Geluid van een optrekkende AM96
- Dieselfreak
Geluid van een optrekkende AM96
Hallo mensen,
ik heb een vraagje. Ik hoop dat anderen dit ook kennen. Het gaat namelijk om het typische, ritmische geluid dat je in een optrekkende AM96 hoort, met name in die kleine 7-persoonscompartimentjes. Waardoor wordt dat geluid veroorzaakt? Komt het van de motoren? En hoe komt het dat je dat specifiek zo goed hoort in die mini-compartimenten? Omdat je daar vlakbij de motoren zit?
ik heb een vraagje. Ik hoop dat anderen dit ook kennen. Het gaat namelijk om het typische, ritmische geluid dat je in een optrekkende AM96 hoort, met name in die kleine 7-persoonscompartimentjes. Waardoor wordt dat geluid veroorzaakt? Komt het van de motoren? En hoe komt het dat je dat specifiek zo goed hoort in die mini-compartimenten? Omdat je daar vlakbij de motoren zit?
Re: Geluid van een optrekkende AM96
Voila! Vraag en antwoord in 1, soms moet je het echt niet ver zoekenDieselfreak schreef:Hallo mensen,

In die compartimenten is er nu eenmaal minder lawaai van reizigers omwille van het feit dat je er maar met zeven zit!
Meer gerucht dus van de motor!
Als je aan het andere uiteinde van dat rijtuig zit, kan je de motoren ook zeer goed horen, maar meestal is er teveel lawaai van de reizigers zodat je ze daar minder goed hoort!

Als je aan het andere uiteinde van dat rijtuig zit, kan je de motoren ook zeer goed horen, maar meestal is er teveel lawaai van de reizigers zodat je ze daar minder goed hoort!

- Dieselfreak
-
- Contacteer:
en ik kan er niets aan doen maar ik vind het geluid en het gevoel van een optrekkende am96 gewoon leuk, bijna zo leuk als een '55-diesel' 

Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
- Dieselfreak
Maar hoe komt het dat dat geluid eerst steeds hoger wordt en dan plots weer lager om dan terug langzaam te stijgen? Het lijkt wel of hij naar een hogere versnelling schakelt, maar elektrisch aangedreven vervoermiddelen hebben normaal toch geen versnellingen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dat is het geluid dat ontstaat door een frequentieomvormer, hierdoor heeft de stroom die door de motor gaat niet bestendig dezelfde frequentie en het bijhorende geluid is dus ook anders op die manier. Wisselstroommotoren als tractiemotor gaat men aansturen door onder meer in te spelen op een variabele frequentie in functie van de snelheid.
Niet letterlijk "versnellingen", maar de configuratie van enkele parameters wordt wel stapsgewijze aangepast aan de snelheid. Eenvoudig gezegd zal de omvormer bijvoorbeeld steeds bij dezelfde snelheid van frequentie veranderen. Het is redelijk complex, maar dus wel te vergelijken met versnellingen bij een autoDieselfreak schreef:elektrisch aangedreven vervoermiddelen hebben normaal toch geen versnellingen?

de auto heeft mechanische versnellingen zitten een elektrische trein heeft dus eerder een soort elektrische versnelling. Zelfs bij de klassieke stellen kunnen we zo spreken als je de installatie beziet van de aanzetweerstanden kan je ook van een soort versnellingsapparaat spreken.
Steven, hij heeft het over veranderingen in het geluid.
Maakt men de lage frequenties niet met pulsen (ttz hogere frequenties) ik herinner mij zo iets van omvormers.
Dat geeft het gekke effect dat men tijdens het optrekken de hogere frequenties hoort, maar na het op snelheid komen niet meer omdat men dan grotere golven stuurt ??
Maakt men de lage frequenties niet met pulsen (ttz hogere frequenties) ik herinner mij zo iets van omvormers.
Dat geeft het gekke effect dat men tijdens het optrekken de hogere frequenties hoort, maar na het op snelheid komen niet meer omdat men dan grotere golven stuurt ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Het geluid dat je hoort is dat van de pulsbreedtemodulatie, zoek maar even op (in het engels PWM Pulse-Width Modulation) er is heel wat over te vinden op het internet.
Elke spanningsomvormer die van DC naar AC omzet (met regelbare frequentie) heeft daar zijn eigen implementatie van en daardoor ook een eigen typisch geluid.
Je gaat iets dergelijks dus horen bij elk modern materiaal, aangezien die allemaal zijn uitgerust met AC motoren die gevoed worden door variabele frequentieregelaars.
Elke spanningsomvormer die van DC naar AC omzet (met regelbare frequentie) heeft daar zijn eigen implementatie van en daardoor ook een eigen typisch geluid.
Je gaat iets dergelijks dus horen bij elk modern materiaal, aangezien die allemaal zijn uitgerust met AC motoren die gevoed worden door variabele frequentieregelaars.
Ik herinner mij de klacht van Oostenrijkse treinmensen, dat de Taurus de eerste noten "speelde" van het Duitse volkslied....
Zou onze 18 de Brabanconne spelen ?
Zou onze 18 de Brabanconne spelen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Nee, de Marseillaise (hé, Yves L.)...dentheo schreef:Zou onze 18 de Brabanconne spelen ?

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...