit elkaar, Antwerpen en Brussel nog geen 50 kilometer.. Er zijn zoveel redenen waarom wij geen "echte" IC kùnnen laten rijden op ons net. De enige die een beetje in aanmerking komt is de ICa, maar dan enkel het stuk tot Luik. Ze kunnen deze mijn part beter doortrekken naar Aken.
Is er eigenlijk nog maar 1 treinstel geleverd?
- Dieselfreak
Zoals het nu is vind ik het nog wel goed, maar volgens mij zal er over een jaar of 10 (vrijwel) niets meer van rood over zijn.Steven schreef:wat noem je verscheidenheid in materiaal. Elke firma heeft zowat vaste kleurenstellingen hoor, kijk is in de landen rondom ons heen. Wij hebben hier echter maar een korte periode gehad dat de variatie op zijn grootst was en dan zijn volgens mij de jaren 90.
Zwitserland is maar iets groter dan België. Als daar een echte IC kan rijden, waarom dan in België niet?melle schreef:Waarom altijd die vergelijking met Zwitserland? Zwitserland is een compleet ander land, bij ons is er veel meer verstedelijkt gebied. Belgie telt 341,1 inw/vierkante kilometer. Zwitserland 184,2/km2. Nog een voorbeeld: Chur en Bern liggen kilometers uit elkaar, Antwerpen en Brussel nog geen 50 kilometer.. Er zijn zoveel redenen waarom wij geen "echte" IC kùnnen laten rijden op ons net. De enige die een beetje in aanmerking komt is de ICa, maar dan enkel het stuk tot Luik. Ze kunnen deze mijn part beter doortrekken naar Aken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.