Politici willen allemaal betere service van NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
am62

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door am62 »

Tja lijn 82 inderdaad stil maar dat is al jaaaaaaren zo...
http://spoorvreter.be/blog/?p=3349

Grtz en ik heb er goeie hoop op dat die lijn niet zal verdwijnen.
Laatst gewijzigd door am62 op 10 aug 2010, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

bw494674 schreef: Sorry maar dat is al te makkelijk... Het is toch overduidelijk dat het de NMBS-top is die aan de politiekers influistert wat er nodig is en wat niet...
Denk je nu echt dat bvb. een Inge Vervotte dit soort beslissingen op eigen houtje neemt ? Op welke kennis zou ze zich hiervoor baseren ?

Als er voor de HST snel en veel geld was voor de realisatie dan komt dat omdat de NMBS-top op dit paradepaardje aangedrongen heeft.
Over de details zal een oncapabele minister inderdaad niet zoveel te zeggen hebben. Maar wanneer de begroting wordt opgemaakt en het cijfertje dat het komende jaar naar de nmbs gaat wordt vastgelegd, dan doet het er echt wel toe wie er aan de macht is.
Als je de investeringen van de jaren 80 vergelijkt met die van de jaren 90 zie je trouwens duidelijk wanneer er een nieuwe regering kwam :wink:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Je kan niet zeggen dat er geen investeringen in L82 gebeuren. Vorig nog zijn de sporen geheel vernieuwd. Ook de stationsuitrusting is, gezien de zeer beperkte reizigersaantallen, bovengemiddeld te noemen. Dus op het gebied van infrastructuur hebben ze daar zeker niet te klagen. Dit kan er toch op wijzen dat de NMBS niet van plan is de lijn op te geven.
pietje schreef: Niemand stelt trouwens een verlenging van de rittijd voor, zoals groentje al stelde wordt met de omweg via Dampoort al veel tijd verloren, dus als die trein ergens door Gent gaat, eventueel tegen een lagere snelheid dan kan het nog altijd uitkomen.
Neen. Een tram doet ruim 45 minuten om door Gent te rijden (gemiddelde snelheid zal niet hoger dan 30 per uur liggen schat ik) terwijl een trein maar 15 minuten over de afstand Sint-Pieters - Wondelgem doet (via het ringspoor).
groentje

Bericht door groentje »

Over welke tram heb je het dan? Tram 1 via de binnenstad? Die haalt zelfs geen 20 km/u, want slechts enkele korte stukjes rijdt hij in eigen bedding. De tram 4 haalt echter wel op heel wat plaatsen een hogere snelheid, zeker op het stuk dat voor een tramtrein uit Eeklo interessant kan zijn, net omwille van de vele vrije beddingen, waardoor je veel minder tijd verliest. Ter illustratie: volgens de dienstregeling doe je 18 minuten over het traject van Muidebrug naar Sint-Pietersstation. Maak er nog 25 van met het traject Wondelgem-Muide bij, Dat lijkt me nog altijd concurrentieel, en vooral: veel mensen die in Gent zelf moeten zijn, zouden een pak sneller ter plaatse zijn.

Nog een los ideetje: Toch tot Gent-Dampoort rijden, maar dan langs Gent-Zuid rijden, ipv via Gentbrugge. Je snijdt opnieuw een stukje af, komt dichter bij het centrum, en zo op het eerste zicht zou het volledig op eigen (tram)bedding kunnen. Toegegeven, dit ideetje is nog niet verder uitgewerkt.
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef: Nog een los ideetje: Toch tot Gent-Dampoort rijden, maar dan langs Gent-Zuid rijden, ipv via Gentbrugge. Je snijdt opnieuw een stukje af, komt dichter bij het centrum, en zo op het eerste zicht zou het volledig op eigen (tram)bedding kunnen. Toegegeven, dit ideetje is nog niet verder uitgewerkt.
And dan verder naar Gent st. Pieters. Lijkt me een goed idee. We bouwen een normalesporige sneltram, volledig in eigen bedding Gent st. Pietes - Zuid - Dampoort, en laten zoveel mogelijk stoptreindiensten van/naar Gent over die lijn gaan. Zou wel eens heel veel success kunnen hebben...
Hogersluys

Als je ziet hoe lang de bussen er over doen om van Gent-Sint-Pieters naar Gent-Dampoort te rijden via Zuid maak ik me wat dat 'succes' betreft geen enkele illusie (hierbij staan er de helft van de tijd dan ook nog eens gigantische files en er is geen ruimte voor vrije beddingen).

Terwijl het nu allemaal zo simpel is. Als je in het noorden van Gent moet zijn neem je de trein tot in Evergem en vandaar kan je overstappen op tram 1. Als je in het oosten wil zijn stap je af in Gent-Dampoort en als je in het zuiden of niet in Gent wil zijn stap je af in Sint-Pieters. Simpel en effectief. Dus neen, jullie overtuigen mij niet van de noodzaak dat het tramnetwerk van Gent aan de treinverbinding Gent-Eeklo moet gekoppeld worden.
groentje

Bericht door groentje »

Die ruimte voor vrije busbanen is er volgens mij wel tussen Dampoort over Zuid naar St-Pieters, en men wil er dan ook een tram (tram 7) aanleggen, al zijn de plannen van De Lijn vooral veel geblaat, maar voorlopig weinig wol.
Tram 1 is echt geen alternatief, omdat die, zoals je zelf al aangaf, verschrikkelijk traag is. Logisch, hij gaat door het middeleeuwse centrum, met vaak smalle straten die dan ook nog eens vaak ofwel door auto's ofwel door voetgangers worden overspoeld. Een tram die ofwel via Zuid gaat, ofwel langs het noorden en westen van het centrum, waar heel wat ziekenhuizen, scholen, e.d. zitten, zou voor het stadsverkeer dus heel interessant zijn.

Bon, voor mij hoeft het niet echt, maar er is wel een hogere frequentie nodig op deze voorstandslijn. En als dat alleen maar mogelijk is met een uitbating met een tramtrein, dan wil ik wel volop van de voordelen van dat transportmiddel gebruik maken.
pietje

Bericht door pietje »

groentje schreef:Die ruimte voor vrije busbanen is er volgens mij wel tussen Dampoort over Zuid naar St-Pieters, en men wil er dan ook een tram (tram 7) aanleggen, al zijn de plannen van De Lijn vooral veel geblaat, maar voorlopig weinig wol.
Tram 1 is echt geen alternatief, omdat die, zoals je zelf al aangaf, verschrikkelijk traag is. Logisch, hij gaat door het middeleeuwse centrum, met vaak smalle straten die dan ook nog eens vaak ofwel door auto's ofwel door voetgangers worden overspoeld. Een tram die ofwel via Zuid gaat, ofwel langs het noorden en westen van het centrum, waar heel wat ziekenhuizen, scholen, e.d. zitten, zou voor het stadsverkeer dus heel interessant zijn.

Bon, voor mij hoeft het niet echt, maar er is wel een hogere frequentie nodig op deze voorstandslijn. En als dat alleen maar mogelijk is met een uitbating met een tramtrein, dan wil ik wel volop van de voordelen van dat transportmiddel gebruik maken.
Idd, niemand zegt dat je dat allemaal zonder investeringen kan doen, maar ik zie wel een sterke verbetering mogelijk, mits de juiste investeringen.
En je kan niet zeggen dat het daar allemaal in orde is, want 1 trein per uur is op zo een lijn echt te weinig.
K V B

Bericht door K V B »

pietje schreef:
groentje schreef:Die ruimte voor vrije busbanen is er volgens mij wel tussen Dampoort over Zuid naar St-Pieters, en men wil er dan ook een tram (tram 7) aanleggen, al zijn de plannen van De Lijn vooral veel geblaat, maar voorlopig weinig wol.

Idd, niemand zegt dat je dat allemaal zonder investeringen kan doen, maar ik zie wel een sterke verbetering mogelijk, mits de juiste investeringen.
Een probleem in Gent is dat daar alle stations aan de rand liggen. Karlsruhe heeft hetzelfde probleem. Vandaar dat ze daar zo op de tram-trein zetten.
Ik heb ooit eens een plan gezien om in Gent een ondergrondse spoorvebinding te bouwen onder het centrum, met een station in de kuip. Zoiets zou echter stervensduur zijn. Dan lijkt me een normaalsporige sneltram in eigen bedding, die over de NMBS sporen verder rijd tot pakweg Eeklo, Lokeren, Aalter, De Pinte en Oudenaarde nog altijd een aantrekkelijk alternatief.
Hogersluys

pietje schreef: En je kan niet zeggen dat het daar allemaal in orde is, want 1 trein per uur is op zo een lijn echt te weinig.
Dat heb ik ook nooit beweerd. Éen trein per uur ís weinig, maar ik zie persoonlijk meer heil is een simpele verdubbeling van de frequentie (daarvoor is een passeerspoor in Sleidinge nodig) dan in allerlei experimentjes met 'tramtreinen'.
pietje

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:
pietje schreef: En je kan niet zeggen dat het daar allemaal in orde is, want 1 trein per uur is op zo een lijn echt te weinig.
Dat heb ik ook nooit beweerd. Éen trein per uur ís weinig, maar ik zie persoonlijk meer heil is een simpele verdubbeling van de frequentie (daarvoor is een passeerspoor in Sleidinge nodig) dan in allerlei experimentjes met 'tramtreinen'.
Maar je begrijpt toch wel dat als er een ander type materieel is dat goedkoper kan rijden, er dan misschien eerder een verdubbeling zal komen ?
Daarom snap ik niet wat je tegen light-rail of 'tramtreinen' hebt. In NL rijden die gewoon over bestaande sporen waar vroeger hoogstens een uurfrequentie was en nu minstens een halfuurfrequentie.
dentheo

Re: Politici willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door dentheo »

Waar ergens ???
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Bericht door pietje »

De Merwede-Linge lijn (tussen Dordrecht en Geldermalsen).
Op deze lijn is men niet alleen overgegaan op lichtere stellen, namelijk de GTW van Stadler, maar eeft men het ook geïntegreerd met het lokale busvervoer en waar men 10 jaar geleden op deze lijn nog een frequentie van 1X per uur reed is dat nu 2X en wil men in de spits overgaan naar 4x per uur.

Ook in het Noorden van NL en op enkele lokale lijnen in Limburg vind ik dat de lokale dienstverlening er ook op vooruit gegaan is sinds men daar op lichtere stellen is overgegaan, vooral 's avonds en in het weekend.

Der reden is niet ver te zoeken, namelijk goedkopere stellen in combinatie met rijden zonder TBG waardoor je met hetzelfde geld echt wel wat meer kan doen.

Zoiets zou ook interessant zijn voor lijn 52 (boom-antwerpen) want nu is dat toch maar een triestige bedoening daar
dentheo

Bericht door dentheo »

Ho jij noemt die GTW treinen van Stadler lightrail of tramtreinen ???? Goed dat ze het bij Stadler niet horen....zij verkopen ze als treinen
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

Nochtans voldoen ze perfect aan de (of althans 'een') definitie: lichte voertuigen die vlot optrekken en afremmen, kunnen rijden met eenmansbediening (net zoals onze duikbrillen, eigenlijk), en betrekkelijk goedkoop zijn in vergelijking met de zwaardere treinen voor langere afstand.
Plaats reactie