Wel of geen fotovergunning in Belgie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
b-loc
Contacteer:

Re: Wel of geen fotovergunning in Belgie

Bericht door b-loc »

Robin schreef:ik heb een andere versie, gekregen voor een gans kalenderjaar :) en ook voor in elk station :mrgreen:
Dan is dat een soort gratis abbonement?
Robin

Bericht door Robin »

nee, het is gewoon een papier waar op staat dat je foto's mag nemen. Geen abonnement, zelf heb ik mijn vrijkaart :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Treinenman

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Dit is wat ik als antwoord kreeg. Toen ik vroeg waarom het anders dan in NL is. (Hobbyfotograaf geen probleem zie eerdere melding.)
Beste,
Nederland is België niet: dus op het Belgisch net heb je wel een schriftelijke toestemming nodig.Per slot van rekening mogen wij zelf beslissen wat er op onze eigendom gebeurt en willen we op papier dat u dit niet voor commerciële doeleinden gebruikt.
Maak ook het onderscheid tussen de twee bedrijven: NMBS-Holding geeft toelating voor het fotograferen in de stations, NMBS beslist autonoom over het fotograferen in treinen. Graag verneem ik wanneer u wil langskomen.

Met vriendelijke groet,
externe communicatie NMBS-Holding District Noordoost

Sterkte dus. :?
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Nu vraag ik mij toch wel af hoe WIJ moeten weten dat een fotovergunning verplicht is.
Staat dit wettelijk ergens vermeld?

Als ik morgen een foto ga maken in het station, zonder vergunning, en er komt iemand bij mij die naar mijn vergunning vraagt.
Hoe kan ik dan weten dat een vergunning verplicht is? Thuis heb ik immers geen internet... :twisted:
En dan nog, ik ga echt het internet niet zitten afzoeken hoor.

Moet dat dan nergens in de algemene voorwaarden staan?
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Dat vroeg ik ook al aan hem. Maar geen antwoord.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Fles

Bericht door Fles »

Ze zoeken het maar uit, ik klik gewoon raak, ik doe geen vlieg kwaad. Wat een werkverschaffing voor jan snot weer zeg :?
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Om het zekere voor het onzekere te houden ben ik daarnet gevlucht als er politie afkwam bij het spotten in schellebelle.
Al was ik sowieso niet in regel want had mijn identiteitskaart niet bij.
trainfreak

b-loc schreef:Om het zekere voor het onzekere te houden ben ik daarnet gevlucht als er politie afkwam bij het spotten in schellebelle.
Al was ik sowieso niet in regel want had mijn identiteitskaart niet bij.
Stond je op het perron met een geel vestje aan?
Wij stonden wat verder, op het klassieke plekje...

En vluchten voor de politie is sowieso niet aan te raden, al wie wegloopt heeft iets te verbergen :wink:
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Ik heb daarnet eens mijn beste nederlands boven gehaald en ook een mail naar de NMBS-holding gestuurd.
Voor een fotovergunning van het kalenderjaar 2010.

Al 2 minuten later een bericht gekregen.
Over de persoon die ik wil bereiken is nog tot 22 augustus in verlof.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ik zou direct een mailtje hebben terug gestuurd dat het voor overmorgen nodig is o.i.d. :mrgreen:
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

sncf-sncb schreef:Ik zou direct een mailtje hebben terug gestuurd dat het voor overmorgen nodig is o.i.d. :mrgreen:
Voord dringende zaken kun je wel contact opnemen met het secretariaat van de districtsdirecteur op 09 241 23 02
wattman

Bericht door wattman »

Bovendien verklaart hij (zij) ter volledige ontlasting van de NMBS-Groep, onder hetzelfde voorbehoud wat betreft zware fout van de organen van laatstgenoemde, de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen voor alle ongevallen die de aanwezigheid van personeels¬leden, van de artiesten, van de genodigden en van hun goederen in de spoorweginstallaties zouden kunnen veroorzaken, hetzij aan derden of hun goederen, hetzij aan bedienden van de NMBS-groep of hun goederen, hetzij aan de goederen van de NMBS-Groep.
Ik moet zeggen dat ik als jurist weinig van deze tekst kan maken in het kader van hobby fotografie. Er wordt gesproken over
"personeels¬leden". Dit kunnen logischerwijze geen personeel-leden van de NMBS zijn, maar kennelijk personeel-leden van de aanvrager/ondertekenaar.
"van de artiesten, van de genodigden en van hun goederen": doet mij meer denken aan een professionele fotoshoot/filmshoot.

Als particulier zou ik trouwens weigeren zo'n verklaring te ondertekenen. Ik vermoed dat je verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid dit soort schade helemaal niet dekt. :!:
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Darko

Bericht door Darko »

Ik heb vandaag ok mijn toelating voor leuven voor de rest vant jaar ontvangen.. Ze vragen mij hem af te drukken, tekenen, trg in te scannen en doormailen naar hen en dan het afgedrukte exemplaar steeds bij te hebben.. Waarom moeten zij dat terug hebben??

Daarbij: Ze sturen gewoon een word documentje dat mn naar believen kan aanpassen... Een beetje naïef misschien?
trainfreak

Darko schreef:Ik heb vandaag ok mijn toelating voor leuven voor de rest vant jaar ontvangen.. Ze vragen mij hem af te drukken, tekenen, trg in te scannen en doormailen naar hen en dan het afgedrukte exemplaar steeds bij te hebben.. Waarom moeten zij dat terug hebben??

Daarbij: Ze sturen gewoon een word documentje dat mn naar believen kan aanpassen... Een beetje naïef misschien?
Zeg dat je geen scanner hebt en het is opgelost...
Aan dat gedoe met die vergunning klopt toch het een en het ander niet.
Plaats reactie