China ontwikkelt trein van 600 km per uur
China ontwikkelt trein van 600 km per uur
China ontwikkelt trein van 600 km per uur
3 augustus 2010
Op dit moment heeft China al een trein die een maximumsnelheid bereikt van 431 kilometer. Deze Maglev-trein zweeft tussen Shanghai en het vliegveld Pudong. Maar 431 kilometer is voor de Chinezen nog niet hard genoeg. Er is namelijk een Maglev in ontwikkeling die een topsnelheid van 600 kilometer per uur gaat halen.
Volgens één van de bouwers kan de 600 kilometer per uur gehaald worden door gebruik te maken van vacuüm pijpleidingen. Daar kan de trein dan doorheen vliegen, zonder dat het voertuig ooit last heeft van de wind of andere vertragende zaken.
Wanneer de trein in gebruik wordt genomen, zal voorlopig nog wel even onbekend blijven. De trein zal eerst volledig ontwikkeld moeten worden en wanneer de trein er dan eenmaal is, zal men iets met die vacuüm pijpleidingen moeten doen. Want het mag duidelijk zijn dat het gewone treinspoor hier niet voor is gebouwd.
Voor het originele, Engelse bericht klikt u hier.
Bron: China Blog
Als je er wat over nadenkt, is het eigenlijk nutteloos dat te ontwikkelen. Want nergens zal je het kunnen gebruiken. Ofja, men zou dat wel kunnen; bv twee grote steden van China (die op een grote afstand van elkaar liggen) verbinden (maglev vervangt het vliegtuig dan), alleen is men nu bezig over hogesnelheidslijnen aan te leggen (waardoor straks alle grote steden al verbonden zijn met elkaar en het dus nergens geschikt meer voor is.)
Zal ook enorm veel kosten denk ik. Vooral die tunnel (moet enorme afstand zijn). Het elektriciteitsverbruik zal waarschijnlijk niet hoge liggen dan een normale hogesnelheidstrein denk ik doordat (vacuum).
3 augustus 2010
Op dit moment heeft China al een trein die een maximumsnelheid bereikt van 431 kilometer. Deze Maglev-trein zweeft tussen Shanghai en het vliegveld Pudong. Maar 431 kilometer is voor de Chinezen nog niet hard genoeg. Er is namelijk een Maglev in ontwikkeling die een topsnelheid van 600 kilometer per uur gaat halen.
Volgens één van de bouwers kan de 600 kilometer per uur gehaald worden door gebruik te maken van vacuüm pijpleidingen. Daar kan de trein dan doorheen vliegen, zonder dat het voertuig ooit last heeft van de wind of andere vertragende zaken.
Wanneer de trein in gebruik wordt genomen, zal voorlopig nog wel even onbekend blijven. De trein zal eerst volledig ontwikkeld moeten worden en wanneer de trein er dan eenmaal is, zal men iets met die vacuüm pijpleidingen moeten doen. Want het mag duidelijk zijn dat het gewone treinspoor hier niet voor is gebouwd.
Voor het originele, Engelse bericht klikt u hier.
Bron: China Blog
Als je er wat over nadenkt, is het eigenlijk nutteloos dat te ontwikkelen. Want nergens zal je het kunnen gebruiken. Ofja, men zou dat wel kunnen; bv twee grote steden van China (die op een grote afstand van elkaar liggen) verbinden (maglev vervangt het vliegtuig dan), alleen is men nu bezig over hogesnelheidslijnen aan te leggen (waardoor straks alle grote steden al verbonden zijn met elkaar en het dus nergens geschikt meer voor is.)
Zal ook enorm veel kosten denk ik. Vooral die tunnel (moet enorme afstand zijn). Het elektriciteitsverbruik zal waarschijnlijk niet hoge liggen dan een normale hogesnelheidstrein denk ik doordat (vacuum).
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
bobke schreef:
Volgens één van de bouwers kan de 600 kilometer per uur gehaald worden door gebruik te maken van vacuüm pijpleidingen. Daar kan de trein dan doorheen vliegen, zonder dat het voertuig ooit last heeft van de wind of andere vertragende zaken.
Als ze een opzetje nodig hebben kunnen ze alvast de boedel van Swissmetro opkopen...
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Hebben ze in London ook niet ooit gedroomd van soort buizenpost treinen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Bericht in het Engels:
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010 ... 083037.htm
Daar staat commentaar bij dat in Japan al maglevs rijden aan 570 km per uur met luchtweerstand. Zij/hij stelt dat zonder luchtweerstand 1000 of 2000 km per uur mogelijk moet zijn
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010 ... 083037.htm
Daar staat commentaar bij dat in Japan al maglevs rijden aan 570 km per uur met luchtweerstand. Zij/hij stelt dat zonder luchtweerstand 1000 of 2000 km per uur mogelijk moet zijn

- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Enige jaren geleden heb ik op National Geographic Channel (of een zender in die aard) een documentaire gezien over de bouw van iets soortgelijks.
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.
Daarin zou dan ook een trein rijden.
Maar dit was zo goed als onmogelijk.
Die buis moet luchtledig zijn, dus bij de in- en uitgang moet er een sas zijn waarin de trein plaatsneemt en dan moet alle lucht eruitgezogen worden. De trein moet ook een luchtvoorraad kunnen meenemen.
Om over de andere technische aspecten nog maar te zwijgen...
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.
Daarin zou dan ook een trein rijden.
Maar dit was zo goed als onmogelijk.
Die buis moet luchtledig zijn, dus bij de in- en uitgang moet er een sas zijn waarin de trein plaatsneemt en dan moet alle lucht eruitgezogen worden. De trein moet ook een luchtvoorraad kunnen meenemen.
Om over de andere technische aspecten nog maar te zwijgen...
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Extreme Engineering: Transatlantic Tunnel op Google Videotrainfreak schreef:Enige jaren geleden heb ik op National Geographic Channel (of een zender in die aard) een documentaire gezien over de bouw van iets soortgelijks.
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
En dat allemaal voor een paar uurtjes tijdswinst.trainfreak schreef:Enige jaren geleden heb ik op National Geographic Channel (of een zender in die aard) een documentaire gezien over de bouw van iets soortgelijks.
Men wou een 'buis' in de oceaan die (bv.) New York met Londen zou verbinden.
Daarin zou dan ook een trein rijden.
Maar dit was zo goed als onmogelijk.
Die buis moet luchtledig zijn, dus bij de in- en uitgang moet er een sas zijn waarin de trein plaatsneemt en dan moet alle lucht eruitgezogen worden. De trein moet ook een luchtvoorraad kunnen meenemen.
Om over de andere technische aspecten nog maar te zwijgen...

Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Die transatlantic tunnel kan men nooit bouwen. ONVEILIG EN KOST VEEL TE VEEL. Wie zou dat betalen?
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Ik reken dat soort projecten onder dezelfde noemer als kolonies op Mars: technisch niet onmogelijk, maar voor de eerste tientallen jaren echt onbetaalbaar.bobke schreef:Die transatlantic tunnel kan men nooit bouwen. ONVEILIG EN KOST VEEL TE VEEL. Wie zou dat betalen?
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Heb ook eens dat filmpje bekeken en er wat verder over gedacht.
Ik vind dat men dat geld beter zou gebruiken voor het aanleggen van hogesnelheidslijnen of magneetzweeflijnen in luchtledige tunnels (eerst eens kijken hoe dat zou verlopen, waar de problemen zitten etc en dan pas zou men maar mogen denken voor een Atlantic tunnel) omdat hogensnelheidslijnen dienen vooral als vervanging van korteafstandsritten van vliegtuigen en die moeten zoveel mogelijk vermeden worden. De Altantische oceaan over steken is een lange afstandsrit is per vliegtuig veel minder vervuilender (per km) dan een korte afstandsrit (per km). Dus korte afstandsritten met vliegtuigen moeten zoveel mogelijk vermeden worden.
Ik vind dat men dat geld beter zou gebruiken voor het aanleggen van hogesnelheidslijnen of magneetzweeflijnen in luchtledige tunnels (eerst eens kijken hoe dat zou verlopen, waar de problemen zitten etc en dan pas zou men maar mogen denken voor een Atlantic tunnel) omdat hogensnelheidslijnen dienen vooral als vervanging van korteafstandsritten van vliegtuigen en die moeten zoveel mogelijk vermeden worden. De Altantische oceaan over steken is een lange afstandsrit is per vliegtuig veel minder vervuilender (per km) dan een korte afstandsrit (per km). Dus korte afstandsritten met vliegtuigen moeten zoveel mogelijk vermeden worden.
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Inderdaad, vliegtuigen voor lange afstand worden steeds zuiniger & zuiniger op brandstof.
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Ik zou me toch zeker niet veilig voelen op zo'n trein: 1 steentje op de rails is al genoeg om de trein volledig te laten crashen..
Re: China ontwikkelt trein van 600 km per uur
Het is een zweeftrein é, hij zweeft dus (magnetisch) en rijdt dus niet op rails en kan dus niet ontsporen.